اینستاگرام و واتس اپ

بی توجهی متا به نامه ایران؛ سرنوشت اینستاگرام و واتس اپ در ایران چه خواهد شد؟

با بی‌توجهی متا به نامه ایران، حالا اوضاع پیچیده‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد؛ اما به‌راستی چه سرنوشتی در انتظار اینستاگرام و واتس اپ خواهد بود؟

مدتی پیش ایران نامه‌ای سرگشاده و جدی را به شرکت متا ارسال کرد و به این شرکت اولتیماتوم داد که در ظرف 10 روز، نماینده‌ای را به ایران بفرستد و تکلیف پلتفرم‌های فیلتر شده‌اش در کشورمان را در چارچوب قوانین ایران مشخص کند. اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، متا به نامه ایران بی‌اعتنایی کرد و پاسخی به آن نداد؛ با توجه به این موضوع، خیلی‌ها نگران سرنوشت اینستاگرام و واتس اپ در ایران هستند و با تداوم فیلترینگ، کار این دو پلتفرم قدیمی و محبوب را تمام‌شده می‌دانند!

حالا امیر خوراکیان، معاون حقوقی و سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی، در گفتگوی تازه خود به این موضوع پرداخته و راجع‌به اتفاقات اخیر صحبت کرده است. خوراکیان درباره نامه ارسال‌شده به متا و ایجاد نمایندگی در ایران گفت:

این نامه دقیقا باید در همین زمان ارسال می‌شد و برای پاسخ به آن محدودیت زمانی در نظر گرفته می‌شد. ما می‌خواستیم با شرکت متا مکاتبه‌ای انجام دهیم که در نهایت منجر به تداوم فعالیت دو پلتفرم اینستاگرام و واتس اپ در کشور شود. اگر از شرایط اخیر کشور عبور می‌کردیم و نا‌آرامی‌ها به پایان می‌رسید، ادامه یا عدم فعالیت این پلتفرم‌ها نیازمند یک تصمیم قانونی و دائمی بود؛ چیزی که به احتمال زیاد انجام خواهد شد.

اینستاگرام و واتس‌اپ

امیر خوراکیان خاطرنشان کرد که هدف اصلی از ارسال این نامه به شرکت متا، رسیدن به یک موضوع مشخص بود؛ این که آیا ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس اپ در ایران باید مانند بسیاری از کشورهای بزرگ و مطرح دنیا تحت یک‌سری قانون و چهارچوب مشخص‌شده باشد یا کماکان قرار است در دستان دشمنان دیرینه ایران قرار گیرد و به‌عنوان یک ابزار خطیر برای ملت و مردم ما شناخته شود. در واقع سنجش اراده طرف مقابل برای سازش‌پذیری یا ادامه دشمنی، چیزی بود که باید مشخص می‌شد.

هنوز هیچ پاسخی از سوی متا برای ما ارسال نشده است!

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه اظهارات خود به بی‌توجهی و بی‌اعتنایی متا اشاره کرد و افزود:

ما مطمئنیم که این نامه به دست شرکت متا رسده است، اما تاکنون هیچ پاسخی از جانب آن‌ها دریافت نکرده‌ایم. تا موقعی که مراجع قضایی و دستگاه‌های امنیتی برای این پلتفرم‌ها تصمیم قطعی و مشخصی نگرفته باشند، پاسخگویی یا عدم توجه متا به این نامه، می‌تواند در سرنوشت اینستاگرام و واتس اپ در ایران تاثیرگذار باشد.

اینستاگرام مروج خشونت است؛ میلیون‌ها صفحه خرید و فروش اسلحه در این پلتفرم وجود دارد

پیش از این، رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم به صفحات خشونت‌آمیز و غیر قانونی اینستاگرام اشاره کرده بود. حالا امیر خوراکیان به‌عنوان سخنگوی این مرکز، باری دیگر این موضوع را مطرح کرد و پای بیش از 3 میلیون و 500 هزار صفحه خرید و فروش سلاح و مواد مخدر در اینستاگرام را به میان کشید. خوراکیان به بیش از 11 میلیون محتوا و صفحه مستهجن و غیر اخلاقی در این شبکه اجتماعی اشاره کرد؛ صفحاتی که به اعتقاد وی، با قوانین این پلتفرم هم مغایرت دارند. بنابراین نمی‌توان این پلتفرم‌ها را آزادانه رها کرد و باید خودشان را در چهارچوب‌ها و قوانین تعریف‌شده جای دهند.

بهانه‌ای به‌نام تحریم، کاملا مضحک و خنده‌دار است!

اینستاگرام و واتس‌اپ

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مبحث تحریم که این روزها بسیار شنیده می‌شود گفت:

خیلی‌ها بر این باورند که علت عدم همکاری شرکت‌هایی مثل متا با ایران، تحریم‌های اعمال‌شده توسط آمریکا است. باید بگویم این بهانه بسیار مضحک و حتی خنده‌دار است؛ زیرا ماجرای اینستاگرام و واتس اپ هیچ ارتباطی به مسائل هسته‌ای و تحریم‌ها ندارد. در دولت‌های قبلی هم تحریم‌ها با قوت پابرجا بودند و شرکت‌های مختلفی وجود داشتند که با ایران همکاری می‌کردند و کوچک‌ترین ارتباطی با موضوعات هسته‌ای نداشتند. اگر دلیل عدم‌ پاسخگویی این شرکت‌ها تحریم است، پس بهتر است کنار بکشند و تا مشخص نشدن تکلیف مذاکرات، هیچ نوع فعالیتی در کشورمان نداشته باشند. اگر کمی به این موضوع فکر کنیم، متوجه خواهیم شد که واژه‌ای به‌نام تحریم، بیشتر بهانه‌ای است برای شانه خالی کردن از مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی!

همانطور که احتمالا می‌دانید، مصوبه مربوط به ایجاد نمایندگی پیام‌رسان‌ها و شبکه های اجتماعی خارجی، در سال 1396 به تصویب رسید و حالا پس از گذشت پنج سال مطرح شده است. خوراکیان در این رابطه گفت: «اگر نهاد یا ارگانی بخواهد درباره سرنوشت اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران تصمیم بگیرد، آن نهادها و ارگان‌ها باید اختیارات لازم و قانونی را برای این تصمیم مهم داشته باشند. در دولت قبلی، زیرساخت‌های لازم و برخی پیش‌نیازها برای این امر وجود نداشتند و بنابراین این اتفاق تا دولت فعلی به تاخیر افتاد.»

نظر شما درباره اظهارات سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی چیست؟ به نظر شما سرنوشت اینستاگرام و واتس اپ در ایران چه خواهد شد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*