شگفتی گوشی سال 2022

جذاب‌ترین شگفتی های دنیای گوشی های همراه در سال 2022؛ از انقلاب در سرعت شارژ تا تماس ماهواره‌ای

دستاوردهای شگفت انگیز گوشی های هوشمند در سال 2022 کم نبود. از تراشه‌های سفارشی گرفته تا پیام ماهواره‌ای، تشخیص تصادف و غیره که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

رکود سنگین ناشی از پاندمی کرونا در سال 2020 وقفه بزرگی در رشد صنعت گوشی های همراه ایجاد کرد. با این حال پس از گذشت نزدیک به سه سال، این صنعت بار دیگر به مسیر رشد و توسعه بازگشته و کمپانی‌های فعال در این حوزه محصولات جذاب و ارزشمندی را روانه بازار کرده‌اند.

برخی از این گوشی‌ها با ارائه شگفتی هایی بسیار جالب توانستند توجهات فراوانی را به خود جلب کنند. با گجت نیوز همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به برخی از این شگفتی های دنیای گوشی های تلفن همراه در سال 2022.

شگفتی های صنعت گوشی موبایل در سال 2022

تراشه های سفارشی

تراشه سفارشی

تراشه های سفارشی، پیش‌تر مورد استقبال چندانی واقع نشده بودند. با این حال، سال 2022 را باید سال شکوفایی این چیپست‌ها دانست.

تراشه های سفارشی، چیپست‌هایی هستند که با اهدافی خاص توسط کمپانی‌های سازنده گوشی های هوشمند طراحی و ساخته می‌شوند. هواوی را باید سردمدار طراحی و استفاده از این تراشه‌ها دانست. با این حال پس از تحریم‌های شدیدی که این کمپانی با آن‌ها روبرو شد، اکنون دیگر برندهای چینی در این مسیر حضور یافته و انصافا عملکرد فوق‌العاده‌ای هم داشته‌اند.

در بخش پردازش تصاویر، اوپو تراشه‌های Mariana X را دارد و شیائومی و ویوو هم به ترتیب چیپست‌های Surge C1 و V2 خود را توسعه داده‌اند. از سوی دیگر، برندهای مختلف همچنین با توسعه تراشه‌های با کاربردهای مختلفی چون پردازش هوش مصنوعی و بهینه‌سازی شارژ، عملکرد محصولاتشان را بهبود چشمگیری بخشیده‌اند.

ارسال پیام ماهواره‌ای

پیام ماهواره‌ای

ارسال پیام‌های ماهواره‌ای نیز دیگر شگفتی دنیای گوشی های تلفن همراه در سال 2022 است که اپل و هواوی طلایه‌داران آن به شمار می‌روند. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد که حتی در نبود ارتباط وای فای یا شبکه‌های مخابراتی بتوانند پیام‌های کوتاه ارسال کنند!

اپل این قابلیت را به طور محدود در خانواده آیفون 14 تعبیه کرده است. با این حال، کاربران چینی قادر به استفاده از آن نبوده و باید به سراغ سری میت 50 هواوی بروند. جدیدترین پرچمدار هواوی قادر است ضمن ارسال پیامی کوتاه از طریق ماهواره، موقعیت دستگاه را نیز مخابره کند.

قابلیت تشخیص تصادف

شگفتی گوشی سال 2022

شگفتی های دنیای گوشی های همراه در سال 2022

به جز ارسال پیام ماهواره‌ای، اپل همچنین قابلیت تشخیص تصادف را نیز به سری آیفون 14 خود آورده است. به گفته مسئولین این کمپانی، سری آیفون 14 با استفاده از سنسورهای متعدد شتاب سنج داخلی و ژیروسکوپ‌های با دامنه دینامیک بالا قادرند تصادفات شدید رانندگی را شناسایی کرده و ضمن برقراری تماس اضطراری با اورژانس، موقعیت کاربر را نیز اطلاع‌رسانی کنند.

این قابلیت در ظاهر بسیار مفید به نظر می‌رسد و حتی کاربرد خود را در عمل هم نشان داده است. با این حال مشکلات فنی کنونی مانع از عملکرد بی‌نقص آن شده و انتظار می‌رود اپل با ارائه چندین آپدیت، عملکرد این قابلیت فوق‌العاده را ارتقا دهد.

تکنولوژی رهگیری پرتو

رهگیری پرتو

کاربران و گیمرهای رایانه‌های شخصی بدون شک با تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray Tracing) آشنا هستند. با این حال افزوده شدن آن‌ها به گوشی های هوشمند را باید یکی از شگفتی های این صنعت در سال 2022 دانست.

تراشه‌های اسنپدراگون 8 کوالکام و دایمنسیتی 9200 نخستین چیپست‌هایی هستند که در سطح سخت افزاری از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

رهگیری پرتو باعث بهبود چشمگیر کیفیت تصاویر در بازی‌های موبایلی شده و تجربه بسیار بهتری از بازی روی گوشی های موبایل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته علاوه بر بازی، ری تریسینگ همچنین در موارد دیگری نظیر تماشای ویدیو و واقعیت مجازی نیز کاربردهای گسترده‌ای دارد.

تقسیم‌بندی معنایی به کمک هوش مصنوعی

با پیشرفت چشمگیر فناوری هوش مصنوعی، استفاده از آن در صنعت گوشی های موبایل افزایش قابل توجهی یافت. تازه‌ترین دستاورد مهندسین این حوزه در صنعت گوشی های هوشمند، قابلیت تقسیم‌بندی معنایی (Semantic Segmentation) تصاویر بود که هم کوالکام و هم مدیاتک در تراشه‌های جدیدشان در اختیار کاربران قرار دادند.

این قابلیت با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، آبجکت‌های مختلف موجود در تصاویر را دسته‌بندی کرده و حتی انتخاب می‌کند. توسعه بیشتر این قابلیت در آینده می‌تواند اتفاقات مهمی را برای صنعت گوشی های هوشمند رقم بزند.

دیافراگم متغیر

یکی دیگر از جذاب‌ترین اتفاقات دنیای گوشی های هوشمند در سال 2022 هم استفاده از دوربین‌های با دیافراگم متغیر توسط سری گوشی های میت 50 هواوی بود.

دوربین اصلی این گوشی برای نخستین بار در این صنعت، از لنزهایی ده سرعته با دیافراگم متغیر استفاده می‌کند که با باز و بسته کردن تیغه‌های دیافراگم امکان کنترل میزان نور ورودی را در اختیار کاربر می‌دهد. در عمل، زمانی که از مد تصویربرداری حرفه‌ای در این گوشی استفاده شود، اگر دریچه دیافراگم به بیشترین اندازه ممکن باز باشد، پس‌زمینه سوژه محوتر شده و سوژه اصلی بیشتر نمایان خواهد شد.

با انتخاب مد عکسبرداری حرفه‌ای، قابلیت تنظیم دستی دریچه دیافراگم در اختیار کاربر قرار خواهد داشت. با این حال در صورت انتخاب مد اتوماتیک، گوشی به طور خودکار و بسته به شرایط محیطی، گشودگی دهانه دیافراگم را تنظیم می‌کند.

شارژ سریع 210 واتی

شگفتی گوشی سال 2022

شگفتی های دنیای گوشی های همراه در سال 2022

در سال 2022، تحول‌های بسیار بزرگی در بخش سیستم شارژ گوشی‌های هوشمند صورت گرفت. در نیمه اول سال، گوشی Realme GT Neo 3 با شارژ سریع 150 واتی خود توانست رکورد تازه‌ای را در ارائه نرخ شارژ برای خود ثبت کند.

این رکورد البته دوام چندانی نداشت و کمی بعد، نسخه پرو گوشی iQOO 10 با ارائه شارژ سریع 200 واتی که قادر بود باتری 4700 میلی آمپر ساعتی این گوشی را ظرف تنها ده دقیقه به طور کامل شارژ کند، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

در عین حال، در ماه اکتبر، مدل Explorer Edition از گوشی ردمی نوت 12 با ارائه شارژ سریع خیره‌کننده 210 واتی تمام نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. این توان، بالاترین توان شارژ سریع در گوشی‌های هوشمند است که تا به امروز به تولید انبوه رسیده.

البته مسلما این رکورد در سال 2023 شکسته خواهد شد و کمپانی‌های چینی تا زمانی که زمان شارژ باتری را به کمتر از ده دقیقه نرسانند، متوقف نخواهند شد!

حسگرهای یک اینچی دوربین

شگفتی گوشی سال 2022

در سال 2022 شاهد استقبال سازندگان گوشی‌های هوشمند از حسگرهای بسیار بزرگ یک اینچی در محصولات جدیدشان بودیم.

در ابتدا شیائومی 12S اولترا با حسگرهای یک اینچی IMX989 سونی و کیفیت خیره‌کننده عکسبرداری خود سر و صدای زیادی به پا کرده و در ادامه نیز ویوو ایکس 90 با استفاده از همین حسگرها توانست در شمار بهترین گوشی‌های سال از حیث عملکرد دوربین قرار گیرد.

با توجه به اهمیت فراوانی که دوربین گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند، استفاده از این حسگرها کاملا منطقی به نظر می‌رسد. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید در سال 2023 چه دستاوردی در انتظار دوربین گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

داینامیک آیلند آیفون 14 پرو و پرو مکس

داینامیک آیلند اپل

قابلیت داینامیک آیلند آیفون 14 را باید یکی دیگر از شگفتی های دنیای گوشی های موبایل در سال 2022 دانست که علیرغم این که پیشرفت تکنولوژیک چندان مهمی به شمار نمی‌رود، اما تعامل کاربر با این گوشی‌ها را به سطح دیگری ارتقا داده است.

اپل با استفاده مناسب از منابع نرم افزاری و سخت افزاری خود توانسته ناچ بالای صفحه نمایش مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون 14 را به یک نمایشگر ثانویه تبدیل کند که در اپلیکیشن‌های مختلف کاربردهای متعددی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال زمانی که در حال گوش دادن به موزیک باشید، داینامیک آیلند نام آهنگ و مشخصات آن را به شما نمایش می‌دهد.

با استفاده از تجربه دینامیک روان و طراحی بی‌نقص داینامیک آیلند، این قابلیت با استقبال فراوانی در میان کاربران روبرو شده و احتمالا در تمامی مدل‌های iPhone 15 هم حاضر خواهد بود.

شیشه‌های کونلون هواوی

شیشه کونلون هواوی

شیشه‌های بسیار مقاوم Kunlun هواوی نیز دیگر دستاورد فوق‌العاده دنیای گوشی‌های هوشمند در سال 2022 به شمار می‌روند.

هواوی این شیشه‌ها را با بهره بردن از نزدیک به صد میلیون کریستال اکسید فلزی متفاوت ساخته است. پس از انجام چندین عملیات حرارتی خاص به همراه فناوری‌های تزریق کامپوزیت بسیار پیشرفته، این شیشه‌ها قادر به ارائه سطح مقاومت بسیار بالاتری در مقایسه با شیشه‌های معمولی هستند.

مقاومت و سختی این شیشه‌ها در مقایسه با شیشه‌های معمولی به کار رفته در گوشی‌های هوشمند تا سقف ده برابر افزایش یافته و آن را به نخستین شیشه تولید شده در صنعت که موفق به کسب استاندارد پنج ستاره مقاومت در برابر سقوط SGS سوییس شده، تبدیل می‌کند.

شما در خصوص لیست برترین شگفتی های صنعت گوشی های هوشمند در سال گذشته چه نظری دارید؟ فکر می‌کنید جای کدام قابلیت جذاب در این لیست خالی است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*