قیمت لوازم خانگی

چهار شرکت به‌صورت غیر قانونی قیمت لوازم خانگی را افزایش دادند

با این‌که بازار محصولات و کالاهای مختلف در وضعیتی بحرانی قرار دارد، به‌تازگی چهار شرکت باعث افزایش قیمت لوازم خانگی شدند و این بازار نیمه‌جان را در شرایط حادتری قرار دادند!

قیمت لوازم خانگی روز به روز با نوسان بیشتری مواجه می‌شود و این بازار در وضعت بحرانی و هشداردهنده‌ای قرار گرفته است. با توجه به این موضوع که وزارت صمت همچنان هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها نگرفته و هیچ‌گونه مجوزی برای این اتفاق صادر نشده، تعدادی از شرکت‌ها به‌شکلی کاملا خودمختار و غیرقانونی، کالاهای خود را گران کرده‌اند و قیمت اجناس بین 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کرده‌اند.

طبق بررسی‌های انجام شده در هفته‌های گذشته، 4 شرکت مشهور و نام‌آشنای دیپوینت، امرسان، پاکشوما و آلتون، قیمت محصولات و کالاهای‌شان را از 10 تا 15 درصد افزایش داده‌اند و با این عمل غیرقانونی و بدون مجوز، باعث بالا رفتن قیمت لوازم خانگی شده‌اند.

علت افزایش قیمت لوازم خانگی چیست؟

قیمت لوازم حانگی

شاید خیلی‌ از تحلیلگران بازار و حتی بخش اعظمی از مردم عادی، بر این باور بودند که با کاهش ناگهانی نرخ دلار، قیمت لوازم خانگی نیز با کاهشی محسوس و قابل توجه مواجه خواهد شد. اما این اتفاق در این بازار رخ نداده و هنوز روند صعودی قیمت‌ها ادامه دارد. علاوه بر این موضوع، تعدادی از شرکت‌ها نیز کاهش عرضه و آغاز روند پیش‌فروش کردن محصولات را ترجیح داده‌اند تا منتظر مشخص شدن اوضاع بمانند. به‌عنوان مثال، به غیر از جاروبرقی و اجاق گاز که تحویل‌شان یک هفته‌ای است، تحویل سایر کالاها به بهمن ماه موکول شده است. تولیدکنندگان مطرحی مانند الکترواستیل و هیمالیا نیز به‌سراغ کاهش عرضه رفته‌اند.

اما علت افزایش قیمت لوازم خانگی در این اوضاع نابه‌سامان بازار چیست؟ عدم رغبت تعدادی از تولیدکنندگان به عرضه محصولات‌شان در بازار در کنار عرضه محصولات برخی دیگر با قیمت‌هایی بالاتر و همچنین محدود شدن عرضه کالا به بازار، جزو دلایل اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی هستند؛ با توجه به این عوامل، هنوز وزارت صمت و اتحادیه‌ها هیچ بخشنامه یا تاییدیه رسمی و مشخصی اعلام نکرده‌اند، پس طبیعی است که قیمت‌ها سر به فلک می‌کشند!

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این رابطه صحبت کرد و با تاکید بر مبحث شوک‌های روانی به‌وجود آمده در بازار لوازم خانگی درست پس از نوسانات ارزی، گفت:

هیچ‌کدام از شرکت‌ها به‌صورت رسمی دست به افزایش قیمت لوازم خانگی نزده‌اند و نتوانستند مجوزهای لازم برای این افزایش قیمت را از وزارت صمت دریافت کنند. فروش کالا توسط تعدادی از شرکت‌ها متوقف شده است. همچنین به‌گوش می‎‌رسد که چند نمایشگاه فروش لوازم خانگی در شهرهای تبریز و شیراز، تحویل سریع کالا پس از فروش را کنسل کردند و از این امر امتناع ورزیدند.

پازوکی همچنین در رابطه باشرکت‌هایی که باعث افزایش قیمت لوازم خانگی شده‌اند، این پاسخ را مطرح کرد: «تنها 3 شرکت دست به افزایش غیرقانونی و بدون مجوز قیمت‎‌ها زده‌اند، اما هنوز لیست و مشخصات این شرکت‌ها به دست ما نرسیده است.»

کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های اینترنتی، قاچاق هستند!

قیمت لوازم حانگی

پازوکی با مطرح کردن موضوعی، بسیاری از مردم را به تردید انداخت و خبرساز شد. وی در رابطه با کالاهایی که در اینترنت به‌فروش می‌رسند گفت:

99 درصد از محصولات و کالاهایی که فیک هستند و به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، در فروشگاه‌های اینترنتی به‌فروش می‌رسند. هیچ نظارتی از سوی هیچ نهاد یا ارگانی بر عملکرد آن‌ها نیست و در این شرایط اقتصادی، خیلی‌ها به‌دنبال کاسب‌کاری و منفعت‌طلبی هستند. مردم برای خرید و باخبر شدن از قیمت بازار لوازم خانگی، باید به سامانه جامع گارانتی مراجعه کنند و کد شناسه و کد رهگیری کالاها را استعلام کنند؛ اگر به هر دلیلی کالایی در این سامانه‌ها تعریف نشده باشد، این کالا قاچاق است.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش قیمت بدون مجوز لوازم خانگی در بازار

اکبر پازوکی همچنین در انتهای صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که طبق آمار منتشر شده توسط انجمن لوازم خانگی، از 100 درصد کالاهای تولید داخلی، تنها 30 درصد از قطعات آن تولید داخل کشور هستند؛ آماری که هم ترسناک است و هم تامل‌برانگیز!

نظر شما چیست؟ احساس می‌کنید گرانی در بازار لوازم خانگی تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*