پردازنده AMD Ryzen 7000

پردازنده های AMD Ryzen 7000 با معماری Zen 4 به لپ تاپ ها رسیدند

AMD با رونمایی از پردازنده های سری Ryzen 7000 در نمایشگاه CES 2023 به جنگ پردازنده های لپ تاپی نسل سیزدهم اینتل رفت.

کمپانی AMD چندین نمونه جدید از پردازنده های پردازنده های Ryzen 7000 را در نمایشگاه CES 2023 معرفی کرده است. این پردازنده‌ها بر اساس معماری‌های Zen 2 و Zen 3 و Zen 3+ و Zen 4 طراحی و ساخته شده‌اند.

AMD مدتی پیش از سیستم نامگذاری جدیدی برای پردازنده‌هایش استفاده کرد که واضح‌تر و در عین حال گیج‌کننده‌تر از قبل است! در این سیستم نامگذاری به‌جای این که عدد بزرگ‌تری به محصولات قدرتمندتر نسبت داده شود، تمامی مشخصات پردازنده با رقم‌هایی خاص نمایش داده می‌شود. به این ترتیب می‌توان با بررسی کد پردازنده، مشخصات فنی آن را استخراج کرد.

بنابراین با سیستم نامگذاری جدید AMD ممکن است برخی محصولات معرفی شده جدید این کمپانی، کد محصولی شبیه به پردازنده‌های پیشین این کمپانی داشته باشند!

در خلال رویداد CES 2023 پنج مدل جدید از پردازنده های سری AMD Ryzen 7000 رونمایی شدند که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت.

پردازنده های پردازنده های AMD Ryzen 7000؛ متنوع و گسترده با هدف حضور در هر نوع لپ تاپی

پردازنده AMD Ryzen 7000

پنج نمونه محصولات جدید معرفی شده توسط AMD به صورت زیر خواهند بود:

  • سری رایزن 7045 (با کد Dragon Range): این دسته پردازنده‌های رایزن برای لپ تاپ های گیمینگ و ورک استیشن ها طراحی شده و باید در کنار کارت گرافیک اختصاصی مورد استفاده قرار گیرند. این پردازشگرها در حقیقت همان سری دسکتاپ رایزن 7000 هستند که برای لپ تاپ ها بازطراحی شده‌اند. این اتفاق پیش‌تر برای سری HX اینتل هم رخ داده بود.
  • سری رایزن 7040 (با کد Phoenix): این مدل، تنها نمونه جدید معرفی شده در خانواده پردازنده های AMD Ryzen 7000 است. این پردازنده با معماری Zen 4 ساخته و از یک کارت گرافیک RDNA 3 نیز بهره برده و بر اساس معماری چهار نانومتری طراحی و تولید شده است. این مدل پرچمدار برای استفاده در لپ تاپ های باریک و سبک پریمیوم که فاقد کارت گرافیک اختصاصی هستند، به کار گرفته خواهد شد.
  • سری رایزن 7035 (با کد Rembrandt-R): این مدل در واقع همان پردازنده رایزن 6000 با نامگذاری جدید خواهد بود.
  • سری رایزن 7030 (کد Barcelo-R): این سری پردازنده‌ها قدیمی‌ترین معماری را در میان محصولات جدید AMD در اختیار دارند. سری رایزن 7030 در واقع همان رایزن 5000 است که نامگذاری جدیدی دارد. البته پردازنده‌های Barcelo در سال 2022 روانه بازار شد؛ با این حال مشخصات آن کاملا مشابه با پردازشگرهای سری Cezanne سال 2021 بود. این پردازنده ها تنها نمونه‌های خانواده AMD Ryzen 7000 هستند که از کارت گرافیک های یکپارچه بر اساس معماری قدیمی Vega استفاده می‌کنند و به جای پشتیبانی از DDR5 و LPDDR5 از DDR4 و LPDDR4 پشتیبانی می‌کنند.
  • سری رایزن 7020 (کد Mendocino): این تراشه‌ها پیش‌تر رونمایی شده و حتی روانه بازار شده‌اند. ساخت آن‌ها با معماری Zen 2 انجام شده و هدف طراحی آن‌ها لپ تاپ های ارزان قیمت و اقتصادی بوده است.

در میان تمامی پردازنده‌های معرفی شده توسط AMD، مدل‌های 7045 و 7040 مهم‌ترین‌ها به شمار می‌روند. هریک از چهار نمونه رونمایی شده از خانواده 7045 در واقع به دسته خاصی از پردازنده‌های دسکتاپ رایزن 7000 مرتبط می‌شود. به عنوان مثال، پردازنده‌های 7645HX همان مدل 7600X است و سه مدل 7745HX و 7845HX و 7945HX به ترتیب همان مدل‌های 7700X و 7900X و 7950X دسکتاپ هستند.

پردازنده AMD Ryzen 7000

هریک از این مدل‌ها از کش یکسانی با مدل دسکتاپی خود بهره‌مند است و هریک از همان میزان حافظه DDR5 پشتیبانی می‌کند. بعلاوه، میزان حافظه کارت گرافیک یکپارچه این مدل‌های لپ تاپ و دسکتاپ نیز با هم برابر است.

پیشرفت بزرگ نسل جدید پردازنده های AMD

تراشه‌های جدید معرفی شده توسط AMD پیشرفتی بزرگ برای این کمپانی به شمار می‌روند. این کمپانی ادعا کرده که نخستین لپ تاپ های مجهز به سری پردازنده‌های HX در ماه فوریه روانه بازار خواهند شد.

همچنین سری 7040 پردازنده‌های AMD نیز پیشرفت قابل توجهی در مقایسه با نسل قبل هستند که مشابه مدل 7045 از هشت هسته پردازشی بهره برده و از همان معماری به کار رفته در سری کارت های گرافیک Radeon RX 7900 استفاده می‌کنند. بنابراین این پردازنده‌ها برای افرادی که علاقمند به بازی کردن روی لپ تاپ هستند، اما مایل به هزینه کردن چندان زیادی برای این کار نیستند، گزینه‌ای مناسب به شمار می‌رود.

لپ تاپ های مجهز به این پردازنده قاعدتا باید قادر به اجرای اکثر بازی‌های مدرن بازار، خصوصان آن‌هایی که از تکنولوژی FSR 2.0 پشتیبانی می‌کنند، با کیفیتی قابل قبول باشند.

پردازنده AMD Ryzen 7000

به طور کلی سری پردازنده های AMD Ryzen 7000 آپدیت‌هایی منطقی و قابل توجه برای خط تولید سی پی یوهای AMD به شمار می‌روند که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، عملکرد این پردازشگرها را به سطح بالاتری ارتقا داده‌اند.

همچنین مدل‌های ضعیف‌تر Barcelo-R و Mendocino نیز در لپ تاپ های ارزان قیمت و متوسط بازار عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهند. از سوی دیگر مدل Rembrandt-R هم هنوز پردازنده قدرتمندی به شمار می‌رود که عمر باتری بیشتری در مقایسه با پردازنده‌های نسل 12 و احتمالا نسل 13 اینتل تضمین می‌کند. همچنین عملکرد این تراشه‌ها برای اجرای بازی‌های روز با کیفیت متوسط نیز قابل قبول خواهد بود.

البته هنوز فرصت برای تست کردن پردازنده‌های Zen 4 برای لپ تاپ ها فراهم نشده، با این حال بر طبق ادعای AMD و مشاهده دیگر لپ تاپ های مجهز به پردازنده‌های AMD می‌توان به این مدل‌ها بسیار امیدوار بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*