پردازنده های لپ تاپی رایزن ۵۰۰۰

AMD از پردازنده های لپ تاپی رایزن ۵۰۰۰ رونمایی کرد

کمپانی AMD در کنفرانس CES 2021 از پردازنده های لپ تاپی رایزن ۵۰۰۰ – AMD Ryzen 5000 با وعده پیشرفت بزرگ در عملکرد گیمینگ رونمایی کرد.

بعد از معرفی پردازنده‌های دسکتاپی سری رایزن ۵۰۰ با عملکرد پیشرفته‌تر در گیمینگ، اکنون کمپانی AMD از پردازنده های لپ تاپی رایزن ۵۰۰۰ سری H با هدف گیمرها و تولیدکنندگان محتوا و سری U با هدف لپ تاپ‌های فوق باریک رونمایی کرده است. هر دو پردازنده از فناوری پردازش ۷ نانومتری Zen 3 کمپانی AMD استفاده می‌کنند و نویدبخش تحولات قابل توجهی در عملکرد و دوام باتری نسبت به مدل‌های نسل قبلی هستند.

پردازنده های لپ تاپی رایزن ۵۰۰۰

مدل‌های پرچمدار این خانواده رایزن ۹ 5980HX و 5980HS با ۸ هسته و ۱۶ ترد هستند، در فرکانس ۴.۸ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند و توان مصرفی واقعی +۴۵ وات و ۳۵ وات را ارائه می‌کنند. هر دو پردازنده با اهداف گیمینگ و تولید محتوا طراحی شده‌اند، در حالی که مدل HX امکان اورکلاک کردن را نیز به کاربران می‌دهد. دیگر اعضای این خانواده شامل مدل‌های رایزن ۹ 5900HX/HS و رایزن ۹ 5800H/HS و همچنین رایزن ۵ 5600H/HS با توان مصرفی واقعی ۳۵ وات (مدل‌های HS) و +۴۵/۴۵ وات (مدل‌های HX/H) هستند. تمام این پردازنده‌ها ۸ هسته و ۱۶ ترد را ارائه می‌کنند؛ به غیر از مدل 5600H/HS که ۶ هسته و ۱۲ ترد را شامل می‌شود.

پردازنده های لپ تاپی رایزن ۵۰۰۰

AMD وعده عملکرد بهتر در حالت تک و مالتی ترد تراشه رایزن 5980HS نسبت به پردازنده‌های لپ تاپی بالارده Core i9-10980HK را می‌دهد. این پردازنده توان مصرفی واقعی +۴۵ وات را نیز ارائه می‌کند. این درحالیست که مدل رایزن ۹ 5900HX می‌تواند پردازنده i9-10980HK را در گیمینگ با ۱۴ درصد عملکرد بهتر در حالت تک ترد و ۳۷ درصد عملکرد بهتر پردازنده به طور کلی، شکست دهد. با توجه به این اعداد و ارقام، این پردازنده می‌تواند چیپست‌های گیمینگ دسکتاپی رده بالا یکی دو سال گذشته را شکست دهد. همچنین امیدوارکننده است که عمر باتری چشمگیرتری را ارائه کنند.

چیپست‌های سری U نیز مخصوص لپ تاپ‌های فوق باریک طراحی شده‌اند؛ این دسته‌بندی است که اینتل هنوز بر آن غالب است. درست مانند مدل 4800U، پردازنده رایزن ۷ 5800U از ۸ هسته و ۱۶ ترد برخوردار است، در حالی که توان مصرفی واقعی تنها ۱۵ واتی دارد. به لطف هسته‌های فوق‌العاده کارآمد Zen 3 و کش بزرگ‌تر ۲۰ مگابایتی که آن را یک گام جلوتر از مدل رایزن ۷ 4800U می‌اندازد، می‌تواند توانمندتر از پردازنده Core i7-1165G7 کمپانی اینتل باشد. در عین حال AMD وعده می‌دهد لپ تاپ‌هایی که از این تراشه قدرت می‌گیرند، می‌توانند عمر باتری ۱۷.۵ ساعته را در استفاده معمولی و ۲۱ ساعت شارژدهی را در پخش فیلم ارائه کنند.

روز گذشته، اینتل از نسل جدید تراشه‌های لپ تاپی خودش شامل یک مدل ۳۵ وات i7-11375H رونمایی کرد که سازنده ادعا می‌کند حداقل در سرعت تک ترد ۳۰ درصد سریع‌تر از پردازنده رایزن 4900H کمپانی AMD است. اینتل همچنین در بخش گرافیک با توسعه پردازشگر گرافیکی یکپارچه Xe GPU یک گام جلوتر از رقیب خودش است. اکنون که دو کمپانی از پردازنده‌های لپ تاپی جدید خود رونمایی کرده‌اند، به نظر می‌رسد رقابت تنگاتنگ‌‌تر از گذشته شده و اکنون زمین بازی تا حدودی به صورت مساوی بین این دو شرکت تقسیم شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*