استاندارد آلایندگی یورو 5

کدامیک از خودروهای داخلی استاندارد آلایندگی یورو 5 دارند؟

استاندارد آلایندگی یورو ۵ مزایای زیادی برای محیط زیست و کاهش آلودگی هوا دارد؛ اما کدام خودروهای داخلی مجهز به پروتکل Euro 5 هستند؟

آلاینده‌ها امروزه مشکلات بسیاری برای محیط زیست و هوای شهرها به‌وجود آورده‌اند. آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی نظیر تهران سبب شده تا بسیاری از نهادها و ادارات به مرز تعطیلی کشیده شوند؛ چرا که تنفس آلاینده‌های سمی می‌تواند سلامتی افراد مختلف را به‌خطر بیندازد.

استاندارد آلایندگی یورو ۵ در خودروهای ملی

برای خودروهای روز دنیا استانداردهای آلایندگی خاصی در نظر گرفته می‌شود که یکی از آنها در حال حاضر، یورو 5 است. در ادامه‌ی این مطلب، ماهیت استاندارد یورو 5 را بررسی خواهیم کرد. به‌طور کلی یورو 5 به خودروسازان تذکر می‌دهد که حد مجاز و قانونی انتشار آلاینده در هوا باید به مقدار X باشد.

به عبارت دیگر خودروهای صفر کیلومتر و پیشرانه آنها مطابق با این استاندارد، در یک چرخه معین قرار می‌گیرند. در کشورهای اروپایی تا استاندارد آلایندگی یورو 6 وجود دارد و یورو 5 بین سال‌های 2008 و 2009 برای انواع و اقسام وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک تعیین شد. بنا بر یورو 5 و پروتکل‌های زیست‌محیطی آن، باید در بنزین گازهای زیر و نه بیشتر وجود داشته باشد:

  • سرب نداشته باشد
  • سولفور 10PPM
  • اکسیژن حداکثر 2.7 درصد
  • بنزن حداکثر 1 درصد
  • الفین حداکثر 18 درصد
  • آروماتیک حداکثر 35 درصد

بحث آلودگی هوا در کشورمان طولانی و فرسایشی شده و خودروسازان هم با تولید محصولات بی‌کیفیت به گستردگی هر چه بیشتر این آلودگی دامن می‌زنند. آیا استاندارد آلایندگی یورو 5 در خودروهای داخلی وجود دارد؟ کدام خودروها به این قابلیت مجهز شده‌اند؟ در ادامه همراه ما باشید.

1. سایپا شاهین

شاهین - استاندارد آلایندگی یورو 5

گروه صنعتی سایپا هم‌راستا با پیشرفت تکنولوژی صنعت خودرو و افزایش تقاضا، اقدام به طراحی و ساخت جدیدترین خودروی خود با نام شاهین کرد. نام این سدان جذاب در گذشته رهام بود، ولی به دلایلی تصمیم گرفته شد شاهین نامیده شود. به‌گفته مدیران سایپا، طراحی ظاهری این خودرو از پرنده شاهین الهام گرفته شده است.

پیشرانه مجهز، ولی نه‌چندان مدرن این خودرو قادر است حداکثر قدرت 110 اسب بخار را تولید کند و نهایت سرعتی که می‌توان با شاهین تجربه کرد، 190 کیلومتر بر ساعت است.خوشبختانه سدان سایپا دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است و در هر صد کیلومتر مسافتی که طی می‌کند حدود 7.5 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد. از جمله آپشن‌های رفاهی شاهین می‌توان به چراغ بدرقه، سنسور عقب، ترمز ضد قفل و ترمزهای دیسکی اشاره کرد.

2. سمند

سمند

شوربختانه امروزه بیش از هر بحران دیگری در جهان، آلودگی هوا و افزایش دمای کره زمین غوغا به پا کرده و تبدیل به مسئله‌ای مهم و حیاتی شده است. نمی‌توان روی چنین موضوع مهمی سرپوش گذاشت و نسبت به آن بی‌اعتنا بود. به‌اعتقاد هواشناسان و اقلیم‌شناسان، ادامه اوضاع کنونی منجر به وقوع سیل، خشکسالی، وزش بادهای داغ و سوزان و حتی طوفان خواهد شد.

شاید خرید و استفاده از خودروهایی که مجهز به استاندارد آلایندگی یورو 5 هستند بتواند قدری از مشکلات کنونی جهان بکاهد و زمان حیات بشریت روی کره زمین را طولانی‌تر کند. سمند ای اف سون دیگر خودرویی است که چنین قابلیت و استانداردی دارد. با ارتقای سمندهای یورو 4 ایران خودرو به یورو 5، مصرف سوخت نزدیک به یک لیتر کاهش یافت و حتی توان و گشتاور تا ده درصد بهبود پیدا کرد.

3. پژو 207

پژو 207 - استاندارد آلایندگی یورو 5

با نگاهی به دو خودروی پژو 206 و 207 می‌توانیم به این قطعیت برسیم که ظاهر آنها شبیه یکدیگر است؛ ولی امکانات و مشخصات فنی آنها چطور؟ آیا از هر لحاظ این دو هاچ بک شبیه هم هستند؟ پاسخ منفی است. پژو 207 به‌لطف تدبیر و دوراندیشی‌های آبی‌پوشان جاده مخصوص مجهز به استاندارد آلایندگی یورو 5 شده است.

همچنین این خودرو امکاناتی نظیر سیستم قطع سوخت خودکار، فرمان هیدرولیک، کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی گرم‌کن‌دار و چراغ مه‌شکن جلو و عقب دارد.

4. ام وی ام ایکس 22

ام وی ام ایکس 22

اوایل کار که خودروهای چینی فوج فوج وارد بازار ایران می‌شدند، عده‌ای نسبت به کیفیت محصولات چینی بدبین و برخی خوشبین بودند. کارشناسان معتقد بودند که اگرچه چینی‌ها کالاهای بنجل خود را به کشورهایی مثل ایران می‌فرستند، اما همین خودروهای سطح دو و سه که وارد کشور شده از هم‌قیمتی‌های داخلی هم باکیفیت‌تر هستند.

به هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم در حال حاضر با تیراژ بالایی از خودروهای کراس اوور و سدان چینی در جاده‌های کشورمان روبه‌رو هستیم. یکی از مزایای عمده خودروهای کراس اووری نظیر X22، تجهیز آنها به استاندارد آلایندگی یورو 5 است. مصرف سوخت پایین، فضای کابین مناسب، کروز کنترل، ترمز ضد قفل و چراغ مه‌شکن از جمله امکانات این خودروی کراس اوور هستند.

5. کوییک اتوماتیک

کوییک اتومات - استاندارد آلایندگی یورو 5

یکی از خودروهای دیگر سایپا، کوییک اتومات است که به‌صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو 4 تولید شده، ولی قابلیت ارتقا به یورو 5 را دارد. به‌طور کلی هاچ بک کراس نارنجی‌پوشان در هر 100 کیلومتر 7.2 لیتر سوخت مصرف می‌کند و از جمله امکانات رفاهی که دارد می‌توان به باز شدن اتومات درها هنگام تصادف، سیستم ایموبلایزر، سنسور پارک دنده عقب، کمربند سه نقطه‌ای و چراغ مشایعت اشاره کرد.

همچنین کوییک اتومات نه‌تنها گیربکس به مراتب جذاب‌تر و بهتری نسبت به نسخه دستی دارد، بلکه هزینه‌های نگهداری آن و همچنین مشکلات فنی‌اش کمتر است و با خودرویی نسبتا بی‌دردسر طرف هستید.

6. ساینا

ساینا - استاندارد آلایندگی یورو 5

سایپا در سال 1392 شمسی تصمیم گرفت نخستین خودروی تولید ملی خود را راهی بازار کند. ساینا با استاندارد آلایندگی یورو 4 وارد بازار شد، ولی دیری نپایید که نارنجی‌پوشان جاده مخصوص به این نتیجه رسیدند که باید به ارتقای آن فکر کنند و این سدان به یورو 5 مجهز شد.

از جمله امکانات رفاهی و آپشن‌هایی که ساینا دارد می‌توان به سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سنسور پارک دنده عقب، نمایش دمای محیط بیرون، چراغ‌های جلو به‌همراه قابلیت تنظیم ارتفاع و آینه‌های برقی اشاره کرد.

7. دنا پلاس

دنا پلاس

شاید بتوان گفت بهترین خودروی ساخت داخل، دنا پلاس و خانواده آن است. خودروسازان هر روزه خودروهای جدیدی تولید می‌کنند و تقاضا هم برای خرید به‌شدت بالاست. زیاد شدن خودروهای موجود در سطح شهر منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود و سلامت زیست محیط و انسان‌ها را به‌مخاطره می‌اندازد.

مهم است که خودروسازان محصولاتی راهی بازار کنند که مجهز به استاندارد آلایندگی یورو 5 هستند و خوشبختانه ایران خودرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های دولتی بازار، چنین خودروهایی تولید می‌کند و یکی از مهم‌ترین آنها دنا پلاس است.

8. پژو 206 تیپ 2

استاندارد آلایندگی یورو 5

دو سالی می‌شود که قانون هوای پاک اجرایی شده و بنا بر آن خودروسازانی نظیر ایران خودرو و سایپا می‌بایست محصولاتی تحویل مشتریان خود دهند که مجهز به استاندارد آلایندگی یورو 5 باشند. پژو 206 تیپ 2، استاندارد یورو 5 دارد و از قانون مذکور پیروی می‌کند. همزمان با ارتقای تیپ 2 به یورو 5 شاهد کاهش مصرف سوخت، افزایش توان موتور، افزایش گشتاور موتور، رفع مشکل ناک زدن، افزایش شتاب و حذف خطای کاتالیزور بوده‌ایم.

سخن پایانی

گفتیم که حضور خودروهای مجهز به استاندارد آلایندگی یورو 5 می‌تواند به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک کند. اما خودروسازان برای ارتقای محصولات خود این استاندارد با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به فقدان بنزین سراسری متناسب با یورو 5 اشاره کرد.

بنا بر عقیده کارشناسان خودرویی، خودروهای مجهز به یورو 5 در صورت استفاده از بنزین یورو 4 با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. در واقع اگر بنزین یورو 4 درون باک خودرویی ریخته شود که مجهز به یورو 5 است، آلودگی هوا کمتر نمی‌شود. با این وجود برخی دیگر معتقدند اختلاف بین بنزین یورو 4 و 5 آنقدر نیست که چنین مشکلاتی به بار بیاورد. نظر شما چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*