امن ترین و نا امن ترین کشورهای جهان

امن ترین و نا امن ترین کشورهای جهان معرفی شدند

امنیت و صلح دو مفهوم اساسی دنیای ما هستند که در نبود آنها زندگی دشوار خواهد شد. امن ترین و نا امن ترین کشورهای جهان کدام هستند؟

شاید امنیت مهم‌ترین مسئله یک کشور و سرزمین باشد؛ چرا که در صورت فقدان این مفهوم و عملیاتی شدن آن، هیچ‌یک از اعضای آن سرزمین توان ادامه زندگی نخواهند داشت و مهاجرت خواهند کرد. هر ساله فهرستی از کشورهای امن و نا امن توسط وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی مختلف منتشر می‌شود. در ادامه به معرفی کشورهای امن و نا امن جهان می‌پردازیم.

امن ترین و نا امن ترین کشورهای جهان را بشناسید

صلح و امنیت دو مفهوم بنیادین برای بشریت هستند که اغلب با یکدیگر معنا پیدا می‌کنند. صلح آمیزترین کشور جهان ایسلند است که به‌عنوان امن ترین نقطه دنیا نیز شناخته می‌شود. در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز کشورهای دیگری همچون قطر، کویت، اردن، امارات متحده عربی، عمان، مراکش، تونس، بحرین و الجزایر هستند که امنیت زیادی دارند.

روزانه اخبار و مطالب بسیاری پیرامون امنیت و ایمنی منتشر می‌شود و تمام این موضوع‌ها نشان می‌دهند که چنین مفهومی تا چه اندازه برای جهانیان اهمیت دارد. مردم برای انتخاب محل سکونت خود ابتدا به امنیت کشور مقصد توجه می‌کنند. انواع مختلف امنیت شامل امنیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، آب‌وهوایی و… می‌شود و اگر همراه خانواده‌ها فرزند کوچک هم باشد، امنیت پررنگ‌تر از قبل خواهد شد.

امن ترین و نا امن ترین کشورهای جهان

اسلوونی

همچنین بخوانید:

امن ترین کشور در صورت وقوع جنگ جهانی اتمی

برای مثال بیایید سری به ایسلند بزنیم؛ چرا که لقب امن ترین کشور دنیا را با خود یدک می‌کشد. امنیت شغلی کارکنان ایسلندی بدین صورت است که اغلب آنها در هفته 37.9 ساعت کار می‌کنند و تقریباً 17 درصد از آنها نیمه وقت مشغول به کار هستند. نرخ بیکاری این کشور 5.5 درصد برآورد شده و هر کارمندی به‌طور متوسط 67 هزار دلار درآمد دارد.

نزدیک به یک دهه است که ایسلند ملقب به امن ترین کشور جهان شده و طبق گزارش‌های سالانه شاخص جهانی صلح، امتیاز 1.107 را دریافت کرده است. در واقع برای درستی این شاخص به امنیت اجتماعی، درگیری‌های داخلی و بین‌المللی و همچنین ارتقای سطح تسلیحات نظامی و نیروهای امنیتی توجه می‌شود.

مجمع جهانی اقتصاد در آخرین نشست خود (2022) اعلام کرد ایسلند تنها کشوری است که موفق شده تا 90 درصد شکاف‌های جنسیتی را مرتفع کند و هم‌اکنون نخستین کشور از نظر برابری جنسیتی است. علاوه بر این دهمین کشوری که لقب صلح و امنیت جهانی را به دست آورده، ژاپن است.

علاوه بر شاخص صلح جهانی و گزارش مجمع جهانی اقتصاد، مطابق با گزارش شادی جهانی، ایسلند رتبه سوم در بین شادترین کشورهای دنیا را دارد و پیش از آن رتبه اول و دوم از آنِ فنلاند و دانمارک شده است. نرخ فقر در ایسلند به پایین‌ترین حد خود رسیده و در بین کشورهای همکاری و توسعه اقتصادی جایگاه خوبی دارد.

امن ترین و نا امن ترین کشورهای جهان

پس از ایسلند نیز کشورهای نیوزلند، ایرلند، دانمارک، اتریش، پرتغال، اسلوونی، جمهوری چک، سنگاپور و ژاپن به ترتیب امن‌ترین‌های جهان هستند. به نقل از یو‌اس‌ای‌تودی، آمریکا با امتیاز 2.44 در رتبه 129 جهان قرار دارد و جایگاه پایینی دارد. ایالات متحده در بین آذربایجان و برزیل قرار گرفته است.

همچنین بخوانید:

امن ترین جاده های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

از میان ده کشور امن جهان، هفت کشور در مرکز اروپا قرار دارند و همین باعث شده تا امن ترین منطقه دنیا، آنجا باشد. متاسفانه اوکراین نیز در این رده‌بندی حضور داشته، ولی بعد از حمله و تجاوز روسیه، امتیازهای امنیتی‌اش را از دست داده است. نا امن ترین کشور جهان هم طبق انتظار افغانستان شده و طی 5 سال اخیر این جایگاه را ترک نکرده است.

از بین 163 کشور جهان می‌توان به این نتیجه رسید که نا امن ترین آنها عبارتند از: یمن، سوریه، روسیه، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، عراق، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان، اوکراین، لیبی و مالی. کشورمان ایران نیز در جایگاه 141 جهان از نظر امنیت قرار دارد. نظر شما درباره فهرست مذکور چیست؟