پردازنده M2 Pro

پردازنده های M2 Pro و M2 Max اپل معرفی شدند؛ سریع‌تر و توانمندتر از نسل قبل

اپل از پردازنده M2 Pro با بیش از 40 میلیارد ترانزیستور و چیپست M2 Max به‌عنوان قدرتمندترین و بهینه‌ترین تراشه لپ تاپ‌های حرفه‌ای رونمایی کرد.

اپل سال گذشته نسل دوم از سیستم‌های بر روی چیپ خود با نام چیپست‌های M2 را معرفی کرد. امروز اما این کمپانی کوپرتینویی از دو نمونه حرفه‌ای‌تر و قدرتمندتر از این تراشه‌ها به طور رسمی رونمایی کرد. این دو نمونه، به ترتیب M2 Pro و M2 Max نام داشته و قرار است در تعدادی از کامپیوترهای مک به کار گرفته شوند.

پردازنده های M2 Pro و M2 Max؛ قدرتمند و بهینه!

تراشه‌های M2 Pro و M2 Max معرفی شده توسط اپل به ترتیب قرار است جایگزین چیپست‌های M1 Pro و M1 Max شوند که در مک استودیو و مک بوک پرو های 14 و 16 اینچی مورد استفاده قرار گرفته بودند.

هر دو مدل جدید به مراتب قدرتمندتر از مدل پایه M2 هستند که هم‌اکنون در مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچی و آیپد پرو به کار گرفته شده است.

پردازنده M2 Pro

اپل همچنین از نسل جدید موتورهای عصبی 16 هسته‌ای خود در پردازنده‌های جدیدش استفاده کرده و پشتیبانی از کدگذاری و کدگشایی ویدیویی H.264 و HEVC و ProRes را هم به آن‌ها افزوده است.

تعداد ترانزیستورهای چیپست M2 Pro در مقایسه با نسل قبلی خود، M1 Pro، حدودا 20 درصد بیشتر بوده و به چهل میلیارد عدد رسیده است. همچنین پهنای باند حافظه واحد نیز در تراشه M2 Pro دو برابر شده و به 200 گیگابایت بر ثانیه رسیده است. علاوه بر این، پردازنده ده یا دوازده هسته‌ای به همراه 32 گیگابایت حافظه مشترک نیز از دیگر مشخصات مدل پرو از تراشه ام 2 اپل به شمار می‌رود.

پردازنده ام 2 پرو و ام 2 مکس اپل

در مدل 12 هسته‌ای از این پردازنده‌ها می‌توان انتظار هشت هسته با عملکرد قدرتمند و چهار هسته بهینه را داشت؛ در حالی که کارت گرافیک نیز می‌تواند حداکثر نوزده هسته (سه هسته بیشتر از مدل M1 Pro) داشته باشد. اپل ادعا می‌کند که پردازش گرافیکی در چیپست M2 Pro سی درصد قدرتمندتر از تراشه M1 Pro خواهد بود.

از طرف دیگر، اپل پردازنده M2 Max را به عنوان قدرتمندترین و بهینه‌ترین تراشه دنیای برای لپ تاپ های حرفه‌ای معرفی می‌کند! پهنای باند حافظه مشترک این پردازنده برابر با 400 گیگابایت بر ثانیه است که دو برابر میزان پهنای باند تراشه M2 Pro و چهار برابر پهنای باند مدل پایه M2 خواهد بود.

تعداد هسته‌های پردازنده مدل مکس مشابه با مدل پرو برابر با 12 عدد خواهد بود. با این وجود تعداد هسته‌های کارت گرافیک آن می‌تواند به عدد باورنکردنی 38 برسد! این تراشه همچنین قادر است از حداکثر 96 گیگابایت حافظه پشتیبانی کند.

پردازنده M2 Pro و M2 Max

البته از زمان معرفی تراشه‌های M1 هنوز هیچ رقیبی نتوانسته در بخش عملکرد بر واحد توان مصرفی با اپل رقابت کند؛ با این وجود، مدل‌های M2 Pro و M2 Max همچنان آپگریدهای شایسته‌ای برای M1 به شمار می‌روند.

هنوز هیچ‌گونه بنچمارک رسمی از این پردازنده‌های منتشر نشده است. بنابراین باید منتظر ماند و عملکرد آن‌ها را در واقعیت دید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*