رنگ خودرو

تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات؛ ماشین های مشکی، نقره ای و خاکستری بیشتر از بقیه تصادف می‌کنند!

اگر دوست دارید بدانید چه رنگ‌هایی در خودروها بیشتر باعث حوادث ناگوار می‌شوند، این مطلب جالب و جذاب را از دست ندهید؛ زیرا قرار است به‌سراغ تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات برویم و این موضوع را بررسی کنیم.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که دست به خرید خودرو می‌زنید و به مرحله انتخاب رنگ آن می‌رسید، چیزهایی فراتر از سلیقه، فروش ساده‌تر و بدون دردسر و مسائل زیبایی‌شناسانه برای‌تان اهمیت داشته باشد؛ چیزهایی از قبیل امنیت بیشتر، کاهش تصادفات و موضوعات این‌چنینی. به‌عنوان مثال، خرید یک خودرو با رنگ آبی تیره یا مشکی متالیک، بدون شک از جذابیت‌های ظاهری بسیاری برخوردار است، اما می‌تواند درصد بروز حوادث خطیر را افزایش دهد. در این مطلب به‌سراغ تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات خواهیم رفت تا این مسئله مهم را از زوایای گوناگون بررسی کنیم.

تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات؛ حقیقتی اثبات‌شده یا شایعه‌ای دروغین؟

رنگ خودرو

با وجود این‌که ممکن است افراد بسیاری این مسئله را باور نکنند و به‌سادگی از کنار آن عبور کنند، اما تا به امروز مطالعات، تحقیقات گسترده و آزمایش‌های فراوانی در سراسر جهان صورت گرفته که تمام‌شان مبحث تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات را تایید می‌کنند.

خیلی‌ها این تاثیرگذاری را با یک مثال بسیار ساده توضیح می‌دهند. اگر ما یک جسم سیاه‌رنگ داشته باشیم و آن را در مکانی تاریک با نورهای بسیار کم قرار دهیم، بدون شک چشم‌مان بسیار سخت‌تر آن را تشخیص خواهد داد؛ نقطه مقابل این مثال، زمانی است که ما در همین لوکیشن، یک جسم کاملا سفیدرنگ داشته باشیم. دانشمندان و متخصصان مختلف با تکیه بر این مسئله، تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات را تایید کرده‌اند؛ بنابراین هنگامی که شما با یک خودرو تیره یا سیاه‌رنگ در تاریکی شب مشغول رانندگی هستید، چندین برابر بیشتر از سایر رنگ‌ها در معرض بروز حوادث وحشتناک و تصادفات هستید.

تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات فقط مختص شب نیست و در روشنی روز نیز نمود عینی دارد. اگر شما با خودرویی سبزرنگ در مکانی رانندگی کنید که بخش اعظمی از آن با گیاهان طبیعی و درختان پوشیده شده، باز هم احتمال وقوع تصادف‌تان بالا خواهد رفت.

خودروهایی با این طیف رنگی، کمتر در معرض تصادف هستند

رنگ خودرو

در واقع این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که خودروهای سفیدرنگ در بحث ایمنی حرف اول را می‌زنند؛ اما آیا از آمار و میزان ایمنی این رنگ نسبت به سایر رنگ‌ها خبر دارید؟ بر اساس یک تحقیق انجام‌شده بدون احتساب شب و روز، یک خودرو سفید حدود 12 درصد کمتر از یک خودروی مشکی دچار تصادف می‌شود. پس از این رنگ مرسوم و پرطرفدار، ماشین‌های بژ و زرد رنگ کمترین میزان تصادفات را داشته‌اند. در واقع رنگ‌های روشن به علت این‌که در شب و مکان‌های تاریک بهتر تشخیص داده می‌شوند، از کمترین احتمال تصادف برخوردارند و می‌توانند به‌خوبی نشانگر تایید تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات باشند.

این رنگ خودروها بیشتر دچار سانحه و تصادف می‌شوند

رنگ خودرو

از آنجا که خودروهای سیاه رنگ در تاریکی و ظلمات شب بسیار سخت دیده می‌شوند و به‌راحتی قابل تشخیص نیستند، احتمال تصادف‌شان بسیار بیشتر است. پس از این رنگ، خودروهای نقره‌ای و خاکستری هستند که به علت شباهت‌شان به ساختمان‌ها و سازه‌های موجود در محیط و همچنین رنگ جاده و آسفالت، از احتمال تصادف بالایی برخوردارند.

احتمال تصادف خودروهای خاکستری رنگ 11 درصد و خودروهای نقره‌ای حدود 10 درصد بیشتر از خودروهای سفید رنگ است. علاوه‌بر این، اتومبیل‌هایی که از رنگ قرمز و آبی برخوردارند نیز با 7 درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ بنابراین به تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات ایمان بیاورید و این موضوع را تا حدودی جدی بگیرید!

همچنین مطالعه کنید:

عراقی ها حدود ۴ برابر ایرانی ها تصادف می‌کنند اما نصف ما مرگ و میر دارند!

نتیجه‌گیری

رنگ خودرو

شاید اگر آپشنی مثل چراغ و علائم هشداردهنده در خودروها وجود نداشت و رانندگان از این امکان در شب‌های تاریک استفاده نمی‌کردند، این آمار و ارقام به‌شکلی قابل توجه تغییر می‌کرد. اما در حال حاضر تمامی خودروهای سواری جدید و مدرن، از این چراغ‌ها بهره می‌برند؛ چراغ‌هایی که برد مناسبی دارند و باعث می‌شوند سایر افراد و رانندگان توانایی تشخیص خودرو مذکور را داشته باشند. از این حیث می‌توان گفت که همه‌چیز به تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات بستگی ندارد و عوامل دیگری نیز در این ماجرا دخیل هستند.

اگر این معیار را جهانی در نظر بگیریم و از منظر اهمیت‌اش در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته نگاه کنیم، باز هم می‌توانیم به نتایج مهم‌تری دست یابیم؛ اما در کشورمان همیشه همه‌چیز متفاوت است! ایرانی‌ها علاقه زیادی به خودروهای سفید رنگ دارند و بسیاری از خودروهای محبوب و پرفروش بازار مانند پژو پارس، تیبا، پژو 206، ساینا و… با همین رنگ محبوب در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. با توجه به همین موضوع، می‌توان دریافت که تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات آن‌چنان با متر و معیارهای کشورمان همخوانی ندارد و مسائل مهم‌تری از جمله نحوه رانندگی افراد و شرایط جوی منجر به حوادث ناگوار و تصادف می‌شود! با این حال، توجه به رنگ خودرو بر مبنای جلوگیری از وقوع تصادفات، موضوعی‌ست که بد نیست گاهی به آن اهمیت دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*