پیشگویی زلزله ترکیه

کارشناس هلندی با پیشگویی زلزله ترکیه همه را فریب داده است!

به‌نظر می‌رسد آقای فرانک هوگربیتس که با پیشگویی زلزله ترکیه توجه تمام دنیا را به‌خود جلب کرده بود، یک شارلاتان بزرگ بوده و همه را فریب داده است؛ اما ماجرا چیست؟

پس از زلزله وحشتناک و عجیبی که در کشور ترکیه و سوریه رخ داد، یک توییت عجیب در سراسر توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد؛ توییتی مبنی بر پیشگویی زلزله ترکیه توسط یک محقق هلندی به‌نام فرانک هوگربیتس. آقای هوگربیتس، 3 روز پیش از وقوع زمین‌لرزه یعنی در تاریخ 3 فوریه (17 بهمن) از زلزله‌ای بزرگ و مهیب در کشورهای ترکیه، سوریه، اردن و لبنان خبر داده بود. پس از این زمین‌لرزه بزرگ و ترسناک، وی با قدرت به عرصه برگشت و نسبت به پس‌لرزه‌های سنگین بعدی صحبت کرد.

در طول این چند روز و با توجه به توییت‌های عجیب و باورنکردنی آقای هوگربیتس، عده‌ای او را یک دانشمند دروغین خواندند و بسیاری از افراد نیز همچنان در شوک به‌سر می‌بردند و به پیش‌بینی‌های این محقق هلندی ایمان آورده بودند. هوگربیتس پس از این اتفاق، تنها به توییت زدن اکتفا نکرد و وارد برنامه‌های ویدیویی اینترنتی شد تا وجهه رسانه‌ای خود را لحظه به لحظه افزایش دهد.

پیشگویی زلزله ترکیه

او در این برنامه‌ها از چگونگی پیشگویی زلزله ترکیه و در ابعادی وسیع‌تر، پیش‌بینی تمامی زمین‌لرزه‌ها پرده برداشت. هوگربیتس معتقد است که زلزله‌های بزرگ و مهیب با حرکت اجرام آسمانی رابطه‌ای مستقیم دارند و با مطالعه و تحقیق روی آن‌ها، می‌توان از وقوع زمین‌لرزه‌های چندریشتری و مهیب خبردار شد و آن‌ها را پیش‌بینی کرد! هوگربیتس از چند روز پیش تابه‌حال، در مسیر تبدیل شدن به یک سلبریتی بزرگ قرار گرفته است. تعداد دنبال‌کننده‌هایش در توییتر بیشتر و بیشتر می‌شود، همه‌‌جا صحبت از اوست و برنامه‌های شبه‌علمی و رسانه‌های زرد، عاشق او شده‌اند! اما آیا فرانک هوگربیتس واقعا یک محقق کاربلد است یا صرفا یک شارلاتان فریبکار؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

باید آنقدر پیشگویی کنم تا بالاخره یکی درست از آب درآید!

پیشگویی زلزله ترکیه

اگر بخواهیم بفهمیم پیش‌بینی‌های فرانک هوگربیتس ریشه‌های علمی دارد یا صرفا شانتاژ و فریب‌کاری بوده است، باید به‌سراغ سابقه او و سایر پیش‌گویی‌هایش برویم. صفحه شخصی این محقق هلندی در توییتر، مملو از پیشگویی‌های مختلف است که درباره زلزله در نقاط گوناگون جهان صورت گرفته است. تمام نگاه‌ها از زمانی که هوگربیتس پیشگویی زلزله ترکیه را انجام داد به‌سمت او معطوف شد. اما نتایج و سایر پیش‌بینی‌های فاقد اعتبار و بی‌اساس وی ما را به‌یاد تکنیک رمال‌ها می‌اندازد؛ همان تکنیک قدیمی و موفقی که می‌گوید: «آنقدر بگو تا بالاخره یکی درست از آب درآید!» هوگربیتس هم از همین شیوه استفاده کرد و پس از پیشگویی زلزله ترکیه که به‌وقوع پیوست، شهرت فراوانی را به‌دست آورد و عموم مردم دیگر برایشان مهم نیست که او در گذشته چه چیزهایی گفته است.

هوگربیتس در سال‌های اخیر نیز تعدادی زمین‌لرزه بزرگ را پیش‌بینی کرده بود که هیچ‌کدام از آن‌ها رخ نداد یا پیشگویی‌هایی که با فاصله زمانی درست از آب درآمدند، درباره مناطق زلزله‌خیزی بودند که هیچ نیازی به پیش‌بینی نداشتند؛ انگار بخواهیم وقوع زمین‌لرزه در ژاپن پیشگویی کنیم!

راجر موسون، زمین‌شناس معروف و نام‌آشنا که 35 سال تجربه کاری دارد و رئیس بخش خطرات لرزه‌ای در سازمان زمین‌شناسی بریتانیا است، درباره پیش‌بینی‌های آقای هوگربیتس با لحنی کنایه‌آمیز می‌گوید:

اگر بخواهیم به پیش‌بینی اعتبار بدهیم و بر اساس آن اتفاقاتی را بسنجیم، باید به یک سری نکات حائز اهمیت توجه کنیم. پیش‌بینی بدون شک باید دارای زمان و مکان باشد. این‌که این مرد هلندی در توییت خود به‌سراغ پیشگویی زلزله ترکیه رفته و از قیدهایی نظیر «دیر یا زود» یا «حدود» استفاده کرده، نشان می‌دهد که او زمین‌لرزه را پیش‌بینی نکرده است. صحبت‌های او شامل یک پیش‌بینی علمی و استاندارد نیستند و اعتبار خاصی ندارند!

فرانک هوگربیتس کیست؟

پیشگویی زلزله ترکیه

اگر نام این محقق هلندی را در اینترنت جستجو کنید، تنها با دو مقاله نه‌چندان علمی و معتبر مواجه خواهید شد که در ژورنال‌های غیر رسمی و فاقد شهرت منتشر شده‌اند؛ مقالاتی که حتی ارجاع خاصی هم به آن‌ها نشده است! تعدادی از کاربران توییتر و محققان مطرح حوزه زمین‌شناسی، همان زمان که توییت پیشگویی زلزله ترکیه توسط او ترند شد، به این موارد و جعلی بودن این محقق هلندی اشاره کرده بودند.

همچنین مطالعه کنید:

یک محقق هلندی ۳ روز قبل زلزله ترکیه را در توییتر پیش‌بینی کرده بود!

هوگربیتس خودش را عضو موسسه «بررسی جغرافیای هندسی منظومه شمسی» معرفی کرده و در توییتر نیز سعی دارد با فرار از مستندات علمی و استفاده از اصطلاحات عجیب و نه‌چندان رایج، توجه عموم مردم را به‌خود جلب کند؛ کاری که انگار در آن موفق بوده است! اما در مجموع و با در نظر گرفتن نظرهای کارشناسان زبردست و باتجربه حوزه زمین‌شناسی و زلزله‌نگاری، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که آقای فرانک هوگربیتس نه‌تنها وجاهت علمی چندانی ندارد و رزومه معتبری از او در دسترس نیست، بلکه خودش را در قامت یک شومن فریبکار قرار داده که با پیشگویی زلزله ترکیه توجه میلیون‌ها نفر را به‌خود جلب کرده است. اما اکثر محققان و کارشناسان مطرح این حوزه، باور دارند که هوگربیتس هیچ صلاحیتی در این زمینه ندارد و بیشتر یک فریبکار شارلاتان است تا زمین‌شناسی معتبر و قابل استناد!

نظر شما درباره پیشگویی زلزله ترکیه توسط فرانک هوگربیتس در توییتر چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.