خطر هوش مصنوعی

ایلان ماسک : هوش مصنوعی یک خطر احتمالی برای جوامع بشری است

ایلان ماسک از خطر بالقوه هوش مصنوعی برای جوامع بشری سخن گفت؛ کسی که خودش در ظهور معروف‌ترین چت‌بات حال حاضر دنیا، نقش داشت.

مدت‌ها قبل از معرفی چت GPT ، گوگل Bard و ربات چت Bing، ایلان ماسک درباره فواید و خطر بالقوه هوش مصنوعی صحبت کرده بود. حالا او در نشست جهانی حکمرانی در دبی، نگرانی خود را از ظهور بیش از پیش هوش مصنوعی، بار دیگر ابزار کرده است.

به‌گفته‌ی این میلیاردر و چهره سرشناس دنیای فناوری: «هوش مصنوعی، یکی از مهم‌ترین خطراتی است که آینده تمدن بشری را تهدید می‌کند». ماسک باور دارد که پتانسیل بسیار عظیمی در هوش مصنوعی نهفته است، هم از جنبه مثبت و هم منفی؛ بنابراین از خطرات بالقوه آن نباید غافل شویم.

ایلان ماسک

جالب اینکه خود او، یکی از بنیان‌گذاران OpenAI بود؛ همان شرکتی که اخیرا چت‌بات ChatGPT را در دسترس عموم قرار داد. البته ماسک در سال 2018 از آن شرکت جدا شد.

او به‌طور خاص، درباره این چت‌بات هم صحبت کرد و گفت چت GPT به مردم امکان داده که درک بهتری از پیشرفت‌های فعلی هوش مصنوعی پیدا کنند. ماسک افزود: «چند وقتی بود که AI قدم به جاده پیشرفت گذاشته بود؛ اما یک رابط کاربری در دسترس عموم نداشت».

ایلان ماسک همچنین آنچه چند سال قبل گفته بود را تکرار و به لزوم قانون‌گذاری در این عرصه اشاره کرد. او گفت شاید وضع قوانین و مقررات، از سرعت پیشرفت AI بکاهد؛ ولی در دراز مدت، به‌نفع همه خواهد بود. به باور ماسک، خطرات و اثرات جانبی نهفته در هوش مصنوعی؛ به‌مراتب بیشتر از خودروها، هواپیماها و داروها است.