با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ که برای همیشه ناپدید شدند

گنج های گمشده‌ی تاریخ همواره از جذاب‌ترین اسرار برای بشر بوده‌اند. در این مطلب به معرفی 15 مورد از با ارزش ترین گنجینه های تاریخ که برای همیشه ناپدید شدند خواهیم پرداخت.

از زمان‌های دور تاکنون، گنجینه‌های فوق‌العاده‌ ارزشمندی از فرهنگ‌های مختلف گم شده‌اند و حتی تا به امروز هم خبری از آنها نیست. گنجینه‌های گمشده میراثی هستند که تقریباً تمامی انسان‌های دنیا رؤیای یافتن آنها را دارند.

ارزش برخی از این محموله‌‌های گمشده در تاریخ به‌قدری زیاد است که بسیاری از افراد، سازمان‌ها و حتی دولت‌ها سال‌هاست در جستجوی آنها هستند.

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

در پاسخ به‌این سوال که با ارزش ترین گنجینه تاریخ کدام‌ است، برخی قطار نازی‌ها که مملو از چند صد تن طلا بود و در دوران جنگ جهانی دوم در جمهوری چک گم شد را با این عنوان معرفی می‌کنند. در حالی که برخی دیگر کشتی‌های غرق شده که محموله‌هایی به‌ارزش چندین میلیارد دلار در پول امروزی داشتند را با ارزش ترین گنجینه های تاریخ می‌دانند.

در طول تاریخ، گنجینه‌های مختلف و غنائم گران‌قیمتی که پس از پیروزی در جنگ‌ها به‌دست می‌آمدند، از سرزمین‌های جنگ‌زده به‌مناطق دوردست منتقل می‌شدند. در مسیر انتقال، اشیاء باارزش گم می‌شدند، به‌سرقت می‌رفتند یا در اثر بلایای طبیعی یا خطای انسانی ناپدید می‌شدند.

ما در این مقاله 15 مورد از جالب‌ترین و با ارزش ترین گنجینه های تاریخ که برای همیشه ناپدید شدند را مورد بحث قرار خواهیم داد.

کشتی غرق شده سان خوزه (San Jose)

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

کشتی بادبانی اسپانیایی سن خوزه در سال 1708 توسط بریتانیایی‌ها و در نزدیکی بندر کارتاخنا در بخش کلمبیایی دریای کارائیب غرق شد. چیزی که این مورد از با ارزش ترین گنجینه های تاریخ را منحصربه‌فرد می‌کند، این است که باقی مانده این کشتی در سال 2015 کشف شد. ارتش کلمبیا تصاویری خارق‌العاده از لاشه این کشتی که سه قرن پیش در نزدیکی ساحل این کشور غرق شد منتشر کرد.

این گالن در سال 1708 توسط انگلیسی‌ها غرق شد و تقریباً 200 تن اشیاء قیمتی که از مستعمرات آمریکای جنوبی گرفته شده بود را حمل می‌کرد. طبق گزارش‌ها، این کشتی حاوی مقادیر زیادی اسلحه، طلا، نقره، زمرد، سرامیک و شمشیر بوده که ارزش آن چیزی حدود 17 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این موضوع می‌تواند آن را به‌یکی از با ارزش ترین کشتی‌های غرق شده در جهان تبدیل کند. ادعای مالکیت این کشتی از طرف هر دو دولت اسپانیا و کلمبیا مطرح شده است.

الماس فلورنتین (Florentine Diamond)

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

فلورنتین یکی از مشهورترین الماس‌های تاریخ است که از خانواده مدیسی (Medici) از هند آمده و گفته می‌شود در اواخر قرن هفدهم میلادی و زمانی که آخرین مدیسی درگذشت، الماس فلورنتین به خانواده امپراتوری اتریش منتقل شد.

وزن این الماس 137.27 قیراط و رنگ آن زرد روشن است. این الماس برای اولین بار در اواسط قرن هفدهم در توسکانی ایتالیا دیده شد که در اختیار دوک بزرگ توسکانی بود. این جواهر در نهایت پس از گم شدن در جنگ‌ به اتریش راه یافت.

الماس فلورنتین به‌عنوان بخشی‌از ازدواج سیاسی بین اشراف فرانسوی و اتریشی به امپراتور اتریش داده شد. هنگامی که خانواده سلطنتی اتریش به‌سوئیس گریختند، این الماس از تاریخ ناپدید شد. برخی گزارش‌ها به‌دزدیده شدن الماس توسط هیتلر در طول جنگ جهانی دوم اشاره می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند سربازان آمریکایی آن را به وین بازگرداندند.

Felicity Ace

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

طی حادثه اخیر که در فوریه 2022 رخ داد، یک کشتی کانتینری حامل خودروهای لوکس از آلمان به ایالات متحده در نزدیکی مجمع‌الجزایر آزور، پرتغال با فاجعه مواجه شد و آتش گرفت.

براساس گزارش‌ها، خدمه پس از شروع آتش‌سوزی یک سیگنال خطر برای تخلیه ارسال کردند. پس از اینکه آنها با موفقیت نجات یافتند، Felicity Ace در دریا به حال خود رها شد. یک تیم نجات توسط نیروی دریایی پرتغال فرستاده شد تا کشتی را با یدک‌کش به‌مکانی امن منتقل کنند، اما موفق نشدند و کشتی در نهایت پس‌از تهیه فهرستی از میراث موجود در آن غرق شد.

طبق گزارش‌ها این کشتی حاوی 3828 وسیله نقلیه شامل فولکس واگن، پورشه، بنتلی، لامبورگینی و آئودی بود. در میان آنها 15 لامبورگینی آونتادور LP 780-4 Ultimae، چندین فولکس واگن ID.4 و آئودی e-Tron، و همچنین برخی خودروهای منحصربه‌فرد مانند هوندا پرلود SiR 1996، لندرور سانتانا 1977 و مینی کانتریمن 2019 وجود داشت. طبق گفته دو شرکت تحلیلگر مختلف، زیان کل چیزی بین 300 تا 400 میلیون دلار ثبت شده است!

گنج گمشده پادشاه جان

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

جان، پادشاه انگلستان که با نام جان لکلند (John Lackland) نیز شناخته می‌شود، فرزند هنری دوم و الینور د اکیتن است. او به‌عنوان یکی‌از حریص‌ترین و البته ثروتمندترین پادشاهان در طول تاریخ پادشاهی انگلستان شناخته می‌شود. شهرت وی بیشتر بخاطر افسانه رابین هود و امضای ماگنا کارتا می‌باشد.

مالیات‌های زیاد و جریمه‌های گزاف، نارضایتی بارون‌های تحت فرمانروایی او و لشکرکشی‌های شکست‌خورده‌اش، او را بدنام و منفور کرد.

شاه جان، به دلیل هزینه زیاد جنگ با فیلیپ دوم پادشاه فرانسه (فیلیپ اوگوست) و خزانه خالی به جا مانده از ریچارد اول، شروع به جمع‌آوری مالیات زیاد از واسال‌هایش کرد. بارون‌ها که از این امر ناخشنود بودند، نارضایتی خود را پس از شکست جان از فیلیپ با شورش خود نشان دادند. شاه جان سرانجام مغلوب بارون‌ها شده و فرمان کبیر یا مگنا کارتا را امضا کرد.

پس از امضای مگنا کارتا، او بلافاصله به‌دنبال لغو آن توسط پاپ بود که منجر به‌شورش بارون‌ها شد و او را مجبور به‌فرار از لین و نقل مکان به لینکلن شایر کرد.

طبق مدارک موجود در کتابخانه بریتانیا، او هنگام نقل مکان انبار بزرگی از اشیاء با ارزش که با او در قطار باربری سفر می‌کردند، در اختیار داشت. این گنج هنگام عبور از خلیجی در شرق انگلستان به‌نام Wash ناپدید و پس‌از آن هرگز پیدا نشد.

این مورد از با ارزش ترین گنجینه های گمشده در تاریخ شامل شمشیر تریسترام (شوالیه‌ای در افسانه آرتور)، یک عصای طلایی، جواهرات تاج، کارد و چنگال طلا و نقره و موارد دیگر بود که ارزش آن حدود 70 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

جواهرات لیما

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

این یک گنجینه بزرگ با ارزش تخمینی حدود 1 میلیارد دلار است. گنجی عظیمی که شامل چندین تن جواهرات به صورت سنگ، شمعدان‌های طلا، دو مجسمه طلایی از مریم مقدس، 7 صلیب ساخته شده از الماس و تعداد زیادی ظروف سلطنتی دیگر بود.

لیما، پایتخت کشور پرو، در سال ۱۸۲۰ میلادی صحنه شورش‌ها و اعتراضات بزرگ مردم بود. حاکمان این شهر تصمیم گرفتند جواهرات شهر را برای اینکه در این هرج و مرج‌ها سرقت نشود، توسط کشتی Mary Dear با ریاست کاپیتان ویلیام تامپسون به‌مکزیک منتقل کنند؛ غافل از اینکه او خود سرکرده دزدان دریایی بود و گنجینه لیما را به‌سرقت برد.

کاپیتان بریتانیایی به دنبال این بود که تمام گنجینه غارت شده را به‌جزیره کوکوس در کاستاریکای امروزی ببرد. با این حال، او توسط یک کشتی جنگی اسپانیایی تعقیب شد. دزدها هنگام فرار جنگل‌های انبوه جزیره را برای پنهان شدن انتخاب کردند؛ اما خدمه همگی دستگیر و زندانی شدند. این آخرین خبر از دزدان دریایی و گنجینه لیما بود و سفرهای اکتشافی به‌جزیره در سال‌های پس از آن هیچ نتیجه‌ای نداشت.

اتاق کهربا

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

تالار کهربا اتاقی در کاخ کاترین در نزدیکی سن پترزبورگ بود که در قرن هجدهم میلادی در پروس ساخته شد. دیوارهای این اتاق از جنس کهربا بود و در تزئین آن از طلا و سنگ‌های قیمتی بسیار زیادی استفاده شده بود. طراحی این اتاق توسط آندرئاس شلاوتر، مجسمه‌ساز آلمانی سبک باروک و گوتفرید ولفرام، صنعت‌گر کهرباکار دانمارکی انجام شده بود.

نازی‌ها طی حمله به‌سنت پترزبورگ، اتاق کهربا در روسیه را با ۶ تن کهربا از کاخ کاترین در عرض تنها چند ساعت ناپدید کردند. هیتلر می‌خواست اتاق را به آلمان برگرداند؛ زیرا او معتقد بود از آنجایی که این ملک ابتدا توسط معماران آلمانی ساخته شده، پس متعلق به آلمان است. نازی‌ها پس از تسخیر اتاق، دیوارها و پانل‌ها را در جعبه‌ها بسته بندی کرده و به کونیگزبرگ در آلمان فرستادند.

اطلاعی از سرنوشت تزئینات منتقل شده بعد از جنگ موجود نیست. بازسازی این اتاق مطابق تصاویر قدیمی و با مصالح جدید از سال ۱۹۷۹ آغاز شد و پس از صرف هزینه 11 میلیون دلاری در سال ۲۰۰۳ به اتمام رسید.

کشتی طلای Flor De La Mar

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

Flor De La Mar یک کشتی عظیم 400 تنی معروف‌ به «گل دریا» در سال 1511گرفتار دریایی طوفانی شده و غرق شد.

ژنرالی به‌نام «آفونسو د آلبوکرکی» پس‌از فتح مالاکا در حال بازگشت از آنجا بود و گنج بزرگی را برای پادشاه پرتغال با خود حمل می‌کرد که کشتی‌اش در سواحل سوماترا گم شد.

کشتی فلور دو مار در سال 1502 در لیسبون ساخته شد و یکی از بهترین کشتی‌های آن زمان بود. این کشتی با وزن 400 تن، بزرگ‌ترین وسیله حمل و نقل دریایی بود که تاکنون ساخته شده بود.

شایعات می‌گویند این مورد از با ارزش ترین گنجینه های تاریخ حاوی 80 تن طلا، 200 صندوقچه مملو از الماس، یاقوت، زمرد، سکه و جواهرات، و نقشه‌های کمیابی بود که مسیرهای دریایی به چین و سایر مناطق را نشان می‌داد. ارزش این ثروت امروزه به حدود 3 میلیارد دلار می‌رسد و تا به‌امروز بیشترین گروه‌های جستجوی گنج را داشته است.

قطار طلایی Walbrzych

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

برخلاف سایر با ارزش ترین گنجینه های تاریخ که برای همیشه ناپدید شدند، این قطار بیشتر از اینکه واقعی باشد به‌یک افسانه شبیه است.

درست مانند اتاق کهربایی، این گنج نیز متأسفانه بدون هیچ مدرکی از مکان یا محتوای دقیق آن گم شد. تونل مخفیگاه گنج، زیر زمینی از یک پروژه ناتمام است که نازی‌ها بین سال‌های 1943 تا 1945 از آن به‌عنوان مخفیگاه گنج‌های خود بهره می‌بردند.

قطار طلایی که در ماه مه 1945 ناپدید شد، جایی در داخل این تونل در در زیر کوه‌های جغد قرار داشت. این قطار افسانه‌ای پس‌از فرار آلمانی‌ها و ریزش دهانه‌ی تونل، تبدیل به‌ثروتی در زیر خاک‌ها شد.

طبق شایعات، این قطار حاوی 300 تن طلا به‌همراه سلاح، جواهرات و آثار هنری بوده است. گویی نازی‌ها این قطار را با طلا و هنر بار کردند و قصد داشتند آن را از آلمان خارج کنند. اگر این قطار افسانه نباشد و در آینده‌ای نزدیک کشف شود، بیش‌از 19 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت!

جواهرات ملکه ایرلند

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

این جواهرات در سال 1907 و از قلعه دوبلین (Dublin Castle) به سرقت رفتند. جواهرات ملکه ایرلند شامل یک ستاره نگین‌دار و بسیار سنگین که به عنوان نمادی بسیار مهم به حساب می‌آمد، یک الماس 333 قیراطی صورتی رنگ و و پنج گردنبند طلا بود.

فرانسيس شکلتون مضنون اصلی این سرقت معرفی شده است. در زمان به‌سرقت رفتن اين جواهرات، آن‌ها در يک کتابخانه نگهداری می‌شدند و هنوز به‌طور دقيق از محل فعلی آنها اطلاعاتی در دست نيست.

ONE Apus

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

ONE Apus یک کشتی کانتینری با ظرفیت 14000 TEU است که در سال 2020 تقریباً 1816 کانتینر را در اقیانوس آرام از دست داد. این بزرگترین تلفات کانتینر در حمل و نقل از سال 2013 محسوب می‌شود. در 30 نوامبر 2020 کشتی ONE Apus از Yantian، چین، به سمت لانگ بیچ، کالیفرنیا در حرکت بود که با وضعیت سخت آب و هوایی مواجه شده و خسارات هنگفتی به‌بسیاری از شرکت‌ها وارد شد.

بر اساس بیانیه صادر شده توسط شرکت‌های درگیر، تخمین زده می‌شود که حدود 40 مورد از آنها کانتینرهای کالاهای خطرناک بودند. این کشتی توسط شرکت کشتیرانی NYK ژاپن مدیریت می‌شد و متعلق به Chidori Ship Holdings بود. شرکت سازنده در مجموع 90 میلیون دلار خسارت متحمل شد.

گنج گمشده کاپیتان کید (Captain Kidd)

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

کاپیتان ویلیام کید یکی از شناخته شده‌ترین دزدان دریایی تمام اعصار است که محدوده فعالیتش در اقیانوس هند بوده است. کید که در اسکاتلند به‌دنیا آمد، در ابتدا یک کاپیتان ویژه برای امپراتوری بریتانیا محسوب می‌شد و مأموریت حفاظت از کشتی‌ها از حملات دزدان دریایی در نزدیکی هند و آمریکای شمالی را بر عهده داشت.

او حدود سال 1697 به دزدی دریایی روی آورد. محل اختفا و نام تمام گنج‌هایی که از اول زندگی‌اش تا آخرین سال فعالیتش به‌سرقت برد، بزرگترین راز کاپیتان کید است.

این کاپیتان دزدان دریایی مقداری از گنج خود را در جزیره گاردینر در نزدیکی لانگ آیلند نیویورک دفن کرد. این شامل طلا و گنجینه دیگری به ارزش حدود 1 میلیون دلار بود که توسط «جاناتون گاردینر» گرفته و به‌عنوان مدرکی برای محکوم کردن ویلیام کید به‌دزدی دریایی استفاده شد؛ اما این تنها بخش کوچیکی از گنجینه عظیم او بود. برخی تخمین می‌زنند که ارزش گنج او به بیش‌از 160 میلیون دلار در پول امروزی می‌رسد.

در سال ۲۰۱۵ شخصی به نام Barry Clifford اعلام کرد که ۱۱۰ پوند نقره را در همان مکان کشف کرده است. اما مدتی بعد یونسکو اعلام کرد که کشف این مرد تنها قطعاتی از سرب بوده است.

ام‌اوال کامفورت (MOL Comfort)

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

این کشتی طی یک طوفان دریایی در 17 ژوئن 2013 به دو قسمت تقسیم شد و آتش گرفت. این فاجعه موجب سوختن 2400 کانتینر و غرق شدن بقیه کانتینرها همراه با کشتی شد.

این حادثه که‌سبب از بین رفتن یکی‌از با ارزش ترین گنجینه های تاریخ شد، برای شرکت‌ بیمه حدود 400 میلیون دلار هزینه داشت. پس از این حادثه، سایر کشتی‌های کانتینری که مشابه MOL Comfort طراحی شده بودند، از رده خارج شدند و بدنه آنها به‌عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر نقص طراحی احتمالی ارتقا یافت.

تابوت منکورع (Sarcophagus of Menkaura)

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

هرم فرعون منکورع کوچک‌ترین هرم موجود در میان اهرام ثلاثه مصر است که در حدود 4500 سال قبل ساخته شد. در سال 1830 میلادی، یک افسر نظامی انگلیسی به‌نام هاوارد وایس (Howard Vyse) به‌جستجو درون اهرام مصر پرداخت. این افسر نظامی یک تابوت‌ پر زرق و برق را درون هرم منکورع یافت و تصمیم گرفت آن را به انگلستان ببرد.

در سال 1838، این تابوت‌ در کشتی بتریس (Beatrice) قرار گرفت، اما هیچگاه به مقصد نرسید. این کشتی در مسیر برگشت خود در اعماق دریا غرق شد.

وایس در کتاب خود که «عملیات انجام شده در اهرام جیزه در سال 1837» نام دارد می‌گوید: «این تابوت هشت فوت طول و سه فوت عرض داشت. ارتفاع آن به دو فوت و یازده اینچ و ابعاد داخلی آن به شش فوت و پنج اینچ می‌رسید.»

نمایشنامه گمشده ویلیام شکسپیر

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

Love’s Labou’s Won نام یکی از نمایشنامه‌های نوشته شده توسط ویلیام شکسپیر بود که امروزه هیچ سند نسخه دیگری از آن وجود ندارد. طبق مدارک موجود، این نمایش به‌دنباله نمایشنامه کمدی Love’s Labour’s Lost در سال 1590 منتشر شده است.

اسناد موجود از سال‌های 1590 تا 1600 نشان می‌دهند که این نمایشنامه در سال 1590 منتشر شده و حتی تا سال 1603 نیز به فروش می‌رفته است.

گنج ادوارد تیچ

با ارزش ترین گنجینه های تاریخ

ادوارد تیچ که در زمان خود به‌ ریش سیاه (Blackbeard) شهرت داشت، دزد دریایی انگلیسی بود که در دریای کارائیب و سواحل مستعمره‌های آمریکایی فعالیت می‌کرد. او توانست در سال‌های 1716 تا 1718 ثروت فراوانی را از طریق غارت طلا و نقره‌ی کشتی‌های اسپانیایی به‌دست آورد.

امروزه از این گنجینه‌های جمع‌آوری شده توسط این دزد دریایی مخوف و محل قرارگیری آنها هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست و باید آن‌ها را یکی دیگر از با ارزش ترین گنجینه های گمشده تاریخ دانست.