تقویت پردازش کوانتومی با پردازنده Sycamore گوگل

گوگل پردازش کوانتومی را با پردازنده Sycamore یک پله جلوتر برد

گوگل از پردازنده کوانتومی جدید خودش به‌نام Sycamore رونمایی کرد که دنیای پردازش کوانتومی را یک پله جلوتر برده است. اما گوگل چه کرده؟

گوگل از نسل جدید پردازنده کوانتومی خودش به‌نام “Sycamore” رونمایی کرد. پردازنده‌ای که می‌توانند خطاهای کوانتوم را تصحیح کند. این می‌تواند دستاورد فوق‌العاده‌ای برای گوگل در زمینه پردازش کوانتومی محسوب شود.

تقویت پردازش کوانتومی با پردازنده Sycamore گوگل

Sycamore چیز خیلی جدیدی نیست. در واقع این پردازنده از همان تعداد کیوبیت نسل‌های قبلی بهره می‌برد. با این حال از نظر عملکرد پیشرفت خوبی در آن حاصل شده است. اما تصحیح خطاها، تنها ویژگی برجسته این پردازنده نیستو گوگل ادعا می‌کند که سال‌ها پیش توانسته بود این پردازنده را به‌کار بیاندازد.

بیشتر بخوانید:

بزرگ ترین کامپیوتر کوانتومی جهان توسط IBM معرفی شد

پردازش کوانتومی به‌سبک گوگل با Sycamore

تغییرات در این پردازنده چندان چشمگیر نیستند. در واقع تفاوت‌های ظریفی بین آن با نسخه‌های قبلی وجود دارد. در نسل‌های قبلی، کیوبیت‌ها مستعد خطا بودند. در واقع احتمال ایجاد خطا توسط آن‌ها بسیار زیاد بود. و هرچقدر گوگل بیشتر برای رفع خطاها تلاش می‌کرد، آن‌ها بیشتر می‌شدند. اما در این پردازنده جدید، تیم کوانتوم گوگل موفق شده نرخ خطاها را تا حد ممکن کاهش دهد و حالا اضافه کردن کیوبیت‌ها می‌تواند باعث حاصل شدن نتایج بهتری شود.

روی کاغذ، هر چه کیوبیت‌های بیشتری استفاده شود، باید محاسبات درست‌تر و دقیق‌تر انجام شود و آن پردازنده توانمندتر خواهد بود. اما رفتار کیوبیت‌ها متفاوت از آن چیزی بود که محققان انتظارش را داشتند. به‌همین خاطر گوگل تمرکز خودش را روی رفع این مشکل گذاشت.

تقویت پردازش کوانتومی با پردازنده Sycamore گوگل

راه حل این مشکل، ایجاد یک کیوبیت منطقی تصحیح شده از خطاها و فرآیند توزیع یک حالت کوانتومی بین تمام کیوبیت‌ها است. این یعنی تصحیح خطاها را می‌توان با کیوبیت‌های اضافه‌تری که در همسایگی هر یک از کیوبیت‌های منطقی قرار گرفته‌اند، فعال کرد.

بنابراین، گوگل در نسل جدید پردازنده کوانتومی خودش، دو تا از مشکلات اساسی پردازش کوانتومی را برطرف می‌کند. نخست اینکه کیوبیت‌های سخت افزاری کافی برای ذخیره وجود نداشت. دوم اینکه میزان خطای کیوبیت‌ها بالاتر از حد انتظار بود. همین باعث می‌شد نتایجی که توسط پردازنده‌های کوانتومی به‌دست می‌آمد، قابل اعتماد نباشد. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم، افزایش کیوبیت‌های موجود به یک کیوبیت منطقی نمی‌توانست باعث تقویت سیستم شود. در عوض، احتمال خطاهای سیستم را افزایش می‌داد. خطاهایی که به یک باره ظاهر می‌شدند و می‌توانستند کل نتیجه را به‌چالش بکشند.

گوگل نرخ خطای کیوبیت‌ها را کاهش داده است

تقویت پردازش کوانتومی با پردازنده Sycamore گوگل

حالا گوگل مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم را برطرف کرده است. و پاسخ گوگل به این مشکلات، پردازنده جدید Sycamore است. این نسل از چینش کیوبیت‌های سخت افزاری مشابهی با نسل‌های قبلی بهره می‌برد. بنابراین مشخصات پردازنده کوانتومی جدید گوگل تقویت نشده‌اند. در عوض گوگل تلاش کرده تا نرخ خطای تمام کیوبیت‌ها را کاهش دهد که به‌لطف آن حالا هر کیوبیت می‌تواند بهتر از پس عملیات‌های پیچیده برآید.

البته هنوز هم نرخ خطاها به صفر نرسیده است. و شاید تفاوت بین نتایج خیلی چشمگیر نباشد، اما این پیشرفت بزرگی در دنیای کوانتوم محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*