رصد جیمز وب

دستاورد غیر منتظره از جیمز وب ؛ رصد کهکشان‌هایی که قرار نبود وجود داشته باشند!

تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌تازگی موفق به کشف و رصد کهکشان‌هایی بسیار قدیمی و ناشناخته شده است که در واقع اصلا نباید وجود داشته باشند! در ادامه به جزئیات این خبر می‌پردازیم.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که 10 میلیارد دلار می‎‌ارزد، در طول این سال‌ها با اکتشافات بزرگ و مثال‌زدنی‌اش، تمام جهانیان را در حیرت فرو برده است. کیهان‌نوردی‌های این تلسکوپ فضایی کماکان ادامه دارد و محققان روز به روز اسرار بیشتری را از دل جهان هستی کشف می‌کنند. حالا این تلسکوپ موفق به رصد شش کهکشان بسیار عظیم و قدیمی شده؛ کهکشان‌هایی که در واقع قرار نبوده وجود داشته باشند!

شاید با خودتان بگویید که مگر چه رازی پشت این کهکشان‌ها و کشفیات جدید جیمز وب نهفته است که آن‌ها احتمالا نباید وجود داشته باشند. در این خصوص باید به شما بگوییم که این کهکشان‌های عظیم و قدیمی، آن‌چنان دور هستند که فقط به‌صورت نقاط قرمزرنگ و بسیار ریز در مقابل لنزهای این تلسکوپ قدرتمند دیده می‌شوند.

ستاره‌شناسان و منجمان از این ماجرا بسیار متعجب شده‌اند و می‌گویند تحت هیچ شرایطی انتظار چنین چیزی را نداشتند. در واقع آن‌ها هم‌اکنون هیچ توضیح دقیق و مشخصی برای چگونگی شکل‌گیری این کهکشان‌ها ندارند! اما محققان و پژوهشگران جیمز وب با تحقیقات گسترده‌تر دریافتند که این کهکشان‌های وسیع، مربوط به دوران کودکی جهان هستی یعنی فقط 500 تا 700 هزار سال بعد از مه‌بانگ هستند؛ با توجه به همین موضوع، در واقع اصلا نباید وجود می‌داشتند!

یکی از اصلی‌ترین علل شگفتی اخترشناسان از کشفیات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب این است که کهکشان‌های رصد شده در تصاویر جدید این تلسکوپ، بیش از اندازه بزرگ‌اند و ستاره‌هایی که در آن‌ها وجود دارند نیز بسیار قدیمی هستند.

تصاویر جدید جیمز وب درک و تصورات ما از کیهان را تغییر می‌دهد

جیمز وب

تصاویر جدید کهکشان‌های رصدشده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب که اخیرا در مجله نیچر منتشر شده، نشان می‌دهد که این کهکشان‌ها به‌مراتب بسیار بیشتر از چیزی هستند که انتظار می‌رفت. در واقع پژوهشگران به این شواهد رسیده‌اند که کهکشان‌های پرجرم با جرم ستاره‌ای 100 میلیارد برابر خورشید، حین جابه‌جایی به‌سمت طیف سرخ رصد شده‌اند. این جابه‌جایی به طیف سرخ بدین معناست که هر اندازه یک تصویر از قرمزی بیشتری برخوردار باشد، فاصله جرم بیشتر از منظومه شمسی است.

اخترشناسان و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اگر این یافته‌های جدید با طیف‌سنجی مورد تایید قرار گیرند، نشان خواهند داد که کهکشان‌ها در دوران اولیه تاریخ کیهان بسیار سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کردیم شکل گرفته و رشد کرده‌اند.

دانشمندان درباره کهشکان‌های کشف شده توسط تلسکوپ جیمز وب می‌گویند:

رنگ ستاره‌های جوان حین درخشش، عموما آبی روشن است؛ اما با گذشت زمان و افزایش سن، این ستاره‌ها رفته‌رفته در اثر سرد شدن و سوزاندن سوخت خود درخششی قرمزرنگ پیدا می‌کنند. ما اصلا انتظار مشاهده ستاره‌های قرمز قدیمی را نداشتیم و علاوه بر این، گمان نمی‌کردیم کهکشان‌های گسترده‌ای وجود داشته باشند که یک میلیارد برابر خورشید هستند. اما کشفیات جدید جیمز وب تمام معادلات را بر هم زد و به‌نوعی درک و تصورات ما از کیهان را تغییر داد.

اکتشافات بیشتری توسط جیمز وب در راه است

جیمز وب

کمتر از دو سال از آغاز کار این تلسکوپ فضایی گذشته و در طول این زمان اندک، این تلسکوپ اکتشافات حیرت‌انگیز و جریان‌ساز مختلفی را رقم زده است. پژوهشگران و محققان برنامه دارند تا مجددا جیمز وب را به‌سمت این کهکشان‌های گسترده و قدیمی برگردانند و به خواص فیزیکی و شیمیایی منبع آن دست یابند.

همچنین مطالعه کنید:

مهمترین دستاوردهای تلسکوپ فضایی جیمز وب در اولین سال کاری + عکس

همچنین ناسا قصد دارد در صورت امکان، تلسکوپ فضایی James Webb را برای چیزی حدود یک دهه، در حالت عملیاتی نگه دارد؛ این یعنی در طول سال‌های بعد، کماکان می‌توانیم منتظر کشفیات بزرگ‌تری باشیم و به شناخت بیشتری از جهان هستی و کیهان برسیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*