تلویزیون 4K سامسونگ ال جی

سامسونگ یا ال جی، تلویزیون های 4K کدام شرکت بهتر است؟

امروز با نگاهی به مدل‌های مختلف تلویزیون های 4K سامسونگ یا ال جی ضمن به قابلیت‌های مختلف، اندازه و قیمت آن‌ها خواهیم پرداخت. کدام غول کره‌ای تلویزیون های 4K بهتری می‌سازد؟

دو کمپانی سامسونگ و ال جی را باید طلایه‌داران صنعت تلویزیون در دنیا دانست. این دو برند مطرح کره‌ای سالانه میلیون‌ها دستگاه تلویزیون را در سرتاسر دنیا به فروش می‌رسانند.

به‌عنوان مثال، سامسونگ در سال 2022 حدود 9.5 میلیون دستگاه تلویزیون QLED را به فروش رساند. البته فروش کلی تلویزیون‌های سامسونگ در سال گذشته بالغ بر 42 میلیون دستگاه بود؛ در حالی که ال جی موفق شد 27 میلیون دستگاه تلویزیون را به فروش برساند.

تلویزیون‌های هر دو کمپانی LG و Samsung محصولاتی فوق‌العاده به شمار می‌روند که با ارائه تعداد پیکسل‌های باورنکردنی و تصاویری پویا و شگفت‌انگیز، کیفیت تصویر بسیار ایده‌آلی را ارائه داده و گزینه‌هایی ارزشمند برای منزل افراد مختلف به شمار می‌روند.

با این وجود، قابلیت‌های متعدد تلویزیون‌های این دو برند و مشخصات و قابلیت‌های متفاوت آن‌ها در بسیاری اوقات انتخاب یک محصول مناسب را به کاری دشوار تبدیل می‌کنند!

انتخاب یک تلویزیون علاوه بر توجه به مشخصات فنی، تا حد زیادی به انتخاب خود کاربران وابسته است! طبیعتا در وهله اول، قیمت نخستین پارامتر تاثیرگذار در انتخاب یک نمایشگر یا تلویزیون به شمار می‌رود. با این وجود، ویژگی‌های دیگری هم هستند که می‌توانند در انتخاب یک 4K TV نقش مهمی ایفا کنند.

امروز در گجت نیوز سعی داریم به معرفی مختصر مدل‌های مختلف تلویزیون‌های 4K سامسونگ و ال جی پرداخته و با مقایسه قابلیت‌های مختلف آن‌ها با یکدیگر، کسانی که قصد خرید یک تلویزیون را دارند، راهنمایی کنیم.

تلویزیون های 4K سامسونگ

تلویزیون Samsung

سامسونگ امسال چندین مدل جدید از تلویزیون‌ها 4K خود را روانه بازار کرده است. نخستین مدل، تلویزیون QLED QN90B است که با ارائه صفحه نمایش بک لایت مینی ال ای دی و تکنولوژی زاویه دید فوق‌العاده، در کنار پشتیبانی از رزولوشن 4K گزینه‌ای بسیار ایده‌آل به شمار می‌رود.

همچنین مدل S95B OLED هم با بهره بردن از بک لایت آبی اولد و لایه فیلتر کوانتوم دات محدوده رنگی بسیار فراتر از تلویزیون‌های معمولی را ارائه می‌کند.

تلویزیون 4K سامسونگ ال جی

بعلاوه، در رده محصولات اقتصادی‌تر، سامسونگ همچنین مدل‌های QLED Q80 و Q80B را در کنار سری AU8000 روانه بازار کرده است. هیچ‌یک از این سری تلویزیون‌ها از تکنولوژی کوانتوم دات مدل‌های گرانقیمت‌تر بهره نمی‌برند؛ اما همچنان نسبت کنتراستی رویایی و رنگ‌های سیاه بسیار عمیقی را ارائه کرده و در محیط‌های تاریک فوق‌العاده به نظر خواهند رسید.

در این میان، سری AU8000 کمی قدیمی‌تر بوده و قیمت مناسب‌تری دارد. این سری تلویزیون‌های سامسونگ با ارائه کیفیت تصویری بسیار عالی گزینه‌ای کم‌نقص برای افرادی به شمار می‌رود که مایلند با پرداخت هزینه‌ای نسبتا پایین‌تر از یک تلویزیون باکیفیت بهره ببرند.

تلویزیون های 4K ال جی

تلویزیون 4K ال جی

در کنار سامسونگ، ال جی هم مدل‌های 4K فوق‌العاده‌ای را به بازار عرضه کرده است. گل سرسبد محصولات این کمپانی در سال 2023 سری C2 است که مدل ارتقایافته سری C1 است که سال گذشته با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

این سری تلویزیون‌ها از فناوری Evo تلویزیون‌های اولد این کمپانی بهره برده و رنگ و روشنایی صفحه نمایش را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد.

این محصولات همچنین به پردازنده‌های جدید Alpha A9 نسل پنجم هم مجهز هستند و تصاویری واضح‌تر با با اشباع رنگی غنی‌تر از نسل قبل را ارائه می‌دهد.

سری تلویزیون‌های C2 ال جی البته در اندازه‌های 42 و 48 اینچی قابل خرید هستند؛ هرچند که مدل کوچک‌تر فاقد فناوری‌های بهینه‌سازی روشنایی بوده و تصاویر آن به خیره‌کنندگی مدل بزرگ‌تر نخواهند بود!

البته مدل C1 از تلویزیون های 4K این کمپانی هم همچنان گزینه‌ای بسیار عالی به شمار می‌رود. این تلویزیون ها به پردازنده‌های هوش مصنوعی A9 نسل چهارم مجهزند و کیفیت تصویری مثال‌زدنی دارند.

تلویزیون LG C2

عملکرد این پردازنده در نمایش تصاویر با سرعت بالا خیره‌کننده است؛ با این وجود در مقایسه با پردازنده جدیدتر C2 ضعیف‌تر بوده و در قابلیت‌هایی نظیر نمایش تصاویر فوق شفاف، پشت سر این تراشه‌ها می‌ایستد. در عین حال دستگاه‌های مجهز به تراشه C1 همچنان قادرند رنگ‌هایی بسیار شگفت‌انگیز و مشکی‌های فوق‌العاده عمیقی را ارائه دهند.

دیگر خط تولید تلویزیون‌های 4K ال جی هم سری G2 است که بدون پایه به بازار عرضه می‌شود. این سری البته در بخش صوتی کمی ضعیف‌تر عمل می‌کنند؛ اما همچنان از همان فناوری‌های بهینه‌سازی روشنایی و پردازنده پرچمدار A9 نسل 5 بهره می‌برند که تماشای محتوای رسانه‌ای با این دستگاه را به تجربه‌ای تکرارنشدنی تبدیل می‌کند.

مقایسه تلویزیون های 4K ال جی و سامسونگ

اتصالات و پورت ها

پورت اتصالات

سری C2 ال جی به چهار درگاه اچ دی ام آی 120 هرتزی 4K مجهز بوده و سه پورت و اس بی 2 دارد. این دستگاه همچنین از کابل اترنت هم برخوردار بوده و از بلوتوث پشتیبانی می‌کند. مدل 65 اینچی از این تلویزیون‌ها حدودا 18.5 کیلو وزن دارد.

همچنین مدل C1 از تلویزیون های 4K ال جی هم چهار درگاه اچ دی ام آی دارد که یکی از آن‌ها در پشت بوده و سه‌تای دیگر در کناره‌های دستگاه قرار دارند. هر چهار پورت HDMI این تلویزیون قادر به ارائه تجربه 4K و 120 هرتزی هستند.

به‌طور مشابه این تلویزیون هم از یک درگاه اترنت بهره‌مند بوده و سه پورت USB 2.0 دارد. مدل C1 همچنین از بلوتوث و قابلیت اتصال گوشی پشتیبانی می‌کند و با وزن حدودا 33 کیلوگرم برای مدل 65 اینچی بسیار سنگین‌تر از مدل‌های C2 به شمار می‌روند.

از سوی دیگر، مدل G2 نیز از سه درگاه USB 2.0 و چهار درگاه 4K HDMI برخوردار بوده و از بلوتوث، اترنت و اتصال گوشی‌های هوشمند پشتیانی می‌کند. مدل 65 اینچی این تلویزیون همچنین حدود 27 کیلوگرم وزن دارد.

تلویزیون 4K سامسونگ ال جی

وضعیت تلویزیون های 4K سامسونگ هم تقریبا مشابه است. مدل QN90B از چهار درگاه HDMI و دو پورت USB برخوردار بوده و از بلوتوث، اترنت و اتصال گوشی‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند. همچنین مدل 65 اینچی این دستگاه‌ها حدودا 31 کیلو وزن دارد.

از سوی دیگر، مدل QN90B هم به‌طور مشابه، چهار درگاه HDMI و دو ورودی USB داشته و مدل 65 اینچی آن وزنی برابر با 26 کیلوگرم دارد.‌ همچنین مدل Q80B هم از اتصالاتی مشابه برخوردار بوده و وزنی حدودا 28 کیلوگرمی دارد.

البته مدل AU8000 از تلویزیون‌های 4K سامسونگ 43 اینچی بوده و تنها 9 کیلوگرم وزن دارد. این مدل از سه درگاه HDMI و دو پورت USB بهره برده و در دیگر قابلیت‌های اتصالاتی با سایر مدل‌ها هم‌تراز است.

مکانیزم‌های نگهداری و پایه ها

پایه نگهداری تلویزیون

بخش دیگر از مقایسه تلویزیون های 4K ال جی و سامسونگ مربوط به سازوکار نگهداری و یا اتصال آن‌ها به دیوار است که می‌تواند نقش مهمی در انتخاب دستگاه مورد نظر شما داشته باشد.

سری تلویزیون های G2 سامسونگ بدون پایه به بازار عرضه می‌شوند و تنها برای افرادی مناسب هستند که قصد دارند تلویزیون خود را به دیوار متصل کنند. البته حاشیه و فریم این دستگاه و سیستم نصب آن بر روی دیوار بسیار باریک طراحی شده؛ به‌طوری‌که دستگاه تقریبا به‌طور کامل با دیوار ادغام می‌شود.

از سوی دیگر، مدل LG C2 از یک پایه بلند برای تکیه دادن تلویزیون بهره می‌برد که هرچند ممکن است باعث پرت شدن حواس برخی افراد در حین تماشای تلویزیون شود، اما برای دسته دیگری از کاربران که میز تلویزیون کوچک‌تری دارند، مناسب‌تر است.

مدل C2 البته پایه کوتاه‌تری دارد که در قسمت مرکز و زیر تلویزیون واقع شده است.

مدل AU8000 سامسونگ از طرف دیگر بر روی دو پایه مجزا که در قسمت‌های چپ و راست زیر تلویزیون واقع شده‌اند قرار می‌گیرد و نیازمند استفاده از یک میز تلویزیون بزرگ است.

البته دیگر مدل‌های تلویزیون های 4K سامسونگ، یعنی S95B و QN90B و Q80/Q80B بر روی پایه‌هایی یکپارچه قرار می‌گیرند که استفاده از آن‌ها بر روی سطوح کوچک‌تر را امکان‌پذیر می‌کند.

اندازه‌ها، رزولوشن و قیمت

ابعاد تلویزیون 4K

سری تلویزیون های QN90B در ابعاد متوسط و بزرگ رونمایی شده‌اند. کوچک‌ترین مدل از این تلویزیون اندازه ای 43 اینچی داشته و 1100 دلار قیمت دارد. همچنین قیمت سایر اندازه‌های این تلویزیون نیز به‌صورت زیر است:

  • مدل 50 و 55 اینچی 1300 دلار
  • مدل 65 اینچی 1700 دلار
  • مدل 75 اینچی 2400 دلار
  • مدل 85 اینچی 3300 دلار

این تلویزیون‌ها همگی از تکنولوژی Neo Quantum و پردازنده‌های هوش مصنوعی بهره می‌برند و قادر به ارائه رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل هستند.

این مدل همچنین از قابلیت نمایش محتوای HDR با تاخیر پایین و تولید تصویر فاقد برش پشتیبانی می کند. به این ترتیب، این تلویزیون‌ها مناسب‌ترین گزینه‌ها برای انجام بازی‌های ویدیویی و تماشای فیلم‌های بسیار باکیفیت 4K به شمار می‌روند.

از سوی دیگر، مدل S95B هم از پانل‌های اولد بهره برده و در اندازه‌های زیر به بازار عرضه شده است:

  • مدل 55 اینچی 1600 دلار
  • مدل 65 اینچی 1900 دلار
  • مدل 77 اینچی 4500 دلار

این مدل از یک پردازنده کوانتوم عصبی 4K بهره می‌برد.

بهترین تلویزیون

همچنین مدل Q80B از تلویزیون‌های سامسونگ هم در مدل‌های زیر معرفی شده و به فروش می‌رسد:

  • مدل 50 اینچی 900 دلار
  • مدل 55 اینچی 950 دلار
  • مدل 65 اینچی 1100 دلار
  • مدل 75 اینچی 1600 دلار

البته از مدل AU8000 تلویزیون های سامسونگ هم نباید غافل شد؛ هرچند که قدیمی‌تر بوده و در گزینه‌های محدودتری در اختیار مشتریان قرار دارند. به‌طور خاص، مدل 43 اینچی از این دستگاه قیمتی 380 دلاری دارد؛ در حالی که مدل 85 اینچی آن با قیمت 1500 دلار قابل خرید خواهد بود.

ال جی نیز سری محصولات متفاوتش را در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلفی روانه بازار می‌کند. تلویزیون‌های 4K ال جی نیز همگی رزولوشن 3840 در 2160 پیکسلی دارند. سری پرچمدار C2 در اندازه‌ها و قیمت زیر روانه بازار خواهند شد:

  • مدل 42 اینچی با قیمت 1000 دلار
  • مدل 48 اینچی با قیمت 1100 دلار
  • مدل 55 اینچی با قیمت 1300 دلار
  • مدل 65 اینچی با قیمت 1700 دلار
  • مدل 77 اینچی با قیمت 2800 دلار
  • مدل 83 اینچی با قیمت 4500 دلار

از سوی دیگر، مدل C1 نیز در سه اندازه زیر به بازار معرفی شده است:

  • مدل 48 اینچی با قیمت 1300 دلار
  • مدل 65 اینچی با قیمت 1500 دلار
  • مدل 83 اینچی با قیمت 4000 دلار

همچنین در پایان نیز نوبت به مدل G2 از سری محصولات ال جی می‌رسد که در چهار اندازه زیر قابل خرید است:

  • مدل 55 اینچی با قیمت 1700 دلار
  • مدل 65 اینچی با قیمت 2000 دلار
  • مدل 77 اینچی با قیمت 3600 دلار
  • مدل 83 اینچی با قیمت 5000 دلار
  • مدل 97 اینچی با قیمت 25 هزار دلار!

شما فکر می کنید کدام یکی از دو کمپانی سامسونگ یا ال جی تلویزیون های 4K بهتری تولید می‌کند؟ نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.