مقایسه گلکسی S23 با گلکسی A54

مقایسه گلکسی A54 با گلکسی S23 ؛ خودزنی سامسونگ با میان رده‌ای که بهتر از پرچمدارش است!

با لو رفتن تمامی مشخصات گلکسی A54 می‌خواهیم به مقایسه این گوشی میان‌رده با گلکسی S23 بپردازیم. چرا سامسونگ می‌خواهد با Galaxy A54 پرچمدار خود را نابود کند؟

علاقه‌مندان به برند سامسونگ پس از معرفی گلکسی A54 قطعا دچار تردید خواهند شد. از طرفی می‌توانند با پرداخت مبلغ فوق‌العاده بالایی دستگاهی را خریداری کنند که یک پرچمدار تمام‌عیار نیست و از طرفی امکان خرید نسخه بهبودیافته یک میان‌رده محبوب را با قیمتی بسیار پایین‌تری خواهند داشت.

اگر بخواهیم دقیق باشیم، گلکسی A54 در مقایسه با گلکسی S23 حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر است. این در حالی است که نه‌تنها اختلاف مشخصات آنها این تفاوت قیمتی را توجیه نمی‌کند، بلکه گلکسی آ 54 حتی در مواردی بهتر هم ظاهر می‌شود.

مقایسه مشخصات و امکانات گلکسی S23 با گلکسی A54

بیایید ابتدا کار را با مقایسه سریع مشخصات این دو گوشی شروع کنیم.

مشخصات فنی

مقایسه گلکسی S23 با گلکسی A54

گوشیSamsung Galaxy A54Samsung Galaxy S23
ابعاد و وزننامشخص۱۴۶.۳ در ۷۰.۹ در ۷.۶ میلی‌متر، ۱۶۸ گرم
صفحه نمایش۶.۴ اینچ اولد، رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، رزولوشن 1080P۶.۱ اینچ داینامیک امولد 2X، رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز تطبیقی، رزولوشن 1080p
پردازندهاگزینوس ۱۳۸۰اسنپدراگون ۸ نسل ۲
حافظه۶ گیگ رم با ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی، ۸ گیگ رم با ۲۵۶ گیگ حافظه داخلی۸ گیگ رم با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگ حافظه داخلی
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی
  • دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی
  • دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی
  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳ برابری
دوربین جلو۳۲ مگاپیکسل۱۰ مگاپیکسل
باتری۵۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت۳۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ۲۵ وات سیمی۲۵ وات سیمی، ۱۰ وات بی‌سیم
قیمت۵۰۰ دلار۸۰۰ دلار

مقایسه گلکسی A54 با گلکسی S23: طراحی و صفحه‌نمایش

در همان نگاه اول می‌توان گفت که گلکسی A54 در طراحی از گلکسی S23 الهام گرفته است. این موضوع به‌خصوص در بخش دوربین که‌ هر لنز به‌صورت جداگانه بیرون زده،‌ دیده می‌شود. سامسونگ همچنین سعی کرده با استفاده از شیشه در بدنه پشتی Galaxy A54 بر جذابیت آن بیفزاید. اما در اینجا برتری با گلکسی اس 23 است؛ زیرا از گوریلا گلس ویکتوس ۲ بهره می‌برد.

به‌طور کلی گلکسی اس 23 یک گوشی جمع‌و‌جور به‌حساب می‌آید؛ اما گلگسی A54 در مقایسه با آن کمی بزرگتر است و شاید هنگام کار با یک دست اذیت شوید. همچنین در زمینه مقاومت در برابر نفوذ گرد‌و‌غبار و آب نیز تفاوت‌هایی دیده می‌شود. گلکسی S23 به تاییدیه IP68 مجهز شده؛ اما گلکسی A54 با تاییدیه IP67 همراه شده است. این تفاوت به‌معنی مقاومت در عمق بیشتر (البته اندکی) است و آنقدر مهم نیست.

مقایسه گلکسی S23 با گلکسی A54

گلکسی A54

سامسونگ در هر دو گوشی از نمایشگری مسطح بهره گرفته است؛ اما حاشیه‌های اطراف نمایشگر در گلکسی اس 23 بسیار باریک‌تر است و به‌همین خاطر شیک‌تر جلوه می‌کند.

از نظر مقایسه صفحه‌نمایش هم باید گفت که گلکسی A54 به یک نمایشگر بزرگ و باکیفیت مجهز شده است که باعث می‌شود تماشای فیلم، خواندن کتاب یا وبگردی لذت بیشتری داشته باشد. البته قطعا گلکسی S23 برتری‌هایی همچون روشنایی بیشتر و رفرش‌ریت تطبیقی (تغییر رفرش‌ریت با توجه به محتوای در حال نمایش) را دارد؛ اما این برتری‌ها اختلاف قابل توجهی در تجربه نهایی ایجاد نکرده و اختلاف قیمتی را توجیه نمی‌کنند.

در بحث امنیت نیز هر دو گوشی از حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر بهره می‌برند. هرچند نمونه استفاده شده در گلکسی A54 از نوع آپتیکال است؛ اما در مقایسه با آن شاهد یک حسگر اولتراسونیک در پرچمدار کره‌ای‌ها هستیم. هر دو حسگر کاملا سریع و قابل اعتماد هستند. تنها تفاوت اینجاست که حسگر Galaxy S23 در تاریکی شب شما را کور نخواهد کرد!

عملکرد و نرم‌افزار

در گلکسی A54 پردازنده جدید اگزینوس ۱۳۸۰ دیده می‌شود که به‌ادعای سامسونگ نسبت به نسل قبل بسیار بهبود یافته است. هرچند که پردازنده گلکسی A54 به هیچ‌وجه قابل مقایسه با آنچه در گلکسی S23 استفاده شده، نیست.

پرچمدار سامسونگ

گلکسی S23

اگر به‌شدت اهل بازی‌های سنگین هستید، به‌سراغ گلکسی اس 23 بروید. اما اگر صرفا می‌خواهید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، وبگردی داشته باشید، فیلم ببینید و گاهی هم بازی‌های متوسط یا سنگین را امتحان کنید، گلکسی آ 54 کفایت می‌کند و نیازی پرداخت پول اضافی برای خرید گوشی پرچمدار نیست.

در بخش نرم‌افزاری نیز تفاوتی مهمی بین این دو دیده نمی‌شود. سامسونگ اعلام کرده است که برای هر دو گوشی ۴ سال آپدیت‌های اصلی اندروید و ۵ سال آپدیت‌های امنیتی را منتشر خواهد کرد. بدین‌ترتیب تنها تفاوت زمان انتشار آنها است که یعنی کاربران گلکسی A54 باید کمی بیشتر منتظر بمانند.

مقایسه گلکسی A54 با گلکسی S23: دوربین

در اینکه گلکسی S23 در بخش تصویر‌برداری برتر از گلکسی A54 است، هیچ تردیدی وجود ندارد. به‌عنوان مثال گلکسی S23 با یک دوربین تله‌فوتو همراه شده است که می‌تواند زوم بسیار با‌کیفیتی را ارائه کند و دوربین اصلی آن نیز در نور کم عملکرد بسیار خوبی دارد. هرچند گفته می‌شود که سامسونگ امسال کیفیت دوربین گوشی‌های میان‌رده خود را بیشتر از سال‌های گذشته ارتقا داده است و فاصله بین سری A و S کاهش یافته است.

مقایسه گلکسی S23 با گلکسی A54

گلکسی A54

البته برای مقایسه گلکسی S23 و گلکسی A54 در این زمینه باید تا عرضه رسمی میان‌رده جدید صبر کرد.

باتری و سرعت شارژ

سامسونگ توانسته عمر باتری گلکسی S23 را نسبت به گلکسی S22 به‌شکل چشمگیری بهبود بخشد؛ اما هنوز نمی‌توان عمر باتری آن را عالی قلمداد کرد. همچنین ظرفیت باتری گلکسی S23 در مقایسه با گلکسی A54 بسیار کمتر است. از طرفی نباید فراموش کرد که پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 در پرچمدار کره‌ای‌ها مصرف انرژی بیشتری دارد.

همه اینها وقتی بدتر می‌شود که سرعت شارژ دو گوشی را مقایسه کنیم. در حالی که شرکت‌های چینی مرز ۲۰۰ وات را هم رد کرده‌اند و در گوشی‌های میان‌رده‌ای همچون پوکو F4 GT شاهد سرعت شارژ فوق‌العاده ۱۲۰ وات هستیم، سامسونگ هنوز سرعت شارژ این دو گوشی را از ۲۵ وات فراتر نبرده است.

پرچمدار سامسونگ

گلکسی S23

این موضوع شاید برای گلکسی A54 تا حدودی قابل چشم‌پوشی باشد؛ اما قطعا برای یک گوشی پرچمدار فاجعه است.

جمع‌بندی مقایسه گلکسی S23 و گلکسی A54

اگر در زمینه بودجه محدودیتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که از گلکسی S23 گذر کرده و گلکسی S23 اولترا را خریداری کنید تا یک پرچمدار تمام‌عیار را در اختیار داشته باشید. اما اگر شرایط اینگونه نیست، به‌نظر می‌رسد که ویژگی‌ها و قابلیت‌های گلکسی S23 چندان توجیه‌کننده اختلاف قیمتی بین دو گوشی نباشد.

فراموش نکنید که گلکسی S23 در مقایسه با گلکسی A54 از نظر آپدیت‌های نرم‌افزاری، عمر باتری، سرعت شارژ، مقاومت در برابر آب و نمایشگر یا برتری چشمگیری ندارد و یا حتی پایین‌تر است. از طرفی مواردی همچون قدرت بالای پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 نیز فراتر از نیاز اکثر کاربران جلوه می‌کند. پشتیبانی از کارت حافظه نیز نکته بسیار مهمی است که گلکسی S23 از آن بی‌بهره است و قطعا در بلند‌مدت خود را نشان خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. همه جوره اس ۲۳ بهتره
    فقط پایداری باتریش از a54 کمتره
    نمیدونم بر چه اساسی اینو نوشتید

  2. دراین مقایسه که اس بیست وسه یه سروگردن از آ پنجاه وچهار بهتر بود ،یه جورایی انگار تبلیغ اس بیست وسه بود ،آخه از همه لحاظ از آپنجاه وچهاربهتر