آیفون سامسونگ

آیفون با شکست سامسونگ، سلطان بلامنازع در بازار پرچمداران شد

در سال 2022، علیرغم افت کلی فروش گوشی های هوشمند، محصولات پریمیوم با رشد قابل توجهی روبرو شد. در این میان آیفون توانست سامسونگ را شکست داده و صاحب بخش بزرگی از بازار باشد.

در سال 2022 بازار گوشی های هوشمند در اثر بحران‌های اقتصادی جهانی با افت 12 درصدی فروش در مقایسه با سال 2021 روبرو شد. در عین حال بازار گوشی ‌های هوشمند پریمیوم و پرچمدار توانست به افزایشی یک درصدی در فروش دست پیدا کند.

این رشد صنعت گوشی های هوشمند باعث شد که برای نخستین بار در تاریخ، گوشی های پریمیوم 55 درصد از ارزش کل بازار گوشی های هوشمند را به خود اختصاص دهند.‌ علاوه بر این، گوشی‌های پرچمدار و گرانقیمت توانستند یک پنجم از کل فروش گوشی های هوشمند را در اختیار بگیرند.

دلیل افزایش فروش گوشی های پریمیوم در سال 2022 چه بوده است؟

آیفون سامسونگ

به گزارش موسسه تحقیقاتی آماری CounterPoint Research، فاکتورهای مختلفی در رشد فروش گوشی های پریمیوم در سال 2022 دخیل بودند.

یکی از مهم‌ترین عوامل این فروش چشمگیر، تاثیرپذیری کم‌تر مشتریان گوشی‌های پریمیوم از بحران‌های اقتصادی در مقایسه با علاقمندان به محصولات میانرده و اقتصادی بود. به همین دلیل، میزان فروش محصولات پریمیوم بر خلاف بازار میانرده‌ها و گوشی های اقتصادی با رشدی قابل توجه در سال 2022 روبرو شد.

علاوه بر این، گوشی های هوشمند در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین وسایل شخصی افراد دنیا تبدیل شده‌اند. به همین جهت تمایل افراد مختلف دنیا به خرج کردن هزینه‌های چشمگیر برای خرید گوشی‌های پریمیوم افزایش یافته است. سند اثبات این ادعا، رشد خیره‌کننده 38 درصدی میزان فروش گوشی های با قیمت بالای 1000 دلار در مقایسه با سال گذشته بوده است.

آیفون سامسونگ

دلیل دیگر این اتفاق هم تمایل بیشتر صاحبان گوشی ها میانرده و اقتصادی به محصولات پریمیوم بوده است؛ به‌طوری که درصد بالایی از افرادی که گوشی های میانرده خود را ارتقا داده‌اند، رو به خرید محصولات پریمیوم آورده‌اند.

اپل صاحب 75 درصد از بازار گوشی های پریمیوم سال 2022 شد

در این زمینه، اپل در صورت مواجه نشدن به مشکلات متعدد زنجیره تولید می‌توانست تعداد بیشتری از گوشی های آیفون 14 پرو و پرو مکس را به فروش برساند. این کمپانی همچنین از افول هواوی در کشور چین نیز نهایت استفاده را برد.

از سوی دیگر فروش سامسونگ در مقایسه با سال گذشته با 5 درصد افت روبرو شد.‌ این غول کره‌ای به دلیل حضور نسبتا ضعیف در بازار چین سهم زیادی را در این کشور از دست داد. همچنین عرضه سری پرچمدار گلکسی S22 نیز با تاخیر زیادی نسبت به خانواده S21 رخ داد که فروش آن‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

البته در این میان، افزایش فروش گوشی های تاشو یکی از نکات مثبت برای سامسونگ بوده است.

اکوسیستم قدرتمند اپل مهم‌ترین دلیل غلبه آیفون بر گلکسی های سامسونگ و فروش فوق‌العاده این گوشی ها در دنیاست. به عنوان مثال فردی که یک آیفون در اختیار داشته باشد و صاحب یکی دیگر از دستگاه‌های اپل مثل اپل واچ یا مک هم باشد، احتمالا در صورت تصمیم بر ارتقای گوشی، بار دیگر آیفون تهیه خواهد کرد.

همچنین ارزش بسیار بالای برند اپل و توسعه گام به گام این کمپانی آمریکایی نیز دلیل دیگری بوده که رشد فروش آن را خصوصا در بازارهای در حال توسعه افزایش داده است.

عملکرد سایر گوشی ها غیر از آیفون و محصولات سامسونگ در سال 2022 چگونه بوده است؟

آیفون سامسونگ

در سال گذشته، برند آنر (Honor) نیز به لطف فروش فوق‌العاده گوشی‌های سری Magic در کشور چین توانست رشد فوق‌العاده‌ای را در فروش رقم بزند. این کمپانی قرار است در سال 2023 بازارهای جهانی را هدف بگیرد.

علاوه بر این، گوگل نیز به لطف فروش خوب سری گوشی های پیکسل 6 پرو و پیکسل 7 پرو توانست نام خود را در میان برترین فروشنده‌های گوشی هوشمند در سال گذاشته جا بیندازد.

همچنین اکثر کمپانی‌های چینی در سال 2022 به دلیل شرایط کاری دشوار در بازار چین و بازارهای جهانی با کاهش فروش روبرو شدند.

البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که اکثر برندهای گوشی ساز اندرویدی با ورود به بازار محصولات تاشو و پریمیوم اندرویدی احتمالا رشد قابل توجهی را در فروش را تجربه کنند.

کمپانی آنر

به طور خاص، اکثر برندهایی که گوشی های تاشوی خود را تنها در بازار چین عرضه کرده‌اند، احتمالا دامنه فعالیت خود را به سایر بازارهای جهانی هم گسترش خواهند داد. علاوه بر این، آنر نیز مجموعه‌ای از محصولات خود را در بازار اروپا عرضه کرده و فروش بیشتری را تجربه خواهد نمود.

جمع بندی

به‌طور کلی، رشد فروش گوشی های پریمیوم بازار چندین دلیل عمده داشت که از جمله آن‌ها می‌توان آسیب پذیری کمتر مشتریان این گوشی ها از آسیب‌های اقتصادی و قابلیت‌های جذاب آن‌ها اشاره کرد.

در این میان، آیفون های اپل به دلیل گستردگی اکوسیستم قدرتمند iOS توانستند بر سامسونگ غلبه کرده و بهترین عملکرد را در سال گذشته داشته باشند. همچنین آنر و گوگل هم دیگر کمپانی‌هایی بودند که در سال 2022 به فروش درخور توجهی رسیدند.

همچنین انتظار می‌رود که در سال آینده برندهای بیشتری وارد بازار محصولات تاشو شوند و در نتیجه شاهد رشد فروش محصولات متعدد اندرویدی در بازار باشیم.‌ به‌طور خاص، ورود کمپانی آنر به بازار اروپا می‌تواند تضمین‌کننده فروش فوق‌العاده این برند در سال 2023 باشد.