طرح های عجیب فروش خودرو در ایران

طرح های عجیب فروش خودرو در ایران و سردرگمی خریداران؛ از سامانه یکپارچه تا پیش خرید ماشین خارجی ها

طرح های فروش خودرو در ایران خریداران را سردرگم کرده‌اند. سوال این است که سامانه‌های یکپارچه خرید خودروهای داخلی و وارداتی چه مشکلاتی دارند؟

دولت به‌دنبال حواشی مختلف برای ارائه برنامه‌ای ساماندهی‌شده جهت فروش خودروهای داخلی و وارداتی، نهایتاً فرایند ثبت نام در طرح یکپارچه عرضه خودرو را در ماه اسفند گذشته کلید زد. با وجود این، این طرح های فروش خودرو در ایران چندان بی‌دردسر نبوده‌اند؛ به‌عنوان مثال، در برخی از موارد عدم آزادسازی وجه خریداران منصرف شده خودروهای وارداتی توسط بانک‌ها گزارش شده است. در واقع انتقادها نسبت به این طرح‌ها حتی به نمایندگان مجلس حامی دولت و فعالان رسانه‌ای حامی دولت هم رسیده است. حالا دقیقاً مشکل طرح های جدید فروش اتومبیل در کشور چیست؟

عدم شفافیت و برنامه‌ریزی دقیق طرح های جدید فروش خودرو در ایران 

طرح جدید فروش خودرو داخلی در ایران

مسئله اصلی سامانه یکپارچه فروش خودرو را می‌توان عدم شفافیت سازوکار نام‌نویسی و تخصیص خودروها به متقاضیان واجد شرایط دانست. به‌عبارتی دیگر، متقاضیانی که برای خرید خودرو ثبت نام می‌کنند، در جریان نیستند که خودرو مورد نظرشان را باید به چه قیمتی بخرند. این در حالی است که بنا به‌گفته سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، تازه پس از ثبت نام متقاضیان و تعیین برنامه فروش هر نوع خودرو در لیست انتظار، برنامه‌ریزی در مورد مرحله بعدی عرضه خودرو صورت می‌گیرد!

جدا از مسئله طرح فروش خودرو داخلی، فرایند ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی هم ابهاماتی دارد. در ابتدا اطلاع‌رسانی شده بود که برای عرضه 100 هزار خودرو برنامه‌ریزی شده است و حدود 130 هزار نفر برای خرید خودرو وارداتی ثبت نام کرده‌اند. با این حال، اکنون ذکر شده است که فقط 34 هزار نفر مشمول خریدند و آن دسته از متقاضیانی که به فرایند اعتراض دارند، می‌توانند برای وزارت صمت نامه بنویسند.

طرح جدید فروش خودرو داخلی در ایران

طرح های فروش خودرو در ایران گذشته از مشکلی مثل عدم شفافیت قیمت، حواشی دیگری در این بین داشته‌اند. متقاضیانی که نتوانسته‌اند خرید خود را ادامه بدهند، برای دریافت وجه بلوکه‌شده در حساب وکالتی خود به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند، ولی کار به جایی نبرده‌اند. وجه این افراد همچنان قابل برداشت نیست، اما مسئولان اعلام کرده‌اند که برای رفع این مشکل نامه‌نگاری کرده‌اند.

در همین حال، در کنار مشکلات طرح های جدید فروش خودرو در ایران، مشتریان خودرو با گفته‌های ضد و نقیض از سوی مراجعی مثل وزارت صمت سردرگم‌تر شده‌اند. مثلاً به‌تازگی معاون خودرویی وزارت صمت اظهار داشت در سال 1402 شاهد افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود. مدت زمان زیادی نگذشت که وزارت صمت خود رسماً اقدام به تکذیب این افزایش شدید قیمت کرد.

اینجا پایان قضیه افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو در سال نو نبود و خبر دیگری منتشر شد که به این سردرگمی درباره آینده بازار خودرو در ایران دامن زد. مدیر روابط مرکز ملی رقابت مدعی شد که این خبر هرچند به واقعیت نزدیک است، واقعی نیست. به‌گفته او، برخی از خودروها کمتر از 30 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کنند، اما تعدادی دیگر شاید حتی از مرز 70 درصد افزایش قیمت نیز بگذرند!

نظر شما کاربران گجت نیوز در مورد طرح های جدید فروش خودرو در ایران چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*