شادترین کشورهای جهان 2022

شادترین کشورهای جهان در سال 2022؛ ایرانی‌ ها شاد هستند؟

لیست شادترین کشورهای جهان در سال 2022 منتشر شده است. ایرانی ها چه وضعیتی دارند و در مقایسه با سایر کشورها چگونه هستند؟ مردم سایر مناطق جهان از ما شادتر هستند؟

ارائه گزارش در مورد موضوعاتی همچون میانگین مصرف گوشت یا تعداد گردشگران خارجی کار سختی نیست؛ زیرا اختلاف نظر چندانی در رابطه با معیارهای سنجش آن وجود ندارد. هرچند وقتی نوبت به مسائل مهمی همچون شاد بودن فرد می‌رسد، کار بسیار چالش‌برانگیز می‌شود. امروز می‌خواهیم به شادترین کشورهای جهان در سال 2022 بپردازیم.

انتخاب شادترین کشورهای جهان در سال 2022؛ معیارها و چالش‌ها

اما معیار شاد بودن و خوشبختی چیست؟ در برخی از پژوهش‌ها رفاه اقتصادی را مبنای خوشبختی قرار می‌دهند. برخی میزان سلامتی و در دسترس بودن امکانات پزشکی را نشانگر آن می‌دانند. برخی افراد احساس امنیت را معیار منطقی می‌دانند و برخی دیگر نیز مواردی همچون آزادی بیان و دموکراسی را نماد یک جامعه شاد قلمداد می‌کنند. با همه اینها، معیار قطعی برای سنجش میزان شادی انسان‌ها وجود ندارد.

شادترین کشورهای جهان 2022

هرچند که در لیست شادترین کشورهای جهان در سال 2022 انتخاب بر عهده خود افراد بوده است. در واقع از شهروندان هر کشور پرسیده شده که تا چه مقدار از زندگی خود راضی هستند. آنها می‌بایست خودشان عددی بین ۱ تا ۱۰ را اعلام می‌کردند. این موضوع می‌تواند برای سیاست‌مداران و تصمیم‌گیران کشورهای مختلف بسیار مهم باشد تا وضعیت و میزان موفقیت تصمیم‌های خود را ارزیابی کرده و در صورت لزوم در آنها تجدیدنظر کنند.

البته که تعریف شادی و راضی بودن از نظر یک فرد آلمانی با یک فرد اهل زئیر قطعا با هم تفاوت دارد و نمی‌توان امتیاز یکسان را به‌معنی وضعیت یکسان دانست. بلکه صرفا احساس درونی این افراد به‌هم نزدیک است.

در حال حاضر میانگین رتبه شادترین کشورهای جهان در سال 2022 عدد ۵.۵ است که در مقایسه با سال گذشته ۰.۱ کاهش را نشان می‌دهد. نگاهی به نتایج نشان می‌دهد که فنلاند برای ششمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است و در جایگاه‌های بعدی نیز دانمارک و ایسلند قرار دارند.

به‌طور کلی در لیست ۱۰ کشور اول به‌جز اسرائیل (رتبه چهارم) و نیوزیلند (رتبه دهم) بقیه اروپایی هستند. حالا بیایید لیست شادترین کشورهای جهان را به صورت منطقه‌ای در سال ۲۰۲۲ مرور کنیم.

منطقه آمریکای شمالی: میانگین ۶.۳

شادترین کشورهای جهان 2022

شادترین کشور در این منطقه کانادا است و پس از آن نیز ایالات متحده قرار دارد. البته امتیاز شادی هر دو کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. کارشناسان بر این باورند که این موضوع می‌تواند به‌خاطر مواردی همچون تورم و عدم ثبات در امور اقتصادی باشد. تنها کشورهای این منطقه که در لیست شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ پیشرفت داشته‌اند، نیکاراگوئه و جامائیکا هستند.

منطقه آمریکای جنوبی: میانگین ۵.۸

آفریقا

ونزوئلا غمگین‌ترین کشور این منطقه است. هرچند که امتیاز آن از نسبت به سال گذشته از ۴.۹ به ۵.۲ افزایش یافته است. با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۴ به‌این طرف حدود ۶.۸ میلیون نفر از این کشور فرار کرده‌اند و بحران اقتصادی و انسانی شدیدی را هم تجربه می‌کند، نمی‌توان چندان انتظار بهبود را در شاخص سال‌های آینده داشت.

شهروندان برزیل و کلمبیا نسبت به سال گذشته کم‌تر راضی هستند و امتیاز آنها در لیست شادترین کشورهای جهان 2022 کاهش یافته است.

شادترین کشورهای جهان در سال 2022 – منطقه اروپا: میانگین ۶.۴

شادترین کشورهای جهان 2022اروپا محل زندگی شادترین کشورهای جهان در سال 2022 بوده است. فنلاند، دانمارک، سوئد، هلند، بلژیک و آلمان همگی امتیازهای بالایی را کسب کرده‌اند. همچنین با وجود رخ دادن جنگ روسیه و اوکراین تغییرات جالبی رخ داده است.

امتیاز اوکراین هنوز ۵.۱ است که یعنی اوکراینی‌ها با وجود تجاوز روسیه نسبت به سال گذشته غمگین‌تر نیستند. از طرفی وضعیت روسیه از ۵.۵ به ۵.۷ افزایش یافته است. امتیاز این دو کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین به‌حساب می‌آید.

منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه: میانگین ۵.۶

اسیا و اقیانوسیهاگرچه میانگین امتیاز این منطقه ۵.۶ است؛ اما اگر می‌خواستیم اقیانوسیه را جداگانه ارزیابی کنیم به امتیاز بالای ۷.۱ می‌رسیدیم. در لیست شادترین کشورهای جهان در سال 2022، سنگاپور جایگاه اول منطقه‌ای را دارد و پس از آن تایوان دیده می‌شود. چین هم با پیشرفت ۰.۶ امتیازی جایگاه خود را نسبت به چند سال گذشته بهبود بخشیده است.

هند با امتیاز ۴ غمگین‌ ترین کشور این منطقه به‌حساب می‌آید. بدتر از همه اینکه این کشور در طول دهه گذشته با کاهش ۰.۷ امتیازی نیز مواجه بوده است.

منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه: میانگین ۵.۲

وضعیت در خاورمیانه بسیار نسبت به دیگر مناطق متفاوت است. از طرفی اسرائیل را داریم که در جایگاه چهارم شادترین کشورهای جهان در سال 2022 قرار دارد و از طرفی لبنان را در همسایگی آن می‌بینیم که در جایگاه یکی مانده به آخر است. عنوان غمگین ترین مردم جهان نیز به افغانستان با امتیاز ۱.۹ می‌رسد. همچنین افغانستان در لیست فقیرترین کشورهای جهان در سال 2022 نیز حضور داشت.

ظاهرا پس از قدرت گرفتن طالبان در این کشور، میزان رضایت مردم از زندگی افزایش نیافته است. آزادی‌ها و حقوق زنان نیز وضعیت بغرنجی را نشان می‌دهد. ایران نیز با کسب امتیاز ۴.۹ در جایگاه صد و یکم لیست شادترین کشورهای جهان در سال 2022 و در کنار کشورهایی همچون مراکش، فلسطین، موریتانی و سنگال قرار گرفته است.

شادترین کشورهای جهان 2022

در منطقه خاورمیانه تنش‌های زیادی را شاهد هستیم که برخی از آنها در نتایج این نظرسنجی لحاظ نشده‌اند. به‌عنوان مثال درگیری بین آذربایجان و ارمنستان هنوز آرام نگرفته است و ممکن است به یک جنگ تمام‌عیار منجر شود. در برخی مناطق نیز همچون سوریه و یمن اوضاع آنچنان ناپایدار و پیچیده بود که هیچ داده قابل اتکایی درباره آنها وجود ندارد.

البته همه‌چیز نیز برای کشورهای خاورمیانه منفی و تاریک نیست. امتیاز کشورهایی همچون عربستان و امارات نشان می‌دهد که مردم آنها شاد هستند و حتی می‌توان آنها را هم‌سطح کشورهای اروپایی دانست.

شادترین کشورهای جهان در سال 2022 – منطقه آفریقا: میانگین ۴.۴

پایین‌ترین امتیاز را در لیست شادترین کشورهای جهان 2022 منطقه آفریقا به خود اختصاص داده است. بالاترین امتیاز به کشور جزیره‌ای موریس تعلق داد. این جزیره زیبا اقتصاد پایداری دارد و از نظر اقتصادی نیز رشد بالایی را تجربه می‌کند. همچنین بر اساس ارزیابی بانک جهانی متوسط درآمد مردم آن بیشتر از متوسط جهانی است. این جزیره از نظر شادی با یونان برابری می‌کند.

غمگین‌ ترین کشور آفریقایی نیز سیرالئون است که از این نظر در کنار زیمباوه و جمهوری کنگو قرار می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که داده‌های مربوط به آفریقا کامل نیست. به‌عنوان مثال از بوروندی که فقیرترین کشور جهان است، هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

نظر شما درباره جایگاه ایران در لیست شادترین کشورهای جهان 2022 چیست؟ وضعیت همسایگان ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟