گوشی اندرویدی آیفون

چرا گوشی اندرویدی من از آیفون تو بهتر است؟

در اینجا به معرفی برخی ویژگی های گوشی های اندرویدی می‌پردازیم که آیفون فاقد آن‌هاست! اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید و بین آیفون و اندروید مردد هستید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

اندروید یا iOS؟ این سوالی است که احتمالا هرگز پاسخ دقیق آن پیدا نشود! بنابراین نبرد این دو سیستم عامل محبوب تا جایی ادامه خواهد یافت که یکی از آن‌ها به‌طور کامل از بین برود!

هریک از این دو سیستم عامل قابلیت های جذاب و منحصربفردی دارند که دیگری فاقد آن‌هاست. از سوی دیگر، نقاط ضعف هریک از این دو سیستم عامل نیز مخصوص به خود است. به همین جهت تصمیم این که کدامیک از این دو سیستم عامل بهتر از دیگری است، بیش از هرچیز به سلیقه و انتخاب کاربران بستگی خواهد داشت.

امروز قصد داریم در گجت نیوز به مقایسه مشخصات، ویژگی‌ها و قابلیت‌های گوشی های اندرویدی و آیفون بپردازیم تا شما را در انتخاب سیستم عامل مناسبتان یاری کنیم.

گوشی های اندرویدی بهتر هستند یا آیفون؟

طبیعی است که کیفیت آیفون در مقایسه با برخی از گوشی های اندرویدی بالاتر است! با این حال اگر یک سیستم عامل قابلیت‌های متعدد و گسترده‌ای داشته باشد، می‌توان کیفیت پایین‌تر آن را تا حدی فراموش کرد!

مهم‌ترین قابلیت سیستم عامل اندروید امکان شخصی‌سازی فراوان بخش‌های مختلف سیستم عامل است.

از سوی دیگر، در بخش عملکرد دوربین نیز آیفون های اپل فرسنگ‌ها جلوتر از اکثر گوشی های اندرویدی هستند. با این وجود برخی پرچمداران اخیر اندرویدی نظیر گلکسی اس 23 اولترا کفه ترازو را به‌طور چشمگیری به نفع اندرویدی ‌ها سنگین‌تر کردند.

در ادامه این مطلب به معرفی برخی از مزیت‌های گوشی های اندرویدی در مقایسه با اندروید می‌پردازیم که خرید آن‌ها را توجیه می‌نماید. اگر قصد خرید یک گوشی جدید دارید و بین اندروید و iOS مردد هستید تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

مشخصات متعدد و گزینه‌های فراوان برای خرید

گوشی های اندرویدی گزینه‌های متعددی را از حیث رنگ، اندازه، طراحی، قیمت و مشخصات پیش روی کاربران قرار می‌دهند. بنابراین خریداران می‌توانند گوشی که دقیقا باب میلشان است را خریداری کنند.

برخی از گوشی های اندرویدی همچنین قابلیت‌های پریمیوم و مشخصات فنی قدرتمند را با قیمت‌هایی در حد و اندازه یک محصول میانرده در اختیار خریداران قرار می‌دهند.‌ برخی از بهترین گوشی های اقتصادی‌تر اندروید که مشخصاتی فوق‌العاده دارند عبارتند از وان پلاس نورد N20، سامسونگ گلکسی ای 54، گوگل پیکسل 6a.

علاوه بر این محصولات پرچمدار دیگری نظیر گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ، وان پلاس 11 و پیکسل 7 پرو گوگل نیز جدیدترین قابلیت‌های روز را با قیمتی پایین‌تر از آیفون به کاربران ارائه می‌دهند.

برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های فنی گوشی‌های اندرویدی که آیفون ها فاقد آن‌ها هستند، عبارتند از:

  • حسگر اثر انگشت
  • شارژ بیسیم معکوس
  • جک هدفون
  • شارژ سریع
  • مالتی تسک از طریق اسپلیت اسکرین

امکان استفاده از شارژر واحد برای تمام دستگاه‌های اندرویدی

کابل شارژ USB-C

تقریبا تمامی گوشی های اندرویدی بازار با یک کابل شارژ واحد به بازار عرضه می‌شوند و این امر، حسن بزرگی برای آن‌ها به شمار می‌رود.

امروزه تقریبا تمامی گوشی های اندرویدی به درگاه‌های USB-C مجهز هستند و از کابل‌های سازگار با این پورت‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین اگر در یک سفر کابل شارژر خود را فراموش کنید، می‌توانید به‌راحتی از کابل شارژ هر فرد دیگری که گوشی اندرویدی در اختیار دارد استفاده کنید.

همچنین شارژ سریع نیز دیگر قابلیت جذاب و منحصربفردی است که به لطف استفاده از درگاه USB-C میسر شده است. به کمک این شارژرها می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن گوشی خود را شارژ کنید. ریلمی GT3 مهم‌ترین مثال در این زمینه است که با سرعت باورنکردنی شارژی که ارائه می‌کند، قادر است ظرف تنها ده دقیقه به‌طور کامل شارژ شود.

در این میان باید توجه کرد که تعویض کابل‌های یو اس بی نوع سی هم بسیار آسان است و می‌توان به‌سادگی و با هزینه بسیار پایین جایگزینی برای آن پیدا کرد.

از سوی دیگر، کابل‌های لایتنینگ اپل بسیار گرانقیمت بوده و تعویض آن‌ها هزینه بسیار زیادی را برای کاربران در پی خواهد داشت. البته این کمپانی کوپرتینویی پیش از این از کابل‌های USB-C را در مک بوک و آیپدهای خود استفاده کرده بود. همچنین خبرهایی از استفاده از این درگاه‌ها در آیفون 15 به گوش می‌رسد. با این وجود هنوز هیچ‌چیز در این خصوص قطعی نیست!

امکان ارتقای حافظه داخلی

کارت حافظه میکرو اس دی

آیفون های اپل از نسل اول حیات خود فاقد هرگونه گزینه‌های ارتقای حافظه بوده‌اند و تنها با حافظه‌های داخلی به بازار عرضه شده‌اند. این حافظه‌ها طبیعتا قابل ارتقا نبوده و برای خرید نسخه با حافظه بالاتر باید رقم زیادی هزینه کنید!

از سوی دیگر، تعداد زیادی از گوشی های اندرویدی به یک درگاه جانبی برای کارت حافظه میکرو اس دی مجهز هستند که می‌توان به کمک آن‌ها با هزینه‌ای پایین، حافظه را افزایش داد.

البته باید توجه کرد که درگاه کارت حافظه بیشتر در گوشی های میانرده و اقتصادی اندرویدی قابل مشاهده است و پرچمداران اغلب فاقد این درگاه‌ها هستند.

اشتراک گذاری سریع اطلاعات با کامپیوترهای ویندوزی

اشتراک گذاری اطلاعات با PC

به اشتراک گذاری داده‌های یک گوشی اندروید با کامپیوترهای ویندوزی بسیار ساده‌تر از آیفون است. این دستگاه‌ها از طریق یک کابل یو اس بی سی، فضای ابری و یا بلوتوث قادرند به‌سادگی به کامپیوتر متصل شوند.

علاوه بر این، اکثر برندهای گوشی‌ساز اندرویدی نرم افزارهای اشتراک‌گذاری داده‌های مخصوص به خود را دارند و می‌توانند از طریق آن‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن به کامپیوتر متصل شوند.

در این زمینه همچنین اپلیکیشن ویندوزی بسیار کاربردی Phone Link هم توسط مایکروسافت ارائه شده که امکان مشاهده و پاسخ‌گویی به پیام‌ها، برقراری تماس و… از طریق PC را به کاربران گوشی های اندرویدی می‌دهد.

انجام دادن تمامی این کارها در آیفون فقط و فقط از طریق آیتونز امکان‌پذیر است! بنابراین اگر قصد دارید آیفون خود را به یک PC متصل کنید، مطمئن شوید که به کار کردن با iTunes مسلطید.

شخصی‌سازی سریع

گوشی اندرویدی آیفون

سیستم عامل اندروید اجازه شخصی‌سازی گسترده و سریع را به کاربران خود می‌دهد. کاربران این سیستم عامل قادرند همه جنبه‌های گوشی نظیر تصاویر پس‌زمینه صفحه قفل و صفحه اصلی را تغییر داده، برای آن زنگ دلخواه تعریف کرده و از روش‌های گوناگون با آن تعامل کنند.

از سوی دیگر محدودیتی هم برای اپلیکیشن‌های قابل استفاده در این پلتفرم وجود ندارد و کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را از منابعی غیر از فروشگاه گوگل پلی هم دانلود کرده و استفاده نمایند.

از سوی دیگر، آیفون تنها اجازه دانلود و نصب اپلیکیشن از فروشگاه اپ استور را می‌دهد. همچنین سیستم امنیتی سختگیر سیستم عامل iOS مانع از شخصی‌سازی گسترده جنبه‌های مختلف آیفون می‌شود.

گزینه‌های بهتر و بیشتر منوی تنظیمات

منوی تنظیمات Android

گوشی های اندرویدی و آیفون در بخش تنظیمات و در دسترس بودن آن کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

در دستگاه‌های iOS شما با سوایپ کردن از بالای صفحه به پایین یا پایین صفحه به بالا (بسته به مدل آیفون) به مرکز کنترل (Control Center) دسترسی پیدا می‌کنید و میانبرهایی مانند مد Airplane، تنظیمات صدا و روشنایی تصویر، ماشین حساب و… را مشاهده می‌کنید.

مشاهده میانبرهای تنظیمات گوشی های اندرویدی اما صرفا با کشیدن انگشت از بالا به پایین صفحه امکان‌پذیر است.‌ این سیستم عامل تقریبا نیمی از گزینه‌های حاضر در قسمت تنظیمات گوشی را در این منو قرار داده است. بنابراین کاربران می‌توانند بدون نیاز به وارد شدن به صفحه Settings گوشی به وای فای وصل شده، بلوتوث را روشن کنند یا بسیاری امور دیگر را انجام دهند.

تغییر تم کلی دستگاه با یک اشاره

گوشی اندرویدی آیفون

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های گوشی های اندرویدی این است که می‌توان با فشردن تنها یک کلید، لانچر را به‌طور کامل تغییر داد!

هریک از گوشی‌سازهای اندرویدی برای محصولات خود تم منحصربفردی را در نظر گرفته است. بنابراین در صورتی که از رنگ‌بندی، شکل آیکون‌ها و سایر موارد گوشی خود خسته شدید، می‌توانید خیلی سریع لانچر یا تم را تعویض کرده و ظاهری جدید به گوشی خود ببخشید.

همچنین با استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث می‌توانید آیکون اپلیکیشن‌های خود را نیز تغییر دهید.

اپل اما به کاربرانش اجازه تغییر شکل یا تم صفحه اصلی را نمی‌دهد. علاوه بر این، دستگاه‌های مجهز به iOS همچنین مجاز به استفاده از تنها یک آیکون برای هر اپلیکیشن هستند. این دسته محدودیت‌ها در شخصی‌سازی همان‌طور که اشاره شد به دلیل ملاحظات امنیتی اپل برای سیستم عامل جدیدش بوده است.

جمع بندی: iOS یا اندروید؟

گوشی های اندرویدی همواره گزینه‌هایی باامکانات‌تر و ارزان‌تر از آیفون برای استفاده‌های روزمره به شمار می‌روند. این دستگاه‌ها معمولا قابلیت‌هایی را به کاربران ارائه می‌دهند که گوشی های اپل فاقد آن‌ها هستند. به عنوان مثال، شارژ سریع و شارژ معکوسی از مهم‌ترین ترندهای طراحی گوشی‌های مدرن در سال 2023 هستند که اندرویدی ها قادر به ارائه‌شان هستند و آیفون خیر!

گوشی های آیفون همچنین مدت‌ها به ارائه بهترین دوربین‌ها در بازار گوشی های هوشمند می‌نازیدند. با این حال برخی پرچمداران اخیر اندروید این افتخار کوپرتینویی‌ها را هم به چالش کشیده‌اند!

با این تفاسیر، انتخاب شما اندروید است یا iOS؟ اگر قصد خرید یک گوشی جدید داشته باشید به سراغ محصولات اندرویدی می‌روید یا آیفون؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.