غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023

غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023

سازمان ملل متحد، لیست غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023 را معرفی کرد که در ادامه به 20 کشور اول این لیست پرداخته‌ایم.

ما به‌عنوان یک انسان، طیف وسیعی از احساسات از جمله شادی، غم، خشم و تعجب را تجربه می‌کنیم. غم و اندوه مانند هر احساس دیگری موقتی است و نباید طولانی مدت در مورد آن فکر کرد، زیرا می‌تواند باعث ویرانی شود.

غم و اندوه یک احساس مالیخولیایی است که از رویدادهایی که منجر به ناامیدی یا دلسردی می‌شود، به‌وجود می‌آید. در حالی که احساس غم و اندوه تاحدی طبیعی به‌نظر می‌رسد، اما ناراحتی بیش‌از حد می‌تواند مانع بهره‌وری و پیشرفت شود.

به‌طور مشابه، سطح پیشرفت یک کشور به طرز فکر شهروندان آن و نحوه ارتباط و واکنش آنها به شرایط بستگی دارد. اگرچه اتفاقات یک کشور می‌تواند بر احساسات شهروندان تأثیر بگذارد، اما در نهایت این مردم هستند که احساس غالب در یک کشور را تشکیل می‌دهند.

غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023

سازمان ملل متحد به‌طور منظم تحقیقاتی را برای تعیین شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان انجام می‌دهد. آمار به‌دست آمده از این تحقیقات در هدایت سیاست‌گذاری و تعیین مقصد برای مهاجرت و گردشگری بسیار حیاتی است.

براساس آمار منتشر شده توسط سازمان ملل متحد، در ادامه لیستی شامل 20 مورد از غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023 را بررسی خواهیم کرد. شادترین کشورهای جهان در مقاله‌ای مجزا بررسی شده‌اند.

20 مورد از غمگین ترین کشورهای جهان:

غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023

  1. افغانستان
  2. یمن
  3. لبنان
  4. زیمبابوه
  5. کنگو
  6. بوتسوانا
  7. مالاوی
  8. کومور
  9. تانزانیا
  10. زامبیا
  11. ماداگاسکار
  12. هند
  13. لیبریا
  14. اتیوپی
  15. اردن
  16. توگو
  17. مصر
  18. سوریه
  19. رواندا
  20. بنگلادش

چه عاملی موجب تبدیل کشورها به غمگین ترین و خوشحال ترین مناطق می‌شود؟

غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023

فنلاند درحال حاضر مقام شادترین کشور دنیا را به‌نام خود ثبت کرده است. به‌گفته کارشناسان دانشگاه آلتو فنلاند، چندین عامل کلیدی برای میزان شادی مردم این کشور وجود دارد.

فرانک مارتلا، مدرس دانشگاه آلتو می‌گوید:

به‌نظر می‌رسد فنلاند به این دلیل سطح شادی برتری دارد که سیستم رفاه آن به شهروندانش کمک می‌کند احساس کنند مورد توجه قرار گرفته‌اند. چیزهایی مانند مزایای بیکاری نسبتاً سخاوتمندانه و مراقبت‌های بهداشتی تقریباً رایگان، به کاهش منابع ناراحتی کمک می‌کند و تضمین می‌کند که افراد کمتری در فنلاند از زندگی خود ناراضی هستند.

برنامه‌ریزی شهری فنلاند همچنین باعث می‌شود مردم احساس سلامت و امنیت کنند. مارکتتا کیتا، استاد دانشگاه آلتو، می‌گوید: «محیط زندگی افراد نقش مهمی در شادی آنها دارد که موضوع ارتقای سلامت در شهرها را بسیار مهم می‌کند. این ارتباط نزدیکی با پایداری اجتماعی دارد و اینکه آیا شما احساس می‌کنید به جامعه خود متصل هستید یا خیر.»

از طرف دیگر، عواملی مخالف اینها می‌تواند احساس ناراحتی و اندوه را در مردم یک منطقه به‌طرز شگفت‌آوری افزایش دهند.

غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023

بحران‌های جهانی از جمله همه‌گیری کووید-۱۹، جنگ در اوکراین، خشونت علیه فلسطینی‌ها، تورم جهانی، بلایای طبیعی وحشتناک و طیف وسیعی از شرایط اضطراری آب‌وهوایی، می‌توانند تا حد زیادی بر سطح غم مردم یک کشور تاثیر بگذارند.

براساس این وقایع، افغانستان جنگ‌زده و لبنان بحران‌زده دو مورد از ناراضی‌ترین کشورها در جهان محسوب می‌شوند و تقریباً همه مردم در این دو کشور ناراضی هستند.

دلایل مهمی که در پس نمرات پایین شادی غمگین‌ترین کشورهای جهان وجود دارد عبارتند از:

  • سرانه امید به زندگی پایین
  • کمبود امکانات
  • بهداشتی عمومی ناکافی
  • عدم آزادی انتخاب در فضای اجتماعی و سیاسی
  • سطوح بالای فساد
  • تولید ناخالص داخلی پایین

با این حال، غمگین ترین کشورهای جهان یا کشورهایی که رتبه پایینی در شاخص شادی دارند، ممکن است بدترین مکان برای زندگی نباشند!

برای مثال هند را در نظر بگیرید. این کشور علیرغم اینکه بزرگترین دموکراسی انتخاباتی و اقتصاد بیش از 3.5 تریلیون دلاری آمریکا را دارد و دومین کشور پرجمعیت جهان است، رتبه 144 را در فهرست شادی از بین 153 کشور کسب کرده است. با این حال، برای بسیاری از هندی‌ها (غنی و فقیر)، زندگی در این کشور مشکلی ندارد و آنها از سطح زندگی خود راضی هستند.

افغانستان

غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023

گزارش سطح شادی جهانی، افغانستان را به‌عنوان غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023 رتبه‌بندی کرده است؛ حتی قبل از اینکه طالبان یک سال پیش رهبری آن را به دست بگیرد. افغانستان علیرغم غنی بودن از منابع طبیعی مانند آهن، طلا، نفت، گاز طبیعی، بوکسیت، زغال سنگ، مس، گچ، سنگ معدن، عناصر خاکی کمیاب، کروم، سرب، روی، سنگ‌های قیمتی، گوگرد، لیتیوم و سنگ مرمر، همچنان یکی از غمگین‌ترین کشورهای جهان است!

این یک یادآوری است که نشان می‌دهد ثروت لزوماً مساوی با خوشبختی نیست. علاوه‌براین، جنگ در این کشور منجر به خشونت و بی‌ثباتی گسترده و موجب نگرانی شهروندان در مورد امنیت خود شده است.

یمن

غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023

یمن با وجود میراث فرهنگی غنی و موقعیت استراتژیک خود، با جمعیتی بالغ بر 29 میلیون نفر، یکی از فقیرترین کشورهای شبه جزیره عربستان باقی مانده است. بحران انسانی کنونی این کشور یکی از بدترین بحران‌های جهان است که گرسنگی، فقر و بیماری گسترده را برای مردم ایجاد کرده.

در سال‌های اخیر، یمن گرفتار جنگ داخلی بوده که منجر به حملات متعدد به غیرنظامیان، آوارگی مردم و تخریب زیرساخت‌ها شده است. این درگیری‌ها دسترسی به نیازهای اولیه مانند غذا، آب و مراقبت های بهداشتی را بسیار دشوار کرده و موجب نرخ بالای بیکاری در این کشور شده است.

سوریه

غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023

سوریه کشوری واقع در خاورمیانه است که از سال 2011 درگیر جنگ داخلی بوده. جنگ با اعتراضات ضد دولتی آغاز شده و با سرکوب خشونت‌آمیز دولت مواجه شد. از آن زمان، یک درگیری ساده به یک جنگ تمام عیار تبدیل شده است و جناح‌ها برای کنترل مناطق مختلف کشور می‌جنگند. جنگ جاری منجر به‌یک بحران انسانی شده و میلیون‌ها سوری را از خانه‌های خود آواره کرده است. سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش‌از 13 میلیون سوری به کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا، آب و مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند.

رواندا

رواندا، کشور آفریقایی که به خاطر جمعیت متراکمش معروف است، از نظر تراکم جمعیت در رتبه چهارم جهان قرار دارد و سالانه دو فصل بارانی و خشک را تجربه می‌کند. این کشور عمدتاً از یک گروه فرهنگی به نام بانیارواندا تشکیل شده است. با این حال، علیرغم غنای فرهنگی، آزادی بیان در این کشور دیده نمی‌شود و این امر موجب عدم رضایت هم از سوی رسانه‌ها و هم از سوی شهروندان شده است.

زیمباوه

زیمبابوه، واقع در جنوب آفریقا، جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر دارد و 16 زبان مختلف را در خود جای داده است که انگلیسی، شونا و ندبله رایج‌ترین آنها هستند. علیرغم اینکه گردشگری سهم قابل توجهی در اقتصاد زیمبابوه دارد، نرخ گردشگری در این کشور اخیراً به دلیل جنگل‌زدایی و شکار غیرقانونی کاهش یافته است.

با دولتی که به نظر می‌رسد دیکتاتوری است، بیش‌از نیمی از جمعیت این کشور در حال مبارزه هستند. نرخ بالای بیکاری و کمبود امکانات اولیه، شهروندان را در حالت ناامیدی قرار داده، به همین دلیل جای تعجب نیست که زیمبابوه یکی از غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2023 محسوب شود.