فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1 - فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1 ؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت شاسی بلندهای جدید بهمن موتور

گروه خودروسازی بهمن به تازگی از دو محصول فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1 رونمایی کرده است. مشخصات کلی این دو خودرو چینی را در ادامه بررسی می‌کنیم.

خودروسازان خصوصی سهم بزرگی از بازار خودروی داخل را تصاحب کرده‌اند و روز به روز بر میزان موفقیت خود می‌افزایند. شرکت‌های خودروسازی نظیر مدیران خودرو، کرمان موتور، بهمن موتور و دیگران، طی سالیان اخیر و در نبود خودروسازان معتبر خارجی خوش درخشیده و با مونتاژ ماشین‌های چینی اعتماد مشتریان داخل را جلب کرده‌اند.

مشخصات فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1

یکی از شرکت‌های مورد اعتماد مردم در داخل، بهمن موتور است. گروه صنعتی بهمن محصولات سدان و کراس اوور جذابی مثل فیدلیتی و دیگنیتی دارد و به‌تازگی به سبد محصولات خود دو خودروی جدید به نام فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1 افزوده که در ادامه قصد معرفی آنها را داریم. طبق اعلام مدیران بهمن موتور، تولید انبوه این دو شاسی بلند در نیمه نخست سال 1402 استارت خورده و به‌زودی شرایط فروش آنها آغاز می‌شود.

فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1 - فیدلیتی پرستیژ

خاستگاه اصلی دو خودروی مذکور شرکت جتور چینی است که از زیرمجموعه‌های چری بزرگ محسوب می‌شود. حالا خانواده فیدلیتی پذیرای دو عضو جدید به نام‌های پرستیژ و XB1 است. بنا بر آنچه مدیران این شرکت اعلام کرده‌اند، پیشرانه هر دو کراس اوور مورد اشاره در داخل بومی‌سازی شده و شرکت تیوان فرآیند مونتاژ آنها را دنبال کرده است. در ادامه با فیدلیتی پرستیژ آشنا شوید:

نگاهی کلی به فیدلیتی پرستیژ

پیش‌تر با خودروی جذاب فیدلیتی پرایم آشنا شده بودیم و نیازی به توضیح دوباره نیست. فیدلیتی پرستیژ در واقع نسخه فیس لیفت پرایم محسوب می‌شود که دارای دو مولفه قدرت و لوکس بودن است. با نگاهی به مشخصات فنی و امکانات رفاهی می‌توان این‌گونه عنوان کرد که پرستیژ رقیبی سرسخت برای تیگو 8 پرو است. بهمن موتور برای جذابیت بیشتر این کراس اوور، قیمت رقابتی برایش در نظر گرفته است.

فیدلتی پرستیژ و مشخصات فنی آن

فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1 - فیدلیتی پرستیژ

به لحاظ ابعادی، کراس اوور جدید فیدلیتی پرستیژ در رده C قرار می‌گیرد و جزو خودروهای سایز متوسط و نیمه لاکچری دسته‌بندی خواهد شد. همچنین طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 4720 میلی‌متر، 1900 میلی‌متر و 1695 میلی‌متر ارزیابی شده و فاصله محوری جذاب 2745 میلی‌متری نیز فضای مفیدی به ارمغان آورده است.

از باب مقایسه باید خاطرنشان کرد که پرستیژ نسبت به پرایم هم کشیده‌تر شده و هم مرتفع‌تر است. بدنه نسخه فیس لیفت تغییری نکرده و همچنان به‌صورت مشترک خواهد بود و تنها قسمت‌های متفاوت در نمای جلو و عقب خلاصه می‌شود. فیدلیتی پرستیژ چراغ‌های باریک‌تری دارد و همین باعث شده تا چهره‌ای تهاجمی به آن بدهد.

یکی از مولفه‌های جذابی که پرستیژ را لوکس و تجملی نشان می‌دهد، عدم استفاده از ادوات مشکی‌رنگ در سپر جلو و جلوپنجره است. در واقع در قسمت مذکور تزئینات براق کرومی خوش می‌درخشند و چهره زیبایی به آن بخشیده‌اند. در قسمت سپر و کاپوت جلو با حجم سرشاری از خطوط مواجه هستیم که چهره عضلانی به این کراس اوور می‌بخشند.

فیدلیتی پرستیژ یا همان جتور X70 پلاس، در برخی از قسمت‌ها نظیر صندوق و سپرها حجم‌دهی خوبی داشته و در قیاس با سایر کراس اوورهای چینی مشابه بهتر به نظر می‌رسد. از نقاط قوت طراحی این خودرو می‌توان به مواردی نظیر طراحی زیبای چراغ‌های هشداردهنده در نوار باریک سپر عقب، چراغ‌های اسپرت ال‌ای‌دی با ساختار پیوسته و جاسازی محل نصب پلاک روی کاپوت عقب اشاره کرد.

زیر کاپوت پرستیژ یک پیشرانه جذاب توربو با حجم 1.6 لیتری تعبیه شده که می‌تواند در بهترین حالت 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه در این کراس اوور از طریق یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه خیس به محور جلو انتقال می‌یابد. با پرستیژ می‌‌توانید نهایت سرعت 185 کیلومتر بر ساعت را تجربه کرده و شتاب صفر تا صد حدود 10 ثانیه‌ای داشته باشید.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی فیدلیتی پرستیژ

از جمله مشخصات رفاهی و ایمنی فیدلیتی پرستیژ می‌توان به سیستم تعلیق مک فرسون و مولتی لینک در جلو و عقب اشاره کرد. دیگر موارد مهم شامل ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ و سامانه‌های کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، قطع پدال گاز در هنگام ترمزگیری، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز کمکی و کنترل کشش می‌شود.

دیگر تجهیزات ایمنی پرستیژ عبارتند از: 6 کیسه هوای ده نقطه‌ای (جلو، جانبی و پرده‌ای)، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سنسور پارک عقب، سیستم هشدار ترافیک در عقب خودرو، دوربین 360 درجه، سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین، سیستم هشدار خروج از خط، رادار هشدار خروج از پارک، رادار هشدار باز شدن درهای عقب، رادار نقطه کور، سیستم کمکی ماندن در بین خطوط، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، کروز کنترل هوشمند تطبیقی، سیستم کمکی کروز هوشمند، سیستم نور بالا اتوماتیک، رادار تصادف از جلو، ترمز اضطراری خودکار و تابلوخوان.

همچنین امکانات رفاهی و آپشن‌های پرستیژ عبارتند از: سانروف پانورامیک، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سیستم ورود بدون کلید، چراغ‌های اتوماتیک و تمام ال‌ای‌دی جلو و عقب، صندلی‌های برقی ردیف جلو همراه با حافظه و ماساژور، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، اهرم تعویض دنده الکترونیکی به‌همراه شیفترهای تعویض پشت فرمان، صفحه کیلومتر دیجیتالی 12.3 اینچی یکپارچه با نمایشگر مرکزی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله به همراه یونیزاسیون و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی همراه با ۸ اسپیکر حرفه‌ای و درگاه USB برای سرنشینان جلو و عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی، قابلیت تنظیم حالت رانندگی، آینه وسط نمایشگر و مجهز به دوربین برای دید عقب خودرو به‌جای آینه معمولی، فرمان برقی، پاور ویندوز با قابلیت تشخیص مانع، نورپردازی داخلی، کروز کنترل، صندوق برقی عقب به‌همراه سنسور و سنسور باران.

فیدلیتی XB1

دومین خودروی تازه‌وارد گروه بهمن، فیدلیتی ایکس بی 1 است. این کراس اوور جذاب که نام دیگر آن جتور داشنگ است، روی پلتفرم کانلون چری سوار شده است. دو سال پیش بود که جتور به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های موفق چری توانست از سری ایکس و نخستین کانسپتش رونمایی کند.

با نگاهی دقیق به دو خودروی فیدلیتی پرستیژ و XB1 می‌توان دریافت که هر دو خودرو شباهت‌های بسیاری از نظر فنی و تجهیزات دارند؛ ولی در بخش طراحی ظاهری هر یک راه خود را رفته و کاملا با هم متفاوت هستند. برای مثال پرستیژ را می‌توان کراس اووری جاافتاده دانست که المان‌های لوکس یک خودروی شهری را دارد، در حالی که XB1 مولفه‌های یک کراس اوور اسپرت و جوان‌پسند دارد.

فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1 - فیدلیتی ایکس بی 1

یکی از مولفه‌های متمایزکننده ایکس بی 1 نسبت به سایر اعضای خانواده فیدلیتی نظیر پرایم، پرستیژ و دریم، پلتفرم متفاوت آن است. با نگاهی به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این کراس اوور می‌توان رقبای جدی و سرسختی مثل فونیکس FX و چانگان یونی تی را برای XB1 نام برد.

از نظر ابعادی می‌توان گفت فیدلیتی مذکور به ترتیب طول، عرض و ارتفاعی برابر با 4590 میلی‌متر، 1900 میلی‌متر، 1685 میلی‌متر و فاصله محوری 2720 میلی‌متری دارد. ناظری که از سمت پهلو به این شاسی بلند نگاه می‌کند می‌تواند خطوط تیز، دستگیره‌های در پاپ‌اوت و رینگ‌های بزرگ 20 اینچی را ببیند.

همچنین با تماشای نمای جلو شاهد چراغ‌هایی متفاوت و مجزا به‌همراه جلوپنجره بدون فریم و بزرگ خواهیم بود. اسپویلر عقب تا روی سقف امتداد می‌یابد و چراغ‌های قسمت پشتی طراحی خاصی ندارند که قابل ذکر باشد.

مشخصات فنی و تجهیزات ایمنی فیدلیتی XB1

فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1 - فیدلیتی ایکس بی 1

فیدلیتی XB1 زیر کاپوت خود پیشرانه توربو 1.6 لیتری دارد که می‌تواند حداکثر 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه در این کراس‌اوور تازه‌وارد از طریق یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه خیس به محور جلو انتقال خواهد یافت. بنا بر آنچه گروه بهمن اعلام کرده، خروجی قوای فنی ایکس بی 1 همچون پرستیژ است.

در قسمت عقب خودروی مذکور شاهد تعبیه سیستم فنربندی مولتی‌لینک و در قسمت جلو شاهد حضور فنربندی مک فرسون هستیم. ترمزهای هر چهار چرخ دیسکی هستند و علاوه بر آن سامانه‌های کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، قطع پدال گاز در هنگام ترمزگیری، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز کمکی و سیستم کنترل کشش دارند.

فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1 - فیدلیتی ایکس بی 1

تجهیزات ایمنی دیگر فیدلیتی XB1 عبارتند از: ۶ کیسه هوای ده نقطه‌ای (جلو، جانبی، پرده‌ای)، ترمز پارک برقی (EPB) و اتوهلد، سنسور پارک عقب، سیستم هشدار ترافیک در عقب خودرو، دوربین ۳۶۰ درجه، اتوپارک، سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، رادار هشدار خروج از پارک (RCTA)، رادار هشدار باز شدن درهای عقب (DOW)، رادار نقطه کور (BSD)، سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)، سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)، کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)، سیستم کمکی کروز هوشمند (ICA)، سیستم نور بالا اتوماتیک (IHC)، رادار تصادف از جلو (FCW)، ترمز اضطراری خودکار (AEB) و تابلوخوان.

امکانات رفاهی این کراس اوور نیز عبارتند از: سانروف پانورامیک، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سیستم ورود بدون کلید، چراغ‌های اتوماتیک و تمام ال‌ای‌دی جلو و عقب، صندلی‌های برقی ردیف جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، نمایشگر مرکزی ۱۵.۶ اینچی مجهز به نسل سوم چیپست اسنپدراگون به‌همراه ناوبری خودکار و نقشه‌های بایدو، صفحه‌کیلومتر (کلاستر) دیجیتالی ۸ اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به‌همراه یونیزاسیون و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، ۱۰ اسپیکر حرفه‌ای (۴ عدد روی پشت‌سری صندلی‌های ردیف جلو) به‌همراه درگاه USB برای سرنشینان جلو و عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی، قابلیت تنظیم حالت رانندگی، هدآپ دیسپلی، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی لمسی مالتی‌مدیا و کروزکنترل، دستیار صوتی و ریموت کنترل هوشمند، پاور ویندوز با قابلیت تشخیص مانع، نورپردازی داخلی، کروز کنترل، صندوق برقی عقب، سنسور باران و دوربین نظارتی داخل اتاق با قابلیت برقراری تماس تصویری.