مقایسه سامسونگ گلکسی A34 با گلکسی A54

مقایسه سامسونگ گلکسی A34 با گلکسی A54؛ تفاوت در چیست؟

اگر در انتخاب بین دو گوشی گلکسی A34 و گلکسی A54 سامسونگ گیر کرده‌اید، در اینجا با مقایسه تمام امکانات آن‌ها با هم، به شما کمک خواهیم کرد.

موفقیت گوشی‌های میان‌رده سری Galaxy A سامسونگ همچنان ادامه دارد. دو تا از جدیدترین اعضای این سری، گلکسی A34 و گلکسی A54 نام دارند. مدل A54 نسل جدید گوشی پرفروش A53 خواهد بود، در حالی که A34 نیز به‌عنوان نسل جدید گوشی A33 وارد بازار شده است. اگر بین خرید یکی از این دو مدل جدید شک دارید، این مقاله برای شماست؛ چرا که در اینجا قصد داریم به مقایسه سامسونگ گلکسی A34 با گلکسی A54 بپردازیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو گوشی را بررسی کنیم.

مقایسه سامسونگ گلکسی A34 و A54

طراحی و کیفیت ساخت

این دو گوشی، نقاط اشتراک زیادی در طراحی با یکدیگر دارند. سامسونگ تصمیم گرفته این دو گوشی را با الهام از طراحی خانواده گلکسی S23 خودش بسازد. بنابراین، در پشت بدنه دستگاه سه حفره دوربین به‌صورت مستقل زیر یکدیگر قرار گرفته‌اند. اما از نظر ابعاد و اندازه، این دو کمی متفاوت از هم هستند. امسال مدل A34 رشد ابعاد عجیبی را تجربه کرده است. این گوشی با نمایشگر ۶.۶ اینچی خودش، حالا کمی از نسل گذشته خودش هم بزرگ‌تر شده و البته که از مدل A54 هم بزرگ‌تر است. بنابراین اگر نسبت فضای کار به بدنه برای شما اولویت دارد، این گوشی را انتخاب کنید.

در زیر می‌توانید مدل سه‌بعدی این دو گوشی را در کنار یکدیگر ببینید.

گلکسی ای ۵۴ در برابر ای ۳۴

مدل A54 در چپ و A34 در راست

به‌جز ابعاد، دو میان‌رده جدید سامسونگ شبیه به هم هستند. هر دو از فریم پلاستیکی و محافظ گوریلا گلس ۵ در قاب جلویی بهره می‌برند. البته که مدل گران قیمت‌تر ای ۵۴ روی قاب پشتی خودش هم از گوریلا گلس ۵ بهره می‌برد، در حالی که محافظ قاب پشتی ای ۳۴، پلاستیکی خواهد بود. اما در مجموع کیفیت ساخت هر دو گوشی قابل قبول است. هر دو دستگاه همچنین از گواهی ضد آب IP67 نیز برخوردارند.

شباهت‌های این دو گوشی با دکمه‌ها، جایگاه آن‌ها و پورت‌ها نیز ادامه پیدا می‌کند. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون روی هیچ یک از این دو نیست، اما هر دو به اسپیکرهای استریو هیبریدی مجهز هستند. همچنین یک حسگر اثر انگشت اپتیکال پرسرعت نیز در زیر نمایشگر آن‌ها حضور دارد. گوشی‌های میان‌رده جدید سری Galaxy A سامسونگ به درگاه کارت حافظه microSD مجهز هستند که اسلات آن با سیم کارت دوم مشترک است. این یعنی باید انتخاب کنید که می‌خواهید این اسلات را در اختیار سیم کارت دوم خود قرار دهید، یا یک کارت حافظه. دکمه‌های پاور و ولوم این گوشی‌ها نیز شبیه به هم است.

نمایشگر

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، گلکسی ای ۳۴ نسبت به نسل قبلی رشد سایز داشته و از یک نمایشگر ۶.۶ اینچی بهره می‌برد. این پنل، به‌طور قابل توجهی بزرگ‌تر از نمایشگر ۶.۴ اینچی روی گوشی گلکسی ای ۵۴ خواهد بود. اما نسبت ابعاد و رزولوشن آن‌ها با یکدیگر برابر است. سامسونگ امسال تصمیم گرفته از نسبت ابعاد ۱۹.۵ به ۹ به‌جای ۲۰ به ۹ استفاده کند که باعث شده نمایشگر گوشی‌هایش کمی عریض‌تر شود.

مقایسه سامسونگ گلکسی A34 با گلکسی A54

اما تفاوت اصلی نمایشگر این گوشی‌ها، نرخ تازه‌سازی آن‌ها است. گرچه هر دو از نرخ ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند، اما این نرخ تنها در گوشی A54 به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود. امسال، نمایشگر گوشی‌های میان‌رده سامسونگ روشن‌تر شده و نرخ روشنایی ۱۰۰۰ نیت را ارائه می‌کند. با این حال در بین این دو، فقط نمایشگر مدل گران قیمت‌تر است که از HDR پشتیبانی خواهد کرد.

عمر باتری

ظرفیت باتری این دو گوشی ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. هر دو عملکرد خوبی در بخش باتری دارند. آزمون‌ها نشان می‌دهد گوشی ای ۳۳ می‌تواند با ۳۱:۳۱ ساعت مکالمه، ۱۹:۱۰ ساعت وب‌گردی و ۲۱:۲۷ ساعت تماشای فیلم، ۱۳۳ ساعت شارژدهی داشته باشد، در حالی که نسخه گران قیمت‌تر با ۲۹:۱۶ ساعت مکالمه، ۱۷:۵۵ ساعت وب‌گردی و ۲۰:۱۱ ساعت تماشای فیلم، ۲۹:۱۶ ساعت شارژدهی خواهد داشت. این نشان می‌دهد چیپست دایمنسیتی ۱۰۸۰ زیر قاب گوشی A34 در مقایسه با گلکسی A54 عملکرد بهتری در زمینه مدیریت انرژی دارد.

مقایسه سامسونگ گلکسی A34 با گلکسی A54

گلکسی A54

سرعت شارژ

سرعت شارژ این دو گوشی که توسط سامسونگ اعلام شده ۲۵ وات است. شاید این سرعت خیلی چشمگیر نباشد، اما قابل قبول است. خصوصاً در مدل A54 که با سرعت بیشتری نسبت به برادر ارزان قیمت‌تر خودش شارژ می‌شود.

گوشی ای ۵۴ سامسونگ در عرض ۳۰ دقیقه ۵۶ درصد شارژ می‌شود و برای شارژ کامل به ۶۳ دقیقه زمان احتیاج دارد.

اسپیکرها

هر دو گوشی از اسپیکرهای استریو هیبریدی مشابهی استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها در زیر دستگاه قرار گرفته و دیگری یک اسپیکر مکالمه تقویت شده در بالای نمایشگر است که نقش کانال دوم را ایفا می‌کند. در مجموع این دو اسپیکر، افکت استریو قانع‌کننده و خوبی را ایجاد می‌کنند و به گوش کاربر می‌رسانند.

صدای هر دو گوشی بلند و رسا است و در آزمون‌ها امتیاز خوبی را به دست آورده‌اند. کیفیت آن‌ها نیز بسیار مناسب است. هیچ اعوجاجی حتی در ولوم‌های بالا شنیده نمی‌شود و بیس قانع‌کننده‌ای دارند.

عملکرد

سامسونگ روی دو گوشی میان‌رده جدید خودش از چیپست‌های کوالکام استفاده نکرده است. مدل A54 از چیپست Exynos 1380 ساخت خود کمپانی سامسونگ قدرت می‌گیرد و گوشی A34 نیز به چیپست Dymensity 1080 شرکت مدیاتک مجهز است. هر دو تراشه پشتیبانی از اینترنت 5G را به‌همراه دارند، اما با لیتوگرافی‌های متفاوتی تولید می‌شوند. اولی ۵ نانومتری و دومی ۶ نانومتری خواهد بود.

مقایسه سامسونگ گلکسی A34 با گلکسی A54

مقایسه سامسونگ گلکسی A34 با گلکسی A54

پردازشگر گرافیکی این تراشه‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. گوشی A54 از پردازشگر گرافیکی Mali-G68 MP5 نیرو می‌گیرد و گلکسی A34 نیز از پردازشگر گرافیکی Mali-G68 MC4 برخوردار است. از نظر قدرت گرافیکی، مدل A54 کمی بهتر بوده و این یعنی برای گیمینگ مناسب‌تر خواهد بود.

هر دو دستگاه به اندروید ۱۳ و پوسته سفارشی One UI 5.1 سامسونگ مجهز هستند؛ بنابراین از نظر قابلیت‌ها شباهت زیادی با یکدیگر دارند. اما یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این دو که از گوشی‌های پرچمدار به ارث رسیده، Samsung DeX است که به کاربران اجازه می‌دهد گوشی خود را به یک مانیتور با ماوس و کیبورد متصل کرده و به یک رابط کاربری دسکتاپی دسترسی پیدا کنند.

گوشی گلکسی A34

گوشی گلکسی A34

غول کره‌ای وعده داده که تا چهار آپدیت نرم افزاری اندروید و ۵ سال بروزرسانی‌های امنیتی را برای گوشی‌های ای ۵۴ و ای ۳۴ عرضه کند. بنابراین خریداران می‌توانند از پشتیبانی نرم افزاری بلند مدت و شگفت‌انگیز میان‌رده‌های جدید سامسونگ نهایت استفاده را ببرند.

کیفیت دوربین

پیکربندی دوربین گلکسی A54 در مقایسه با A34 تفاوتی ندارد، ولی از لحاظ رزولوشن‌ها با یکدیگر متفاوتند. این پیکربندی شامل دوربین اصلی با لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، یک دوربین اولترا واید و یک دوربین ماکرو در پشت قاب و یک دوربین سلفی با فوکوس ثابت در قسمت جلوی گوشی می‌شود. گلکسی ای ۵۴ از سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که کمی رزولوشنش نسبت به سنسور ۴۸ مگاپیکسلی ای ۳۴ بیشتر است.

در عین حال دوربین اولترا واید آن هم رزولوشن بالاتر ۱۲ مگاپیکسلی دارد، در حالی که مدل ای ۳۴ به دوربین اولترا واید ۸ مگاپیکسلی مجهز است. همین تفاوت در مورد دوربین سلفی دو گوشی نیز وجود دارد. جایی که مدل گران‌تر به سنسور ۳۲ مگاپیکسلی و مدل ارزان‌تر به سنسور ۱۳ مگاپیکسلی مجهز خواهد بود. اما سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو در هر دو گوشی مشترک است.

از نظر کیفیت، دوربین‌های هر دو گوشی در روز عکس‌های بسیار خوبی با کنتراست بالا و محدوده داینامیکی وسیع را ثبت می‌کنند. اما در مجموع دوربین گوشی A54 با کمی اختلاف، برتر از دیگر مدل است.

کیفیت فیلمبرداری این دو گوشی نیز خیلی نزدیک به هم است. هر دو با کیفیت 4K پشتیبانی می‌کنند، اما اگر می‌خواهید از لرزشگیر استفاده کنید، باید با وضوح 1080p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنید. دوربین سلفی هر دو گوشی نیز قادر به فیلمبرداری 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است، اما کیفیت دوربین سلفی مدل ای ۵۴ بالاتر خواهد بود.

جمع‌بندی

در مقایسه گلکسی A54 با A34 سامسونگ، اولی برتری‌های جزئی نسبت به دومی دارد. اما در عین حال قیمت بالاتری دارد که همین باعث می‌شود بسیاری از مشتریان ای ۳۴ را انتخاب کنند.

گوشی ای ۵۴، محصول خوش ساخت‌تری است. قاب پشتی آن به‌جای پلاستیک، از شیشه گوریلا گلس ۵ استفاده می‌کند، نمایشگر آن به +HDR10 مجهز است و از یک پنل ۶.۴ اینچی سوپر امولد با نرخ رفرش خودکار ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد. چیپست اگزینوس ۱۳۸۰ زیر قاب آن کمی نسبت به دایمنسیتی ۱۰۸۰ زیر قاب ای ۳۴ برتری دارد و فناوری بی‌سیم مدرن‌تر Wi-Fi 6 را ارائه می‌کند.

در حالی که هر دو گوشی با یک آداپتور ۲۵ واتی شارژ می‌شوند، ولی ای ۵۴ حدود ۲۰ دقیقه زودتر شارژ کامل می‌شود. رزولوشن دوربین‌های بهتری هم دارد و نمایشگر آن از طراحی مدرن‌تر پانچ هول (حفره در مرکز) بهره می‌برد.

با تمام این تفاسیر، در انتخاب بین این دو باید بودجه‌تان را در نظر بگیرید. آیا پرداخت چند میلیون تومان بیشتر ارزش خرید ای ۵۴ را با این ویژگی‌ها دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*