تسلا مدل Y در ترکیه

تسلا مدل Y به ترکیه رسید؛ ما درگیر سامانه یکپارچه خودرو و ماشین دادن به نماینده‌ها هستیم

اولین محموله از کراس اوورهای برقی تسلا مدل Y به کشور ترکیه رسیدند؛ در حالی که ما هنوز درگیر فرمول‌های عجیب قیمت گذاری و سامانه فروش یکپارچه و قرعه کشی هستیم!

ترکیه هرچند که در سال‌های گذشته درگیر تورم بوده اما به هر حال خیال مردم این کشور از داشتن خودروهای باکیفیت مثل محصولات کره‌ای و ژاپنی راحت است و حداقل مثل ایران، چینی‌ها در آنجا جولان نمی‌دهند. اکنون در حالی که حرف و حدیث‌هایی از ماشین برقی سایپا به گوش می‌رسد و ایران خودرو هم به دنبال مونتاژ آن‌ها هست، اکانت توییتر Tesla از ورود اولین محموله‌ی کراس اوورهای برقی تسلا مدل Y به ترکیه خبر می‌دهد. اما با چه قیمتی و در کدام تریم‌ها؟ در ادامه به این دو سوال جواب می‌دهیم و کمی هم به دستاوردهای مهم ترکیه در سال‌های گذشته و در صنعت خودرو نگاهی می‌اندازیم.

قیمت و تیپ‌های تسلا مدل Y در ترکیه و تاریخ عرضه به بازار

خودرو برقی Tesla Model Y Turkey

تحویل اولین تسلا مدل Y به نمایندگی در ترکیه

به گزارش CNN Turkey، در حال حاضر هر سه تیپ تسلا مدل Y به این کشور راه پیدا کرده‌اند که در ادامه با اسم و قیمت آن‌ها همراه خواهیم بود:

  • نسخه استاندارد RWD با قیمت 80 هزار دلار
  • نسخه لانگ رنج AWD با قیمت 84 هزار دلار
  • نسخه لانگ رنج پرفورمنس AWD با قیمت 92.5 هزار دلار

همچنین گفته می‌شود خریداران تسلا مدل Y در ترکیه می‌توانند از اوایل دسامبر 2023 یعنی آذر 1402، خودرو برقی خود را از نمایندگی تحویل بگیرند.

چرا قیمت تسلا مدل Y در ترکیه زیاد است؟

تسلا مدل Y در ترکیه

قیمت خودروهای بنزینی و هیبریدی در کشور ترکیه، مشمول تعرفه گمرکی است که این عدد بسته به قدرت و حجم پیشرانه و قیمت خودرو، بین 45 تا 220 درصد بالا و پایین می‌شود. تعرفه گمرکی خودروهای برقی در ترکیه هم بین 40 تا 60 درصد است. به همین خاطر، قیمت تسلا مدل Y در ترکیه، تا 92 هزار دلار هم می‌رسد!

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قیمت یک تسلا مدل Y در نسخه لانگ رنج پرفورمنس و در بازار جهانی، حدود 60 هزار دلار است اما زمانی که به ترکیه می‌رسد، تا 92 هزار دلار بالا می‌رود.

به هر حال باید قبول کنیم که پیدا کردن خودرو صفر کیلومتر در کشور ترکیه، مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه شده و اصلا پیدا نمی‌شود و همین موضوع هم یکی دیگر از دلایل قیمت بالای تسلا مدل Y در این کشور است. با این وجود ترکیه سعی می‌کند تا از بازار ماشین‌های برقی و حتی مونتاژ آن‌ها، سهمی داشته باشد و آن‌ها همین چند وقت قبل هم احداث خط مونتاژ مینی ون برقی فورد را در دستور کار خود قرار داد. ترکیه حتی به سراغ بومی سازی جنگنده نسل پنجم هم رفته و قبل از آن هم با شاسی بلند تاگ و نسخه برقی آن یعنی توگ T10X، حسابی به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده بود.

مشخصات فنی

تسلا مدل Y استاندارد در نسخه RWD، با هر بار شارژ شدن می‌تواند حدودا 430 کیلومتر را طی کند و در عرض 6.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن هم 217 کیلومتر بر ساعت است. این اعداد برای تسلا مدل Y در نسخه لانگ رنج AWD به 533 کیلومتر و 5 ثانیه می‌رسند. نهایتا، نسخه پرفورمنس را داریم که شاهکار ایلان ماسک است و می‌تواند در عرض 3.7 ثانیه، 100 کیلومتر بر ساعت را پر کند و حداکثر سرعت آن هم به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. همچنین شعاع حرکت این نسخه هم تفاوت زیادی با مدل‌های قبلی ندارد و تقریبا 514 کیلومتر است.

تماما این اتفاقات درست بیخ گوش ما در حال رخ دادن هستند؛ آن هم دقیقا زمانی که صنعت خودروسازی ایران به حال خود رها شده است و سامانه فروش یکپارچه هم جولانگاه دلالان شده و نمایندگان مجلس هم بدون نوبت ماشین می‌گیرند!