رئیس برنامه فضایی روسیه فرود ماه

رئیس سابق برنامه فضایی روسیه: آمریکا اصلا روی ماه فرود نیامده است

دیمیتری روگوزین، رئیس پیشین برنامه فضایی روسیه در ادعایی عجیب گفته که آمریکا هرگز روی ماه فرود نیامده است. دلیل وی برای رد کردن موفقیت ماموریت آپولو چیست؟

این روزها که شاهد پیشرفت همه‌جانبه و گسترده علم هستیم، عده‌‌ای تمایل دارند در مسیر برعکس شنا کرده و دستاوردهای علمی را یکی پس از دیگری انکار کنند. خواه این دستاورد واکسن ویروس کرونا باشد و خواه سفر به ماه. این افراد که با نام طرفداران تئوری‌های توطئه شناخته می‌شوند، حس خودبرتربینی دارند و گمان می‌کنند که توانسته‌‌اند به‌‌ اسرار مهمی که از دیگران پنهان بوده است، دست پیدا کنند.

ادعای دروغ رئیس پیشین برنامه فضایی روسیه درباره فرود روی ماه

رئیس برنامه فضایی روسیه فرود ماه

حالا نیز رئیس پیشین برنامه فضایی روسیه در تلاشی برای جلب توجه و زیرسوال بردن دستاوردهای رقیب کاملا منکر فرود آمدن آمریکایی‌ها روی ماه شده است. اما بیایید ابتدا کمی به‌ سابقه دیمیتری روگوزین بپردازیم و بعد دلایل وی را تشریح خواهیم کرد. وی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به‌عنوان مدیر کل شرکت روس کاسموس، شرکت اصلی خدمات فضایی در روسیه ایفای نقش می‌کرد.

در همین مدت کوتاه نیز حسابی ناسا را کلافه کرده بود. یک روز فضانوردان آمریکایی را مسخره می‌کرد و روز دیگر تهدید می‌کرد که از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج خواهد شد. یک روز سعی می‌کرد از تجهیزات بین‌المللی فضایی برای اهداف سیاسی استفاده کند و روز دیگر می‌گفت که اجازه نخواهد داد فضانوردان آمریکایی با تجهیزات روسی به‌زمین برگردند. بنابراین وقتی در سال ۲۰۲۲ از ان سمت برکنار شد، موجی از شادی کارکنان ناسا را فرا گرفت.

رئیس برنامه فضایی روسیه فرود ماه

این روزها نیز روگوزین در نزدیکی خط مقدم جنگ روسیه و اوکراین است و به‌نفرت‌پراکنی و ارسال نظرات عجیب در کانال تلگرام خود می‌پردازد. هرچند گاهی نیز نظراتی را در رابطه با فضا مطرح می‌کند. وی اخیرا عنوان کرده است که در زمان حضور به‌عنوان رئیس برنامه فضایی روسیه نسبت به فرود آمدن آمریکایی‌ها روی ماه ابراز تردید کرده است.

وی مطمئن نبود که چطور آمریکایی‌ها توانسته‌اند در دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ و با آن سطح از تکنولوژی روی ماه فرود بیایند. کاری که حتی امروز نیز قادر به انجام آن نیستند. همین نیز باعث شد که از تیم رهبری روس کاسموس بخواهد که این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. در عوض تیم مربوطه واکنش تندی به روگوزین نشان داده است و از او خواسته‌اند که با این کارها روابط خوب این سازمان با ناسا و همکاری‌های دوجانبه را با مشکل مواجه نکند.

وقتی هم که وی بر دریافت مدرکی برای اثبات موضوع اصرار کرده است، آنها تنها نسخه‌ای از کتاب یک فضانورد روسی به‌نام الکسی لیونوف را در اختیار او گذاشتند. همین نیز باعث شد که تردیدهای رئیس پیشین برنامه فضایی روسیه در رابطه با فرود آمدن آمریکایی‌ها روی ماه جدی‌تر شود.

رئیس برنامه فضایی روسیه فرود ماه

فضانوردان ماموریت آپولو 11

هرچند با بررسی مدارک می‌توان گفت که کار روگوزین شرم‌آور بوده است. وی ۴ سال ریاست بزرگترین برنامه فضایی روسیه را در اختیار داشته است؛ اما حالا برای اهداف سیاسی می‌خواهد با افرادی که باور چندانی به‌علم ندارند و حتی گروهی از آنها زمین را گرد نمی‌دانند، هم‌داستان شود. بدتر از همه اینکه روس‌ها به‌‌صورت زنده فرود فضانوردان آپولو 11 را روی ماه تماشا کردند. آنها حتی در آن زمان یک فضاپیما در مدار ماه داشتند.

در آن زمان رقابت شدیدی بین شوروی و آمریکا برای پیروزی در رقابت فضایی و سفر به ماه وجود داشت. قرار بود آمریکایی‌ها با ماموریت آپولو 11 در سال ۱۹۶۹ به‌سمت ماه بروند. همین نیز باعث شد شوروی با عجله ماموریت لونا 15 را تعریف کند. در این ماموریت یک کاوشگر می‌بایست به‌سطح ماه رفته و چند صد گرم از خاک این کره بی‌جان را به‌زمین آورد.

روس‌ها طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که کاوشگر زودتر از فضانوردان آمریکایی به‌زمین بازگردد و بدین‌ترتیب موفقیت بزرگ ناسا را تحت سایه خود قرار دهند. در واقع وقتی آپولو 11 به ماه رسید و فضانوردان آمریکایی روی ماه فرود آمدند، فضاپیمای لونا 15 در مدار ماه بود. حتی برخی مذاکرات نیز بین ناسا و سازمان فضایی شوروی انجام شده بود تا ارتباطات دو فضاپیما با زمین دچار تداخل نشود.

فضاپمیما لونا 15

فضاپیما لونا 15

به‌بیانی دیگر روس‌ها تماشگر فرود آمریکایی‌‌ها روی ماه بودند و دقیقا می‌دانستند که چه گام مهمی در دنیای علم برداشته شده است. فضاپیمای لونا 15 نیز چند ساعت پس از بازگشت نیل آرمسترانگ و باز الدرین روی ماه فرود آمد و بدین‌ترتیب رقابت فضایی دو ابرقدرت با شکست شوروی پایان یافت. حال در چنین وضعیتی رئیس پیشین برنامه فضایی روسیه ادعا می‌کند که آمریکایی‌ها هرگز روی ماه فرود نیامده‌اند و هیچ مدرکی هم در این رابطه وجود ندارد.

اگرچه به‌راحتی می‌توان اثبات کرد که یاوه‌گویی‌های افرادی همچون روگوزین ارزش چندانی ندارد؛ اما متاسفانه همین اظهارنظر‌ کافی است تا سال‌‌ها آتش مغز تبدار طرفداران تئوری‌های توطئه بیش از پیش شعله‌ور شود.