اعتیاد به گوشی موبایل

چگونه اعتیاد به گوشی موبایل را ترک کنیم؟

این روزها اعتیاد به گوشی موبایل، پدیده رایجی شده است؛ چیزی که می‌تواند روی زندگی اجتماعی، کاری، خانوادگی و حتی سلامت ما، تاثیر منفی بگذارد. پس بد نیست روش‌های مقابله با آن را بشناسید.

گوشی‌های هوشمند امروزه چنان به زندگی ما گره خورده‌اند که تصور گذراندن یک روز بدون موبایل، مشکل است. از امور کاری و تجاری تا تفریح و ارتباط با دوستان، تقریبا همه‌چیز با اسمارت فون انجام می‌گیرد. اما این وابستگی شدید به گوشی های موبایل، می‌تواند به عادت مخربی تبدیل شود. با عمل به این توصیه‌ها، می‌توانید میل به استفاده افراطی از گوشی هوشمند خود را کنترل کنید.

بپذیرید که به گوشی موبایل اعتیاد پیدا کرده‌اید

نخستین قدم برای پیمودن این راه، پذیرفتن وجود مشکل است. اعتیاد به موبایل می‌تواند به اشکال مختلفی خود را نشان دهد: چک کردن بی‌دلیل و مکرر گوشی، استفاده از گوشی هنگام رانندگی یا دورهمی‌ها و احساس اضطراب یا آشفتگی هنگام دور بودن از گوشی!

اعتیاد به گوشی موبایل

همین که قبول کردید چنین مشکلی دارید، گام اول را برداشته‌اید.

هدف و محدودیت برای خود تعیین کنید

حالا که به وجود مشکل پی برده‌اید، باید استفاده از گوشی را محدود کنید و بدون دلیل موجه، سراغ آن نروید. برای شروع، ببینید که روزانه چه مدتی دست به گوشی هستید و بیشترین اپلیکیشن مورد استفاده شما، کدام است. سپس برای خود، قوانین و اهداف هوشمندانه تعیین کنید.

به‌عنوان مثال، استفاده از گوشی را به زمان‌های مشخصی از روز محدود کنید و تایمر بگذارید. می‌توانید قید استفاده از برخی اپ‌های وقت‌گیر و غیر ضروری را هم بزنید.

تعاملات اجتماعی خود را در اولویت قرار دهید

یکی از عوامل اعتیاد به گوشی موبایل، انزوا و کمبود تعاملات اجتماعی است. پس واقعا مهم است که در دنیای واقعی و به‌صورت حضوری، با دوستان و آشنایان خود در ارتباط باشید.

برنامه دورهمی بچینید، در اجتماعات شرکت کنید و تا حدی خود را درگیر فعالیت‌های خارج از منزل کنید. این می‌تواند به تقویت روابط عمومی شما کمک کند و وابستگی‌تان به گوشی هوشمند را کاهش دهد.

نوتیفیکیشن‌ها را خاموش کنید

نوتیفیکیشن‌ها می‌توانند به عاملی برای پرت شدن حواس تبدیل شوند و شما را برای استفاده مجدد از گوشی، وسوسه کنند.

اعتیاد به گوشی موبایل

بنابراین، توصیه می‌شود نوتیفیکیشن اپ‌های غیر ضروری را خاموش کنید یا گوشی خود را هنگام حضور در فعالیت‌های اجتماعی، روی حالت بی‌صدا قرار دهید. این باعث می‌شود بهتر تمرکز کنید و از لحظه لذت ببرید.

مکان‌های موبایل-ممنوع ایجاد کنید

ایجاد مکان‌های موبایل-ممنوع در خانه یا محل کار، به کاهش زمان استفاده از گوشی هوشمند کمک می‌کند. این می‌تواند یک میز یا گوشه‌ای از منزل باشد که در آن مطالعه، مدیتیشن یا استراحت ‌می‌کنید.

حتما به قانونی که گذاشته‌اید، پایبند باشید و اجازه ندهید گوشی در آن منطقه ممنوعه، مزاحم فعالیت و کارتان شود.

تمرین ذهن‌آگاهی کنید

این هم یک ابزار قدرتمند برای مقابله با اعتیاد به گوشی موبایل محسوب می‌شود. ذهن‌آگاهی (Mindfulness) یعنی تمام فکر و توجه‌تان، معطوف به اتفاقات همین لحظه باشد و نسبت به افکار و احساسات خود، کاملا هوشیار باشید؛ بدون اینکه خود را قضاوت یا شماتت کنید.

تمرین ذهن‌آگاهی به شما کمک می‌کند که توجه بیشتری به میزان استفاده از گوشی هوشمند نشان دهید و اثرات مضر آن بر سلامت ذهنی و جسمی خود را بهتر درک کنید. می‌توانید برای شروع، روزی چند دقیقه مدیتیشن ذهن‌آگاهی یا تنفس عمیق را تمرین کنید.

از متخصصان کمک بگیرید

برای ترک اعتیاد به گوشی هوشمند، کمک گرفتن از افراد متخصص هم ایده بدی نیست. مشاوران سلامت ذهن، ابزارها و استراتژی‌های مفیدی را به شما ارائه می‌دهند تا عادت‌های بهتر و سالم‌تری را شکل دهید.

همچنین آن‌ها می‌توانند مشکلات روحی دیگری را که احیانا در پس اعتیاد به موبایل پنهان شده، شناسایی و علاج کنند.