بی توجهی خودروسازان به مصوبه قیمت شورای رقابت

بی توجهی خودروسازان به مصوبه قیمت شورای رقابت؛ فروش با قیمت‌های قبل ادامه دارد

خودروسازان کماکان مصوبه قیمت شورای رقابت را نمی‌پذیرند. شرکت‌هایی نظیر بهمن موتور و مدیران خودرو همچنان محصولاتشان را با قیمت بالا می‌فروشند.

طی چند وقت اخیر قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی شرکت‌های خصوصی یکی از موضوع‌های بحث‌برانگیز بازار خودرو ایران بوده است. ماجرا از آنجایی آغاز شد که مدتی قبل سازمان حمایت لیست قیمت 17 خودرو مونتاژی را منتشر کرد، ولی خودروسازان از این قیمت‌های جدید پیروی نکردند. حالا با وجود تاکید بر عدم تغییر قیمت‌های مذکور، خودروسازان خصوصی بهمن موتور، مدیران خودرو، آرین موتور و کرمان موتور با مصوبه قیمت شورای رقابت هماهنگ نشده‌اند. این شرکت‌ها همچنان محصولات خود را با فاصله قیمتی قابل توجه نسبت به قیمت‌های شورا به‌فروش می‌رسانند.

خودروسازان همچنان به مصوبه قیمت شورای رقابت تن نمی‌دهند

بی توجهی خودروسازان به مصوبه قیمت شورای رقابت

اول از همه، مدیران خودرو و آرین موتور به‌تازگی دعوتنامه‌هایی را به خریداران محصولاتشان در مرحله اول طرح فروش یکپارچه جهت تکمیل سفارش ارسال کرده‌اند که در آن‌ها قیمت معین این شرکت‌ها با اختلاف محسوس نسبت به قیمت شورا به‌چشم می‌خورد. این در حالی است که پیش‌تر خریداران در این دو راهی قرار داشتند که آیا با اعلام قیمت‌های جدید، وجه مازاد پرداختی خود را پس می‌گیرند یا خیر.

طبق اطلاعیه اخیر مدیران خودرو، ام وی ام X22 توربو IE با قیمت 870 میلیون تومانی عرضه می‌شود. محصولی میان‌رده نظیر آریزو 6 پرو اکسلنت 1 میلیارد و 251 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. کراس اوور جدید اف ایکس پریمیوم با قیمت 1 میلیارد و 740 میلیون تومان پیش روی مشتریان گذاشته می‌شود. تیگو 8 پرو 2 میلیارد و 269 میلیون تومان قیمت دارد و قیمت تیگو 8 پرو مکس IE، شاسی بلند پرچمدار مدیران خودرو، به 2 میلیارد و 690 میلیون تومان می‌رسد. در همین حال، در لیست بحث‌برانگیز قیمت خودروهای مونتاژی، خودروهای آریزو 6، ام وی ام X22 و تیگو 8 پرو به‌ترتیب دارای قیمت 1 میلیارد و 24 میلیون، 484 میلیون تومان و 1 میلیارد و 483 میلیون تومان هستند.

کراس اوور چینی لاماری ایما آرین موتور

در طرف دیگر، آرین موتور اقدام به اعلام قیمت جدید کراس اوور لاماری ایما کرده؛ در صورتی که شورای رقابت قیمت این محصول را رسماً مشخص نکرده است و این شرکت در حال حاضر اجازه اعلام قیمت جدید را ندارد. بنا به اطلاعیه آرین موتور، لاماری ایما با قیمت 1 میلیارد و 556 میلیون تومان در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. عرضه‌کننده کراس اوور لاماری ایما با این اقدام، به جمع شرکت‌هایی ملحق می‌شود که قیمت خود را جداگانه با مشتریان به‌اشتراک گذاشته‌اند.

بی توجهی خودروسازان به مصوبه قیمت شورای رقابت

کرمان موتور همچنین مدتی پیش با اعلام قیمت‌های انتخابی خود، زیر بار تصمیم شورای رقابت نرفت و به‌تازگی هم اطلاعیه رسمی جدیدی را درباره قیمت‌های اعلامی شورا منتشر کرده است. این شرکت در این اطلاعیه اعلام کرد که اگر شورای رقابت همچنان به کاهش قیمت محصولات مونتاژی اصرار داشته باشد، تولید 4 خودرو را که قیمتشان تعیین شده است، متوقف می‌کند. این شرکت هم مثل بقیه شرکت‌های خصوصی حوزه خودرو مدعی است که در صورت فروش خودروها با قیمت مد نظر شورای رقابت، دچار ضرر می‌شود و تولید و فروش با ضرر هم امری شدنی نیست.

بی توجهی خودروسازان به مصوبه قیمت شورای رقابت

بهمن موتور هم قیمت‌های اعلامی شورای رقابت را توجیه‌پذیر نمی‌داند و قیمت بالاتری را برای خودروهای خود نظیر دیگنیتی و فیدلیتی در نظر گرفته است. با وجود این، اخیراً زمزمه‌هایی مبنی بر تسلیم بهمن در برابر شورای رقابت و در نتیجه، کاهش قیمت محصولات این شرکت به‌گوش می‌رسید. نهایتاً بهمن موتور در واکنش به این خبر اظهار داشت که قیمت های مورد نظر شورای رقابت مورد پذیرش هیچ‌کدام از خودروسازان خصوصی نیست. ضمن این‌که اشاره کرد تا به اینجا اطلاعیه‌ای رسمی از سوی شورا یا مراجع مسئول منتشر نشده است.

در مقطع کنونی بین شورای رقابت، وزارت صمت و شرکت‌های خصوصی در زمینه قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی اختلاف وجود دارد. در این وضعیت، هم صحبت از بررسی مجدد قیمت‌ها در میان است و هم شورای رقابت ادعا می‌کند که قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نخواهد کرد. باید منتظر ماند و دید در نهایت موضوع قیمت‌گذاری ماشین‌های مونتاژی چطور رفع و رجوع می‌شود. حداقل در حال حاضر به‌نظر می‌رسد خودروسازان خصوصی قصد سازش با شورای رقابت سر موضوع قیمت خودروها را ندارند.