خرید PS5

چهار دلیل برای اینکه از خرید PS5 منصرف شوید!

در این جا به بیان دلایلی می‌پردازیم که ممکن است شما را از خرید کنسول PS5 – پلی استیشن 5 سونی منصرف کنند! آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید کنسول نسل نهمی سونی است؟

اگر پیگیر اخبار کنسول‌های بازی و نبرد بین سونی و مایکروسافت باشید، حتما در جریان هستید که میزان فروش پلی استیشن 4 سونی در مقایسه با ایکس باکس وان مایکروسافت بسیار بیشتر (حدود دو برابر) بود.

کنسول نسل هشتمی سونی همچنین با تکیه بر همین محبوبیت و فروش فوق‌العاده خود توانست به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ شناخته شود.

با این حال وضعیت برای پلی استیشن 5 بسیار متفاوت است و این کنسول راه زیادی را تا رسیدن به میزان فروش نسل قبلی خود پیش رو دارد.

نبرد نسل نهم کنسول های گیمینگ، یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌ها در سال‌های اخیر بوده؛ چرا که هریک از دو کمپانی سونی و مایکروسافت با رو کردن قابلیت‌های جذاب و منحصربفرد توانسته‌اند افراد مختلفی را به سمت محصولات خود بکشانند.

با این که در سال 2020 و همزمان با عرضه کنسول‌های PS5 و Xbox Series X|S بسیاری افراد سونی را برنده از پیش تعیین شده رقابت نسل نهم می‌دانستند؛ اما واقعیت به‌گونه دیگری پیش رفت و سونی علیرغم برتری بر مایکروسافت، نتوانسته آن‌طور که انتظار می‌رفت بر رقیب دیرینه‌اش غلبه کند.

اگر مایلید دلیل این اتفاق را بدانید، شاید بد نباشد در ادامه این متن با گجت نیوز همراه شوید؛ چرا که در آن به بررسی چهار دلیل عمده می‌پردازیم که بسیاری افراد را از خرید پلی استیشن 4 منصرف کرده است.

دلایلی که بسیاری افراد را از خرید PS5 منصرف کرده است

تعداد محدود بازی‌های انحصاری

بازی انحصاری پلی استیشن 5

بخش بزرگی از بازی‌های کنسول‌های ویدیویی، مالتی پلتفرم هستند؛ یعنی گیمرهای ایکس باکس، پلی استیشن، نینتندو یا PC می‌توانند آن‌ها را بر روی پلتفرم مورد انتخاب خود تجربه کنند.

با این حال، برگ برنده کنسول‌های ویدیویی، بازی‌های انحصاری است که تنها بر روی یک کنسول خاص قابل تجربه کردن است.

در نسل گذشته، سونی با عرضه انحصاری‌های فوق‌العاده توانست مایکروسافت را به‌طور کامل از گود خارج کند. با این وجود در نسل نهم هنوز شاهد عرضه انحصاری‌های چندان قدرتمندی از سوی سونی نبوده‌ایم.

البته عناوینی چون Astro’s Playroom یا Demon’s Souls بازی‌های فوق‌العاده‌ای هستند. با این وجود هیچ یک از آن‌ها نمی‌تواند به‌تنهایی کسی را مجاب به خرید یک کنسول پانصد دلاری کند!

سونی همچنین هفته گذشته نیز رویدادی انحصاری را برگزار کرد و در آن از تعداد زیادی بازی برای کنسول PS5 رونمایی نمود. با این حال، در شرایطی که بسیاری افراد انتظار داشتند چندین انحصاری شگفت‌انگیز را در این رویداد ببینند، اکثر عناوین معرفی شده مالتی پلتفرم بوده و بر روی ایکس باکس سری ایکس | اس هم قابل اجرا خواهند بود.

البته به مرور زمان وضعیت سونی قطعا بهتر خواهد شد؛ چرا که مسائل زیادی در وضعیت بازی‌های انحصاری سونی دخیل بوده‌اند. با این وجود، شاید افرادی که به دنبال انحصاری‌های مطرح برای PS5 هستند، بهتر است برای خرید این کنسول عجله نکنند!

عرضه اکثر بازی‌های PS5 روی PS4 و PC

خرید PS5

دومین دلیلی که بسیاری گیمرها را از خرید PS5 منصرف می‌کند، بی ارتباط به مورد اول نیست!

در سال‌های اخیر مفهوم بازی‌های انحصاری دستخوش تغییراتی شده؛ چرا که به عنوان مثال، بازی‌های فوق‌العاده‌ای مانند گاد آف وارد راگناروک یا اسپایدرمن: مایلز مورالز که گل سرسبد بازی‌های انحصاری پلی استیشن به شمار می‌روند، علاوه بر PS5 بر روی PS4 نیز قابل بازی کردن هستند!

البته کیفیت این بازی‌ها بر روی پلی استیشن 5 بسیار بالاست. با این وجود نسخه پلی استیشن 4 آن‌ها نیز بدون هیچ مشکلی اجرا شده و عناوین فوق‌العاده‌ای به شمار می‌روند.

به همین دلیل، بسیاری افراد ترجیح می‌دهند همچنان به دنبال PS5 نرفته و این دسته بازی‌ها را بر روی PS4 تجربه کنند.

سونی همچنین از مدتی قبل وفاداری خود به پلتفرم PC را نیز اثبات کرده و اکثر بازی‌های انحصاری خود را پس از یکی دو سال برای رایانه‌های شخصی هم عرضه می‌کند.

بنابراین اگر شما گیمر صبوری باشید و یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند در اختیار داشته باشید، می‌توانید انحصاری های پلی استیشن را کمی بعد بر روی رایانه خود نیز تجربه کنید.

در همین زمینه، جدیدترین انحصاری سونی که گیمرهای PC می‌توانند به‌زودی به تجربه آن بپردازند، Ratchet & Clank: Rift Apart خواهد بود.

البته پشتیبانی سونی از PC و کنسول PS4 اقدام بسیار مثبتی به شمار رفته و با استقبال فراوانی هم روبرو شده؛ اما به‌طور همزمان، این مساله صاحبان پلی استیشن 4 را نسبت به ارتقای کنسول خود دودل کرده است!

البته باید دقت کرد که ویژگی‌هایی نظیر قدرت گرافیکی بسیار بالاتر PS5 و اکسسوری‌های انحصاری مثل پلی استیشن وی آر 2 از جمله مواردی هستند که همچنان هیچ پلتفرم دیگری قادر به ارائه‌شان نیست!

قیمت بیش از حد بالای PS5

قیمت بالای پلی استیشن 5

در ماه آگوست سال گذشته، سونی به دلیل «چالش‌های اقتصادی جهانی» اعلام کرد که قیمت کنسول پلی استیشن 5 را در برخی نقاط دنیا افزایش خواهد داد.

PS5 در حال حاضر در بسیاری نقاط دنیا قیمتی 500 دلاری دارد که برای یک کنسول بازی بسیار گرانقیمت به نظر می‌رسد. البته اگر قصد خرید نسخه دیجیتال پلی استیشن 5 را داشته باشید، می‌توانید در ازای صد دلار پایین‌تر این کنسول را خریداری کنید.

نسخه دیجیتال PS5 دقیقا همان مشخصات و قابلیت‌های مدل معمولی را دارد و تنها فاقد دیسک درایو است.

به این قیمت البته باید هزینه‌های مربوط به سرویس‌های و اکسسوری‌های ضروری را نیز اضافه کرد. به عنوان مثال، اشتراک پلی استیشن پلاس که برای انجام بازی‌های آنلاین ضروری است، از جمله آیتم‌هایی‌ست که باید جداگانه خریداری شود.

همچنین کارت حافظه یا SSD خارجی نیز دیگر آیتمی است که احتمالا بسیار گیمرهای پلی استیشن 5 ناچار به خرید آن خواهند شد؛ چرا که حافظه داخلی این کنسول تنها 667 گیگ است که برای نصب بازی‌های مدرن اصلا کافی نیست.

از سوی دیگر، افزایش قیمت بازی‌های PS5 از 60 به 70 دلار نیز مساله مهم دیگری است که باید در خصوص این کنسول مورد توجه قرار گیرد.

برای مقایسه، بد نیست بدانید که ایکس باکس سری ایکس نیز قیمتی 500 دلاری دارد؛ در حالی که قیمت هر دو کنسول ایکس باکس سری اس و نینتندو سوییچ 300 دلار است.

در این خصوص حتی کنسول استیم دک که به عنوان یک کامپیوتر گیمینگ دستی شناخته می‌شود نیز 400 دلار قیمت داشته و صد دلار ارزان‌تر از کنسول نسل نهمی سونی است.

البته طبیعتا کنسول‌های ارزان‌تری مثل استیم دک یا نینتندو سوییچ از حیث توان پردازشی و گرافیکی قابل قیاس با هیولایی مثل PS5 نیستند. با این وجود، بسیاری افراد به‌جای بازی‌های سنگین و پرجزئیات، به دنبال عناوینی سرگرم‌کننده برای تجربه گروهی می‌گردند.

این دسته افراد قطعا کنسول‌هایی چون نینتندو سوییچ یا ایکس باکس سری اس را به پلی استیشن 5 ترجیح می‌دهند!

احتمال عرضه مدلی جدید از پلی استیشن 5

خرید PS5

ابعاد کنسول PS5 برابر با 390 در 104 در 260 میلیمتر و وزن آن برابر با 4.5 کیلوگرم است.

این ابعاد و وزن، کنسول نسل نهمی سونی را به یک وسیله غول‌پیکر تبدیل می‌کند که ضمن اشغال فضای زیادی از میز تلویزیون شما، جلوه بصری آن را نیز تا حدی خراب می‌کند!

بنابراین کاملا منطقی است که ظرف ماه‌های آینده منتظر رونمایی مدل جدیدی از این کنسول تحت نام PS5 Slim یا عنوانی مشابه باشیم.

بد نیست بدانید که نسخه باریک‌تر PS4 حدود سه سال پس از عرضه نسخه اصلی آن رونمایی شد و ضمن ارائه همان مشخصات سخت افزاری در ابعادی جمع و جورتر، زمینه‌ساز کاهش قیمت این کنسول هم شد.

همچنین مدتی بعد نیز سونی از کنسول میان‌نسلی PS4 Pro رونمایی کرد که قابلیت اجرای بازی‌های با رزولوشن 4K را داشت و در واقع مدل قدرتمندتری از پلی استیشن 4 به شمار می‌رفت.

این اتفاق تقریبا در تمامی نسل‌های پیشین پلی استیشن رخ داده و می‌توان مطمئن بود که در این نسل هم شاهد رخ دادن آن خواهیم بود.

به همین جهت بسیاری افراد هم‌اکنون در انتظار معرفی نسخه اسلیم از پلی استیشن 5 هستند تا بتوانند کنسول نسل نهمی سونی را در ابعادی کوچک‌تر، با وزن کمتر و شاید قیمت مناسب‌تر در اختیار داشته باشند.

این اتفاق باعث شده بازار فروش PS5 در حال حاضر آن چنان که باید، داغ نباشد!

در گجت نیوز بخوانید:

تاریخ رونمایی از پلی استیشن ۵ پرو سرانجام مشخص شد

جمع بندی؛ خرید کنسول پلی استیشن 5 در حال حاضر منطقی است یا خیر؟

در پایان، تصمیم‌گیری در خصوص این که باید کنسول پلی استیشن 5 را خریداری کنید یا خیر، به شما بستگی دارد.

اگر هیچ‌یک از دلایل مطرح شده در این متن برای شما منطقی به نظر نمی‌رسند، در سریع‌ترین زمان ممکن کنسول کنسول نسل نهمی سونی را بخرید و از ساعت‌ها سرگرمی بر روی این پلتفرم لذت ببرید.

با این حال اگر به دنبال بازی‌های انحصاری بیشتر، عرضه نسخه جدیدتر و یا قیمت پایین‌تر هستید، توصیه می‌کنیم فعلا به سراغ خرید PS5 نروید.

بدون شک، گذشت زمان پاسخ هر چهار بحث مطرح شده در این متن را خواهد داد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. تحت تاثیر مقالت قرار گرفتم ، یه مشت متن بی خود که نویسندش اصلا نمیدونه پلی استیشن چی هست…
    ظاهر میز تلویزیون رو خراب میکنه …. تو این نظرو دادی؟؟؟

  2. قیمت کنسول ps5 امروز نزدیک ۲۷ تومنه ک میتونی باهاش 4k 120fbs بازی رو اجرا کنی
    حالا طبق نظر شما اگر بخوایم صبور باشیم تا همون بازی بیاد برا pc و بتونیم رو همچین رزولوشنی بازیش کنیم باید یه کارت گرافیک 4080 داشته باشیم که ۹۰ میلیون پولشه دیگه باقی سخت افزار مورد نیاز هیچی
    نمیدونم فازت چی بود از این مقاله:/