آیفون قدیمی جدید

اگر آیفون شما قدیمی شده، با این 5 کار آن را شبیه آیفون های جدید کنید

امروز قصد داریم ترفندهایی را به شما آموزش دهیم که به کمک آن‌ها بتوانید آیفون – iPhone قدیمی خود را به یک آیفون جدید تبدیل کنید! اگر حس می‌کنید آیفون شما کند شده در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

با وجود این که آیفون اساسا گوشی سریع، قدرتمند و بسیار بهینه‌ای‌ست، اما حتی این امر هم نمی‌تواند مانع قدیمی به نظر رسیدن آن در گذر زمان شود.

با این حال راهکارهایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها گرد و غبار کهنگی را تا حدی از تن آن زدود و ظاهر و عملکردی جدیدتر برای آن به ارمغان آورد.

اگر حس می‌کنید آیفون شما قدیمی شده، نخستین کاری که باید انجام بدهید آن است که آخرین بروزرسانی نرم افزاری و سیستم عاملی را روی آن نصب کنید؛ چرا که اپل به‌طور دائمی جدیدترین بروزرسانی‌های iOS را با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید منتشر کرده و سعی در رفع حفره‌های امنیتی در هر آپدیت دارد.

از سوی دیگر، خالی کردن حافظه داخلی دستگاه نیز راهکار مهم دیگری است که می‌تواند عملکرد دستگاه را به‌طور چشمگیری ارتقا دهد؛ چرا که به عقیده بسیاری صاحب‌نظران، پر بودن حافظه گوشی مهم‌ترین دلیل افت عملکرد آن به شمار می‌رود.

بنابراین به‌طور دوره‌ای حافظه گوشی خود را خالی کرده و اطلاعات غیرضروری را پاک کنید.

بعلاوه، یکی از مسائلی که بسیاری کاربران توجه چندانی به آن ندارند، عمر باتری است. با گذشت زمان، باتری آیفون‌ها رفته رفته ضعیف شده و در نتیجه عملکرد آن افت می‌کند. بنابراین ضروری است که وضعیت سلامت باتری گوشی خود را به‌طور دائمی چک کرده و از عملکرد بهینه آن مطمئن شوید.

همچنین افرادی که به دنبال برخی تغییرات محسوس‌تر در گوشی خود می‌گردند نیز می‌توانند بعضی جلوه‌های بصری مانند انیمیشن‌ها یا شفافیت پس‌زمینه را غیرفعال کنند تا خیلی سریع متوجه افزایش سرعت دستگاه خود شوند.

در پایان، آخرین راه برای این که آیفون قدیمی شما همانند یک گوشی نو به نظر برسد هم ریست کردن و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه است.

در ادامه این متن هریک از روش‌های گفته شده را با جزئیات بیشتر آموزش خواهیم داد. بنابراین اگر حس می‌کنید آیفون شما کند شده و مانند یک گوشی قدیمی به نظر می‌رسد، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چکار کنیم که آیفون قدیمی ما مانند یک گوشی نو شود؟

جدیدترین آپدیت نرم افزاری منتشر شده را روی آیفون خود نصب کنید

آپدیت iOS

اولین و ساده‌ترین راه برای این که تجربه کار با آیفون خود را همیشه تازه نگه دارید، آپدیت کردن دائمی آن است.

توسعه‌دهندگان و متخصصان اپل به‌طور پیوسته در حال رفع باگ‌ها و ایرادات نرم افزاری این سیستم عامل از طریق آپدیت های نرم افزاری هستند. بنابراین با آپدیت منظم گوشی خود می‌توانید مطمئن باشید که آیفون شما همواره در بهترین وضعیت عملکردی خود قرار دارد.

روش آپدیت کردن یک آیفون به صورت زیر است:

  • وارد اپلیکیشن تنظیمات (Settings) آیفون خود شوید.
  • به پایین صفحه رفته و قسمت General را انتخاب کنید.
  • در منوی General وارد قسمت Software Update شده و روی آن ضربه بزنید.
  • در این بخش می‌توانید به دنبال تمامی آپدیت‌های جدید منتشر شده برای گوشی خود بگردید. در صورتی که آپدیتی آماده دانلود و نصب باشد، می‌توانید با فشردن کلید Download and Install آن را روی گوشی خود دانلود و نصب کنید.

علاوه بر این می‌توانید با فعال‌سازی قابلیت آپدیت خودکار، زحمت چک کردن دوره‌ای برای آپدیت‌های جدید را از سر خود باز کنید و به صورت خودکار از جدیدترین آپدیت‌ها بهره‌مند شوید.

به منظور فعال سازی آپدیت خودکار آیفون مراحل زیر را طی کنید:

  • بار دیگر وارد اپلیکیشن تنظیمات گوشی خود شوید.
  • قسمت General و سپس Software Update را انتخاب کنید.
  • روی گزینه Automatic Updates کلیک کرده و آن را فعال کنید.

در صورتی که گوشی شما به آخرین نسخه iOS مجهز نباشد، ممکن است با مشکلاتی نظیر عملکرد کند، اجرای دشوار برخی اپلیکیشن‌ها و از همه مهم‌تر، قرار گرفتن در معرض خطرات امنیتی قرار گیرید.

خالی کردن فضای داخلی آیفون

آیفون قدیمی جدید

دیگر راه کلیدی برای اینکه آیفون قدیمی شما همانند یک گوشی جدید به نظر برسد، پاک کردن دائمی اطلاعات غیرضروری و خالی کردن حافظه داخلی دستگاه است.

اگر حافظه آیفون شما بیش از اندازه پر شود، ممکن است با عملکرد کند و سرعت پایین اجرای اپلیکیشن‌ها در آن روبرو شوید و حتی در دریافت اپلیکیشن‌ها و آپدیت‌ها نیز به مشکل برخورد کنید.

بنابراین سعی کنید اطلاعات غیرضروری و اپلیکیشن‌های کم‌استفاده خود را حذف کرده یا به دیگر فضاهایی مثل iCloud انتقال دهید. به منظور مشاهده وضعیت حافظه داخلی آیفون و مدیریت کردن آن می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد اپلیکیشن تنظیمات شده و به قسمت General وارد شوید.
  • از بخش گزینه‌ها (Options)، وارد قسمت iPhone Storage شوید.
  • در این بخش می‌توانید دید جامعی نسبت به وضعیت حافظه آیفون و میزان حجمی که هریک از اپلیکیشن‌ها روی آن اشغال کرده پیدا کنید. همچنین قادر خواهید بود اپلیکیشن‌های مختلف را بدون از دست رفته داده حذف کنید (Offload) یا حتی داده‌های آن را نیز پاک کنید.

بهترین ابزار برای ذخیره اطلاعات اضافی آیفون شما iCloud است. این فضای ابری قادر است عکس‌ها، ویدیوها، اسناد و سایر فایل‌های مدنظر شما را در خود نگهداری کرده و از وارد شدن بار اضافی به حافظه آیفون شما جلوگیری کند.

در گجت نیوز بخوانید:

آموزش خالی کردن حافظه آیفون های اپل

حداکثر حافظه در دسترس آی‌کلاود برابر با دو ترابایت بوده و دسترسی به آن از طریق هر دستگاه اپل که به Apple ID دسترسی دارد، امکان‌پذیر است.

علاوه بر این می‌توانید از حافظه‌های اکسترنال مخصوص آیفون هم برای ذخیره اطلاعات اضافی آن استفاده کنید. این گجت‌های فوق‌العاده کاربردی به طور مستقیم به آیفون وصل شده و امکان خالی کردن فضای داخلی آن به سریع‌ترین شکل ممکن را برای‌تان فراهم می‌کنند.

بر اساس نظر کارشناسان، همواره باید حداقل ده درصد از فضای آیفون خود را خالی بگذارید تا دستگاه بتواند عملکرد مناسبی ارائه دهد.

بی‌توجهی به این اصل می‌تواند باعث کند شدن اجرای اپلیکیشن‌ها، مشاهده لگ در عملکرد گوشی و عدم دریافت آپدیت‌ها توسط گوشی شود.

اطمینان از سلامت باتری گوشی

سلامت باتری iPhone

برای تبدیل کردن یک آیفون قدیمی به یک دستگاه نو علاوه بر بهینه‌سازی‌های نرم افزاری و سخت افزاری، سلامت باتری نیز حائز اهمیت است.

با گذشت زمان، باتری آیفون نیز مثل سایر دستگاه‌ها رفته رفته ضعیف شده و توانایی ذخیره شارژ خود را از دست می‌دهد. در نتیجه این امر، شارژ آن سریع‌تر خالی شده و دستگاه در معرض ایراداتی نظیر خاموش شدن ناگهانی یا هنگ کردن قرار می‌گیرد.

بنابراین تعویض باتری در صورت وارد شدن آن به وضعیت بحرانی می‌تواند تضمین‌کننده عملکرد مناسب گوشی در درازمدت باشد.

برای آگاهی از وضعیت باتری، سیستم عامل iOS قابلیتی تحت عنوان سلامت باتری (Battery Health) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که میزان نگهداری شارژ و سایر فاکتورهای باتری را اندازه‌گیری کرده و می‌تواند در خصوص تعویض آن به کاربران هشدار دهد.

این قابلیت با طی کردن مراحل زیر قابل دسترسی خواهد بود:

  • بخش تنظیمات آیفون خود را باز کنید.
  • وارد بخش تنظیمات باتری شوید.
  • گزینه Battery Health & Charging را انتخاب کنید. منوی نمایش داده شده حداکثر میزان نگهداری شارژ آیفون و سایر سنجه‌های آن را به شما نمایش خواهد داد.

بسیاری متخصصان معتقدند با رسیدن میزان سلامتی باتری آیفون به زیر 80 درصد، زمان تعویض باتری آن فرا رسیده است.

کاهش انیمیشن و افکت‌های تصویری iOS

کاهش انیمیشن iOS

یک قابلیت بسیار کلیدی آیفون برای افزایش سرعت آن، امکان دستکاری جزئیات تصویری نظیر شفافیت بخش‌های مختلف و انیمیشن‌هاست.

این ویژگی که در بسیاری مواقع مورد توجه کاربران قرار نمی‌گیرد، قادر است بخش قابل توجهی از توان پردازشی دستگاه که صرف نمایش انیمیشن‌ها شده بود را حذف کرده و سرعت آن را افزایش دهد.

به این ترتیب می‌توانید یک آیفون که چند سال از عمرش گذشته را از این طریق به یک دستگاه نو با عملکرد سریع تبدیل کنید.

روش تغییر تنظیمات بصری iOS به‌صورت زیر است:

  • وارد بخش تنظیمات شده و گزینه Accessibility را انتخاب کنید.
  • روی Display & Text Size کلیک کنید.
  • گزینه کاهش شفافیت (Reduce Transparency) را برگزینید.

علاوه بر این، کاهش انیمیشن‌های رابط کاربری نیز می‌تواند دیگر فاکتوری باشد که سرعت آیفون شما را افزایش خواهد داد. البته در صورت غیرفعال کردن انیمیشن طبیعتا برخی از جلوه‌های بصری منحصربفرد گوشی نظیر انیمیشن اجرای برنامه‌ها یا افکت Parallax معروف نمایش داده نخواهند شد.

برای غیرفعال کردن نمایش انیمیشن‌ها لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد قسمت تنظیمات شده و گزینه Accessibility را انتخاب کنید.
  • گزینه Motion را برگزینید.
  • گزینه Reduce Motion را انتخاب کنید.

نتیجه این اتفاق، تجربه کاربری ساده‌تر، اما به‌شدت روان‌تری خواهد بود که می‌تواند آیفون قدیمی شما را به یک دستگاه نو شبیه کند.

البته دقت کنید که کاهش افکت‌های بصری آیفون نمی‌تواند راهکاری همیشگی برای رفع مشکل سرعت پایین این دستگاه باشد.

بنابراین اگر آیفون شما متعلق به بیش از پنج یا ده سال پیش است، نمی‌توانید انتظار داشته باشید با حذف انیمیشن‌ها و سایر افکت‌های بصری، عملکرد آن شبیه به یک آیفون 14 شود!

در عین حال، این روش، راهکاری موثر برای مشکل افت سرعت آیفون‌های چند سال قبل به شمار می‌رود.

ریست کردن آیفون و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه

آیفون قدیمی جدید

همانند بسیاری مشکلات لاعلاج دیگر گوشی های موبایل، آخرین راهکار برای افزایش سرعت یک آیفون نیز ریست کردن آن است.

با انجام این کار تمامی تنظیماتی که روی دستگاه اعمال کرده‌اید حذف شده و دستگاه به تنظیمات روز نخستش بازخواهد گشت.

البته باید توجه کنید که با ریست کردن آیفون تمامی تنظیمات، اطلاعات ذخیره شده و اسناد موجود روی دستگاه به‌طور کامل حذف خواهند شد. بنابراین ضمن این که ریست کردن آیفون باید همواره به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته شود، باید حتما پیش از انجام آن از تمامی اطلاعات دستگاه بکاپ بگیرید.

روش ریست کردن آیفون به صورت زیر است:

  • وارد بخش تنظیمات گوشی شده و گزینه General را انتخاب کنید.
  • در قسمت پایین صفحه، گزینه Transfer or Reset Phone را برگزینید.
  • در این بخش گزینه Reset را انتخاب کنید. پس از انجام این کار، آیفون ریست شده و تنظیمات آن به روز اول بازخواهد گشت.

با ریست کردن آیفون احتمالا متوجه بهبودهایی در عملکرد آن خواهید شد. با این حال اگر مشکل با این کار رفع نشد، نوبت به نصب نسخه‌ای تازه از سیستم عامل iOS از طریق اپلیکیشن آیتونز در PC یا مک می‌رسد (Fresh Install).

توجه کنید که نصب یک iOS تازه تمامی داده‌های فعلی گوشی را پاک کرده و ریکاوری کردن آن‌ها غیرممکن می‌سازد.

مراحل انجام این کار به‌صورت زیر است:

  • آیفون خود را به مک یا PC متصل کرده و iTunes یا Finder را باز کنید.
  • در داخل این برنامه، آیفون خود را پیدا کرده و گزینه Restore iPhone را انتخاب کنید.
  • در گام نهایی، مراحل طی شده را تایید کنید تا تمامی داده‌های دستگاه پاک شده، نسخه جدیدی از iOS روی گوشی نصب شده و اطلاعات بکاپ گرفته شده نیز بازیابی شوند.

همچنین بخوانید:

آموزش ریست فکتوری و پاک کردن تمام اطلاعات آیفون

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. لطفا ارسال فرمایید