مک استودیو جدید اپل

مک استودیو جدید با چیپ M2 اولترا و M2 مکس به میدان آمد

شرکت اپل در جریان رویداد امروزش از مک استودیو جدید با چیپ M2 اولترا و M2 مکس رونمایی کرد. مک استودیو جدید می‌تواند غول آخر دنیای رایانه‌های شخصی باشد. با بررسی ویژگی‌های مک جدید اپل همراه گجت نیوز باشید.

جدیدترین نسخه از مک استودیو اپل با تراشه‌های قدرتمند M2 مکس و اولترا سرانجام در رویداد امشب اپل معرفی شدند. این کامپیوترهای مینیاتوری با وجود استفاده از طراحی نسخه‌های ام وان سال گذشته، به شدت قدرتمندتر هستند و می‌توانند برای سنگین‌ترین تسک‌های ممکن بهترین گزینه باشند. قیمت پایه مک استودیو جدید اپل از ۱۹۹۹ دلار آغاز می‌شود. این یعنی قیمت مک استودیو جدید اپل در ایران از بالای صد میلیون تومان آغاز می‌شود.

رویداد WWDC 2023 اپل شاید به اندازه رویداد معرفی آیفون جذاب نباشد اما غول جدید این شرکت می‌تواند برای کاربران حرفه‌ای که به یک سخت‌افزار قدرتمند نیاز دارند، جذاب‌ترین گزینه باشد. مسئولان اپل باور دارند تراشه ام ۲ اولترا یک غول واقعی است و می‌تواند به کاربران بالاترین سطح پردازش را ارائه کند. این تراشه در واقع نسخه بهینه‌شده‌ای از تراشه ام 2 مکس است که حالا از تکنولوژی اولترا فیوژن اپل بهره می‌برد.

مک استودیو

تراشه ام ۲ مکس از ۲۴ هسته پردازشی بهره می‌برد و ۷۶ هسته مجزا برای پردازش گرافیکی دارد. اگر بخواهیم این تراشه را با نسل قبل مقایسه کنیم، باید بگوییم این مدل در مقایسه با تراشه ام وان اولترا حداقل ۳۰ درصد سریع‌تر عمل می‌کند.

تفاوت مک استودیو مجهز به ام ۲ مکس و ام ۲ اولترا

پیش از پرداختن به ویژگی‌های دیگر این دو برادر قدرتمند، بهتر است به تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم که در بخش پردازشی خلاصه شده است. تراشه ام ۲ اولترا از حداکثر ۱۹۲ گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کند که برای سنگین‌ترین تسک‌ها هم کافی است. ام ۲ اولترا در این زمینه حداقل ۵۰ درصد از نسل قبلی قدرتمندتر است. پهنای باند حافظه نیز حالا به ۸۰۰ گیگابایت در ثانیه رسیده است. اگر از این موارد هم بگذریم، بدون شک وجود ۳۲ هسته از نوع نیورال انجین و ۱۳۴ میلیارد ترانزیستور، می‌تواند مک استودیو جدید مجهز به ام ۲ اولترا را به یکی از قدرترین کامپیوترهای بازار تبدیل کند. چنین مشخصاتی برای تسک‌هایی مانند رندرگیری 8K هم کاملا مناسب به نظر می‌رسند.

مک استودیو جدید اپل

با وجود این تعریف‌ها نباید نسخه مجهز به ام ۲ مکس را هم دست کم بگیریم. این مدل هر چند برای فعالیت‌های پردازشی سنگین بهترین گزینه نیست اما می‌تواند با قیمت کمترش، یک گزینه خوب برای اکثر کاربران باشد. تراشه این مدل ۱۲ هسته سی پی یو دارد و دارای ۳۸ هسته پردازش گرافیکی است. این مدل از ۹۶ گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کند و میزان پهنای باند حافظه هم به ۴۰۰ گیگابایت در ثانیه می‌رسد که دقیقا نصف مدل اولترا است. با این حال همین مشخصات هم از بسیاری از رایانه‌های ویندوزی بالاتر هستند و به صورت کلی مک استودیو ام ۲ مکس هم ارزش خرید بالایی دارد.

دیگر ویژگی‌های مک استودیوهای جدید شرکت اپل

در کنار موارد اعلام شده، نسخه‌های جدید مک استودیو جدید اپل می‌تواند از شش مانیتور پرو دیسپلی XDR پشتیبانی کند. همچنین این مدل از وای فای 6E و بلوتوث ۵.۳ نیز پشتیبانی می‌کند. چهار پورت تاندربولت ۴، یک پورت اترنت ۱۰ گیگابایتی، یک پورت HDMI و دو پورت از نوع USB تایپ A در بخش پشتی مک استودیو جدید اپل حاضر هستند.

همچنین دو درگاه یو اس بی تایپ سی، یک جک ۳.۵ میلی متری هدفون و یک درگاه اس دی کارت نیز بر بروی مک جدید وجود دارند. این دو مدل با مک او اس ونتورا روانه بازار خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*