هدست ویژن پرو

اپل نام هدست ویژن پرو را از هواوی دزدیده است!

اپل به تازگی از هدست ویژن پرو – Vision Pro که یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین محصولاتش در چند سال اخیر است رونمایی کرده است. با این که اکثر حواشی این محصول مربوط به قیمتش است اما حالا کپی نام این محصول از هواوی، به یکی از مهم‌ترین مشکلات ادل تبدیل شده است.

وقتی یک شرکت بزرگ که فعالیتی گسترده در بازارهای جهانی دارد محصول جدیدی را روانه بازار می‌کند، باید در مورد نام‌گذاری آن دقت بالایی داشته باشد. نامی که در کشور تولیدکننده محصول در دسترس است و پیش از این توسط برند دیگری استفاده نشده ممکن است در کشور دیگری توسط شرکت‌های دیگر به عنوان علامت تجاری ثبت شده باشد. این می‌تواند در نهایت منجر به مشکلات و دعاوی حقوقی بیشماری شود. محصول جدید اپل یعنی هدست ویژن پرو، احتمالا بهترین مثال در این زمینه است.

ویژن پرو اپل نیامده باید با بازار چین خداحافظی کند!

در حالی که در بازار آمریکا محصول ثبت شده‌ای با نام ویژن پرو وجود ندارد، در کشور چین برند هواوی چهار سال پیش همین علامت تجاری را در ثبت کرده است. با توجه به این مورد، اگر اپل به زودی اقدامی برای نام محصولش انجام ندهد، باید بیخیال بازار مهم و پرسود چین شود. این احتمال وجود دارد که چینی‌ها در آینده‌ای نزدیک شرکت اپل را برای دزدیدن نام ویژن پرو به دادگاه بکشانند.

هدست ویژن پرو

اگر درباره محصول جدید کوپرتینویی‌ها اطلاعات اپل به تازگی هدست ویژن پرو را معرفی کرده است. این نخستین هدست واقعیت افزوده از این غول دنیای تکنولوژی است. برای ارائه تجربه‌ای جذاب از ترکیب واقعیت و دنیای مجازی، اپل از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده کرده است.

با این وجود، اپل هنوز Vision Pro را در دسترس عموم قرار نداده و قصد دارد در ابتدای سال آینده در ایالات متحده این گجت را به فروش برساند. پس از آغاز پروسه فروش این هدست در ایالات متحده آمریکا، احتمالا اپل با وقفه‌ای کوتاه برنامه‌های فروش بین‌المللی محصول گران‌قیمتش را اعلام خواهد کرد. با این حال اگر هواوی از اپل شکایت کند -که با توجه به سابقه هواوی احتمال شکایت به شدت بالا است- اپل باید بی‌خیال فروش ویژن پرو در چین شود.

ماجرای ثبت نام ویژن پرو توسط هواوی در کشور چین

اگر در وبسایت علائم تجاری چین جستجو کنید، خواهید دید که هواوی علامت تجاری “Vision Pro” را در اختیار دارد. همان طور که پیش از این گفتیم، این مورد یک شیطنت توسط هواوی نبوده و بیش از چهار سال از ثبت این نام تجاری می‌گذرد.

با نگاهی دقیق‌تر و  نزدیک‌تر به علامت تجاری ویژن پرو هواوی، خواهیم دید که شماره ثبت شده این نام 38242888 است. این علامت تجاری در کلاس 9 بین‌المللی ثبت شده است. کلاس ۹ شامل محصولات گسترده‌ای است که شامل دستگاه‌های عکاسی و فیلمبرداری، سینماتوگرافی و ارتباطی می‌شود.

هواوی ویژن پرو

نکته جالب‌تر این است که علامت تجاری Vision Pro هواوی برای ده سال ثبت شده و در این بازه زمانی اگر شرکتی از ویژن پرو استفاده کند، باید با قانون سر و کله بزند. این بازه زمانی از بیست و هشتم نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی تا بیست و هفتم نوامبر ۲۰۳۱ میلادی است. دیگر نکته مهم این است که با توجه به طبقه‌بندی ثبت شده این نام تجاری توسط هواوی، برند چینی می‌تواند برای محصولاتی مانند هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده از این نام استفاده کند.

تمام این موارد به این معنی که با توجه به حق انحصاری هواوی بر روی نام تجاری Vision Pro، اپل ممکن است نتواند هدست واقعیت افزوده خود را در چین بفروشد. شرکت هواوی دو سری محصول متفاوت دارد که می‌توانند از این نام تجاری استفاده کنند.

هواوی ویژن پرو

این شامل اولین عینک‌های هوشمند هواوی با نام  ویژن گلس و سری هواوی ویژن اسمارت اسکرین می‌شود. با توجه به تمام این توصیف‌ها، نام “Vision Pro” ممکن است برای افزوده شدن به سری ویژن اسمارت اسکرین ثبت شده باشد و ارتباطی به یک هدست AR نداشته باشد.

راه نجات اپل این است!

چند سناریو وجود دارد که اپل با استفاده از ‌آن‌ها بازار چین را از دست نخواهد داد. اولین سناریو این است که اپل می‌تواند به سادگی هدست واقعیت افزوده خود را تغییر نام داده یا برای بازار چین نام متفاوتی انتخاب کند. این احتمالا ساده‌ترین راه حل پیش روی اپل است.

در سناریو بعدی، غول آمریکایی دنیای تکنولوژی می‌تواند با طرف چینی خود مذاکره کند تا امکان استفاده از نام تجاری ویژن پرو را در کشور چین به دست آورد. این فرآیند زمانبر است؛ اما این احتمال وجود دارد که در نهایت هواوی به اپل اجازه دهد نامی که برای هدست واقعیت افزوده خود انتخاب کرده را حفظ کند. نفروختن این محصول در چین هم یک راه حل دیگر است اما بعید می‌دانیم اپل بیخیال فروش این گجت در بازار پرجمعیت چین شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*