انواع هاست

مقایسه انواع مدل های هاست برای میزبانی وب

یکی از سخت‌ترین کارها در زمان راه‌اندازی وب‌سایت انتخاب مدل هاست است. هاست مدل‌های مختلفی دارد؛ مثل هاست وردپرس، هاست دانلود، هاست ایمیل و… . ما هم در این گزارش قصد داریم شما را با انواع مدل‌های هاست آشنا کنیم؛ اما قبل از هر چیز لازم است یک بار تعریف هاست را باهم مرور کنیم.

هاست چیست؟

هاست (Host) را هم می‌توان پیچیده و سخت تعریف کرد و هم ساده و خودمانی. در تعریف سخت، هاست بخشی از یک سرور است. در واقع یک سرور برای میزبانی وب به چندین قسمت به‌صورت مجازی تقسیم می‌شود که به هر قسمت آن هاست می‌گوییم.

اما برای این‌که مفهوم هاست را ساده‌تر متوجه شوید، تصور کنید قرار است یک مهمانی بدهید و دوستان خود را به خانه‌تان دعوت کنید. چه‌کارهایی انجام می‌دهید؟ اول به آن‌ها آدرس منزلتان را می‌دهید، بعد خانه را مرتب کنید و در ادامه هم سراغ خرید چیزهایی می‌روید که لازم دارید. وقتی هم که مهمان‌ها بیایند، به بهترین شکل از آن‌ها میزبانی می‌‌‌کنید. این داستان همان داستان پذیرایی شما از مخاطبان وب‌سایتتان است که در آن آدرس منزل شما برابر با دامنه (Domain) و خانۀ شما همان هاست است.

خوراکی‌ها، مبلمان، تابلوهای منزلتان و… هم همان محتوا، عکس‌ها و فیلم‌هایی است که در وب‌سایت خود بارگذاری می‌کنید. ساختمان محل زندگی شما هم همان سروری است که به چند واحد مختلف تقسیم شده است. حالا که مفهوم هاست برایتان شفاف شد، بیایید تا با انواع هاست آشنا شویم.

آشنایی با انواع هاست

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، هاست انواع مختلفی دارد. در ادامه با این انواع آشنا می‌شوید.

هاست وردپرس

هاست وردپرس (WordPress Hosting) یکی از انواع میزبانی وب است که برای میزبانی وب‌سایت‌های وردپرسی و برطرف کردن نیازهای آن‌ها بهینه‌سازی شده است. اگر می‌خواهید یک وب‌سایت وردپرسی راه‌اندازی کنید، بهتر است به‌جای هاست معمولی هاست وردپرس بخرید؛ چراکه با هاست وردپرس، نصب افزونه‌ها و تنظیمات فنی وب‌سایت‌های وردپرسی به‌سادگی انجام می‌شود. همچنین با استفاده از میزبانی وب وردپرس، ابزارها و خدمات زیادی را دریافت می‌کنید که به‌طور خاص برای سایت‌های وردپرسی طراحی شده‌اند.

اگر از سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری مثل جوملا یا پرستاشاپ و… نیز استفاده می‌کنید، بازهم هاست وردپرسی برای وب‌سایت شما مناسب خواهد بود؛ اما باید بدانید که هزینۀ این نوع هاست نسبت به سایر سرویس‌های میزبانی گران‌تر است.

هاست ووکامرس

هاست ووکامرس یا هاست فروشگاهی (Woocommerce Hosting) برای ایجاد بهترین عملکرد یک فروشگاه اینترنتی بهینه شده است. این نوع میزبانی عملکرد و سرعت فوق‌العاده‌ای دارد و بیشترین درخواست‌ها را در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهد.

اگر قصد راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی دارید، بهتر است از هاست فروشگاهی استفاده کنید؛ چون وب‌سایت‌های فروشگاهی نسبت به سایر وب‌سایت‌ها فرایندهای بیشتر و پیچیده‌تری دارند. کاربران در فروشگاه‌های اینترنتی حساب کاربری می‌سازند، سبد خریدشان را پُر و خالی می‌کنند و در نهایت با اتصال به درگاه پرداخت، خریدشان را تکمیل می‌کنند. این فرایندها اغلب توسط کاربران مختلف و به‌طور هم‌زمان انجام می‌شود؛ به همین دلیل وب‌سایت‌های فروشگاهی به زیرساخت‌های قدرتمندی نیاز دارند تا این فرایندها با بهترین کیفیت و سریع‌ترین حالت ممکن انجام شود. هاست ووکامرسی هم زیرساخت‌های قدرتمندی در اختیار دارد تا به‌خوبی نیازهای شما را پاسخ دهد.

هاست دانلود

هاست دانلود (Download Hosting) یکی دیگر از انواع هاست است که برای میزبانی فایل‌های دانلودی با حجم بالا بهینه‌سازی شده است. این نوع هاست با استفاده از برخی تکنیک‌ها، سرعت وب‌سایت‌های دانلودی را چندین برابر افزایش می‌دهد.

اگر قصد دارید وب‌سایتی برای دانلود موسیقی، فیلم، نرم‌افزار، پادکست و… راه‌اندازی کنید، به پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارید؛ بنابراین بهتر است از هاست دانلود استفاده کنید که برای چنین وب‌سایت‌هایی بهینه شده است. لازم است بدانید که هاست‌های دانلود دیتابیس و ایمیل ندارند و فقط برای آپلود و دانلود فایل طراحی شده‌اند.

هاست ایمیل

هاست ایمیل (Email Hosting) برای ارسال و دریافت سریع ایمیل طراحی شده است و در واقع فضایی از یک سرور است که روی آن نرم افزار میل سرور به اشتراک گذاشته شده‌ است. اگر روزانه ایمیل‌های زیادی برای مشتریان و همکاران خود می‌فرستید و برای این کار از هاست اصلی خود استفاده می‌کنید، بهتر است دیگر این کار را ادامه ندهید و یک هاست ایمیل برای این کار تهیه کنید.

هاست

اگر این کار را ادامه دهید، سرعت وب‌سایت شما کم می‌شود و احتمالاً مخاطبان خود را از دست می‌دهید. توجه داشته باشید که هاست ایمیل به‌طور اختصاصی برای میزبانی و مدیریت ایمیل طراحی شده است و شما نمی‌توانید روی آن وب‌سایت بسازید.

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی (Shared Hosting) به چندین وب سایت اجازه می‌دهد تا از یک سرور واحد استفاده کنند. در زمان استفاده از این هاست مشتریان معمولاً نمی‌دانند که این سرور را با کدام وب‌سایت شریک شده‌اند. میزبانی اشتراکی ارزان‌ترین نوع میزبانی است. اگر به منابع اختصاصی نیاز ندارید و اگر وب‌سایت شما مخاطبان کمی دارد و تازه کار خود را شروع کرده‌اید، هاست اشتراکی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود؛ اما اگر وب‌سایت بزرگ و پُرمخاطبی دارد، باید از هاست‌های قدرتمندتری مثل هاست اختصاصی استفاده کنید.

هاست اختصاصی

با خرید هاست اختصاصی (Dedicated Server) یک سرور فیزیکی کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد و خدمات مربوط به نگهداری، به‌روزرسانی و کانفیگ سرور را شرکت هاستینگ برایتان انجام می‌دهد. اگر وب‌سایت پُربازدیدی دارید، امنیت برایتان مهم است و می‌خواهید کنترل بیشتری روی سرویس میزبانی خود داشته باشید، بهتر است هاست اختصاصی را انتخاب کنید. البته باید بگوییم که برای خرید هاست اختصاصی باید چندین برابر هاست اشتراکی هزینه کنید و کمی هم دانش فنی برای مدیریت سرویس خود داشته باشید.

هاست ابری

در هاست ابری (Cloud hosting) از چندین سرور مختلف برای توزیع مناسب بار و به حداکثر رساندن آپ‌تایم استفاده می‌شود. در سرویس میزبانی ابری به‌جای یک سرور اختصاصی، از چندین سرور استفاده می‌شود که به هم متصل‌اند و اگر یک سرور از کار بیفتد، سرورهای دیگر جایگزین آن می‌شوند تا وب‌سایت شما همیشه آنلاین بماند.

سرویس‌های ابری قیمت مناسبی دارند و علاوه‌براین، با سرعت بالایی که دارند باعث عملکرد سریع‌تر وب‌سایت شما می‌شوند. توجه کنید که اگر سرویس ابری خود را از شرکت معتبری خریداری نکنید، تهدیداتی مثل هک، نقض حریم خصوصی و حملات سایبری در انتظار وب‌سایت شما خواهد بود.

لیموهاست، تجربه‌ی خوب میزبانی

در این مقاله شما را با انواع مدل‌های هاست برای میزبانی وب‌سایت آشنا کردیم. حالا اگر هاست مدنظرتان را انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم آن را از لیموهاست بخرید. لیموهاست هر چیزی را که وب‌سایت و کسب‌وکار آنلاین شما به آن احتیاج دارد در پلن‌های خود آورده است. علاوه‌براین، پشتیبانی فنی همیشه آنلاین، عملکرد بهینه و سرعت تضمین‌‌شده، انتقال هاست رایگان و پنل مدیریتی ساده برای حداکثر لذت از مدیریت هاست در سرویس‌های لیموهاست دیده می‌شود.

سرویس‌های میزبانی وب در لیموهاست بسیار متنوع هستند و به‌خوبی بهینه‌سازی شده‌اند؛ بنابراین چه یک وب‌سایت نوپای وردپرسی‌ داشته باشید یا یک فروشگاه بزرگ اینترنتی، می‌توانید از نهایت سرعت و امنیت در لیموهاست لذت ببرید. با این توضیحات اگر می‌خواهید لیموهاستی شوید، می‌توانید به وب‌سایت ما سر بزنید. اگر هم سؤالی دربارۀ خدمات ما داشتید، می‌توانید با شماره‌تلفن 02191096769 تماس بگیرید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*