افزایش عملکرد گوشی

چگونه عملکرد گوشی خود را افزایش دهیم: نکات و ترفندهای مفید

در اینجا سعی داریم ترفندهایی برای افزایش عملکرد گوشی های اندرویدی ارائه کنیم. اگر حس می‌کنید گوشی شما مدتی است کند شده، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

گوشی هوشمند شما احتمالا مهم‌ترین وسیله‌ای‌ست که در اختیار دارید؛ چرا که عملا بسیاری از امور روزمره‌تان را توسط آن انجام می‌دهید.

با این وجود، همین استفاده گسترده از گوشی های موبایل می‌تواند در گذر زمان باعث کند و ضعیف‌تر شدن گوشی شده و عملکرد آن را کاهش دهد. این مساله خصوصا برای افرادی که به دنبال انجام کارهای سنگین مثل ویرایش ویدیو یا انجام بازی‌های ویدیویی هستند، بسیار ناخوشایند خواهد بود.

خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند از طریق آن‌ها سرعت و عملکرد گوشی موبایل خود را افزایش دهید و آن را به روزهای اوجش نزدیک‌تر کنید.

در این متن سعی داریم به معرفی تعدادی از این روش‌ها بپردازیم و هریک را به‌طور مختصر توضیح دهیم.

ایسوس زنفون 9

اگر شما نیز با مشکل افت سرعت گوشی خود روبرو شده و به دنبال روش‌هایی برای ارتقای سرعت آن هستید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

روش‌های افزایش عملکرد گوشی موبایل

گوشی خود را به‌طور مکرر ریستارت کنید

ریستارت کردن گوشی، یکی از ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین روش‌های ارتقای عملکرد آن است که در بسیاری مواقع مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد!

با این وجود، ریستارت کردن گوشی تقریبا در هر شرایطی می‌تواند تا حدی باعث ارتقای عملکرد گوشی شود. با ریستارت کردن گوشی در حقیقت تمامی فایل‌ها، داده‌ها و پردازش‌های موقتی دستگاه که منابع آن را اشغال کرده‌اند را پاک می‌کنید.

به این ترتیب می‌توانید باعث افزایش سرعت آنی گوشی‌تان شوید.

اپلیکیشن‌هایی که استفاده نمی‌کنید را ببندید!

حتی اگر از یک اپلیکیشن به‌صورت فعال استفاده نکنید، باز هم ممکن است این برنامه در پس‌زمینه گوشی فعال بوده و منابع دستگاه را اشغال کند.

برای بستن این اپلیکیشن‌ها، وارد بخش تنظیمات گوشی اندرویدی خود شده و سپس به قسمت Apps وارد شوید. در این بخش می‌‌توانید بر روی هریک از اپلیکیشن‌هایی که مورد استفاده‌تان نیستند، ضربه بزنید و سپس Force Stop را انتخاب کنید.

به‌طور خاص، اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوشی که از روز نخست بر روی آن نصب بوده و قابل حذف نیستند، می‌توانند گزینه‌های ایده‌آلی برای بستن و حتی غیرفعال کردن باشند؛ چرا که عموما در پس‌زمینه فعال بوده و علیرغم کارآیی کمی که دارند، بخشی از منابع سیستم را مصرف می‌کنند.

کش و دیتای گوشی را پاک کنید

با گذشت زمان، اپلیکیشن‌های مختلف گوشی، فایل‌های موقتی و داده‌های متعددی را در حافظه ذخیره کرده و بخش زیادی از آن را اشغال می‌کنند.

در نتیجه این اتفاق، عملکرد گوشی افت کرده و اجرای برنامه‌ها با سرعت پایین‌تری انجام می‌شود.

به منظور پاک کردن کش و داده‌ها می‌توانید اپلیکیشن تنظیمات گوشی خود را باز کرده و وارد بخش تنظیمات شوید. در آن‌جا با انتخاب گزینه Cached Data می‌توانید کلید Clear Cache را فشرده و کش دستگاه را پاک کنید.

در همین قسمت امکان پاک کرده داده‌های مربوط به هریک از اپلیکیشن‌ها نیز وجود دارد و می‌توانید با فشردن کلید مربوطه، کش آن را پاک کنید.

افزایش عملکرد گوشی

اپلیکیشن‌های کم استفاده را پاک کنید

اگر اپلیکیشن‌های زیادی روی دستگاه شما نصب هستند که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، می‌توانید با حذف کردن آن‌ها فضای حافظه را خالی کرده و عملکرد دستگاه را ارتقا دهید.

برای حذف کردن یک اپلیکیشن لازم است که بار دیگر وارد بخش تنظیمات شده و به قسمت Apps وارد شوید.

سپس می‌توانید در لیست اپلیکیشن‌ها نام برنامه مورد نظرتان را انتخاب کرده و کلید Uninstall را فشار دهید.

البته در این خصوص می‌توانید با نصب نکردن اپلیکیشن‌های مختلف، نیاز به پاک کردن آن‌ها را نیز از بین ببرید. اگر فکر می‌کنید به اپلیکیشنی نیاز ندارید، لزومی به دانلود آن نیست!

نرم افزار گوشی خود را بروز نگه دارید

آپدیت‌های نرم افزاری معمولا دربرگیرنده بهینه‌سازی‌ها و تغییراتی هستند که می‌توانند باعث افزایش سرعت و عملکرد گوشی اندرویدی شما شوند.

بنابراین همیشه سعی کنید از بروزترین آپدیت امنیتی روی گوشی استفاده کنید.

برای آپدیت کردن گوشی هم باید به قسمت تنظیمات رفته و وارد بخش System شوید. سپس با فشردن کلید System Updates و سپس Check for Updates می‌توانید نسخه نرم افزار را بروزرسانی نمایید.

از اپلیکیشن‌های بستن خودکار برنامه‌ها (Task Killer) استفاده کنید

اپلیکیشن‌های مخصوص بستن برنامه‌های بلااستفاده قادرند برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را شناسایی کرده و به‌طور خودکار ببندند.

از این طریق، برنامه‌های Task Killer می‌توانند عملکرد دستگاه‌های اندرویدی را ارتقا دهند.

به دلیل تعدد گسترده اپلیکیشن‌های این چنینی، بسیار مهم است که در حین دانلود آن‌ها نکاتی را در نظر بگیرید.

نخست آن که باید مطمئن شوید اپلیکیشن انتخابی شما با سیستم عامل‌تان سازگار است. دوم این که باید اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن نصب شده توسط توسعه‌دهندگان معتبری ساخته شده و بازخوردهای خوبی دریافت کرده است و سوم آن که اپلیکیشن انتخابی شما باید به‌سادگی قابل استفاده باشد.

از یک فایل منیجر استفاده کنید

با استفاده از فایل منیجر می‌توانید داده‌های موجود روی حافظه و اسناد دانلود شده بر روی گوشی خود را مشاهده کرده و آن‌ها را بهتر مدیریت کنید.

فایل منیجر پیش‌فرض اندروید در این زمینه قابلیت‌های مناسبی دارد. با این وجود می‌توانید با مراجعه به فروشگاه گوگل پلی، گزینه‌های متعددی دیگری را مشاهده کرده و در صورت نیاز، دانلود کنید.

از اپلیکیشن های افزایش عملکرد روی گوشی خود استفاده کنید

اپلیکیشن‌های ارتقادهنده عملکرد معمولا با بهینه‌سازی تنظیمات گوشی، باعث افزایش کارایی آن می‌شوند.

در حال حاضر، اپلیکیشن‌های متعددی در بازار موجود هستند که شما می‌توانید از میان آن‌ها یکی را انتخاب کرده و نصب کنید.

تمامی نکاتی که در خصوص انتخاب یک اپلیکیشن Task Killer گفته شد، در خصوص برنامه‌های ارتقای عملکرد نیز صادق خواهد بود.

دمای محیط را کنترل کنید

همیشه سعی کنید در محیطی با دمای معتدل از گوشی خود استفاده کنید.

در صورتی که دمای محیط بیش از حد سرد یا گرم باشد، علاوه بر این که باتری تحلیل رفته و توانایی کمتری برای نگهدای شارژ دارد، پردازنده دستگاه نیز عملکردی کندتر خواهد داشت.

از یک لانچر متفاوت استفاده کنید

لانچر اندرویدی

لانچر یک گوشی اندرویدی در حقیقت رابطی است که کاربر از طریق آن به تعامل با آن می‌پردازد.

بنابراین اگر از لانچر گوشی خود ناراضی هستید، می‌توانید به سراغ یک لانچر متفاوت بروید.

با یک بررسی ساده در فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های اندرویدی می‌توانید گزینه‌های مختلفی را پیدا کنید و بسته به سلیقه خود، یکی را برگزینید.

اگر گوشی شما قدیمی بوده و توان سخت افزاری بالایی ندارد، یک لانچر سبک‌تر را انتخاب کنید که فشار کمتری به دستگاه وارد کند.

لانچرهایی مثل Nove Launcher یا Microsoft Launcher نمونه‌هایی سریع و روان برای گوشی‌های ضعیف‌تر به شمار می‌روند.

در گجت نیوز بخوانید:

بهترین لانچرهای اندرویدی که گوشی شما را متحول می‌کنند

از یک رام کاستوم استفاده کنید

یک رام کاستوم، در حقیقت نمونه‌ای بهینه‌سازی شده از سیستم عامل گوشی به شمار می‌رود که می‌توانید مزایی مثل افزایش سرعت و عملکرد، بهبود عمر باتری و قابلیت‌های متفاوت را در اختیارتان قرار دهد.

البته دقت کنید که نصب یک رام کاستوم فرآیند نسبتا پیچیده‌ای بوده و قلق‌های خاص خود را دارد. بنابراین حتما پیش از انجام آن، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

افزایش عملکرد گوشی

گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید

آخرین راهی که می‌توانید برای افزایش عملکرد گوشی خود انجام دهید، ریست فکتوری و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه است.

این کار باعث می‌شود تمامی اپلیکیشن‌ها، اطلاعات و داده‌های موجود روی گوشی پاک شده و دستگاه شما به یک گوشی خام تبدیل شود.

البته فراموش نکنید که پیش از ریست فکتوری حتما از داده‌های مهم خود بکاپ بگیرید؛ چرا که بعدا به هیچ عنوان به این اطلاعات دسترسی نخواهید داشت.

یک گوشی تازه بخرید!

اگر هیچ‌یک از راه‌های بالا مشکل سرعت پایین گوشی شما را رفع نکرد، تنها راهی که باقی می‌ماند، خرید یک گوشی نو است!

گوشی‌های جدید معمولا پردازنده‌های قدرتمندتر و حافظه بیشتری داشته و می‌توانند باعث ارتقای عملکرد دستگاه شوند.

ترفندهایی ساده برای رفع برخی مشکلات عملکرد گوشی های اندرویدی

در صورتی که پس از طی کردن مراحل کلی بالا همچنان با مشکل افت عملکرد در گوشی اندرویدی خود روبرو بودید، ممکن است نیاز به شناسایی مشکل خاص و رفع آن داشته باشید.

این دسته مشکلات می‌توانند با روش‌های ساده‌ای چون چک کردن دستگاه برای بدافزارها، پاک کردن حافظه کش و ریست فکتوری کردن آن رفع شوند.

سرعت دستگاه اندرویدی

چگونه عمر باتری گوشی اندرویدی را ارتقا دهیم؟

عمر باتری بالا لازمه ارائه عملکرد مناسب توسط یک گوشی است.

اگر باتری گوشی شما شارژدهی ضعیفی دارد، می‌توانید با انجام امور زیر فشار وارد بر آن را کاهش داده و عمر باتری را ارتقا دهید:

  • کاهش روشنایی صفحه نمایش
  • غیرفعال کردن قابلیت‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. بلوتوث، وای فای و جی پی اس از جمله این قابلیت‌ها هستند.
  • غیرفعال کردن فعالیت پس‌زمینه اپلیکیشن‌ها
  • غیرفعال کردن انیمیشن‌های مربوط به رابط کاربری و جابجا شدن میان صفحه‌ها
  • استفاده از مد ذخیره باتری (Power Saving Mode) زمانی که شارژ گوشی کم شده یا به شارژر دسترسی ندارید.

چگونه از گوشی خود در برابر بدافزارها محافظت کنیم؟

ویروس‌ها و بدافزارها هم از جمله مواردی هستند که ضمن کند کردن عملکرد گوشی شما می‌توانند اطلاعات شخصی‌تان را هم به سرقت برده و از آن‌ها سوء استفاده کنند.

به منظور محافظت از گوشی اندرویدی خود در برابر عوامل مخرب همیشه یک اپلیکیشن آنتی ویروس توانمند روی دستگاه خود نصب داشته باشید.

علاوه بر این، دانلود و نصب سریع آپدیت‌های امنیتی و البته توجه به فایل‌ها و داده‌های دانلود شده از اینترنت و دوری از فایل‌های خطرناک نیز می‌توانند از امور مهم برای حفاظت از دستگاه اندرویدی شما باشند.

جمع بندی

موارد گفته شده در این متن می‌توانند شما را برای افزایش عملکرد گوشی اندرویدی‌تان یاری کنند. بنابراین اگر گوشی شما در حال کند شدن است، حتما این روش‌ها را امتحان کنید.

نتیجه برخی از این روش‌ها می‌تواند شما را شگفت‌زده کند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*