تاخیر در تحویل خودرو کرمان موتور

با وجود تاخیر بلندمدت در تحویل خودرو به مشتریان داخلی، کرمان موتور به عراق ماشین صادر می‌کند!

در حالی که تاخیر بلندمدت در تحویل خودرو به مشتریان داخلی صدای همه را درآورده، کرمان موتور مدعی شده که به عراق ماشین صادر می‌کند.

موضوع تاخیرهای بلندمدت در تحویل خودروهای داخلی و مونتاژی به مشتریان، بارها با اعتراضات زیادی مواجه شده و همچنان نیز برخی شرکت‌ها، محصولات خود را با کلی تاخیر به مشتریان خود تحویل می‌دهند. در این شرایط، اخباری از صادرات خودرو توسط چند شرکت خودروساز داخلی به‌گوش می‌رسد که شاید در نگاه اول خبر خوبی باشد، اما وقتی دقیق‌تر به آن نگاه می‌کنیم می‌توانیم حق را به مشتریان داخل کشور بدهیم.

انتظار مشتریان ایرانی، افتخار خودروسازان داخلی!

به‌تازگی گروه خودروسازی کرمان موتور اعلام کرد به‌عنوان اولین شرکت خصوصی خودروسازی ایران، صادرات محصولات خود را به کشور عراق آغاز کرده است. در همین راستا اولین محموله صادراتی خودرو J4 در هفته گذشته به مقصد بغداد ارسال شد. سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور در این رابطه گفت، کشور عراق مقصد اول برای صادرات هدف قرار گرفت و کشورهای روسیه، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و شمال آفریقا مقصدهای بعدی خواهند بود.

مدیرعامل کرمان موتور، صادرات خودرو توسط این شرکت را یک دستاورد بزرگ و قابل توجه برای بخش خصوصی صنعت خودروسازی ایران عنوان کرد و افزود با وجود رقابت شدید با برندهای خارجی و تحریم‌های اقتصادی، این امر با پشتوانه توانمندی‌های صنعت قطعه‌سازی کشور به‌ثمر رسیده است.

تاخیر در تحویل خودرو کرمان موتور

وی همچنین اظهار کرد کرمان موتور قصد دارد برنامه‌های صادراتی خود را گسترش داده و با ارائه محصولات باکیفیت در بازارهای جهانی حضور پیدا کند. به‌گفته سامان فیروزی، پلتفرم خودروی J4 متعلق به شرکت کرمان موتور است و هم‌اکنون با هفتاد درصد داخلی‌سازی و همکاری 120 قطعه‌ساز داخلی در ایران به‌تولید می‌رسد.

البته کرمان موتور تنها شرکتی نیست که این روزها بحث صادرات محصولات آن در رسانه‌ها منتشر شده است. گروه صنعتی ایران خودرو نیز به‌تازگی از صادرات تارا و دنا پلاس به عراق خبر داد و همچنین تحویل دنا پلاس در ونزوئلا نیز آغاز شده است. سایپا هم از صادرات محصولات خود به برخی از کشورها از جمله ونزوئلا خبر داده و البته اظهارات عجیبی درباره قیمت فروش شاهین و کوییک به طرف‌های روسی و ونزوئلایی مطرح کرده است. به‌گفته مدیرعامل سایپا، شاهین با قیمت 11 هزار دلار به روسیه فروخته شده و این خودرو با قیمت 19 هزار دلار در بازار این کشور به‌فروش می‌رسد و کوییک هم با قیمت 7 هزار دلار به ونزوئلا فروخته شد و قیمت این خودرو در بازار ونزوئلا به 15 هزار دلار می‌رسد. به‌نظر می‌رسد مدیرعامل سایپا با این اظهارات به‌دنبال بالا بردن ارزش محصولات این شرکت و احتمالا گران‌تر کردن این خودروها در بازار ایران است.

اما از این بحث‌ها که بگذریم، صادرات هر نوع محصولی به کشورهای خارجی، بسیار خوب است و هم باعث افتخار ماست و هم موجب رشد اقتصاد کشورمان می‌شود. قطعا ما نیز از صادر کردن هر نوع محصولی به کشورهای دیگر ناراحت نمی‌شویم؛ اما موضوع اینجاست که اگر شما آنقدر خودرو دارید که به کشورهای دیگر صادر می‌کنید، پس چرا خودروهای ثبت نامی مشتریان ایرانی را در موعد مقرر تحویل نمی‌دهید؟ چرا همیشه صدای اعتراض مشتریان داخلی به‌خاطر تاخیرهای بلندمدت در تحویل خودرو به گوش ما می‌رسد؟

ید طولای کرمان موتور در تاخیر تحویل خودرو

اتفاقا کرمان موتور یکی از شرکت‌هایی است که سابقه طولانی در تاخیرهای چندین ماهه برای تحویل خودرو به مشتریان دارد. بارها مشتریان از کوتاهی این شرکت در صدور فاکتور مشتریان گلایه کرده‌اند و می‌گویند خودروهای 90 روزه را بعد از شش ماه تحویل می‌دهد و خودروهای 120 روزه را بعد از هفت تا هشت ماه یا حتی یک سال بعد!

همین خودرو J4 که کرمان موتور به عراق صادر می‌کند، از جمله خودروهایی بود که در اوایل عرضه با تاخیرهای چندین ماهه به مشتریان تحویل داده شد و هیچ پاسخ روشنی هم به حواله‌داران داده نمی‌شد. این اتفاق در مورد سایر محصولات این خودروساز خصوصی نیز بارها تکرار شده و هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. مشتریان می‌گویند پس از پیگیری‌ها و تماس‌های مکرر، نه‌تنها کرمان موتور پاسخی نمی‌دهد و عذرخواهی نمی‌کند، بلکه طلبکار هم هستند و جریمه دیرکرد را نیز نمی‌پردازند.

تاخیر در تحویل خودرو کرمان موتور

اخیرا مشتریان گفته‌اند شرکت کرمان موتور در آذر و دی ماه سال گذشته، اقدام به ثبت نام محصولات خود با تحویل 90 روزه کرده، اما خیلی از حواله‌داران پس از گذشت حدود شش ماه هنوز موفق به تحویل خودرو نشده‌اند. بارها شده که شرکت‌های مختلف در توجیه تاخیرهای طولانی‌مدت در تحویل خودرو، نبود قطعه و عدم همکاری گمرک در ترخیص کالا و مسائل این‌چنینی را بهانه کرده‌اند. حال این سوال پیش می‌آید که اگر چنین مشکلاتی دارید، چگونه به کشورهای خارجی خودرو صادر می‌کنید و اگر هم مشکلی ندارید، چرا خودروهای مشتریان داخلی را به‌موقع تحویل نمی‌دهید؟

امیدواریم کرمان موتور و همچنین شرکت‌های دیگر مثل ایران خودرو و سایپا که این روزها به صادرات خودرو به کشورهای دیگر افتخار می‌کنند، پاسخ روشنی به این سوال بدهند و دلیل موجهی برای تاخیرهای مکرر در تحویل خودرو به مشتریان داخلی داشته باشند.