همراه اول در الکام تاکز

مشارکت همراه اول در رویداد الکام تاکز نمایشگاه الکامپ 1402

اپراتور همراه اول در جریان نمایشگاه الکامپ 2023 علاوه بر حضور در سالن 35 نمایشگاه بین‌المللی تهران، در برگزاری رویداد الکام تاکز نیز با رویکرد گفتمان‌سازی در حوزه تحول دیجیتال مشارکت کرد.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین المللی الکامپ از چهارم تیرماه آغاز شد و همراه اول به‌عنوان حامی برگزاری با شعار تجربه جهان دیجیتال در این رویداد حضور داشت. اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشورمان در قالب سه زون اصلی شبکه و زیرساخت، راه‌حل‌های کسب‌وکاری و زندگی دیجیتال در این رویداد حضور داشته که هر یک از این زون‌ها شامل بخش‌ها و زیرمجموعه‌های سرویس متنوعی هستند. همراه اول علاوه بر این، در بخش الکام تاکز نیز مشارکت داشته تا حلقه ارتباطی مناسبی را با استارتاپ‌ها به‌وجود بیاورد.

همراه اول که لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال محسوب می‌شود، با هدف اشتراک مساعی، شبکه‌سازی و هم‌افزایی تجربیات فن سالاران در حوزه‌های مختلف ICT، ارائه‌های ویژه و تخصصی در رویداد الکام تاکز داشت.

ارائه‌های ویژه همراه اول در رویداد الکام تاکز

محمدمهدی قوچانی، مدیر راهبرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در اولین روز از برگزاری نمایشگاه الکامپ 2023، به ارائه سخنرانی اول با عنوان نقش‌آفرینی اپراتورهای تلکام در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان صنعت ICT کشور پرداخت. وی در ابتدا از اهمیت نوآوری در صنعت و دلیل ورود اپراتورهای تلکام به حوزه نوآوری سخن گفت و سپس نمونه‌های موفقی از نقش‌آفرینی اپراتورهای تلکام در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم نوآوری را نام برد.

نقش‌آفرینی همراه اول در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان صنعت ICT کشور و همچنین معرفی مدل عملیاتی جاری‌سازی برنامه جامع نوآوری همراه اول از دیگر بخش‌های سخنرانی محمدمهدی قوچانی بودند. مدیر راهبرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در معرفی مدل عملیاتی جاری‌سازی برنامه جامع نوآوری همراه اول، زیرساخت‌های آزمایشگاهی، پژوهشی، سرمایه‌گذاری، شتابدهی، آموزشی و توسعه محصول اکوسیستم نوآوری همراه اول را با بیان ماموریت هر یک از آنها، تشریح کرد.

تغییرات اساسی در ساختار هوش مصنوعی در حوزه سلامت

بهمن منصوری از تیم مدیریتی استارتاپ نبض هوشمند سلامت، ارائه سخنرانی دوم را انجام کرد که این ارائه به مدل‌های کاربردی هوش مصنوعی در صنعت سلامت و چالش‌های پیش رو اختصاص داشت. بهمن مصنوری گفت رشد تکنولوژی‌های محاسباتی باعث تبدیل شدن هوش مصنوعی به یکی از اصلی‌ترین ترندهای تکنولژی شده است. حوزه سلامت نیز به‌واسطه ساختار تجربی کاملا بر مبنای داده و اطلاعات بنا شده و به‌همین دلیل، هوش مصنوعی می‌تواند نقش اساسی در این حوزه بازی کند. با این حال در این حوزه، هوش مصنوعی آنچنان که در حوزه‌های دیگر رشد کرده، نتوانسته رشد پیدا کند.

این مدیر استارتاپ نبض هوشمند سلامت در ادامه، ریشه‌ی این عقب‌ماندگی را بررسی کرد و سپس راهکارهای جبران این موضوع را با یک مساله واقعی، پیشنهاد داد. به‌گفته او، با بررسی چالش‌های حوزه سلامت و هوش مصنوعی به یک ویژگی مشترک «نبود داده باکیفیت و دستگاه‌های مناسب برای ثبت داده‌های باکیفیت» می‌رسیم که یکی از مشکلات اساسی این حوزه است. در واقع مهم‌ترین دلیل عقب‌ماندگی هوش مصنوعی در پزشکی، نبود داده‌های مناسب برای پردازش عنوان شده است.

منصوری برای شفافیت بیشتر موضوع، یک مساله واقعی را در حوزه قلب و عروق بیان کرد و افزود طبق آمار وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت، بیش از 44 درصد مرگ و میر در کشور ما به‌دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق می‌افتد که حدود 1.5 برابر دنیا است. همچنین بیست درصد مرگ‌ومیر ناگهانی در جهان به‌خاطر اریتمی‌های قبلی رخ می‌دهد که از میزان مرگ و میر به‌دلیل تمامی سرطان‌ها بیشتر است؛ اما نکته مهم اینجاست که 80 درصد این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند.

انواع داده‌های قلبی و عروقی که داریم شامل موارد زیر می‌شوند:

1. داده‌های مکانیکی و صوتی قلب با ابزار گوشی پزشکی

2. داده‌های الکتریکی قلب با ابزار دستگاه نوار قلب

3. داده‌های گرافی قلب با ابزار ناکو کاردیوگرافی و سایر داده‌های تصویری

4. داده‌های بالینی

وی در ادامه اظهار کرد فرض کنید می‌خواهید با الکتروکاردیوگراف و با هوش مصنوعی، بیماری را تشخیص دهید. شما به یک میلیون داده نیاز دارید که اگر 25 بیمارستان را بسیج کنید و به‌طور تمام‌وقت داده‌ها را ثبت کنند و مدام هم بیمار مراجعه کند، هر داده تقریبا ده دقیقه زمان می‌برد که با این آمار، حدود 32 ماه زمان نیاز خواهد بود. این عدد بسیار طولانی و بزرگی است. بنابراین ساختار دستگاه‌های موجود برای ثبت این میزان داده مناسب نیست و سختی ثبت داده‌ها، هزینه‌ها، حجم و وزن دستگاه بسیار زیاد است و اپراتور نیز حتما باید حضور داشته باشد.

حالا فرض کنید دستگاهی وجود دارد که به‌صورت همگانی در دسترس خانواده قرار دارد و همیشه می‌تواند همراهشان باشد، در  هر لحظه و هر جایی بتواند نوار قلب را بدون نیاز به اپراتور ثبت کند و در نهایت فقط یک دقیقه زمان ببرد و داده‌ها را به‌طور مستقیم و دیجیتالی در پرونده سلامت ذخیره کند. این دقیقا راه‌حلی است که اخیرا در دنیا در پیش گرفته شده و قادر است مشکل اساسی هوش مصنوعی، یعنی نداشتن ابزار مناسب برای ثبت داده و عدم وجود داده‌های مناسب را حل کند. شرکت نبض هوشمند سلامت نیز دقیقا این راهکار را در پیش گرفته است.

شرکت نبض هوشمند سلامت اقدام به طراحی گجت‌هایی کرده که از سه ویژگی تکنولوژی‌های آینده «دسترسی همگانی»، «کاهش وابستگی زمان و مکان» و «کاهش هزینه» برخوردار است. همچنین اصل اساسی در طراحی‌های شرکت نبض آوا، قابلیت تصمیم‌گیری پزشک است. منصوری گفت به‌نظر می‌رسد با این روند، شرکت نبض بتواند به‌زودی تغییرات اساسی در ساختار هوش مصنوعی در حوزه سلامت به‌وجود بیاورد.

لازم به‌ذکر است که الکام تاکز به‌عنوان یکی از رویدادهای جانبی نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، فرصتی برای بهره بردن از توانمندی‌های اساتید، نخبگان و خبرگان صنفی محسوب می‌شود تا آنها در خصوص موضوع‌های روز فناوری اطلاعات و ارتباطات و آینده‌ی این صنعت به صحبت بپردازند و از آخرین دستاوردهای خود پرده بردارند. همراه اول، رکورددار سرعت اینترنت و دارنده بیشترین تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت در ایران، ضمن حضور در سالن اصلی 35 نمایشگاه الکامپ بیست‌وششم، آخرین محصولات، خدمات و دستاوردهای خود در حوزه‌های هوشمندسازی، تحول دیجیتال، نوآوری و فناوری‌های ارتباطی را به‌نمایش گذاشته و علاوه بر آن، در رویداد الکام تاکز نیز مشارکت داشته است.

نمایشگاه الکامپ 2023 از روز چهارم تیرماه شروع به کار کرد و امروز هشتم تیرماه 1402 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به پایان رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*