مرسدس بنز میباخ 62

سنگین وزن ترین خودروهای سواری که تا به حال به خیابان ها آمده‌اند

این‌ها سنگین ترین خودروهای سواری هستند که تاکنون تولید شده‌اند: از بوگاتی تا کادیلاک و از مرسدس-بنز آدولف هیلتر تا لیموزین میخائیل گورباچف!

ضرب‌المثلی در آمریکا هست که می‌گوید «هر چه بزرگ‌تر، بهتر»؛ خودروهای کلاسیک بزرگ و دراز آمریکایی هم جلوه‌ای از این نگرش‌اند. اینجا اما می‌خواهیم درباره خودروهایی صحبت کنیم که نه تنها طول زیاد، بلکه بیشترین وزن را هم دارند. اگر پیکاپ‌ها، ون‌ها و شاسی‌بلندها را کنار بگذاریم؛ این‌ها سنگین ترین خودروهای سواری در تاریخ صنعت خودروسازی هستند.

سنگین وزن ترین خودروهای سواری جهان

مرسدس میباخ 62 (Mercedes-Maybach 62)

سنگین وزن ترین خودرهای سواری

آژانس حفاظت محیط‌زیستی (EPA)، میانگین وزن خودروهای سواری را 1885 کیلوگرم گزارش کرده؛ اما مرسدس میباخ 62 با آن ظاهر لوکس و تجملی‌اش، تقریبا یک تن سنگین‌تر است: 2855 کیلوگرم!

تولید این خودرو از سال 2003 آغاز شد و تا سال 2012 هم ادامه یافت. البته معرفی مدل‌های 57 و 62، همزمان بود و میباخ 57، مدل کوچک‌تر و ارزان‌تر محسوب می‌شد. ولی مرسدس، میباخ 62 را ساخته بود تا تنها شوفرهای واقعی پشت فرمان آن بنشینند.

با طول 6166 میلی‌متر، این خودرو از یک موتور 5.5 لیتری V12 قدرت می‌گیرد و نسخه S آن، مجهز به موتور توئین-توربو 6.0 لیتری V12 است.

آپشن‌ها و امکانات ریز و درشت زیادی هم دارد. به‌عنوان مثال، می‌توانیم از سیستم صوتی 21 اسپیکری، صندلی‌های ماساژوری، کنسول یخچال‌دار و سیستم ترمز الکتروهیدرولیک 8 مداری اسم ببریم.

هدف کمپانی سازنده، این بود که با میباخ 62 پابه‌پای سایر خوردروسازان لوکس پیش برود؛ ولی با فروش ضعیفی که داشت، تولید آن متوقف شد.

کادیلاک وی 16 (Cadillac V-16)

سنگین وزن ترین خودرهای سواری

کادیلاک V16 از سال 1930 به مدت یک دهه تولید و با قیمتی بین 5350 تا 9700 دلار روانه بازار شد. آن سال‌ها، مصادف بود با دوران رکود بزرگ اقتصادی و پول زیادی در دست مردم نبود. یک فورد نو، در آن زمان کمتر از 500 دلار قیمت داشت و خودروهای لوکس، جایگاهی در بین اکثریت مردم نداشتند.

به‌هرحال کادیلاک V16 در انواع نسخه‌ها، از اسپرت تا روباز و لیموزین، به مشتریان عرضه شد. وزن آن بسته به نسخه و سال تولید، متفاوت بود؛ اما در همه حال، به بالای 2700 کیلوگرم می‌رسد.

سنگین‌ترین، مدل 1934 (با شیشه جلوی V شکل) و مدل 1935 تاون کابریولت (با شیشه جلوی V شکل) بودند: با وزنی نزدیک به 2900 کیلوگرم و طول 6096 میلی‌متر!

بد نیست بدانید که میانگین طول یک خودروی سواری مدرن، 4480 میلی‌متر و یک وانت پیکاپ، 6035 میلی‌متر است.

این سری از کادیلاک‌ها، یک موتور 16 سوپاپ با قدرت 175 اسب بخار داشتند. البته فروش موفقی را تجربه نکردند که احتمالا به‌علت همزمانی ورود آن‌ها به بازار با رکود اقتصادی بود. حتی گفته می‌شود در تک‌تک سال‌های تولید، V16 به کادیلاک ضرر زد!

بوگاتی تیپ 41 رویال کلنر (Bugatti Type 41 Royale Kellner)

سنگین وزن ترین خودرهای سواری

این خودرو در حدفاصل سال‌های 1927 و 1933 تولید شد؛ یعنی باز هم مصادف با رکود اقتصادی بزرگ!

البته با وجود شباهت ظاهری، این بوگاتی کاملا متفاوت از کادیلاک V16 بود. نخست اینکه کلا 6 دستگاه از آن ساخته شد و 2 تای آن‌ها هرگز به فروش نرسید. این یعنی نه‌تنها یکی از کمیاب‌ترین خودروهای دنیاست، بلکه یکی از گران‌ترین‌ها هم محسوب می‌شود؛ چرا که در سال 1987، یک بوگاتی تیپ 41 رویال کلنر با قیمت سرسام‌آور 9.7 میلیون دلار فروخته شد.

پیش از تولید رویال، بوگاتی یک موتور هواپیمای 14.7 لیتری و 300 اسب بخاری برای دولت فرانسه طراحی کرد و این، مبنای تولید موتور رویال شد: یک موتور خطی 12.8 لیتری V8 با همان مقدار اسب بخار. این موتور چنان دراز بود که بالا زدن کاپوت بزرگ خودرو، کار یک نفر نبود!

بسته به ساختار نسخه‌های سفارشی، وزن بوگاتی تیپ 41 به 3175 کیلوگرم و ظرفیت باک آن، به 200 لیتر می‌رسید. با این تفاصیل، بی‌دلیل نبود که 10 برابر گران‌تر از سایر بوگاتی‌ها و 3 برابر گران‌تر از لیموزین‌های مشابه قیمت داشت.

البته تولید رویال کلنر، به یک موفقیت تجاری برای بوگاتی ختم نشد؛ ولی این کمپانی، موتور V8 را دوباره دستکاری کرد و در قطارهای فرانسوی به‌کار گرفت.

مرسدس بنز 770K گروسر کابریولت (Grosser Cabriolet)

مرسدس - هیتلر

این خودرو از سایر اسامی موجود در لیست، 1.5 تا 2 برابر سنگین‌تر است؛ اما چرا این‌قدر سنگین؟

خب، مرسدس می‌خواست مطمئن شود که سرنشینان این خودرو، امنیت حداکثری را تجربه کنند؛ یعنی بمب هم آن‌ها را تکان ندهد.

در واقع، مرسدس بنز 770K Grosser Cabriolet برای آدولف هیتلر و امپراتور ژاپن، هیروهیتو ساخته شد؛ رهبران قوای متحدین در جنگ جهانی دوم!

کف این خودرو، مجهز به زره ضد مین بود؛ پنجره‌ها از شیشه ضد گلوله به ضخامت چندین سانتی‌متر ساخته شده و درها با ورقه‌های زرهی، تقویت شده بودند. علاوه بر همه این‌ها، یک سپر زرهی جمع‌شونده هم بود که در صورت وقوع تیراندازی، از سرنشینان در مواقع لزوم، حفاظت می‌کرد.

بهای این تدابیر امنیتی، وزن 4800 کیلوگرمی خودرو بود. برای حرکت دادن این غول بی‌شاخ و دم، مرسدس از یک موتور V8 سوپرشارژ 7.6 لیتری با قدرت 230 اسب بخار استفاده کرد که می‌توانست سرعت خودرو را به 140 کیلومتر بر ساعت برساند.

لیموزین زیل 41047 تی بی  (ZIL-41047 TB)

سنگین وزن ترین خودرهای سواری

نام این لیموزین به‌عنوان سنگین‌ترین خودرو در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. البته به‌دلیل تولید در روسیه، جزئیات کاملی از آن در دست نیست؛ ولی ظاهرا دو نسخه استاندارد و زرهی دارد. روایت‌ها درباره تیراژ تولید آن هم متفاوت است. گینس می‌گوید سالی دو سه دستگاه؛ اما به‌ادعای یک منبع دیگر، کلا سه دستگاه از آن ساخته شده است.

وزن مدل استاندارد، حدود 3400 کیلوگرم گزارش شده و همین هم برای قرار گرفتن نام لیموزین ZIL-41047 TB در لیست، کافی است. ولی نسخه زرهی که مورد استفاده سران اتحاد جماهیر شوروی، از جمله میخائیل گورباچف بود؛ بین 5170 تا 5900 کیلوگرم وزن داشت. می‌بینید که اینجا هم روایات متفاوت است؛ اما در هر دو حالت، جایگاه نخست لیست را تصاحب می‌کند.

کمپانی سازنده، از یک موتور 7.7 لیتری V8 با قدرت 315 اسب بخار در ساخت این خودرو (نسخه استاندارد) استفاده کرد. البته با آغاز قرن بیست‌ویکم و پیدایش خودروهای مدرن‌تر، این لیموزین ZIL از چشم افتاد.