الف مدل A، اولین ماشین پرنده دارای مجوز پرواز در آمریکا

اولین ماشین پرنده در آمریکا رسماً مجوز پرواز گرفت؛ آغاز تحول در حمل و نقل؟

سازمان هوانوردی آمریکا رسماً به خودرو پرنده مدل A شرکت الف ایروناتیکس مجوز داد. این اولین ماشین پرنده در آمریکا است که مجوز پرواز می‌گیرد.

ماشین پرنده ایده بلندپروازانه‌ای است که از آثار هنری علمی تخیلی شکل گرفت و رفته‌رفته بیشتر رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. البته هرچند هنوز به نظر نمی‌رسد تمرکز روی ماشین‌های پرنده معطوف شده باشد، هر چند وقت یکبار اخباری از پیشرفتی جدید در این ماشین‌ها به گوش می‌رسد. به‌تازگی هم مطلع شده‌ایم که خودرو پرنده مدل A ساخته شرکت آمریکایی «الف ایروناتیکس» (Alef Aeronautics) مجوز رسمی پرواز از سازمان هوانوردی فدرال آمریکا یا به اختصار FAA دریافت کرده است.

الف مدل A، اولین ماشین پرنده دارای مجوز پرواز در آمریکا

الف مدل A، اولین ماشین پرنده دارای مجوز پرواز در آمریکا

مدل A الف ایروناتیکس با دریافت مجوز از سوی سازمان هوانوردی فدرال آمریکا حالا اولین ماشین پرنده‌ای شده است که در این کشور رسماً مجوز پرواز می‌گیرد. این مجوز اجازه قانونی برای تردد این خودرو در خیابان و پرواز در آسمان را به آن می‌دهد.

البته صدور این مجوز شاید باعث نگرانی برخی از مردم آمریکا بابت خطر تصادف با بقیه هواگردها شود. در این خصوص ذکر این نکته مهم است که مدل A در ارتفاعات پایین پرواز می‌کند و در واقعیت، احتمال تصادف این خودرو پرنده با خودرویی عادی در جاده بیشتر از احتمال تصادف آن با هواگردها است. همچنین سازمان هوانوردی آمریکا صرفاً اجازه پرواز در برخی نقاط مشخص را می‌دهد و انتظار می‌رود که برای تضمین ایمنی، نمونه‌های اولیه این ماشین پرنده نتوانند در نزدیکی نقاط حساسی مثل بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و… حرکت کنند.

الف مدل A، اولین ماشین پرنده دارای مجوز پرواز در آمریکا

مدل A یک ماشین پرنده الکتریکی دو سرنشین با قابلیت برخاست و فرود است که معرفی آن در اواخر سال 2022 سر و صدای زیادی به پا کرد. حتی تیم دریپر، یکی از اولین سرمایه‌گذاران خودروساز بزرگ آمریکایی تسلا که توجه‌اش به این محصول شرکت الف ایروناتیکس جلب شده بود، 3 میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد.

در توضیح بیشتر جزئیات مدل A، اولین ماشین پرنده دارای مجوز پرواز رسمی در آمریکا باید گفت که در جاده و آسمان به ترتیب 320 کیلومتر و حدود 178 کیلومتر شعاع حرکتی دارد. ویژگی جالب دیگر آن هم این است که بر خلاف خیلی از ماشین های پرنده دیگر، دارای بال به شکل مرسوم نیست و بدنه دور کابین چرخنده آن نقش بال را ایفا می‌کند.

الف مدل A، اولین ماشین پرنده دارای مجوز پرواز در آمریکا

بنا به گزارش‌ها، ماشین پرنده مدل A که هم‌اکنون امکان پیش‌خرید آن وجود دارد، در سال 2025 به خریداران تحویل داده می‌شود. قیمت این ماشین 300 هزار دلار اعلام شده است. باید منتظر ماند و دید نتیجه آزمون و خطا با این ساخته شرکت الف ایروناتیکس چه خواهد بود. نظر شما کاربران گجت نیوز درباره اولین ماشین پرنده‌ای که مجوز رسمی پرواز در آمریکا گرفته، چیست؟