خودرو مفهومی آینده

10 خودرو مفهومی شگفت انگیز که آینده را همین حالا برای ما ترسیم کرده‌اند

امروز به معرفی 10 خودرو مفهومی (کانسپت) جذاب می‌پردازیم که با قابلیت‌های منحصربفرد خود، خبر از آینده جذاب صنعت خودروسازی می‌دهند.

خودروهای مفهومی هدفی متفاوت با خودروهای تجاری دارند. این اتومبیل‌ها بیشتر با هدف تاکید خودروسازان بر یکی از جنبه‌های طراحی یا تکنولوژی معرفی و رونمایی می‌شوند.

البته برخی اوقات تعدادی از قابلیت‌های خودروهای مفهومی در نهایت به نسل بعدی خودروهای تجاری خودروسازان راه پیدا می‌کنند. با این وجود، تضمینی برای رخ دادن این اتفاق نیست و در بسیاری مواقع خودروهای کانسپت با اهدافی غیر از استفاده در نسل‌های بعدی رونمایی و معرفی می‌شوند.

علاوه بر این، در مواقع اندکی نیز یک خودروی مفهومی صرفا با هدف به رخ کشیدن توانایی کمپانی سازنده خودرو در تولید اتومبیل‌های توانمند طراحی و ساخته می‌شود. اما این اتفاق نیز توجیه چندانی ندارد و به همین جهت، معمولا رونمایی از خودروهای کانسپت با هدف‌هایی تجاری انجام می‌شود.

به بیان دیگر، یک خودرو مفهومی می‌تواند تصویری از آینده صنعت خودروسازی را ارائه دهد؛ چرا که بسیاری از قابلیت‌های شگفت‌انگیز آن در نهایت در خودروهای متعلق به چند سال بعد رویت خواهند شد.

برای مثال، خودروی مفهومی مرسدس بنز کلاس اس W220 را در نظر بگیرید که در نمایشگاه موتور پاریس در سال 1996 به تصویر کشیده شد.

این خودروی مفهومی جذاب که F200 نامگذاری شده بود، یکی از پیشرفته‌ترین و آینده‌نگرانه‌ترین اتومبیل‌های آن زمان به شمار می‌رفت. با این وجود، گذر زمان مشخص کرد که چه چیزی در سال 1996 در ذهن مرسدس در جریان بوده است.

مرسدس اف 200

برخی از قابلیت‌های F200 که در آن زمان، آینده‌نگرانه توصیف می‌شدند، به‌تدریج در اتومبیل‌های مختلف به کار رفتند. به عنوان مثال، درهای پروانه‌ای این خودرو سرانجام در مرسدس مک لارن مورد استفاده قرار گرفتند و سانروف هوشمند نیز برای نخستین بار در میباخ 62 به کار رفت.

با این وجود، مهم‌ترین قابلیت اف 200 در آن زمان، «سیستم کنترل پویای فرمان‌پذیری» آن بود که امروزه با نام کروز کنترل تطبیقی شناخته می‌شود و به پای ثابت طراحی اتومبیل‌های مدرن تبدیل شده است.

خودرو مفهومی اف 200 همچنین یکی از طلا‌یه‌داران فناوری اتومبیل‌های خودران به شمار می‌رود. البته قابلیت‌های این خودرو در آن زمان حتی به گرد پای ساده‌ترین اتومبیل‌های خودران امروزی هم نمی‌رسد؛ اما همین پیش‌بینی درست از آینده صنعت، به‌خوبی گویای اهمیت خودروهای مفهومی خواهد بود.

با این مقدمه، در ادامه به معرفی چندین خودرو مفهومی فوق‌العاده می‌پردازیم که تصویر شگفت‌انگیزی از آینده صنعت خودروسازی را برایمان ترسیم کرده‌اند.

ده خودرو مفهومی جذاب که از آینده درخشان صنعت خودروسازی خبر می‌دهند

تسلا سایبرتراک – Tesla Cybertruck

تسلا سایبرتراک

خودروی پیکاپ سایبرتراک تسلا تا به امروز چندین بار تاخیر داشته است. با این وجود اگر حتی بخش از ادعاهای ایلان ماسک در خصوص این اتومبیل واقعیت داشته باشند، با یک خودروی انقلابی طرف خواهیم بود.

مهم‌ترین قابلیت این خودروی پیکاپ، امکان استفاده آن از سیستم شارژ فوق‌العاده قدرتمند کشنده Tesla Semi است که می‌تواند انقلابی در تکنولوژی‌های شارژ خودروهای الکتریکی را رقم بزند.

البته انتقال توان یک مگاوات کار بسیار پیچیده‌ای‌ست. به همین جهت مهندسین تسلا ناچار به تولید شیلنگ‌های خنک‌کننده با مایع شده‌اند که انتقال این توان را ممکن می‌سازد.

با این سیستم شارژ مستقیم، هر بار شارژ کردن باتری سایبرتراک کمتر از یک دقیقه به طول خواهد انجامید! این دستاورد شگفت‌انگیز می‌تواند آمریکایی‌ها را در نبرد خودروهای برقی و فناوری‌های شارژ چند پله بالاتر از رقبای پرشمار چینی قرار دهد!

ایلان ماسک همچنین ادعا کرده که Tesla Cybertruck به‌حدی در برابر نفوذ آب مقاوم است که می‌تواند روی آب شناور بماند!

البته مشخص نیست این قابلیت چه اهمیت کاربردی خواهد داشت. اما احتمالا همزمان با عرضه رسمی این خودرو، ماسک و کمپانی متبوعش آن را به‌عنوان نخستین خودروی دو زیست دنیا معرفی خواهند کرد!

خودروی الکتریکی دنده دستی تویوتا – Toyota Manual EV

خودرو مفهومی آینده

تویوتا در حال ساخت نسل جدیدی از خودروهای الکتریکی اسپورت مجهز به دنده دستی است تا بتواند نسل جدید علاقمندان به درگ را با خود همراه کند!

شاید شما فکر کنید گیربکس دستی برای خودرویی که موتور درون‌سوز ندارد، چه استفاده‌ای دارد؟ خصوصا با در نظر گرفتن این که خودروهای برقی معمولا توان خود را با تنها یک دور چرخش در دقیقه تامین می‌کنند!

پاسخ، ارائه حس رانندگی با یک خودروی اسپرت است! البته که شتابگیری بسیار سریع قابلیتی جذاب و اغواکننده برای خودروهای امروزی به شمار می‌آید. با این وجود نتیجه بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که شتابگیری بسیار بالا پس از مدتی رانندگان را خسته خواهد کرد!

بنابراین خودروهای الکتریکی آینده، اگر قصد داشته باشند به محصولی متفاوت با سایر بازار تبدیل شوند، باید قابلیت جذاب و هیجان‌انگیز دیگری را به راننده‌های جوان و ماجراجو ارائه دهند.

تعویض دستی دنده، پاسخ تویوتا به این نیاز است!

البته مسلما یک موتور الکتریکی به کلاچ نیازی ندارد. با این وجود تویوتا می‌تواند خروجی موتورهای الکتریکی را با چندین پروفیل مختلف گشتاور دستکاری کرده و حس و حال تعویض دنده را برای رانندگان شبیه‌سازی کند.

این خودرو مفهومی جذاب تویوتا می‌تواند برای رانندگان آینده که دلشان برای شتابگیری روی موتور بنزینی و تعویض دنده تنگ شده، فوق‌العاده جذاب باشد.

اشکودا انیاک – Skoda Enyaq

اشکودا انیاک

خودروی انیاک یک اتومبیل مفهومی نیست؛ بلکه نمونه‌ای اولیه از یک خودرو از آینده به شمار می‌رود که می‌تواند تاثیر مهمی در آینده این صنعت داشته باشد.

این خودروساز اهل جمهوری چک که زیرمجموعه فولکس واگن به شمار می‌رود، مدلی جذاب از خودروی ID.4 را رونمایی کرد که یک رابط انسان-ماشین (صفحه نمایش تعاملی) روی جلوپنچره آن نصب شده است.

علاوه بر این، دوربین‌های تعبیه شده در اطراف بدنه این اتومبیل فوق‌العاده هوشمند نیز به فناوری ردیابی چشم مجهز هستند. بنابراین می‌توان به‌سادگی متوجه شد که چه‌زمانی عابران پیاده حواسشان به خیابان و جاده بوده و چه موقع به صفحه موبایل خود چشم دوخته‌اند!

البته اشکودا تنها برندی نیست که از فناوری ردیابی چشم در خودروهایش بهره می‌برد؛ چرا که مدتی پیش هم بی ام و اختراعی مرتبط با فناوری‌های ردیابی چشم را به ثبت رساند.

این حسگرها البته درون کابین خودرو قرار گرفته و وضعیت دائمی راننده را پایش می‌کنند. به این ترتیب در صورتی که حواس راننده از جاده پرت شود، حسگرها می‌توانند این مساله را به او اطلاع‌رسانی کنند.

حسگرهای BMW همچنین قادرند در صورتی که راننده به جاده توجه نکند، نمایشگر داخل کابین را خاموش کرده و مانع از حواس‌پرتی او شوند.

هیوندای ان ویژن 74 – Hyundai N Vision 74

خودرو مفهومی N Vision هیوندای نیز محصول دیگری از آینده است که ممکن است در نهایت به یک اتومبیل تجاری تبدیل شود.

دلیل جذابیت این خودرو شتابگیری وحشتناک، سرعت فوق‌العاده بالا و عملکرد بهینه آن است.

هیوندای یکی از کمپانی‌هایی‌ست که در حال سرمایه‌گذاری روی موتورهای هیدروژنی است. خودروهای هیدروژنی به عقیده بسیاری صاحب‌نظران، آینده صنعت خودروسازی دنیا هستند که می‌توانند در انواع اتومبیل‌ها، از هاچبک و سواری گرفته تا کامیون و کشنده به کار روند. این موتورها همچنین محدودیت‌های مربوط به مسافت پیمایش موتورهای الکتریکی را ندارند.

در گجت نیوز بخوانید:

۱۰ مورد از بهترین خودروهای مفهومی هیوندای

خودروی ان ویژن 74 البته از یک سلول هیدورژنی برای تامین انرژی موتور استفاده می‌کند و همچنان در دسته خودروهای الکتریکی قرار می‌گیرد. با این وجود، به‌جای استفاده از باتری، در این خودرو از هیدروژن برای تولید الکتریسیته استفاده می‌شود.

پر کردن باک خودرو با هیدروژن دقیقا به اندازه بنزین زدن زمان خواهد برد. از سوی دیگر، هیدروژن نیز یکی از فراوان‌ترین عناصر موجود در کره زمین است و به همین دلیل، استفاده از فناوری هیدروژنی، در بلند مدت ارزان‌تر از خودروهای درون‌سوز بنزینی تمام خواهد شد.

خودروی N Vision 74 قدرتی 679 اسب بخاری داشته و شتابگیری بسیار بالا و سرعت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

در عین حال به هیچ عنوان مشخص نیست که آیا این خودروی مفهومی سرانجام به‌طور تجاری تولید خواهد شد یا خیر! با این حال قطعا صرف رونمایی از آن می‌تواند نمایانگر آینده‌ای روشن برای خودروهای هیدروژنی باشد.

مرسدس بنز ویژن یک-یازده – Mercedes-Benz Vision One-Eleven

مرسدس بنز ویژن 1-11

یکی دیگر از خودروهای مفهومی تامل‌برانگیز دنیا، مرسدس بنز ویژن یک-یازده است که حتی از سری کانسپت‌های محبوب سری S این کمپانی نیز آینده‌نگرانه‌تر و کاربردی‌تر به نظر می‌رسد؛ چراکه مرسدس ادعا کرده موتورهای شار محوری (Axial Flux) به کار رفته در این اتومبیل‌ها را در برخی محصولات آتی خود هم مورد استفاده قرار خواهد داد.

طراحی این موتورهای الکتریکی بسیار پیچیده است. با این وجود چیزی که لازم است بدانیم آن است که این موتورها به‌حدی کوچک هستند که می‌توانند درون چرخ خودرو قرار بگیرند!

این مساله باعث می‌شود دست مهندسین مرسدس برای تعبیه چینش‌های مختلف موتور اعم از چهار چرخ متحرک، دو دیفرانسیل، دیفرانسیل عقب یا جلو باز باشد و امکان استفاده از تمامی این چینش‌ها بدون نیاز به هیچ‌گونه اتصال مکانیکی فراهم شود!

این موتورها البته بسیار قدرتمند هم هستند؛ به‌طوری که چینش AWD آن‌ها قادر به تولید توانی برابر با 1920 اسب بخار خواهد بود! البته آلمانی‌ها ادعا کرده‌اند مدل‌های دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب این خودروها را نیز با قیمت‌های مناسب‌تر روانه بازار خواهند کرد تا افراد بیشتری بتوانند این خودروها را خریداری کنند.

بدون شک این فناوری در آینده توسط خودروسازهای بیشتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ چرا که امکان اعمال امنیت بسیار بیشتر و تعبیه امکانات گسترده‌تری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

مرسدس همچنین با مدل کانسپت یک-یازده، بار دیگر بر اهمیت تکنولوژی‌های واقعیت افزوده در رانندگی هم تاکید می‌کند. این فناوری البته پیش‌تر توسط برخی خودروها معرفی شده‌اند. با این حال خودروی مفهومی مرسدس، روایت تازه‌ای از آن را ارائه می‌دهد.

در صورتی که مد مسابقه (Race Mode) را در این خودرو فعال کنید، با به چشم زدن عینک‌های واقعیت افزوده، صندلی‌ها و سایر بخش‌های خودرو ناپدید شده و شما در صندلی راننده می‌توانید بدون هیچ‌گونه مزاحمتی بر جاده مسلط باشید و به سرعتی که فقط از خودروهای با توان بالاتر از 1000 اسب بخار برمی‌آید برسید.

پورشه 911 – Porsche 911

پورشه 911

دیگر خودرو مفهومی فوق‌العاده‌ای که رسالتی خطیر را بر عهده گرفته و به‌نوعی آینده صنعت خودروسازی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، Porsche 911 است.

این اتومبیل البته به هیچ عنوان یک خودرو مفهومی نیست. با این وجود، حتی نسخه تجاری پورشه 911 هم با اعلام موفقیت‌آمیز بودن برنامه استفاده از سوخت‌های آزمایشگاهی توانست به یک خودروی طلایه‌دار در دنیا تبدیل شود.

مدل 911 Carrera S نیز موفقیت بزرگ دیگری برای این خودروساز آلمانی بود که بار دیگر ثابت کرد استفاده از سوخت‌های آزمایشگاهی نه تنها قابل انجام، بلکه کاملا در دسترس بوده و به‌زودی در ابعاد وسیع‌تر قابل انجام خواهد بود.

پورشه یکی از معدود کمپانی‌های بزرگی است که ماموریت اصلی خود را نجات موتورهای درون‌سوز قرار داده و بر اساس دستاوردهای مهمی که در زمینه سوخت‌های آزمایشگاهی داشته، می‌توان پیش‌بینی کرد در این مسیر موفق خواهد شد.

خودروی الکتریکی کاترهام 7 – Caterham 7

خودرو مفهومی آینده

یکی از بزرگترین ایراداتی که به خودروهای برقی وارد می‌شود، وزن نسبتا زیاد آن‌هاست.

در این میان، پاسخ برخی خودروسازان به این مشکل، استفاده از باتری‌های حالت جامد است که بی ام و و چندین کمپانی دیگر سرمایه‌گذاری کلانی روی آن‌ها کرده‌اند. این باتری‌ها علیرغم وزن کمتر، چگالی انرژی بیشتری دارند.

در این زمینه، یکی از پیشروترین خودروهای جهان، کاترهام 7 است که در ابتدا توسط کالین چپمن طراحی شده و سرانجام توسط کمپانی انگلیسی Caterham خریداری شده است. کمپانی کاترهام ادعا می‌کند که وزن خودروهای الکتریکی این کمپانی بسیار پایین‌تر از استاندارد اتومبیل‌های برقی و هم‌تراز با مدل‌های درون‌سوز خواهد بود.

این کمپانی انگلیسی همچنین برای تولید باتری‌های به کار رفته در اتومبیل برقی جذابش به سراغ Swindon Powertrain رفته تا به یک باتری ایمن و کارآمد دست پیدا کند. کمپانی Swindon Powertrain پیش‌تر مسئولیت ساخت موتور الکتریکی برای خودروی مینی کلاسیک را عهده‌دار بوده است.

به این ترتیب، خودروی کاترهام 7 از چرخه 20-15-20 در رانندگی سنگین و پرفشار تبعیت خواهد کرد. منظور از این عبارت، 20 دقیقه رانندگی، 15 دقیقه شارژ و سپس 20 دقیقه رانندگی مجدد است!

بی ام و آی ایکس فلو کانسپت – BMW iX Flow Concept

بی ام و آی ایکس فلاکس

یکی از خلاقانه‌ترین خودروهای کانسپت در سال‌های اخیر هم iX Flow Concept است که بر خلاف بسیاری محصولات دیگر این لیست، به‌جای تمرکز بر روی موتور و قابلیت‌های فنی، بر روی طراحی ظاهری و به‌طور خاص، رنگ، تمرکز کرده است!

این خودرو مفهومی جذاب به یک آینده نزدیک و البته جذاب اشاره دارد که در آن خودروها، قابلیت تغییر رنگ دارند!

برای طراحی این بدنه، خودروساز باواریایی از پانل‌های با تکنولوژی فوق‌العاده جدید حاوی کپسول‌های جوهر الکتریکی (E-ink) بهره برده؛ به‌طوری که در تمام سطوح بدنه می‌توان ورق‌هایی با میلیون‌ها میکروکپسول شناور در سیالی شفاف پیدا کرد!

هریک از این رنگدانه‌ها دارای بار الکتریکی هستند و رنگی که بیننده در نهایت مشاهده می‌کند به میدان الکتریکی فعال شده بستگی خواهد داشت.

این خودرو البته از سیستم نسبتا ساده‌ای بهره می‌برد؛ بنابراین رنگدانه‌ها صرفا به یکی از دو رنگ سفید یا سیاه قابل مشاهده هستند.

بی ام و البته تصمیمات گسترده‌تری برای این خودروهای چندرنگش داشته و قصد دارد در آینده رنگ‌های بیشتری را به کلکسیون رنگ‌های قابل استفاده‌اش اضافه کند.

این قابلیت بدون شک می‌تواند یک انقلاب در بازار خودروهای آینده به پا کند و افراد بسیاری را به پرداخت چند ده هزار دلار هزینه برای خرید یکی از این اتومبیل‌ها ترغیب نماید.

رم 1500 آر ای وی – Ram 1500 REV

رم 1500 آر ای وی

رونمایی از پیکاپ الکتریکی Ram 1500 REV را نیز باید یکی از اتفاقات مهم صنعت خودروسازی جهان دانست که بدون شک آینده بسیار روشنی را برای این دسته اتومبیل‌ها به تصویر می‌کشد.

این خودرو جذاب حاصل سال‌ها تلاش کمپانی Ram در زمینه طراحی وانت‌های برقی است که سرانجام ساخت پیکاپ‌های با سه ردیف سرنشین را برای این خودروساز آمریکایی ممکن کرد.

جذاب‌ترین قابلیت این خودرو را باید شارژرهای Ram Charger دانست. به کمک این شارژرها دیگر نیازی نیست اتومبیل خود را به جایگاه‌های مخصوص شارژ باتری خودروهای الکتریکی ببرید؛ بلکه در عوض می‌توانید خودرو را در منزل پارک کنید تا این ربات شارژر جذاب به زیر موتور خودرو شما رفته و شارژ را به‌صورت خودکار انجام دهد.

این متد شارژ هوشمندانه پتانسیل دگرگون کردن آینده فناوری‌های شارژ خودروهای الکتریکی را دارد.

فولکس واگن آی دی. 2all کانسپت

کمپانی خودروساز بزرگ آلمانی قصد دارد در نسل بعدی خودروهای الکتریکی جمع و جور خود، استفاده از صفحات لمسی در داشبورد را با تغییراتی مهم همراه کند.

پانل‌های لمسی به کار رفته در داشبورد خودروهای مدرن علیرغم کاربردی بودن، در بسیاری مواقع باعث حواس پرتی راننده می‌شوند. این مساله به‌حدی جدی است که بسیاری رانندگان ادعا کرده‌اند در صورت تعبیه قابلیت غیرفعال کردن این پانل‌ها، قطعا این کار را انجام خواهند داد!

خودروی جدید ID. 2all Concept قصد دارد نمایشگرهای به کار رفته برای نمایش اطلاعات ضروری به راننده را با تغییری جالب همراه کرده و امکان استفاده از طرح‌های قدیمی صفحه آمپر خودروهای خود را به آن اضافه کند.

به این ترتیب کاربران این خودرو می‌توانند صفحه لمسی نمایش سرعت، میزان سوخت و دیگر پارامترها را شبیه به یک اتومبیل قدیمی دهه 80 و 90 کنند تا ضمن این که از شلوغی بیش از حد این صفحه جلوگیری می‌شود، خطر حواس پرتی راننده نیز از بین برود.

فورد البته در سری خودروهای موستانگ اس 650 خود چنین طرحی را آزمایش کرده و به نظر می‌رسد در آینده، خودروسازان بیشتری به این طراحی صفحه آمپر رو بیاورند.