اختراع های انقلابی

۱۴ اختراع انقلابی از دهه گذشته که زندگی بشر را برای همیشه تغییر داد

پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر سرعتی باورنکردنی داشته و توانسته زندگی بشر را برای همیشه تغییر دهد. اگر می‌خواهید با ۱۵ مورد از اختراعات جدید در دهه اخیر آشنا شوید، بهتر است همین حالا با این مطلب گجت نیوز همراه شوید!

فناوری‌‌های جدید برای اکثر مردم به بخشی مهم از زندگی تبدیل شده‌اند. اکثر این تکنولوژی‌ها، در دهه‌های اخیر وجود نداشتند و در دهه قبل، تکنولوژی به شکلی باورنکردنی وارد زندگی‌های ما شد. گاهی به نظر می‌رسد بعضی از این پیشرفت‌ها ماننند گوشی‌های همراه که هر ساله در آن تغییرات کوچکی ایجاد می‌شود تکراری هستند. تلویزیون‌ها هم هر سال با بهبود رزولوشنی که اصلا به چشم نمی‌آید، روانه بازار می‌شوند. لپ‌تاپ‌ها دیگر هیچ تکنولوژی انقلابی ندارند و همه چیز حالا درباره کمی بهتر بودن است و انگار خبری از هیچ تکنولوژی انقلابی نیست.

با این حال اگر کمی از دنیای گوشی‌های هوشمند، لپ‌تا‌پ‌ها،‌ تلویزیون‌ها و به صورت کلی گجت‌ها که این روزها دیگر نوآوری خاصی ندارند دور شویم می‌بینیم اختراع های انقلابی زیادی در دهه گذشته معرفی شده‌اند که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم، روی زندگی ما تاثیرگذار بوده‌اند.

۱۴ اختراع مهم دهه گذشته

بسیاری از حوزه‌های تکنولوژی دیگر به بن‌بست رسیده‌اند و نمی‌توان انتظار داشت استیو جابزی جدید از دل سیلیکون ولی ظهور کند و دنیای تکنولوژی و گجت‌ها را برای همیشه تغییر دهد. اگر از سکون این روزهای سیلیکون ولی و دنیای گجت‌ها عبور کنیم، می‌بینیم اختراع‌های باورنکردنی در حوزه بهداشت و سلامت، فضانوردی، بلاک چین، هوش مصنوعی و نسل جدید وب اتفاق افتاده که زندگی ما را به شکلی باورنکردنی تحت تاثیر قرار می‌دهد. با گجت نیوز همراه شوید تا ۱۴ اختراع بزرگ دهه اخیر را با هم مرور کنیم. همراه با ما بمانید.

NFT؛ رشدی انفجاری، سقوطی بزرگ و تاثیری ماندگار

مفهوم NFT در جهان تازگی دارد اما درک اهمیت آن برای ما ایرانی‌ها کار ساده‌ای نیست. مهم‌ترین اهمیت ان اف‌ تی‌ها در قانون کپی رایت و روش‌های جدیدی که شرکت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند نهفته است. در ایران اگر ما بخواهیم یک آهنگ را گوش کنیم، سراغ ربات‌ها یا وبسایت‌های دانلود آهنگ می‌رویم اما در دیگر کشورها، کاربران باید سراغ اسپاتیفای، ساندکلاد و … بروند. در دنیای فیلم هم قانون بازی همین است و کاربران برای دیدن فیلم و سریال، از پلتفرم‌هایی مانند هولو، نت فلیکس، اچ بی او مکس و … استفاده می‌کنند.

اختراع های دهه گذشته

ان اف تی‌ها می‌توانند تاثیر پررنگی در آینده ما داشته باشند. این توکن‌ها مالکیت دیجیتالی یک آیتم را به خریدار می‌دهند.

با استفاده از این روش، کاربران دیگر حتی صاحب فایل موسیقی یا فیلم نیستند و شرکتی که آن حقوق آن را دارد، می‌تواند هر زمان که خواست دسترسی را از کاربران بگیرد. ان اف تی ها در دنیای مدرن، یکی از آخرین راه‌های مالکیت معنوی محسوب می‌شوند و افراد می‌توانند با داشتن ان اف تی یک اثر، حق استفاده و واگذاری آن را به دست آورند. این اختراع که در سال ۲۰۱۴ سر و صدای زیادی بر پا کرد، از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کند. ان اف تی ها می‌توانند یک فیلم، یک قطعه موسیقی، عکس و هر چیزی که فکرش را بکنید باشند.

اگر هنوز درک کاملی از ان اف تی ندارید، نگران نباشد چون شما تنها نیستید! در سال‌های آینده و با بیشتر شدن اثر ان اف تی، همه ما باید این موضوع را به عنوان یک واقعیت قبول کنیم. این اختراع می‌تواند دوباره مالکیت را به دست مردم برساند اما فقط بخشی از مردم که می‌توانند هزینه بالای ان اف تی های مختلف را بپردازند.

ساعت‌های هوشمند؛ برای اولین بار گجت‌ها ما را آنالیز می‌کنند!

ساعت‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین اختراع های دهه گذشته هستند اما تمام مردم اهمیت این گجت‌ها را درک نمی‌کنند. به باور بسیاری از مردم، استفاده از ساعت هوشمند هیچ مزیت مهمی در مقایسه با ساعت‌های معمولی ندارد اما واقعیت این است که این ساعت‌ها نه تنها این روزها تاثیر مهمی در زندگی کاربران دارند بلکه می‌توانند در آینده‌ای نزدیک و با رشد هوش مصنوعی، تاثیری مهم‌تر داشته باشند.

ساعت‌های هوشمند

ساعت های هوشمند شاید در نگاه اول گجت‌های ضروری نباشند اما وقتی به ویژگی‌های آن‌ها دقت کنید می‌بینید این ساعت‌ها آینده سلامت و تندرستی بشر را تغییر می‌دهند.

ساعت‌های هوشمند می‌توانند فعالیت‌های مهم بدن شما را آنالیز کنند و اطلاعات جالب و حیاتی را در اختیار شما بگذارند. برای مثال اگر مشکل خواب دارید، می‌توانید با استفاده از این ساعت‌ها در زمان خواب برخی از مشکلات خود را شناسایی کرده و با استفاده از راهکارهای موجود، آن‌ها را از بین ببرید. اگر این ویژگی برای شما کافی نیست، بهتر است بدانید بسیاری از ساعت‌های هوشمند می‌توانند یک مربی کامل برای شما باشند. برای مثال اگر به دویدن علاقمند هستید، می‌توانید با استفاده از ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ سامسونگ، یک مربی در کنار خود داشته باشید که به شما درباره سرعت، ایرادات دویدن، میزان اکسیژن و … نکاتی گوشزد کند.

در کنار تمام این موارد، ساعت‌های هوشمند می‌توانند در آینده نقشی مهم در بهبود سلامت کاربران داشته باشند. همین حالا ساعت‌های هوشمند از پس گرفتن نوار قلب بر می‌آیند و کاربران می‌توانند دیتای ساعت را به پزشک خود ارسال کنند. اپل واچ‌ها قدرت تشخیص تصادف را دارند و می‌توانند بدون نیاز به تایید کاربر و به صورت خودکار با نیروهای امدادی تماس بگیرد. پیشرفت هوش مصنوعی هم می‌تواند ساعت‌های هوشمند را متحول کند. هوش مصنوعی می‌تواند در دستیارهای صوتی موجود در ساعت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و نیاز کاربران به گوشی را کمتر کند. همچنین آنالیزهای هوش مصنوعی می‌تواند پایش سلامت فرد توسط این ساعت‌ها را بهبود ببخشد.

واکسن‌های mRNA می‌توانند نقطه پایانی بر بسیاری از بیماری‌ها باشند

تکنولوژی‌های جدید زیادی در دنیای پزشکی معرفی می‌شوند که کمتر کسی از آن‌ها مطلع است اما این تکنولوژی‌ها می‌توانند به سادگی دنیای آینده ما را تغییر داده و به سلامت ما کمک کنند. همه ما دنیای تاریک سال‌های کرونا را به یاد داریم؛ دنیایی که اگر در آن خبری از واکسن‌های بر پایه mRNA نبود به هیچ وجه نمی‌توانستیم به سادگی از آن به سلامت عبور کنیم. این واکسن‌ها توانستند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهند و مسیری را برای آینده ساخت واکسن هموار کنند.

واکسن کرونا

واکسن‌های توسعه‌داده شده بر پایه ام آر ان ای،‌ توانستند عملکردی خیره‌کننده در پیشگیری از ویروس کرونا داشته باشند و پایان دوران ترسناک کرونا را باید مدیون این واکسن‌ها بدانیم.

فناوری واکسن مبتنی بر RNA پیام رسان یا همان ام آر ان ای از اواخر دهه 1980 در حال توسعه بود، اما تا سال 2020 مورد توجه عموم مردم و دولت‌ها قرار نگرفت. شرکت‌های داروسازی مدرنا و فایزر توانستند از mRNA برای جلوگیری از بدترین اثرات ویروس کرونا استفاده کنند و با این کار، به جهان جانی دوباره بدهند. اقتصاد بسیاری از کشورها در رکود بود و هر روز هزاران نفر جانشان را از دست می‌دادند اما این واکسن‌ها توانستند نه تنها دوباره شرایط را به حالت نرمال برگردانند، بلکه به توسعه واکسن‌های مهم دیگری کمک کنند که تاثیر آن‌ها را در سال‌های آینده خواهیم دید.

در حالی که واکسن‌های ساخته شده برای پیشگیری از واکسن کرونا پرمخاطب‌ترین درمان‌های فعلی mRNA هستند که تاکنون به وجود آمده‌اند اما این فناوری می‌تواند در درمان سرطان‌ها و ویروس‌های خاصی مانند زیکا، HIV، RSV و آنفولانزا نیز کاربردی باشد. هنوز تحقیقات زیادی باید انجام شود اما اثربخشی mRNA به عنوان یک پلت فرم واکسن تحت سخت‌ترین شرایط ثابت شده و آینده آن روشن به نظر می رسد.

مدل‌های زبانی بزرگ مانند چت جی پی تی؛ یک انقلاب در تکنولوژی که آخرین اختراع بزرگ بشر باشد!

اگر به دنیای تکنولوژی علاقمند هستید، قطعا درباره هوش مصنوعی اطلاعاتی دارید. هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، همین حالا هم تاثیر مهمی در دنیا داشته‌اند و کار انسان‌ها را آسان‌تر کرده‌اند. با این حال آینده این تکنولوژی کمی مبهم است و هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی می‌توانند به ناجی بشر و یا بزرگ‌ترین نابودگرش تبدیل شوند.

مدل های زبانی

چت جی پی تی و دیگر دوستانش در حال تلاش هستند تا در آینده شغلی برای انسان‌ها باقی نماند!

هوش مصنوعی همین حالا هم مشاغلی مانند برنامه‌نویسی، تولید محتوا و دیگر حرفه‌های دنیای دیجیتال را تهدید می‌کند اما می‌تواند در سال‌های آینده آسیب‌های بزرگ‌تری داشته باشد. برای مثال ممکن است بسیاری از وکلا به دلیل قدرت گرفتن هوش مصنوعی و مراجعه مردم به آن‌ها، کار خود را از دست بدهند. پزشکان هم از خطر هوش مصنوعی در امان نیستند و AI می‌تواند به سادگی جایگزین مشاوره آن‌ها شود.

حتی اگر از استفاده‌های جدی این تکنولوژی بگذریم، نمی‌توانیم بی‌خیال سرگرمی‌هایی که هوش مصنوعی آن‌ها را ممکن کرده شویم. برای مثال هوش مصنوعی POE به شما این امکان را می‌دهد تا بازی‌های زیادی را با هوش مصنوعی انجام دهید. در این هوش مصنوعی حتی می‌توانید با رباتی حرف بزنید که جواب سوالات شما را با هایکوهایی ژاپنی می‌دهد. اگر می‌خواهید با شخصیت‌های واقعی و خیالی مختلف صحبت کنید هم هوش مصنوعی Charachter AI می‌تواند کار شما را آسان‌تر کند.

به طور کلی هوش مصنوعی قدرتمندتر از چیزی است که اکثر مردم تصور می‌کنند و می‌توانند در آینده جنبه‌های مختلفی از زندگی ما را تحت تاثیر قرار بدهد. هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه‌های مختلفی مانند نظامی، سلامت، مشاوره و هر چیزی که فکرش را بکنید به انسان‌ها کمک کند و در بدترین حالت، با از بین بردن مشاغل و قدرتمندتر شدن آینده ما را تهدید کند و به آخرین اختراع مهم بشر تبدیل شود.

راکت‌هایی که قابلیت استفاده دوباره را دارند یکی از مهم‌ترین اختراعات دهه گذشته است

فضانوردی یکی از پرخرج‌ترین فعالیت‌هایی است که به دلیل هزینه‌های باورنکردنی، بسیاری از کشورها حتی سراغش هم نمی‌روند. یکی از مهم‌ترین هزینه‌های مربوط به صنایع فضانوردی، مربوط به راکت‌ها است. این راکت‌ها معمولا پس از پرتاب دیگر استفاده‌ای ندارند و میلیون‌ها دلار هزینه در چند دقیقه به صورت کامل از بین می‌رود. با این حال راکت‌هایی که قابلیت استفاده دوباره را دارند، می‌توانند یک بار برای همیشه این مشکل بزرگ را از بین ببرند و به صنعت فضانوردی رونق دهند.

راکت قابل استفاده مجدد

این راکت‌ها شاید تاثیری در کیفیت زندگی ما نداشته باشند اما شاید فرزندان ما بتوانند به لطف پیشرفت صنعت فضانوردی، تعطیلات خود را خارج از جو زمین بگذرانند!

اگر بخواهیم به شکلی بهتر تاثیر باورنکردنی این راکت‌ها را بگوییم‌، باید اعلام کنیم که تاثیری راکت‌هایی که قابلیت استفاده دوباره را دارند، مانند تاثیری‌ است که پدر بمب اتم با اختراعش روی جهان صنایع نظامی گذاشت. این راکت‌ها در آینده‌ای نزدیک صنعتی تازه به نام توریسم فضایی به وجود خواهند آورد و انسان‌ها می‌توانند بدون نیاز به هیچ دانشی، به فضا بروند. روزهای قدرت گرفتن این صنعت خیلی هم دور نیست و همین حالا شرکت‌های اسپیس ایکس و بلو اوریجین در حال رقابت برای تسخیر فضا هستنند؛ رقابتی که به لطف راکت‌هایی که قابلیت استفاده مجدد را دارند ممکن شده است.

پرینت ارگان‌های بدن انسان، رویایی که سرانجام ممکن شد

ایده ایجاد مصنوعی اندام های قابل کاشت مدتی است که چیزی شبیه جام مقدس در پزشکی پیوند بوده است زیرا می تواند به مسائلی در زمینه مانند رد میزبان اعضای اهدایی یا زمان انتظار طولانی برای در دسترس بودن اهداکننده بپردازد. همه چیز در سال 1988 با اختراع چاپ زیستی سه بعدی که امکان ایجاد مواد بیولوژیکی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی را فراهم کرد، یک گام به جلو برداشت.

ارگان های پرینت شده

پیشرفت صنعت پزشکی خیلی قابل لمس نیست و معمولا اخبار اختراعات در این صنعت، به ندرت توجه بسیاری از مردم را به خود جلب می‌کنند.

ایده استفاده ایجاد اندام‌های مصنوعی که امکان استفاده در بدن انسان‌ها را داشته باشند، به یک رویای بزرگ در جهان پزشکی تبدیل شده‌اند؛ رویایی که همین حالا هم به لطف اختراعات دانشمندان ممکن شده است. همه چیز به سال ۱۹۸۸ برمی‌گردد، زمانی که اولین پرینتر سه بعدی که از مواد زیستی پشتیبانی می‌کند ساخته شد. این تکنولوژی در آن زمان بیشتر در حد یک کانسپت بود اما حالا و در قرن بیست و یکم، اجرای آن ممکن شده است.

در حالی که در سال‌های بعد هم تلاش‌های زیادی برای اجرا کردن این ایده صورت گرفت اما تا سال ۲۰۱۹ میلادی، خبری از این موضوع نبود. در این سال دانشمندان توانستند اولین اندام کاربردی انسان را که یک قلب بود به صورت سه بعدی پرینت کنند. این قلب، عروقی همانند عروق انسان داشت و از قابلیت انقباض طبیعی بهره می‌برد. این پایان ماجرا نبود و مدتی بعد دانشمندان لهستانی توانستند اولین نمونه از لوزالمعده پرینت شده انسان را طراحی کند. هر چند هنوز اجرای این ایده ریسک‌هایی دارد اما در سال‌های آینده، دیگر اهدای عضو به اندازه امروز حیاتی نخواهد بود و مردم می‌توانند از اعضای بدن پرینت شده استفاده کنند.

برنامه پریسکوپ؛ وقتی استریمرها وارد میدان می‌شوند!

برنامه پریسکوپ خیلی شناخته شده نیست اما بدون شک یکی از مهم‌ترین اختراعات دهه گذشته است. تاثیر این اختراع در سلامت یا راحت‌تر کردن زندگی نیست؛ بلکه این برنامه توانست یک شغل جدید و مهم به وجود بیاورد و درآمد میلیون‌ها نفر را تضمین کند. این برنامه در سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد و توانست در تنها چهار ماه به بیش از ده میلیون نفر کاربر فعال برسد. کاری که این برنامه می‌کرد، امکان استریم کردن زنده محتوا بود.

برنامه پریسکوپ

پریسکوپ در صورت بازاریابی بهتر و سرمایه‌گذاری درست، می‌توانست همچنان به کار خود ادامه دهد و به پادشاه دنیای استریمینگ تبدیل شود.

این پلتفرم دیگر مانند گذشته مطرح نیست اما بدون وجود پریسکوپ، دیگر خبری از توییچ و لایو در شبکه‌های اجتماعی مختلف نبود. حالا به لطف پریسکوپ کاربران زیادی بازی‌های خود را استریم می‌کنند و از این راه به درآمد خوبی هم می‌رسند. هر چند کار این برنامه از سال ۲۰۲۱ میلادی متوقف شد اما تاثیری که در دنیای شبکه‌های اجتماعی گذاشت، تا ابد باقی می‌ماند.

تیک تاک؛ افتضاح‌ترین اختراع بشر در دهه گذشته!

حالا که درباره چند اختراع مفید صحبت کردیم، بهتر است سراغ یکی از سخیف‌ترین اختراعات بشر در دهه اخیر نیز برویم. برنامه تیک تاک، در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و دنیای شبکه‌های اجتماعی را تغییر داد. این شبکه اجتماعی که در بسیاری از کشورها پلتفرم محبوب نوجوانان است، بر پایه به اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه بنا شده است. تا پیش از تیک تاک بسیاری از کاربران به ویدئوهای بلند و بررسی‌های دقیق علاقمند بودند اما تیک تاک با تغییر قوانین بازی، توانست ویدیوهای کوتاه را به مهم‌ترین بخش شبکه‌های اجتماعی تبدیل کند.

تیک تاک

تیک تاک بدون شک یک شبکه اجتماعی انقلابی بود اما تاثیر مثبتی به همراه نداشت!

تاثیر تیک تاک به حدی بود که تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی ویژگی مشابهی را طراحی کردند. حالا در اینستاگرام بخش مهمی از برنامه به ریلز اختصاص دارد و در یوتیوب هم بخش شورتس جزو پرطرفدارترین‌ها است. هر چند این برنامه توانست پول خوبی به تیک تاکرها برساند اما معمولا به دلیل محتوای ضعیف و بی‌کیفیتی که در این پلتفرم وجود دارد، مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

هدست‌های VR؛ به واقعیت جدید زندگی سلام کنید!

هدست های VR تا مدتی قبل تنها یک وسیله سرگرمی بودند و معمولا گیمرها به آن علاقه داشتند. پی اس وی آر سونی یکی از پرفروش‌ترین هدست‌های واقعیت مجازی بود که به کاربر این امکان را می‌داد تا در دل بازی‌ها باشد. اما این تکنولوژی می‌تواند در کنار سرگرم کردن کاربر، امکاناتی را به او بدهد که باورکردنش تا چند سال قبل ممکن نبود.

هدست وی آر

تکنولوژی وی آر می‌تواند در آینده نقش مهمی داشته باشد اما باید امیدوار باشیم جهان VR به دست زاکربرگ و دوستانش در متا نیفتد!

همراهی هدست VR با پلتفرم‌هایی مثل متاورس، می‌تواند آینده جذاب اما ترسناکی باشد که در انتظار بشر است. با وجود هوش مصنوعی، نیازی نیست برای رفتن به کنسرت خواننده مورد علاقتان به کشوری دیگر سفر کنید و می‌توانید در فضاهایی مانند متاورس، به کنسرت مورد علاقه خود بروید. این تکنولوژی به دورکارها هم کمک می‌کند و جلساتی که حالا در زوم و گوگل میت برگزار می‌شوند، می‌توانند با استفاده از این عینک‌ها شکلی تازه به خود بگیرند.

در کنار ویژگی‌های مثبت، این تکنولوژی یک روی ترسناک هم دارد. در دنیاهای مجازی، دیگر خبری از آزادی کامل نیست و شرکت‌هایی مانند متا می‌توانند گفتگوها و فعالیت‌های کاربر را بررسی کرده و در صورتی که این فعالیت‌ها مخالف قوانینشان باشد، کاربر را از حضور در پلتفرم منع کنند. در کنار این موضوع، عینک های واقعیت مجازی می‌توانند تاثیری مخرب روی بعد روانی ما بگذارند و فعالیت‌های اجتماعی ما را کاهش دهند.

تکنولوژی 5G؛ وقتی همه چیز به اینترنت متصل می‌شود!

تکنولوژی 5G با سرعت بسیار بالا و کاهش چشمگیر تأخیر، در حال تغییر محسوس زندگی مدرن ما انسان‌ها است. این فناوری می‌تواند تأثیرات عمیقی بر کار، تفریح، آموزش و مراقبت‌های پزشکی داشته باشد. قدرت تکنولوژی 5G بسیار بالا است و در ادامه سعی خواهیم کرد به صورت خلاصه تنها به بخشی‌های تغییرات انقلابی شبکه ۵ جی بپردازیم.

تکنولوژی 5G

تکنولوژی ۵ جی بدون شک یکی از مهم‌ترین اختراعات این لیست است و تاثیر مستقیمی در پیشرفت اکثر آیتم‌های این لیست چهارده‌تایی دارد.

  • تسریع کارهای روزمره: سرعت بالای 5G باعث می‌شود کارهایی مانند بارگذاری صفحات وب، دانلود فایل‌ها، و تماس‌های تصویری به سرعت انجام شوند. این ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین تاثیر 5G در زندگی ما است.
  • امکان کار از راه دور: 5G امکان کار کردن از خانه یا هر مکان دیگر را برای بسیاری از مشاغل فراهم می‌کند. همراهی این تکنولوژی با هدست‌های واقعیت مجازی در شکل دادن به آینده حضور بشر در فضای مجازی کمکی باورنکردنی می‌کند.
  • تجربه بهتر سرگرمی: دانلود و استریم محتواهای صوتی و تصویری با کیفیت بالاتر ممکن خواهد شد. همچنین بازی‌های آنلاین با لگ بسیار کمتری اجرا می‌شوند.
  • پیشرفت آموزش از راه دور: کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی آنلاین با کیفیت بهتری برگزار خواهند شد.
  • اینترنت اشیا: اینترنت اشیا بخش مهمی از آینده بشر را تشکیل می‌دهد. محدودیت‌های سرعتی نسل‌های قبل در 5G وجود ندارند و با استفاده از این شبکه مخابراتی، بسیاری از لوازم خانگی و دستگاه‌ها می‌توانند برای تجربه بهتر کاربر به اینترنت متصل شوند.

دانشمندان به زودی می‌توانند ژن‌های ما را تغییر دهند!

موضوعات کمی در حوزه علوم زیست پزشکی به اندازه ویرایش ژنوم انسان اهمیت دارند. این اهمیت هم به دلیل پتانسیل خیره‌کننده این تکنولوژی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان است و هم به دلیل چالش‌هایی است که اصلاح ژن‌های انسان می‌تواند به وجود بیاورد.

تغییر ژنوم

علم پزشکی همیشه به انسان کمک نمی‌کند و تغییر ژنوم اگر به دست گروه‌های خطرناک بیفتد، می‌تواند مشکلات بیشماری به وجود بیاورد.

روش ویرایش ژن CRISPR یک روش تقریبا ساده برای بریدن یک قطعه DNA و جایگزینی آن با دی ان ای جدیدی است که می‌تواند آینده علم پزشکی را تغییر بدهد. در سال ۲۰۱۸ میلادی، زمانی که یک دانشمند چینی به نام هی جیان کوی با ادعای اینکه از CRISPR برای تغییر جنین‌های دوقلو انسان برای مقاوم‌تر کردن جنین‌های انسان در برابر عفونت HIV استفاده کرده طوفانی بزرگ از انتقادات و اعتراضات به وجود آورد. این دانشمند چینی در نهایت توسط دولت چین به دلیل کلاهبرداری دستگیر شد اما پس از این اتفاق هم دغدغه‌ها درباره پتانسیل تغییر ژنوم به قوت خود باقی ماندند. هر چند روش‌های او اخلاقی نبودند اما ممکن است آینده بشر با کشف او تغییر کند.

تکنولوژی دیپ فیک؛ دیگر به هیچ چیز و هیچ کس نمی‌شود اعتماد کرد!

تکنولوژی دیپ فیک برای بسیاری از کاربران شناخته شده است اما اگر اطلاعات زیادی درباره این تکنولوژی ترسناک ندارید، بهتر است با ما همراه بمانید. تصور کنید روزی از خواب بلند می‌شوید و می‌بینید ویدئویی از شما در فضای مجازی منتشر شده است. شما در این ویدئو در حال انجام اعمالی هستید که می‌تواند زندگی اجتماعی شما را برای همیشه از بین ببرد. این مثال، پتانسیل ترسناک تکنولوژی دیپ فیک را بهتر نشان می‌دهد.

دیپ فیک

تکنولوژی دیپ فیک می‌تواند زندگی تمام ما را تحت تاثیر قرار دهد زندگی افراد زیادی را نابود کند.

به لطف این تکنولوژی کاربران می‌توانند چهره هر فردی که می‌خواهند را روی بدن فردی دیگر بگذارند. با توجه به پیشرفت‌های هوش مصنوعی، امکان شبیه‌سازی صدای هر فردی با داشتن یک نمونه صدا ممکن است و همین موارد باعث می‌شود امکان ساختن ویدیوهایی تقلبی تنها با داشتن چند عکس، فیلم و صدا از یک فرد ممکن شود. نکته ترسناک‌تر این است که در آینده‌ای نزدیک، دیپ فیک در دسترس افراد بیشتری خواهد بود و ممکن است این تکنولوژی مشکلات بیشماری را برای افراد مختلف به وجود بیاورد.

پهپاد‌های DJI؛ انقلابی در دنیای تصویربرداری

گوشی‌های آیفون اولین گوشی موبایل یا حتی اولین گوشی هوشمند نبودند اما توانستند با طراحی جذاب و ویژگی‌هایی کاربرپسند، دنیای گوشی‌های هوشمند را برای همیشه تغییر دهند. نقشی که شرکت اپل و گوشی‌های آیفون در دنیای گوشی‌های هوشمند داشتند را پهپادهای DJI در دنیای تصویربرداری ایفا کرد.

پهپاد دی جی ای

تا پیش از عرضه پهپادهای دی جی آی، این گجت‌ها تنها در اختیار نیروهای نظامی بودند اما این شرکت چینی تکنولوژی پهپادها را به دست عموم مردم رساند.

پهپاد فنتوم دی جی آی که در سال ۲۰۱۳ میلادی معرفی و روانه بازار شد، به هیچ وجه ویژگی پهپادهای امروزی را نداشت حتی از یک دوربین هم بهره نمی‌برد. کاربران برای فیلم‌برداری با استفاده از این پهپاد باید از دوربین‌های گوپرو استفاده می‌کردند. با این حال با گذشت زمان پهپادهای این برند توانستند با قیمتی کمتر به دست بسیاری از مردم برسند و دنیای فیلم‌برداری را برای همیشه تغییر دهند.

تکنولوژی‌های مربوط به خانه‌های هوشمند

خانه‌های هوشمند هنوز ایده تازه‌ای محسوب می‌شوند اما می‌توانند در آینده‌ای نزدیک، زندگی ما را ساده‌تر از همیشه کنند. هر چند این تکنولوژی هنوز تا رسیدن به پتانسیل کاملش فاصله زیادی دارد اما همین حالا هم در خانه بسیاری از مردم حضور دارد.

آینده‌ای را تصور کنید که می‌توانید از یخچالتان بپرسید تا فاسد شدن شیر چند روز فرصت باقی مانده؟ یا به اجاق گازتان بگویید پیش از سوختن غذا و درست زمانی که جا افتاد، زیر غذا را خاموش کند؛ حتی می‌توانید به کابینت‌های درون آشپزخانه بگویید زمانی که یک ماده غذایی در حال تمام شدن است، به صورت خودکار آن را از یک فروشگاه آنلاین سفارش دهد.

خانه هوشمند

تکنولوژی خانه های هوشمند می‌توانند زندگی ما را ساده‌تر از همیشه کنند. در تصویر بالا، یک قفل در دوربین‌دار هوشمند را مشاهده می‌کنید.

این موارد، تنها مثال‌هایی کوچک از پتانسیل خانه‌های هوشمند هستند که به لطف اینترنت اشیا و تکنولوژی 5G ممکن خواهد شد. البته این تکنولوژی هم مشکلاتی را دارد؛ برای مثال ممکن است به دلیل پایان پشتیبانی نرم‌افزاری، نیاز باشد لوازم خانگی را هم مانند گجت‌های دیگر، زود به زود عوض کنید. در کنار این موضوع، هکرها می‌توانند با نفوذ به شبکه اینترنت اشیا در خانه شما، ریسک‌های بزرگی برای شما به وجود بیاورند.

به نظر شما از میان تکنولوژی‌هایی که در این مطلب خواندید، کدام مورد توانسته تاثیر بزرگ‌تری روی جهان ما داشته باشد؟ در بخش نظرات با خانواده بزرگ گجت نیوز همراه شوید.