عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

12 مورد از عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

در این مطلب قصد داریم 12 مورد از عجیب ترین شاسی بلندهای جهان در طول تاریخ را معرفی کنیم؛ خودروهایی که از طراحی و قابلیت‌های عجیب و بعضا غیر معمولی برخوردار هستند.

امروزه شاسی بلندها جزو محبوب‌ترین بخش‌های صنعت خودرو محسوب می‌شوند. تنوع شاسی بلندها نیز در این روزها بسیار زیاد شده و مشتریانی که قصد خرید یکی از این خودروها را دارند، انتخاب‌های بیشتری نسبت به همیشه دارند. با این حال با افزایش کراس اوورها و اس یو وی‌ها و کاهش تقاضا برای خودروهای سایر سگمنت‌ها، برخی کارشناسان معتقد هستند که علاقه زیاد به SUVها باعث شده همه خودروهای مدرن یکسان به‌نظر برسند. با وجود این انتقاد تعدادی از کارشناسان و علاقه‌مندان به صنعت خودرو، خودروهای شاسی بلندی هم وجود دارند که کاملا متفاوت با دیگر محصولات هستند. این خودروها با ویژگی‌های خاص و طراحی‌های متمایز و بعضا نامانوس خود، آنقدر عجیب هستند که احتمالا هر جا حاضر شوند، همه نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشانند.

در طول تاریخ و به‌خصوص در سال‌های اخیر، شاسی بلندهای عجیب و غریب زیادی به تولید رسیده‌اند. باید به این نکته اشاره کنیم که هر SUV عجیب و غریبی، لزوما بد نیست و فقط با چیزی که در حالت معمول انتظار داریم، تفاوت‌های زیادی دارند. گاهی اوقات، این خودروها با جابه‌جایی از مرزهای طراحی خودرو، نتایجی را به‌دست می‌آورند که بسیار جالب هستند. اما در نقطه مقابل، شاسی بلندهایی هم وجود داشته‌اند که وقتی به آنها نگاه می‌کنیم، به این فکر می‌کنیم که چگونه سازنده آن به این نتیجه رسیده که تولید چنین شاسی بلند عجیبی، ایده خوبی است؟

در ادامه این مطلب قصد داریم 12 مورد از عجیب ترین شاسی بلندهای جهان که تاکنون به تولید رسیده‌اند را به شما معرفی کنیم.

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان را بشناسید

1. تویوتا لند اسپید کروزر – Toyota Land Speed Cruiser

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

تویوتا لندکروزر به‌دلیل این‌که یکی از قابل اعتمادترین و تواناترین شاسی بلندهای تاریخ است، از شهرت بسیار خوبی برخوردار شده است؛ اما به‌سختی می‌توان این خودرو را در بین شاسی بلندهای سریع قرار داد. تویوتا در سال 2016 با استفاده از لندکروزر، استانداردهای ایالات متحده و تغییرات گسترده در طراحی این خودرو، مدل تغییر یافته‌ای از آن را طراحی و تولید کرد. این مدل از موتور 5.7 لیتری V8 استفاده می‌کرد که حالا حداکثر قدرت آن به عدد باورنکردنی 2000 اسب بخار رسیده بود.

این شاسی بلند عجیب با نام لند اسپید کروزر نام‌گذاری شد و لقب سریع ترین SUV جهان را از آن خود کرد. ارتقای پیشرانه و توان فنی خودرو تنها بخشی از ماجرا بود. برای این‌که این شاسی بلند جعبه‌ای‌شکل به‌اندازه کافی ایرودینامیک شود تا به چنین سرعت بالایی دست پیدا کند، باید فریم را طوری تغییر می‌دادند که سیستم تعلیق پایین‌تر و تایرهای عریض میشلین پایلوت سوپراسپورت را در خود جای دهد.

این خودرو اولین بار در سال 2017 در SEMA رونمایی شد و توانست رکورد جدیدی را به ثبت برساند. بنابراین هر چقدر هم که طراحی لند اسپید کروزر عجیب به‌نظر برسد، اما سریع ترین شاسی بلند جهان محصولی از بنتلی، لامبورگینی یا فراری نیست؛ بلکه یک تویوتا لندکروزر کمتر شناخته شده و البته اصلاح شده است.

2. نیسان مورانو کراس کابریولت – Nissan Murano CrossCabriolet

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

در اوایل دهه 2010، شاسی بلندها در بین خریداران بسیار محبوب بودند و خودروهای کانورتیبل نیز با تقاضای زیادی مواجه شدند. شرکت خودروسازی نیسان بنا به دلایلی با توجه به محبوبیت این دو دسته از خودروها، تصمیم گرفت آنها را با هم ترکیب کند و یک شاسی بلند عجیب با نام مورانو کراس کابریولت را تولید کرد. با وجود ادعای نیسان مبنی بر پر کردن شکاف بین جذابیت یک کانورتیبل و موارد کاربردی در سفرهای روزمره، این خودرو یک وسیله نقلیه عجیب و غریب با کیفیت رانندگی نه‌چندان مناسب بود. وقتی در  سرعت‌های پایین‌تر با مورانو کراس کابریولت رانندگی می‌کردید، به اندازه کافی خوب بود، اما با وجود سیستم تعلیق نرم آن، وقتی در جاده‌های خارج از شهر و با سرعت بالا رانندگی می‌کردید، اوضاع تغییر می‌کرد و اصلا خوب نبود.

بدنه مورانو کراس کابریولت، نسبت‌های نامناسبی داشت و خط سقف پایین آن بر ماهیت حجیم بقیه خودرو تاکید می‌کرد. در مجموع، طراحی این خودرو اصلا جالب و زیبا نبود و حالا که بیش از یک دهه از آن زمان می‌گذرد نیز وقتی به طراحی آن نگاه می‌کنیم حس خوشایندی پیدا نمی‌کنیم. مورانو کراس کابریولت بین سال‌های 2011 تا 2014 به فروش رسید و در نهایت به‌دلیل فروش بسیار کم، از خط تولید نیسان خارج شد.

گفتنی است این آخرین SUV کوچکی نبود که مورد توجه قرار گرفت؛ چرا که چند سال بعد، لندروور از نسخه کانورتیبل خود با نام Evoque رونمایی کرد که آن خودرو خیلی موفق‌تر و بهتر از دستپخت نیسان بود.

3. دارتز  پرومبرون بلک الیگیتور ام ام ایکس ایکس بلک تایگر نسخه سال قمری – Dartz Prombron Black Alligator MMXX Black Tiger Lunar Year Edition

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

شما فقط باید به نام طولانی و عجیب و غریب این شاسی بلند نگاه کنید تا متوجه شوید این یک خودروی لوکس معمولی نیست. دارتز، یک خودروساز اهل کشور لتونی است که این شاسی بلند عجیب را روی پلتفرم مرسدس میباخ GLS 600 ساخته و برای آن از شیشه و بدنه ضد گلوله استفاده کرده است. پیشرانه این خودرو قدرت حداکثر 850 اسب بخار را تولید می‌کند. همانطور که از نام خودرو پیداست، این مدل برای بزرگداشت سال ببر چینی‌ها ساخته شده است و رنگ نارنجی روشن روی بدنه آن به‌معنای ثروت و جشن است.

مطمئنا برای خرید یکی از این خودروها به سرمایه قابل توجهی نیاز خواهید داشت. عجیب اینجاست که شرکت دارتز تا زمانی که Black Alligator یا تمساح سیاه را سفارش ندهید، قیمت دقیق آن را فاش نمی‌کند. گفته می‌شود نسخه‌های قبلی این شاسی بلند حدود 1 میلیون دلار قیمت داشتند.

جدا از ظاهر عجیب و غریب و پوشش‌های زرهی فوق‌العاده، ادعای دیگر دارتز برای شهرت این خودرو این است که در داخل کابین آن از مواد عجیب و غریبی استفاده شده است؛ متریالی از جمله پوست تمساح و کوسه و حیوانات دیگر. همچنین ژنراتورهای شوک الکتریکی روی درها تعبیه شده است تا از نفوذ احتمالی مهاجمان جلوگیری کند. حتی می‌توانید یک بسته ضد پاپاراتزی‌ها را با آژیرها و چراغ‌های لیزری کور کننده سفارش دهید تا با عکاس‌های مزاحم در حین رانندگی با این خودروی زرهی لوکس نارنجی‌رنگ مقابله کنید.

4. گمبالا تورنادو 750 جی تی اس – Gemballa Tornado 750 GTS

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

شرکت تیونینگ آلمانی به نام Gemballa، تخصص خاصی در تولید خودروهای کم‌حجم برای مالکانی دارد که نمی‌توانند تصور داشتن یک ابرخودروی مشابه دیگران را تحمل کنند. یکی از مدل‌های خاص و البته عجیب این شرکت، گمبالا تورنادو است که هنوز هم می‌توانید آن را از این شرکت سفارش دهید. نسل اول آن با نام تورنادو 750 جی تی اس، تاج عجیب‌وغریب‌ترین مدل آنها را بر سر می‌گذارد. این خودرو بر اساس یک پورشه کاین ساخته شده، اما دارای موتور ارتقا یافته با قدرت 750 اسب بخار و کیت بدنه‌ای نسبتا زیبا است.

این خودرو در نگاه اول به اتومبیلی شبیه است که یک شخصیت شرور کارتونی با آن رانندگی می‌کند. چهره پورشه کاین در این خودروی تیونینگ شده، به یک کاریکاتور عجیب و عصبانی از خودش تبدیل شده است. در داخل خودرو، کلیشه‌های معمول تیونر آلمانی به‌کار رفته و ما شاهد المان‌های مجللی هستیم.

در ابتدا قرار بود یک سری محدود از پنجاه خودروی تولیدی گمبالا تورنادو 750 جی تی اس با قیمت اولیه حدود 400 هزار یورو (حدود 586 هزار دلار با توجه به تورم) ساخته و عرضه شود. اطلاعات دقیقی در دست نیست که گمبالا در نهایت توانسته چند دستگاه از نمونه‌های تولیدی خود را به فروش برساند.

5. اسکودریا کامرون گلیکنهاوس بوت – Scuderia Cameron Glickenhaus Boot

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

شرکت تولیدکننده کیت‌های مسابقه‌ای که توسط جیم گلیکنهاوس و همسرش مگ کامرون هدایت می‌شود، ممکن است کوچک باشد،‌ اما تولید برخی از جالب‌ترین اتومبیل‌های مسابقه‌ای آمریکایی در سال‌های اخیر را در کارنامه دارد؛ از جمله باجا بوت SCG که تفسیری مدرن از مسابقه کلاسیک باجا بوت استیو مک کوئین است. اتفاقا گلیکنهاوس در واقع مالک یکی از دو اتومبیل اصلی Baja Boot است و زمانی که در حال رانندگی با آن در نیویورک بود، ایده ساخت نسخه جدیدی به ذهنش خطور کرد.

این شاسی بلند آفرودی عجیب، حاصل همین ایده است که به‌نظر می‌رسد رانندگی با آن جذاب باشد. یک موتور V8 با قدرت 650 اسب بخار در عقب خودرو نصب شده و فاصله 14 اینچی کف خودرو از زمین و سیستم تعلیق مناسب باعث شده‌اند این خودرو بتواند انواع مسیرها و جاده‌ها را فتح کند. گلیکنهاوس و تیمش برای اثبات توانایی خود، یک Boot را از کارگاه خود در کالیفرنیا به خط شروع مسابقه رالی Baja 1000 در سال 2019 رساندند و در کلاس خود در این مسابقه پیروز شدند. این بوت به صورت دو در یا چهار در موجود است.

6. کوگیولا تی رکس – Coggiola T Rex

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

تقریبا تمام علاقه‌مندان به دنیای خودرو به‌خوبی با هامر H1 غول‌پیکر آشنا هستند؛ اما تعداد کمی از افراد، همتای ایتالیایی آن یعنی کوگیولا تی رکس را می‌شناسند. تی رکس روی شاسی هامر H1 ساخته شده و موتور 6.5 لیتری توربو دیزل V8 در زیر کاپوت آن قرار گرفته است. اما برای این خودرو از بدنه کاملا جدید و فضای داخلی مجلل استفاده شد. این خودرو توسط یک خودروساز کوچک اهل تورین ایتالیا ساخته شده و زاییده فکر سرجیو کوگیولا بود. جلوپنجره جیپ‌مانند و قسمت پشتی حبابی‌شکل، ظاهر عجیبی به تی رکس بخشیده و طبیعتا این خودرو را نمی‌توان جذاب‌ترین شاسی بلند موجود در بازار دانست.

این شاسی بلند ایتالیایی بسیار سنگین بود و با وزن بیش از 3175 کیلوگرمی خود، بیش از 18 ثانیه طول می‌کشید تا از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت آن نیز فقط به 134 کیلومتر بر ساعت می‌رسید تا با یک خودرو بسیار کند روبه‌رو باشیم. حتی جیپ چروکی در آن دوره می‌توانست در کمتر از ده ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد.

شرکت کوگیولا قصد داشت 50 دستگاه از این خودرو را با قیمت بیش از نیم میلیون دلار به فروش برساند، اما در نهایت فقط یک نمونه از آن ساخته شد. سرجیو کوگیولا چند سال پس از رونمایی از این خودرو درگذشت و پروژه تی رکس نیز پس از درگذشت او به‌طور کامل لغو شد.

7. جیپ ترئو – Jeep Treo

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

جیپ در سال 2003 میلادی از شاسی بلند عجیبی به‌نام ترئو رونمایی کرد که چشم‌انداز این برند برای آینده بود؛ جایی که خریداران خواهان خودروهایی با سوخت جایگزین با ابعاد کوچک و در عین حال توانا بودند. در Treo، سرنشینان در یک پیکربندی غیر معمول صندلی 2+1 می‌نشستند و یک صندلی نیز می‌توانست تا شود تا فضای بیشتری برای محموله‌های بزرگ در دسترس قرار بگیرد. این خودرو دارای طرح‌بندی ماژولار بود و رادیو، جی پی اس و تهویه مطبوع از طریق یک صفحه نمایش لمسی قابل جابه‌جایی کنترل می‌شدند.

با این حال عجیب‌ترین نکته در خصوص Treo،‌ طراحی بیرونی غیرمعمول و عجیب آن بود. با چرخ‌هایی که از کناره‌ها بیرون زده بودند و فریم‌های کوتاه و جمع‌وجور، قرار بود Treo یک SUV ساب کامپکت باشد، اما چیزی که رونمایی شد شبیه به هیچ خودروی دیگری نبود. در آن زمان گفته می‌شد که نسخه تولیدی جیپ تریو به‌احتمال زیاد ظرف چند سال پس از رونمایی مدل مفهومی، در نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و مدیران این شرکت خودروسازی مطرح در حال برنامه‌ریزی برای این خودرو هستند. همچنین طبق گزارش‌های منتشر شده، این خودرو قرار بود به پیشرانه هیبریدی گازی-الکتریکی مجهز شود.

در نهایت مشخص نشد که چرا این پروژه لغو شد، اما احتمالا مدیران جیپ سرانجام به این نتیجه رسیدند که تقاضای کافی برای چنین شاسی بلندی در بازار وجود نخواهد داشت و احتمالا تصمیم خوبی هم برای کنار گذاشتن این پروژه گرفتند.

8. ایسوزو وهی کراس – Isuzu VehiCross

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

ایسوزو VehiCross یک شاسی بلند آفرودی با قابلیت‌های شگفت‌انگیز، اما با طراحی غیر معمول و نه‌چندان دوست‌داشتنی بود. شرکت ایسوزو برای ساخت این شاسی بلند از بیشتر قطعات ایسوزو Trooper استفاده کرده بود و این خودرو از ساختار سنتی بدنه روی فریم مانند برادر بزرگتر خود استفاده می‌کرد. یک نسخه مسابقه‌ای از ایسوزو وهی کراس در سال 1998 میلادی وارد رالی پاریس-داکار شد و در کلاس خود توانست به پیروزی برسد. سال بعد این خودرو در رالی سافاری استرالیا نیز پیروز شد تا همه VehiCross را به‌عنوان یک SUV مسابقه‌ای خوب، اما با ظاهری بسیار عجیب و غریب بشناسند.

لاستیک زاپاس تعبیه شده در جایی عجیب و غریب که فقط از داخل در عقب قابل دسترسی بود و پوشش پلاستیکی برجسته‌ای که اطراف خودرو را احاطه کرده بود، تنها بخشی از ویژگی‌های عجیب در طراحی این خودرو بودند. به‌نظر می‌رسد که طراحان ایسوزو تمام تلاش خود را کرده بودند که این خودرو را تا حد ممکن عجیب و غریب نشان دهند.

وهی کراس به‌دلیل اندازه خود به‌طور غیر قابل توضیحی سنگین بود و با وجود ابعاد مشابه با تویوتا راو4، حدود 453 کیلوگرم از شاسی بلند تویوتا سنگین‌تر بود. با وجود این، در آن زمان وهی کراس یکی از اسپورت‌ترین خودروهای کلاس خود باقی ماند و از لحاظ فنی، عملکرد خوبی در جاده و خارج از جاده (آفرود) به نمایش می‌گذاشت. ظاهر این شاسی بلند ایسوزو چیزی بود که باعث شد نتواند به موفقیت‌های زیادی از لحاظ فروش در بازار دست پیدا کند. ایسوزو تنها حدود 6 هزار دستگاه از این خودرو را قبل از این که تولید آن برای همیشه متوقف شود، به فروش رساند.

9. اسبارو 4×4+2

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

خودرو Sbarro 4×4+2 در ابتدا به‌عنوان یک همزاد پورشه کاین شروع به کار کرد و سپس توسط دانش‌آموزان مدرسه Espera Sbarro متعلق به فرانکو اسبارو، دوباره طراحی شد و نسخه نهایی آن در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 معرفی شد. در نسخه نهایی، هر اثری از خطوط اصلی طراحی پورشه کاین به‌کلی از بین رفته بود و طراحی گیج‌کننده و عجیبی جایگزین آن شد که ظاهری زشت را به این شاسی بلند بخشید. طبق گزارش‌ها، این خودرو به‌عنوان یک خودرو مسابقه‌ای آفرود با شش چرخ ساخته شد و به‌منظور کاهش وزن، فضای داخلی آن تا جایی ممکن خالی شده بود.

انتخاب یک جفت لاستیک اضافی که کاملا با زمین تماس نداشت، طراحی این خودرو را عجیب‌تر می‌کرد. طراحان هیچ اطلاعاتی را در خصوص هدف خود از تعبیه این چرخ‌ها منتشر نکردند. حتی عجیب‌تر از آن، برش دایره‌ای‌شکلی است که این جفت چرخ را اسرارآمیزتر از قبل می‌کند و به‌نظر می‌رسد هیچ کاربردی جز افزودن به عجایب طراحی خودرو ندارند.

در مجموع، ظاهرا هیچ هدفی پشت طراحی و ساخت خودرو اسبارو 4×4+2 نبود؛ چرا که پس از نمایش این خودرو در نمایشگاه ژنو 2018، دیگر خبری از آن نشنیدیم.

10. سوزوکی ایکس 90 – Suzuki X90

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

در دهه 90 میلادی شاهد بودیم که خودروسازان مختلف، خلاقیت‌های عجیب و غریبی را برای پر کردن جاهای خالی سبد محصولات خود، به نمایش می‌گذاشتند. بسیاری از نمونه‌های اولیه آنها هرگز به تولید نرسیدند؛ اما سوزوکی هیچ تردیدی برای عرضه شاسی بلند کامپکت X-90 نداشت و استقبال از آن نیز بسیار دور از انتظار بود. در واقع این خودرو حتی به‌عنوان یکی از بدترین خودروهای دوران خود، به شهرت زیادی دست پیدا کرد. این موضوع تا اندازه زیادی به این دلیل بود که X-90 سعی می‌کرد چندین کار را همزمان انجام دهد؛ یعنی هم یک کانورتیبل دو نفره باشد و هم یه شاسی بلند کوچک و البته در هیچ‌یک از آنها به‌اندازه کافی خوب نبود.

سواری خشن سوزوکی ایکس 90 به این معنا بود که برای رانندگی در خیابان عالی نیست، اما حتی برای خارج از جاده و عملکرد آفرودی نیز حرفی برای گفتن نداشت. سقف خودرو قابل جابه‌جایی بود، اما وقتی سقف در صندوق عقب قرار می‌گرفت، دیگر جایی برای حمل بار و قرارگیری چمدان‌های شما وجود نداشت. قیمت این خودرو نیز بالا بود و تقریبا با دو برابر قیمت مدل قبلی خود، یعنی سامورایی به بازار عرضه شد که باعث شد بسیاری از مشتریان قدیمی سوزوکی از خرید آن منصرف شوند.

سوزوکی ایکس 90 حتی سریع هم نبود و تقریبا نزدیک به 11 ثانیه طول می‌کشید تا از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت آن نیز به 150 کیلومتر بر ساعت می‌رسید که اصلا جالب نبود. با این اوصاف، اصلا جای تعجب نداشت که ایکس 90 هرگز نتوانست به فروش خوبی دست پیدا کند و تنها دو سال پس از عرضه در سال 1995 میلادی، تولید و فروش آن برای همیشه متوقف شد.

11. دابیان متعلق به شیخ حمد بن حمدان آل نهیان – Rainbow Sheikh’s Dhabiyan

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

شیخ حمد بن حمدان آل نهیان، مولتی میلیاردر اماراتی است که به شیخ رنگین کمان یا Rainbow Sheikh مشهور شده است. وی تمایل زیادی به وسایل نقلیه عظیم‌الجثه دارد. در کلکسیون خودروهای او خودروهایی مثل مرسدس بنز 350SEL با چرخ‌های غول‌آسا، بزرگترین نسخه جیپ Replica عملیاتی موجود و یک کامیون کلاسیک بزرگ دوج که حتی یک تراک معمولی دوج می‌تواند زیر آن پارک کند، دیده می‌شوند.

در گاراژ 200 خودرویی شیخ رنگین‌کمان، همچنین بزرگترین SUV جهان حضور دارد که بر اساس یک کامیون نظامی با نام Oshkosh M1075 ساخته شده و قطعاتی را نیز از دوج دارت، جیپ رانگلر و فورد سوپر دیوتی قرض گرفته است. تمام قطعات کلیدی مکانیکی و ساختاری کامیون نظامی Oshkosh از جمله یک موتور 600 اسب بخاری، در دابیان متعلق به شیخ حمد بن حمدان آل نهیان حفظ شده است. بخش اعظم بدنه جیپ رانگلر در قسمت عقب خودرو نصب شده و کابین راننده را تشکیل می‌دهد. نردبانی در پشت این دابیان نصب شده تا شیخ رنگین کمان بتواند از آن بالا برود.

این خودروی عجیب در موزه خودروی شیخ در ابوظبی نگهداری می‌شود و استفاده خاصی از آن نمی‌شود؛ با وجود این، دابیان شیخ رنگین کمان کاملا کاربردی است و می‌تواند حتی از شیب‌دارترین تپه‌های شنی به‌راحتی بالا برود. این خودرو که بیشتر شبیه به یک تانک نظامی است، از پوشش غیر نظامی با روکش کرومی بهره می‌برد و ظاهر آلومینومی‌مانندی به خود گرفته است.

12. بی ام و ایکس 5 لو مان – BMW X5 Le Mans

عجیب ترین شاسی بلندهای جهان

نسل اول بی ام و ایکس 5 را می‌توان یکی از خودروهای الهام‌بخش برای تمام شاسی بلندهای امروزی دانست. این خودرو یکی از اولین شاسی بلندهایی بود که به‌جای حفظ هرگونه قابلیت آفرودی، روی هندلینگ و رانندگی جاده‌ای لذت‌بخش تمرکز کرد. X5 Le Mans یک مدل منحصربه‌فرد از این شاسی بلند دوست‌داشتنی است که شاید در نگاه اول تفاوت زیادی با یک SUV معمولی نداشته باشد، اما وقتی به زیر کاپوت آن نگاه می‌کنید، همان موتور V12 مسابقه‌ای را پیدا می‌کنید که در مک لارن F1 وجود دارد.

این پیشرانه در بی ام و ایکس 5 لو مان، قدرت 700 اسب بخار را تولید می‌کرد؛ یعنی حدود 120 اسب بخار بیشتر از پیکربندی استفاده شده در خودرو مسابقه‌ای V12 LMR که در سال 1999 در رقابت Le Mans برنده شد. این شاسی بلند به حداکثر سرعت حدود 310 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 4.7 ثانیه طی می‌کند.

این خودرو به‌عنوان یک نمایش فنی برای اثبات پتانسیل و توانایی‌های عملکردی شاسی X5 ساخته شد. حتی امروز یک X5M مسابقه‌ای 2024 با مشخصات رده بالا، نمی‌تواند به اندازه شاسی بلند X5 Le Mans قدرتمند باشد. یک شاسی بلند جعبه‌ای‌شکل و منحصربه‌فرد با موتور V12 مسابقه‌ای ممکن است ترکیبی عجیب و غریب باشد، اما مطمئنا خیلی‌ها دوست دارند پشت فرمان چنین خودرویی بنشینند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*