ریشه زبان انگلیسی

ریشه زبان انگلیسی به 8 هزار سال پیش در ایران بازمی‌گردد

دانشمندان دانشگاه اوکلند نیوزیلند در بازسازی پیداش خانواده زبان‌های هندواروپایی دریافتند ریشه زبان انگلیسی به 8 هزار سال پیش در ایران بازمی‌گردد.

دانشمندان دانشگاه اوکلند کشور نیوزیلند به‌تازگی طی بازسازی پیدایش خانواده زبان‌های هندواروپایی دریافتند ریشه‌های زبان انگلیسی به حدود 8 هزار سال قبل در میان کشاورزان ماقبل تاریخ در جنوب قفقاز در منطقه شرقی ترکیه امروزی و شمال غربی ایران بازمی‌گردد.

ریشه زبان انگلیسی کجاست؟

محققان دانشگاه اوکلند در حالی به چنین یافته‌هایی دست پیدا کردند که زمان و مکان شروع خانواده زبان‌های هندواروپایی حدود 200 سال مورد بحث قرار دارد. این محققان به‌کمک تخصص خود و تحقیقاتی که پیش از آن توسط آلمان انجام شده بود، به این نتیجه رسیدند که مردمان منطقه‌ای از دریای مدیترانه تا خلیج فارس برای نخستین بار به زبان نیا-هندو-اروپایی گفتگو می‌کردند.

زبان‌های هند و اروپایی به‌عنوان پرتکرارترین خانواده زبان‌های جهان محسوب می‌شود. همچنین تعداد این زبان‌ها به بیش از 400 زبان می‌رسد و زبان‌های انگلیسی، روسی، فرانسوی، گیلیک اسکاتلندی، هندی-اردو، بنگالی و پنجابی را نیز شامل می‌شوند.

ریشه زبان انگلیسی

بیش از 80 متخصص زبان با تشکیل یک تیم بین‌المللی توانستند گسترش واژگان اصلی را از 161 زبان هند و اروپایی شامل 52 زبان باستانی یا تاریخی نظیر لاتین و ودایی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. دانشمندان بر این باورند که روش آنها دارای داده‌ها و روش‌شناسی بهتری نسبت به تحقیق‌های قبلی است. آنها دریافتند قدمت زبان نیا-هندو-اروپایی به حدود 8 هزار و 100 سال می‌رسد و 7 شاخه اصلی آن حدود 7 هزار سال قبل از یکدیگر جدا شدند.

کارشناسان بر این باورند که نتایج تحقیقات دانشگاه اوکلند باعث خواهد شد تا دو فرضیه معروف در حوزه زبان‌شناسی شامل فرضیه استپ و فرضیه آناتولیایی مجددا مورد ارزیابی قرار بگیرند. در واقع در فرضیه استپ، محققان منشا این زبان را حدود 6 هزار سال قبل در استپ پونتیک-کاسپین در منطقه‌ای از بلغارستان، رومانی، مولداوی، اوکراین، روسیه و قزاقستان امروزی می‌دانند؛ اما در فرضیه آناتولیایی، منشا این زبان در 8 هزار تا 9 هزار سال قبل و در مناطق غربی ایران بوده است.

محققان در تحقیقات جدید خود دریافتند زبان‌های هندواروپایی در اطراف آناتولی که در گذشته به ایران تعلق داشته، آغاز شده و به سمت شمال و مناطق استپ گسترش پیدا کرده و همچنین ریشه زبان‌هایی بوده که سرانجام به اروپا رسیدند. راسل گری، استاد دانشگاه اوکلند و یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه عنوان کرد ترکیبی از فرضیه‌های آناتولیایی و استپی می‌توانند به معمای 200 ساله زبان هند و اروپایی پاسخ دهند.