خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر

استفاده از شبیه سازهای اندروید در کامپیوتر خطرناک است؛ چه باید کرد؟

اگر استفاده از شبیه‌سازها در رایانه شخصی خطرناک باشد، چگونه می‌توان از خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر آگاه شد و چه راهکارهایی برای جایگزینی آنها در کامپیوتر وجود دارد؟

شبیه سازهای اندروید برای رایانه شخصی از چند ساله گذشته تاکنون به ابزارهایی کاربردی و محبوب تبدیل شده‌اند که کاربران بسیاری در سراسر جهان از آنها بهره می‌برند. با آنها شما می‌توانید به جای چشم دوختن به گوشی خود، بازی‌های موبایل را روی صفحه نمایشی بزرگتر انجام دهید و عملکرد بهتری را از رایانه خود دریافت کنید.

شبیه ساز اندروید در واقع نرم‌افزاری است که عملکرد سیستم‌عامل اندروید را روی رایانه شخصی شما شبیه‌سازی می‌کند. نصب شبیه ساز اندروید در کامپیوتر شخصی بسیار راحت‌‎تر از گذشته است و با آن می‌توانید اپلیکشین‌ و بازی‌های اندروید را روی سیستم خودت نصب کنید.

با توجه به افزایش روزافزون کیفیت بازی‌های گوشی، گیمرهای پی‌سی تمایل دارند از تجربه بازی با جدیدترین گیم‌ها نیز لذت ببرند. این کار با استفاده از یک نرم افزار شبیه ساز اندروید امکان پذیر است. از بهترین برنامه‌های شبیه ساز برای سیستم عامل اندروید می‌توان به شبیه‌ساز RetroArch، شبیه‌ساز Duckstation، شبیه‌ساز NoxPlayer و شبیه‌ساز PPSSPP اشاره کرد.

این شبیه‌سازها امکان بهترین تجربه‌ را نوید می‌دهند، تجربه‌ای که کاربران می‌توانند با قدرت یک رایانه شخصی از بازی‌های موبایلی لذت ببرند. در زمان اوج محبوبیت، چندین شبیه‌ساز رقیب ظهور کردند که برخی از آنها توسط خود توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل پشتیبانی می‌شدند.

خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر

هنگامی که مردم در طول همه‌گیری COVID-19 در خانه‌های خود قرنطینه شدند، استفاده از این شبیه‌سازهای اندروید در کامپیوتر رونق گرفت. با این حال، در سال‌های پس از آن، یک حرکت آرام در بازار شبیه‌سازهای اندروید آغاز شد.

برخی از آنها محو شده و به‌روزرسانی آنها متوقف شده است، در حالی که برخی دیگر دارای مشکلات امنیتی جدی و مشکلات حریم خصوصی هستند و برخی حتی شروع به استفاده از شیوه‌های تجاری مبهم کرده‌اند که می‌تواند کامپیوتر شما را در معرض خطر قرار دهد.

اگر از کاربران شبیه‌سازها هستید و تمایل دارید با خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر آشنا شوید و از آنها در امان بمانید، این مقاله با بررسی مشکلات شبیه‌سازها و معرفی چند راه حل جایگزین به شما کمک خواهد کرد.

اصلی‌ترین مشکلات شبیه‌سازهای اندروید

خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر

منسوخ شدن و مشکلات امنیتی

در حالی که می‌توانید تعداد زیادی شبیه‌ساز اندروید را در گوگل بیابید، چندین مورد از آنها مدت زیادی است که به روز نشده‌اند یا نسخه‌های قدیمی اندروید را اجرا می‌کنند. این یعنی آنها دیگر کاربردی نیستند و شما باید از نصب چنین نرم‌افزارهایی خودداری کنید و به دنبال نصب برنامه‌هایی باشید که به‌صورت مداوم آپدیت‌هایی را دریافت می‌کنند.

برخی شبیه‌سازها که تا چند سال پیش بسیار محبوب بودند و به شدت توصیه می‌شدند، اکنون منسوخ شده‌اند و دیگر نمی‌توانند بازی‌های جدیدتر را اجرا کنند یا در حال حاضر خراب شده‌اند و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه در آینده به‌روزرسانی خواهند شد یا خیر وجود ندارد.

در واقع، اگر از جدیدترین ویژگی‌های امنیتی توصیه شده در ویندوز 11 مانند یکپارچگی حافظه و محافظت از پشته استفاده می‌کنید، اکثریت این شبیه‌سازها در کامپیوتر شما کار نخواهند کرد. مایکروسافت عمدتا بر بهبود ویژگی‌های امنیتی در ویندوز 11 تمرکز کرده است تا از کاربران در برابر تهدید‌ها و حملات مختلف محافظت شود.

خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر

اگر شبیه‌سازهایی با مشکلات ذکر شده را در سیستم خود دارید یا تصمیم به نصب یک شبیه ساز با این ویژگی‌های منسوخ شده گرفته‌اید، برای جلوگیری از مواجهه با خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر بهتر است هرچه سریعتر آنها را با نرم‌افزارهای به‌روز و ایمن جایگزین کنید. حتی اگر یک شبیه‌ساز بسیار مشهور باشد، عدم دریافت آپدیت سبب می‌شود تبدیل به برنامه‌ای منسوخ شود؛ زیرا توسعه‌دهندگان شبیه‌ساز به خود زحمت نداده‌اند که شبیه‌سازها را به‌روزرسانی کنند تا بتوان از این نرم‌افزارها به خوبی استفاده کرد.

ویندوز 11 با ویژگی خاموش کردن چنین شبیه‌سازهایی در هنگام راه‌اندازی عرضه شد و شروع به غیرفعال کردن آنها به‌طور پیش‌فرض در سال 2022 کرد. این اقدام سبب می‌شود خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر به حداقل برسد.

Bloatware و مسائل مربوط به حریم خصوصی

خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر

از آنجایی که اکثر این شبیه‌سازها رایگان هستند، توسعه‌دهندگان نیاز به روشی دارند تا از طریق آن درآمد کسب کنند. روش‌هایی که آنها این کار را انجام می‌دهند استفاده از تبلیغات آزاردهنده و گاهی به‌خطر انداختن حریم خصوصی کاربران است.

بسیاری از این شبیه‌سازها با برنامه‌های اندرویدی از پیش نصب‌شده (Bloatware) با کیفیت مشکوک عرضه می‌شوند که از فروشگاه‌های خود (اغلب با سیاست‌های ایمنی ضعیف) به‌جای فروشگاه Google Play استفاده می‌کنند.

این برنامه‌ها اپ‌هایی هستند که اکثرا شرکت سازنده به صورت پیش‌فرض بر روی دستگاه شما نصب کرده ولی شما نیازی به آنها ندارید. Bloatware می‌تواند به‌طور قابل توجهی سرعت سیستم شما را کاهش دهد. اگر تعداد زیادی از این برنامه‌ها را هنگام راه‌اندازی دستگاه خود دریافت می‌کنید یا این برنامه‌ها عملیات‌هایی را در پس‌زمینه انجام می‌دهند، می‌توانند RAM شما را مصرف کنند و علاوه‌بر کند شدن عملکرد، مصرف باتری بسیار بالایی نیز دارند.

چنین شبیه‌سازهایی مملو از تبلیغات هستند، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی بسیار مشکوکی دارند یا ترکیبی از این دو مورد را باهم ارائه می‌دهند.

خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر

تاثیر نرم‌افزارهایی از این دست فقط بر محیط شبیه‌سازی شده محدود نمی‌شود. چندین مورد با ابزارهای تبلیغاتی نامشخص بارگذاری می‌شوند و مخفیانه ابزارهای غیر‌‌ضروری را روی رایانه شخصی شما نصب می‌کنند. برخی از گیمرها حتی با کی لاگرها، ماینرهای غیرقانونی کریپتو و بیت‌های مختلف دیگری از بدافزارهای بسته‌بندی شده با شبیه‌سازهای اندروید مواجه شده‌اند.

از آنجایی که اندروید یک نرم‌افزار منبع باز است، هر کسی می‌تواند یک شبیه‌ساز برای آن بسازد، از جمله شرکت‌ها و گروه‌هایی با سابقه‌ای که شامل اقدامات برملا کردن اطلاعات کاربر، نرم‌افزارهای جاسوسی و حتی هک‌های دولتی می‌شود.

از طرف دیگر، خود شبیه‌سازها منبع بسته هستند، بنابراین هیچ راهی برای بررسی ایمن بودن کد قبل از اجرای آن وجود ندارد. بنابراین ممکن است در معرض خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر توسط افرادی باشید که نباید به آنها اعتماد کنید.

همانطور که جدی گرفتن برنامه‌های جاسوسی و بدافزارها از اهمیت زیادی برخوردار است، کسب اطمینان از ایمن بودن شبیه‌سازهای اندرویدی قبل از نصب آنها نیز اهمیت زیادی دارد. البته این مقایسه دقیقی نیست، زیرا در سیستم عامل اندروید گوشی همراه گوگل شما را به نصب اپلیکیشن‌ها از فروشگاه پلی اختصاصی خود محدود می‌کند. اما این امر در رایانه شخصی که برنامه‌ها می‌توانند از هر کجا ارائه شوند، یکسان نیست.

راه‌حل‌های جایگزین برای رفع خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر

خطرات شبیه ساز اندروید در کامپیوتر

اگر واقعاً می‌خواهید سیستم عامل اندروید را در رایانه شخصی خود شبیه سازی کنید، خطر برخی از شبیه‌سازها نمی‌تواند سد راه شما شود. دو روش اخیراً منتشر شده برای دریافت تجربه تلفن همراه در کامپیوتر وجود دارد.

اولین و ساده‌ترین راه Google Play Games برای رایانه شخصی است. این برنامه رسمی گوگل به شما امکان می‌دهد مجموعه زیادی از بازی‌های اندروید را روی رایانه شخصی خود اجرا کنید.

این برنامه از نمایه‌های گیمر، ذخیره‌سازی ابری، تابلوهای امتیازات اجتماعی و عمومی، دستاوردها و قابلیت‌های بازی چند نفره در زمان واقعی برخوردار است. سرویس گوگل پلی گیمز به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا ویژگی‌های فوق را بدون اینکه خودشان این ویژگی‌ها را توسعه دهند، در بازی‌های خود بگنجانند.

البته توجه داشته باشید که این پلتفرم هنوز در مرحله بتا است و فقط روی ویندوز 10 و 11 اجرا می‌شود و در همه مناطق در دسترس نیست. اما این با کیفیت‌ترین و ساده‌ترین راه برای دسترسی به بازی‌های موبایل در رایانه شخصی است.

به طور مشابه، مایکروسافت و آمازون برای انتشار Amazon Appstore برای Windows 11 شریک شدند. در حالی که می‌توانید به برنامه‌ها و بازی‌ها دسترسی داشته باشید، محدود به آنهایی هستید که در فروشگاه اندروید آمازون منتشر شده‌اند. اگر فایل‌های APK دارید، می‌توانید برنامه‌های اندروید خود را نیز نصب کنید، اما این مورد توسط مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شود و ممکن است درست کار نکند.

اگر نیاز دارید برنامه‌ای را شبیه‌سازی کنید که در هیچ‌کدام از راه‌حل‌های ذکر شده نیست، هنوز یک گزینه دیگر به نام Android Studio پیش روی شماست، محیط توسعه رسمی گوگل برای اندروید شامل یک شبیه‌ساز است که اندروید موجود را اجرا می‌کند و به صورت اختیاری دارای فروشگاه گوگل پلی است و به شما امکان دسترسی به کتابخانه بسیار گسترده‌تری از برنامه‌ها را می‌دهد.

بر خلاف دو مورد قبلی، Android Studio برای مک نیز موجود است. با این حال، در درجه اول برای توسعه دهندگان در نظر گرفته شده است که برنامه‌های خود را آزمایش کنند، بنابراین کاربر پسند نیست و برنامه‌هایی با منابع بالا ممکن است به خوبی در آن کار نکنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*