پیشنهاد مصادره سکوهای مجازی داخلی توسط شریعتمداری

مدیرمسئول کیهان: سکوهای مجازی داخلی را مصادره کنید!

شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان می‌گوید دولت باید سکوهای مجازی داخلی مثل دیجی‌کالا را به‌نفع خودش مصادره کند تا با نظام همسو باشند!

طی روزهای گذشته، نظارت روی پلتفرم‌های داخلی سختگیرانه‌تر از هر زمان دیگری شده است. ابتدا با پلمپ دفتر دیجی‌کالا به‌علت بی‌حجابی کارمندانش شروع شد و سپس نوبت به دیگر سکوهای مجازی مثل طاقچه و ازکی رسید.

اکنون حسین شریعتمداری، خبرنگار و مدیرمسئول کیهان در یک یادداشت تازه به انتقاد تندی از عملکرد این پلتفرم‌ها پرداخته و معتقد است که آن‌ها به یک دولت موازی تبدیل شده و قوانین نظام را زیر پا می‌گذارند.

شریعتمداری: پلتفرم‌ها، به بخش جدانشدنی زندگی مردم تبدیل شده‌اند

شریعتمداری می‌گوید که سکوهای مجازی به بخش جدانشدنی زندگی مردم کل جهان تبدیل شده‌اند. از فعالیت‌های اقتصادی گرفته تا خرید، حمل و نقل و همینطور ارسال اجناس، همگی از جمله مواردی هستند که پلتفرم‌ها می‌توانند در آن به شما کمک کنند. به اعتقاد وی، تا پیش از آنکه گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت وارد بازار شوند، فقط بخش کوچکی از جامعه به این پلتفرم‌ها دسترسی پیدا می‌کردند. اما حالا طیف گسترده‌تری از جامعه به آن‌ها دسترسی دارند و این زمینه‌ساز دستاوردهای شگفت‌انگیزی در بخش درآمدزایی آن‌ها شده است. به‌طوری که اکنون حتی کودکان زیر ۷ سال هم با بازی‌های اینترنتی اوقات فراغت خود را می‌گذرانند.

در ایران هم حدود ۴۰۰ پلتفرم بزرگ در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند که از مهم‌ترین و پردرآمدترین آن‌ها باید به اسنپ، تپسی، دیجی‌کالا، دیوار، فیلیمو، طاقچه یا آپارات اشاره کرد.

پیشنهاد مصادره سکوهای مجازی داخلی توسط شریعتمداری

این خبرنگار معتقد است که مسئولان کشور دید درستی نسبت به آینده این سکوها ندارند و همین باعث شده نتوانند به‌درستی از ظرفیت پهناور و فراگیر اینترنت استفاده کنند. به‌طور مثال امروزه کاربران برای کتاب خواندن به کتابخانه‌ها نمی‌روند و ترجیح می‌دهند از پلتفرمی مثل طاقچه برای خواندن نسخه الکترونیکی کتاب‌ها استفاده کنند. یا خریدهای اینترنتی (حتی سوپرمارکتی) خود را از طریق دیجی‌کالا انجام می‌دهند، لوازم خانگی خودشان را با دیوار خرید و فروش می‌کنند و تاکسی‌های اینترنتی اسنپ یا تپسی را برای حمل‌ونقل انتخاب می‌کنند.

شریعتمداری می‌گوید، اصلی‌ترین وظیفه دولت تامین نیازهای مردم از طریق یافتن آسان‌ترین راه‌ها است. بنابراین سکوهای مجازی داخلی اکنون در حال ایفای نقش دولت هستند. وقتی عملکرد این سکوها را زیر نظر بگیرید، متوجه گریز از قانون، تخلفات مختلف و در بسیاری از مواقع هم‌سویی با دشمنان خارج از کشور توسط آن‌ها می‌شوید.

یکی از مهم‌ترین نمونه‌های آن هم، مبارزه با قانون حجاب و عفاف است که اخیرا توسط چند پلتفرم از جمله دیجی‌کالا و ازکی شکل گرفته است. این درحالیست که شرکت‌های مذکور به‌خودی خود هیچ سرمایه‌ای ندارند و فقط با دلالی و استفاده از امکانات نظام، درآمدهای چشمگیری را کسب می‌کنند. به‌طور مثال خود اسنپ حتی یک خودرو هم از خودش ندارد یا ازکی خودش یک شرکت بیمه‌گذار نیست.

مدیرمسئول کیهان: دولت باید صاحب تمام سکوهای مجازی شود!

قانون گریزی سکوهای مجازی داخلی

هفته گذشته، شاهد تعطیلی برخی از این پلتفرم‌های متخلف بودیم که برای مبارزه با قانون حجاب و عفاف کشور بلند شده بودند. ولی با توجه به آنکه پلتفرم‌های مذکور وظیفه تامین نیازهای طیف وسیعی از جامعه را بر عهده داشتند، مسئولان کشور تصمیم گرفتند آن‌ها را رفع توقیف کنند. اکنون شریعتمداری معتقد است که دولت نباید اجازه فعالیت یک دولت موازی را در کشور بدهد. به‌اعتقاد او، تنها راهکار اینکه سکوهای مجازی داخلی همیشه همسو با اهداف نظام حرکت کنند و از سوءاستفاده آن‌ها جلوگیری شود، مصادره کردن مالکیت آن‌ها به‌نفع دولت است.

جالب‌تر اینجاست که شریعتمداری می‌گوید صحبت‌هایی نیز در این خصوص شنیده شده و احتمالا به‌زودی شاهد تغییرات بزرگ مدیریتی در این پلتفرم‌ها و نفوذ دولت هسته مرکزی آن‌ها هستیم!