مقبره های گمشده

30 مقبره مهم از پادشاهان و افراد مشهور که هنوز پیدا نشده‌اند

در این مقاله شما با 30 مورد از معروف ترین مقبره های گمشده که متعلق به پادشاهان باستانی و افراد تاثیرگذار در تاریخ هستند آشنا خواهید شد.

کشف غیرمنتظره اسکلت ریچارد سوم در زیر پارکینگی در لستر، انگلستان، این موضوع را یادآور شد که حتی اگر محل دفن برخی از شخصیت‌های تاریخی بزرگ در دنیای کنونی ناشناخته و پنهان باقی‌مانده‌ است، بازهم تحقیقات دقیق باستان‌شناسی در مورد آنها می‌تواند مفید واقع شود. بحث در مورد محل دفن پادشاه بدنام انگلیسی نشان می‌دهد که یافتن بقایای فیزیکی این حاکمان گمشده چقدر می‌تواند مهم باشد.

محل دفن افراد مشهور اسرار باستان‌شناسی ماندگاری را ارائه می‌دهد، اما آنها عمدتاً دارای ارزش نمادین هستند. یافتن مقبره گمشده یک فرمانروا ممکن است رمانتیک‌ترین کشف ممکن در باستان‌شناسی باشد که به نسل کنونی اطلاعات ارزشمندی از گذشتگان و تصویری از زندگی باستانی می‌دهد.

بسیاری از اکتشافات باستان‌شناسی از مقبره‌های باستانی به دست می‌آیند. به عنوان مثال، محققان می‌توانند اطلاعاتی در مورد جامعه افراد دفن شده، نقش آنها در جامعه و فناوری‌های مرتبط با وسایل موجود در قبرها به دست آورند. آزمایش‌های علمی مدرن بر روی بقایای انسان نیز می‌تواند جزئیاتی از جنسیت، قومیت، روابط خانوادگی و رژیم غذایی متوفی را منعکس کند. از سوی دیگر، برخی از این مقبره های گمشده اگر زمانی پیدا شوند، ممکن است اسرار تاریخی را حل کنند.

در اینجا داستان‌هایی در مورد معروف ترین مکان‌های استراحت ابدی 30 شخصیت بزرگ سلطنتی آمده است که اگر پیدا شوند، این مقبره های گمشده می‌توانند بینش هیجان‌انگیزی از گذشته به ما بدهند.

1. اسکندر مقدونی

مقبره های گمشده - اسکندر مقدونی

اسکندر مقدونی تقریباً در صدر هر فهرستی در مورد مقبره های گمشده قرار دارد. تا سال 326 قبل از میلاد، این پادشاه جوان مقدونیه بسیاری از جهان باستان، از یونان و مصر گرفته تا افغانستان و شمال هند را تسخیر کرد.

او در راه فتح کشورهای بیشتری بود که در بابل بیمار شد. گفته می‌شود دلیل بیماری او احتمالاً از مالاریا یا تب حصبه، یا به دلیل نوشیدن بیش از حد شراب بود، برخی نیز ادعا می‌کنند که او مسموم شده بود. به هر دلیلی، او در سال 323 قبل از میلاد درگذشت.

اندکی پس از مرگ اسکندر، بدن وی در عسل نگهداری شد و بین پردیکاس، بطلمیوس یکم سوتر و سلوکوس یکم سردار اسکندر مورد مذاکره قرار گرفت. در حالی که بابل برای اسکندر بهترین مکان دفن بود، برخی از علاقه اسکندر به حاکم آرگید گفته‌اند و به همین سبب تدفین در اگا ورجینا امروزی انجام شد.

اگا یکی از دو مقبره‌ای بود که در ابتدا پیشنهاد شد و دیگری سیوه نام داشت. به نظر می‌رسد در ۳۲۱ قبل از میلاد پردیکاس اگا را برای دفن اسکندر انتخاب کرد، اما بدن اسکندر توسط بطلمیوس یکم سوتر در مسیر ربوده شد. بطلمیوس ابتدا اسکندر را در ممفیس دفن کرد. در اواخر قرن ۴ یا اوایل قرن ۳ قبل از میلاد، در اوایل دودمان بطلمیوسی، جسد اسکندر از ممفیس به اسکندریه منتقل شد و در آنجا دوباره دفن شد. اما اسکندریه در قرن چهارم و پنجم پس از میلاد تا حد زیادی ویران شد و باستان‌شناسان از آن زمان تاکنون نمی‌دانند جسد او کجاست.

شورای عالی آثار باستانی مصر بیش از ۱۴۰ تلاش جستجو برای مقبره اسکندر رسماً انجام داده‌ است. جورج ساندیس در سال ۱۶۱۱ به اسکندریه سفر کرد. بنا بر گزارش‌های او، یک مقبره در آنجا وجود دارد که به عنوان مکان دفن احتمالی اسکندر شناخته شده‌ است.

2. چنگیز خان

مقبره های گمشده - چنگیز خان

چنگیز خان فاتح بزرگ با نام اصلی تموچین، مؤسس و اولین خاقان امپراتوری مغول بود که بعدها به بزرگ‌ترین امپراتوری‌های به هم پیوسته جهان در تاریخ تبدیل شد. او که بخش اعظم عمر خود را به اتحاد قبایل مغول گذراند، فتوحات مغول را توسعه داد و توانست بخش‌های زیادی از چین و آسیای مرکزی را فتح کند.

گسترش چنین قلمرو پهناوری تا زمان مرگش در سال 1227 پس از میلاد در حدود 67 سالگی ادامه داشت. دلیل مرگ وی به بیماری، جراحات شکار یا جنگ نسبت داده شده است. حدود 75 سال پس از مرگ او، مارکوپولوی معروف ایتالیایی، گزارش داد که چنگیز خان در حین مبارزات انتخاباتی بر اثر زخم عفونی تیر درگذشته است.

در زمان چنگیز به دلیل باورهای مذهبی، مکان دفع فرمانروایان مخفی می‌ماند و آنها در مکان‌هایی دور از دسترس به خاک سپرده می‌شدند. گفته می‌شود چنگیز خان از نزدیکانش خواسته‌ بود که پس از مرگ او را بدون هیچ علامت و نشانه مشخصی از محل دفن، به خاک بسپارند. به این ترتیب ملازمان سختی‌های فراوانی را به جان خریدند که مکانی بیابند که قابلیت مخفی ماندن را داشته باشد.

پولو همچنین مدعی شد که بیش از 20 هزار نفر که مکان مقبره را می‌دانستند، برای مخفی نگه داشتن آن کشته شدند و تنها شمار کمی از نزدیکان باقی ماندند که محل دقیق دفن را می‌دانستند. باستان‌شناسان اکنون فکر می‌کنند این مورد از مقبره های گمشده ممکن است جایی در منطقه اوردوس در شمال چین باشد.

3. ملکه کلئوپاترا و مارک آنتونی

مقبره های گمشده - ملکه کلئوپاترا

کلئوپاترا هفتم فیلوپاتور آخرین ملکه مصر و معشوقه‌ی ژنرال رومی مارکوس آنتونیوس (مارک آنتونی به انگلیسی) بود که دوست صمیمی و معاون جولیوس سزار محسوب می‌شد. به عنوان فرعون مصر، کلئوپاترا درگیر رابطه‌ای نامشروع با ژولیوس سزار نیز شد که او را در رسیدن به تاج‌و‌تخت و استحکام‌بخشیدن به قدرتش یاری کرده‌ بود. او پسرش از سزار یعنی سزاریون را تا مقام فرمانروای مشترک مصر ترفیع داد.

پس از قتل سزار در سال ۴۴ پیش از میلاد، او از مارک آنتونی در برابر وارث قانونی سزار، گایوس ژولیوس سزار اوکتاویانوس، حمایت کرد. کلئوپاترا درگیر رابطه عاشقانه دیگری با مارک آنتونی شد و بنا بر اظهارات کنیز مراقب کلئوپاترا، هرگز به‌ صورت رسمی با آنتونی ازدواج نکرد

آنتونی با وارث سزار، اکتاویان (آگوستوس بعدی) متحد شد، اما سپس علیه او شورش کرد و ظاهراً می‌خواست مصر و سرزمین‌های شرقی رم را برای خود و وارثانش نگه دارد. اما آنتونی و کلئوپاترا در نبرد سرنوشت‌ساز اکتیوم در سال 31 قبل از میلاد به نیروهای اکتاویان باختند و کلئوپاترا با از دست دادن پادشاهی خود مواجه شد.

به همین دلیل، او در سال 30 قبل از میلاد جان خود را در اسکندریه گرفت. در این میان گفته می‌شود که آنتونی پس از شنیدن خبر مرگ کلئوپاترا با شمشیر خود را کشت. گمان می‌رود که آنها در کنار هم دفن شده باشند، اما جای دفن آنها معلوم نیست و به عنوان یکی از مقبره های گمشده در جهان درحال کاوش است. به اعتقاد شورای عالی آثار باستانی مصر، آرامگاه آنها در خود معبد تاپوسیریس ماگنا یا در نزدیکی‌ آن واقع در جنوب غربی اسکندریه قرار گرفته‌ است.

4. آمنهوتپ اول

مقبره های گمشده - آمنهوتپ اول

آمنهوتپ اول یا آمنوفیس یکم، دومین فرعون دودمان هجدهم مصر باستان بود که میان سال‌های ۱۵۲۶ تا ۱۵۰۶ پیش از میلاد مسیح فرمانروایی می‌کرد. تا 1504 قبل از میلاد مومیایی او در قرن نوزدهم در یک انبار دفن در نزدیکی شهر مدرن مصر اقصر که قبلاً شهر باستانی تبس بود، پیدا شد، جایی که برای محافظت از آن در برابر دزدان قبر پنهان شده بود. اما مقبره سلطنتی او هرگز کشف نشد.

آمنهوتپ یکم نخستین فرعونی است که گورش را از مجموعه معبد-آرامگاه خود جدا کرد که این به گمانی برای سخت‌تر کردن کار دردان آرامگاه‌ها بوده‌ است. بازماندهای معبد او به احتمال زیاد در شمال انتهایی دیر البحری قرار دارند، چراکه نزدیک به آرامگاه تبسی ۳۵۸ که متعلق به شهبانو اهموسه مریت‌آمون هستند.

دو مکانی که بیشترین احتمال را دارند که مقبره او باشند یکی در دره پادشاهان (کی‌وی۳۹) و دیگری در ذراع ابوالنجا (گور ANB) هستند. به نظر می‌رسد آمنهوتپ اول یک فرعون قدرتمند بوده است که معابد زیادی را در مصر بازسازی کرد و سعی داشت کنترل مصر را به سرزمین‌های خارجی گسترش دهد. او به عنوان یک شخصیت تاریخی در میان مصریان باستان بسیار محبوب بود و به افتخار او یک فرقه تشییع جنازه تأسیس شد.

5. خوفو

مقبره های گمشده - خوفو

مصریان باستان به‌دلیل ساخت مقبره‌های سلطنتی استادانه خود مشهور هستند و بسیاری از مقبره های گمشده در این لیست متعلق به پادشاهان مصری است. مقبره خوفو که یکی از قدیمی‌ترین پادشاهان مصر است، از مقبره‌های کمتر گمشده محسوب می‌شود‌، زیرا درون هرم بزرگ جیزه است که تا به امروز بر منظره نزدیک قاهره مسلط است.

خوفو که در زبان یونانی خئوپس گفته می‌شود، دومین فرعون از دودمان چهارم فرعون‌های مصر باستان به‌شمار می‌آید و دوران فرمانروایی او حدود ۲۳ یا ۲۴ سال از ۲۵۸۹ تا ۲۵۶۶ پیش از میلاد مسیح برآورد شده‌ است. خوفو سازنده هرم بزرگ جیزه است. او سه همسر اصلی داشت که هر یک در یکی از سه هرم کوچک دیگر در نزدیکی هرم بزرگ دفن شده‌اند.

مومیایی خوفو در هرم وسیعی که گفته می‌شود جسد او در آن دفن شده، هرگز یافت نشده است، اگرچه بسیاری از معابر و اتاق‌های موجود در آنجا کاوش شده‌اند. با وجود عظمت و شکوه هرم، قایق بی همتای تشییع جنازه، اشیای اعجاب‌انگیز مراسم خاکسپاری و تصویر موجود از چهره وی روی یک تندیس عاج ۱۰ سانتی‌متری تنها آثاری هستند که از او به جا مانده است.

اسکن‌های اخیر با استفاده از پرتوهای کیهانی، یک تونل پنهان را در داخل هرم نشان داده‌اند، اما تاکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند به یک اتاق مقبره مخفی منتهی شود.

6. آتیلا هون

مقبره های گمشده - آتیلا هون

آتیلا رهبر هون‌ها بود، یک قوم بت‌پرست کوچ‌نشین که در قرن پنجم پس از میلاد به اروپای شرقی و مرکزی حمله کردند و امپراتوری قدرتمند هونیک را با گروه‌های متحد گوت‌ها یعنی آلان و بلغارها تشکیل دادند.

آتیلا یکی از مخوف‌ترین دشمنان امپراتوری روم شرقی و غربی پس از شروع حکومت وحشیانه خود در سال 434 پس از میلاد بود. او در شب آخرین ازدواجش با ایلدیکو که زنی جوان و زیبا از گوت‌ها بود، در اثر خون‌ریزی بینی و به روایتی خون‌ریزی داخلی فوت کرد.

هون‌ها جنازه آتیلا را در سه تابوت درون هم قرار دادند؛ تابوت اول که جسد درون آن قرار داشت از طلا، تابوت دوم که تابوت طلایی را درون خود جا داده بود از نقره و سومین تابوت که تابوت نقره درون آن جای می‌گرفت از فولاد بود. آتیلا آن چنان محبوب مردم خود بود که در عزای او به جای اشک ریختن رگ‌های خود را می‌زدند و خون خود را می‌ریختند.

تصور می‌شود آتیلا در میان ثروت‌های فراوان در جایی در مجارستان دفن شده است، اما گفته می‌شود که خدمتکارانی که او را دفن کردند کشته شدند تا مکان مقبره مخفی بماند و این تابوت اکنون از مقبره های گمشده تاریخ به‌شمار می‌رود.

7. نفرتیتی

مقبره های گمشده - نفرتیتی

نِفِرتیتی همسر بزرگ سلطنتی فرعون مصر آخناتون بود و به عنوان شریک سلطنت همسرش شناخته می‌شود. او به زیبایی شهره بود و پس از کشف مجسمه نیم تنه‌اش در ۱۹۱۲ در مصر به شهرت رسید. این مجسمه در بقایای یک کارگاه مصر باستان در سال 1912 کشف شد.

آخناتون پادشاه اصلاح طلبی بود که نوعی توحید را در لباس پرستش خورشید به مصر معرفی کرد که آن را آتن نامید. آخناتون همچنین بر خانواده سلطنتی تأکید داشت و بسیاری از کنده کاری‌ها او را با نفرتیتی نشان می‌دهند که برخی گمان می‌کنند به نوعی او نیز فرمانروا بوده است.

سال گذشته یک مصر‌شناس مشهور بریتانیایی ادعا کرد که شواهدی پیدا کرده است که نشان می‌دهد نقاشی‌های دیواری و هیروگلیف‌های سلطنتی مقبره توت عنخ آمون ممکن است سرنخی برای کشف مقبره نفرتیتی در اختیار باستان‌شناسان قرار دهد.

این ادعا درباره کشف مقبره نفرتیتی درحقیقت چهارمین ادعای مشابهی است که در هفت سال اخیر توسط افراد مختلف مطرح شده است. بر اساس یک فرضیه بحث‌برانگیزتر که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۳ منتشر شد، نفرتیتی یکی از سه مومیایی ناشناسی است که در مقبره فرعون آمنهوتپ دوم کشف شده است. اما این فرضیه نیز همانند سایر فرضیه‌ها توسط وزارت فرهنگ مصر رد شد و با وجود ادعاهای اخیر، مقبره سلطنتی نفرتیتی و مومیایی او هرگز پیدا نشد.

8. تحوتموس دوم

مقبره های گمشده - تحوتموس

تحوتموس دوم از حدود سال 1492 قبل از میلاد فرعون مصر بود. مومیایی او در همان انبار دفن آمنهوتپ اول بود، اما آرامگاه او هرگز پیدا نشد. تحوتموس دوم به عنوان همسر و برادر ناتنی ملکه هتشپسوت مشهور است که خود پس از مرگ او فرعون و به تنهایی یک حاکم قدرتمند شد.

تحوتموس دوم همچنین یکی از فرعون‌های احتمالی در کتاب خروج از کتاب مقدس است که موسی و بنی اسرائیل را در طول بردگی آنها در مصر مورد آزار و اذیت قرار داد، اما باستان شناسان در مورد اینکه کدام فرعون بوده یا حتی اتفاق افتاده است یا خیر توافق ندارند.

علیرغم تلاش‌های زیادی که برای کشف مقبره تحوتموس دوم انجام شده است، هنوز محل دفن او مانند دیگر مقبره های گمشده یک راز باقی مانده است. باستان‌شناسان تلاش‌های متعددی را برای جستجوی تحوتموس دوم رهبری کرده‌اند، اما تاکنون هیچ شانسی نداشته‌اند. اگرچه برخی اعتقاد داشتند که او برای مدتی در گورستان شماره ۴۲ دفن شده است.

9. آخناتون

مقبره های گمشده - آخناتون

مقبره سلطنتی فرعون آخناتون هرگز پیدا نشد، اگرچه برخی مصرشناسان معتقدند مومیایی دوباره دفن شده او در اوایل قرن بیستم کشف شده است. آخناتون شخصیتی بحث برانگیز بود که نام اصلی او آمنهوتپ چهارم، پس از خدای خورشیدی مصری، آمون بود، اما او پس از فرعون شدن نام خود را به افتخار آتن، خدای خورشیدی جدیدش به آخناتون تغییر داد.

آتون‌گرایی با اصطلاحاتی نظیر تک‌پرستی، یک‌ازچندپرستی و یکتاپرستی توصیف شده‌ است. اصلاحات مذهبی آخناتون مدت زیادی از سلطنت او در حدود سال 1349 قبل از میلاد دوام نیاورد. پس از مرگش، یادبودها و تندیس‌های او را نابود و نامش را از فهرست فراعنه پاک کردند. دین پیشین جایگاه خود را مجدداً به دست آورد و فرعون‌هایی که با فاصله چند سال از مرگ اخناتون به قدرت رسیدند و رابطه خونی مشخصی با سلسله هجدهم نداشتند، از اخناتون در نوشته‌هایشان با نام دشمن و مجرم یاد می‌کردند. با این حال، پسرش توت عنخ آمون (توتانخاتن سابق) پرستش خدایان قدیمی مصر را دوباره برقرار کرد.

در قرن نوزدهم، پایگاه باستان‌شناسی اخناتون در شهر عمارنه کشف شد. یک مومیایی نیز در گور موسوم به KV55 پیدا شد که به نظر می‌رسد متعلق به او باشد؛ در واقع آزمایش دی‌ان‌ای تأیید می‌کند که مومیایی متعلق به پدر توت‌عنخ‌آمون است. اما هنوز مدارک محکمی برای تأیید پیدا شدن این مورد از مقبره های گمشده و مومیایی او وجود ندارد.

10. عنخ‌اِسن‌آمون

مقبره های گمشده

عنخ‌اِسن‌آمون ملکه مشهور دودمان هجدهم مصر بود و تا سال 1322 قبل از میلاد، خواهر ناتنی و همسر توت عنخ آمون و دختر نفرتیتی و آخناتون بود. مقبره او ممکن است در دره پادشاهان در نزدیکی مقبره توت عنخ آمون قرار داشته باشد، اما هنوز کشف نشده است.

به عنوان دختر یکی از فرعون‌ها و همسر یک فرعون، انتظار می‌رود مقبره او درحالتی بسیار باشکوه و مملو از آثار زینتی کشف شود. همچنین فرضیاتی وجود دارد که نشان می‌دهد او پس از مرگ مادرش، احتمالاً مدتی نیز ملکه و همسرِ پدرش بوده است و پس از مرگ پدر، فرمانروایی مصر را به طور مشترک با جانشین او «اسمنخ‌کارع» به‌عهده داشته است. بررسی‌های ژنتیکی نشان می‌دهد یکی از دو ملکه مومیایی‌شده مدفون در مقبره شماره «KV21»، احتمالاً عنخ‌اسن‌آمون است.

11. بودیکا

مقبره های گمشده - بودیکا

بودیکا ملکه قبیله بریتانیایی آی سینی بود که در منطقه نورفولک کنونی در شرق انگلستان زندگی می‌کرد. در سال 60 پس از میلاد، او یک شورش خونین علیه حاکمان رومی بریتانیا را رهبری کرد که در سال 43 پس از میلاد به آن حمله کرده بودند. سپس رومی‌ها ادعا کردند که تنها وارثان پادشاهی ایسنی هستند، اما بودیکا معتقد بود که دخترانش حداقل نیمی از آن را به ارث برده‌اند. ممکن است رومی‌ها ادعای دختران را به دلیل زن بودن به رسمیت نشناخته باشند.

با مذاکره، رومی‌ها دستور دادند بودیکا و دخترانش را شکنجه کنند، پس از آن بودیکا شورش خود را آغاز کرد. چندین قبیله بریتانیایی دیگر به او پیوستند و در حالی که شورش در نهایت توسط رومیان سرکوب شد، شخصیت بودیکا در قرون بعدی به قهرمان ملی انگلیس تبدیل شد.

او پس از آخرین نبرد خود علیه رومیان در سال 61 پس از میلاد، احتمالاً پس از خوردن سم برای جلوگیری از دستگیر شدن، جان خود را از دست داد. شایعه شده است که مقبره او ممکن است در منطقه همپستد لندن یا احتمالاً زیر سکوی قطار در ایستگاه کینگز کراس لندن باشد، اما محل دفن او همچنان از مقبره های گمشده محسوب می‌شود.

12. رامسس هشتم

مقبره های گمشده - رامسس هشتم

رامسس هشتم هفتمین پادشاه دودمان بیستم مصر باستان از پادشاهی نوین بود. دوران فرمانروایی او بسیار ناشناخته‌تر از فرمانروایی دیگر پادشاهان این دوره‌ است. در میان مصرشناسان هنوز درباره ریشه اصلی او اختلاف وجود دارد. به باور بعضی مصرشناسان، او پسر رامسس سوم و شهبانو تی‌یه است. دیگر متخصصان اما بر این باورند که او نوه رامسس سوم از یکی از دو دخترش بوده.

آخرین مقبره مصری گمشده در این فهرست مربوط به رامسس هشتم است که کمتر از یک سال سلطنت کرد؛ زمانی بین 1129 ق.م. و 1126 ق.م. جزئیات زندگی رامسس هشتم بسیار اندک است و مشخص نیست که او چند ساله بود که فرعون شد یا چرا مرد.

با این حال، آنچه مشخص است این است که این دوران برای سلطنتی مصر دشوار بود، بنابراین او ممکن است بر سر جانشینی دچار اختلاف شده باشد. او پس از رامسس هفتم به قدرت رسید و پس از دوران کوتاه فرمانرواییش، رامسس نهم که پسرش نبود بر تخت نشست. او تنها پادشاه این سلسله است که آرامگاهش هنوز کشف نشده است.

13. هارولد دوم انگلستان

مقبره های گمشده - هارولد

پادشاه هارولد دوم که همچنین به عنوان هارولد گادوینسون شناخته می‌شود، به دلیل از دست دادن انگلستان به ویلیام نرماندی در نبرد مشهور است و آخرین پادشاه از سلسله پادشاهان آنگلوساکسون انگلستان محسوب می‌شود. هارولد در آن زمان پادشاه انگلیسی‌ها بود، اما ویلیام نیز ادعای تاج و تخت را داشت.

هارولد در فیلم معروف بایوکس ملیله به تصویر کشیده شده است که پس از اصابت تیر به چشم در حال مرگ است، اما شاهدان نبرد می‌گویند که او توسط سواره نظام نورمن کشته شد. ویلیام اکنون در کان فرانسه به خاک سپرده شده است، اما قبر هارولد هرگز پیدا نشد و محل دفنش به لیست مقبره های گمشده پیوست.

وقایع نگار معاصر ویلیام پواتیه بیان می‌کند که جسد هارولد برای دفن به ویلیام مالت داده شد و جسد او را به اردوگاه دوک آوردند. برخی از مسیحیان ارتدوکس شرقی، پادشاه هارولد را به‌عنوان یک قدیس به‌طور بحث‌برانگیز می‌بینند، هرچند که وی رسماً توسط کلیسای ارتدکس تجلیل نشده است. حامیان تقدس هارولد او را به عنوان یک شهید بالقوه یا حامل اشتیاق می‌بینند.

14. آلفرد وسکس

مقبره های گمشده - آلفرد کبیر

آلفرد وسکس که با نام آلفرد کبیر نیز شناخته می‌شود، اولین پادشاه آنگلوساکسون‌ها بود. او در سال 849 پس از میلاد به دنیا آمد و در اصل بر پادشاهی آنگلوساکسون وسکس حکومت می‌کرد و بیشتر عمر خود را صرف مبارزه با تهاجمات وایکینگ‌ها کرد.

آلفرد پس از انعقاد قراردادی با وایکینگ‌ها که طی آن بخش اعظمی از شمال انگلستان را به آنها داد، فرمانروای برجسته انگلستان شد. تحت فرمان آلفرد بسیاری از اصلاحات دیوانی و نظامی انجام شد که تاثیر ماندگاری در آینده انگلستان داشتند. او در سال 899 در سن 50 یا 51 سالگی درگذشت.

اگرچه آلفرد ابتدا در وینچستر به خاک سپرده شد، اما جسد او چند سال بعد نبش قبر شد و چندین بار در مکان‌های مختلف در میان آشفتگی مذهبی قرن‌های بعد دوباره به خاک سپرده شد. آخرین محل خاکسپاری او در قرن نوزدهم مشخص نیست و محل دفن او اکنون در فهرست مقبره های گمشده قرار گرفته است، اما جستجوها هنوز ادامه دارد.

15. ریچارد سوم

مقبره های گمشده - ریچارد سوم

اگرچه جسد ریچارد سوم، که یکی از تأثیرگذارترین و بدنام‌ترین پادشاهان انگلیسی بود، در زیر یک پارکینگ در شهر لستر در سال 2012 پیدا شد، اما او هیچ مقبره‌ای نداشت‌. ریچارد سوم پسر ریچارد پلانتاژنت، دوک یورک بود. بدنبال قتل فرزندان ادوارد چهارم که قیم آنان بود، وی سلطنتی توأم با قتل و وحشت ایجاد کرد و در نبرد بازورث فیلد توسط هنری تیودور کشته شد.

ریچارد در سال 1485 در نبرد باسورث فیلد کشته شد، پس از اینکه تنها دو سال قبل تاجگذاری کرده بود. مرگ او پایانی بر آشفتگی جنگ‌های رز و صعود سلسله تودور بود که جایگزین سلسله یورکیست او شد. ریچارد به دلیل نقشه‌هایش برای به دست آوردن تاج و تخت، که زمانی به برادرش ادوارد چهارم تعلق داشت، بدنام بود و ویلیام شکسپیر او را به عنوان یکی از بزرگترین شروران تمام دوران معرفی کرد. اما برخی از مورخان مدرن فکر می‌کنند ریچارد سوم آنقدرها هم بد نبود.

پس از مرگ او در میدان Bosworth، او را با عجله در همان نزدیکی دفن کردند و او را به تنها پادشاه انگلیسی تبدیل کرد که مراسم تشییع جنازه و مقبره دولتی نداشت. در سال ۲۰۱۲ پژوهشگران دانشگاه لستر اسکلت ریچارد سوم را پس از حدود پانصد سال در زمین یک پارکینگ عمومی در شهر لستر که در گذشته کلیسای محل دفن این پادشاه بوده پیدا کردند. بقایای جسد ریچارد سوم روز پنجشنبه ۲۶ مارس ۲۰۱۵ در کلیسای جامع لستر دوباره دفن شد.

16. کریستف کلمب

مقبره های گمشده - کریستف کلمب

کریستف کلمب دریانورد اهل جنُوا در ایتالیا بود که بر حسب اتفاق به قاره آمریکا رسید. او که از طرف پادشاهی کاستیل (بخشی از اسپانیا) مأموریت داشت تا راهی از سمت غرب به سوی هندوستان بیابد، در سال ۱۴۹۲ با سه کشتی از عرض اقیانوس اطلس گذشت اما به جای آسیا به آمریکا رسید. کلمب هرگز ندانست که قاره‌ای ناشناخته برای جهان نو را کشف کرده‌است. جایی که بقایای کاوشگر ژنووسی کریستوفر کلمب در آن قرار دارد هنوز مورد بحث است.

کریستف کلمب وصیت کرده بود که در آمریکا دفن شود، ولی در آن زمان در سال ۱۵۰۶ کلیسای مناسبی در آمریکا برای این کار یافت نشد. از این رو وی را در شهر والادولید اسپانیا دفن کردند و سپس به صومعه‌ای در سویل منتقل شد. با این حال جسد او را در سال ۱۵۴۲ از خاک خارج و به هیسپانیولا منتقل کرده و در سانتو دومینگو (پایتخت جمهوری دومینیکن) دفن کردند.

در پایان قرن هفدهم، اسپانیا قسمت غربی هیسپانیولا را به فرانسه واگذار کرد و جسد کلمب به کوبا منتقل شد. بعدها هنگامی که کوبا به استقلال دست یافت، در سال ۱۸۹۸، جسد برای آخرین بار از اقیانوس اطلس گذشت و در کلیسای جامع سبیا اسپانیا دفن شد. هر دو سانتو دومینگو و سویا اکنون ادعا می‌کنند که استخوان‌های کلمب را در اختیار دارند و هیچکس نمی‌داند که حق با کیست.

17. موکتزومای دوم

مقبره های گمشده

موکتزومای دوم یکی از آخرین امپراتوران آزتک در مرکز مکزیک قبل از حمله فاتح اسپانیایی هرنان کورتس به منطقه بود. دو امپراتور دیگر آزتک قبل از کامل شدن فتح اسپانیا بر سر کار آمدند، اما هر دو فقط چند ماه دوام آوردند. او سامانه شایسته‌سالار پیشین را کنار نهاد و نااشراف‌زادگان را از کار در کاخ‌ها باز داشت. موکتزومای دوم به این مشهور است که امیدوار بود اسپانیایی‌های مهاجم را آرام کند و سعی کرد آنها را با طلا بخرد.

روایت‌های متفاوتی درباره مرگ او در سال 1520 وجود دارد و برخی می‌گویند او یا توسط اسپانیایی‌ها به قتل رسید و یا طبق روایت‌های اسپانیایی، توسط مردم خود در کشته شد. براساس برخی گزارش‌ها، او چند روز پس از مرگ سوزانده شد، اما بقایای او هرگز یافت نشد و محل دفن این شخصیت سلطنتی از مقبره های گمشده جهان محسوب می‌شود.

18. آتاهوالپا

مقبره های گمشده

آتاهوالپا سیزدهمین و آخرین امپراتور اینکا در آمریکای جنوبی بود که سرنوشتی مشابه موکتزومای برای او رقم خورد و در سال 1533 در راه کوزکو، پرو، توسط فاتحان اسپانیایی به اسارت درآمد.

فرانسیسکو پیزارو در اوایل سال ۱۵۳۲ با سه کشتی از پاناما رهسپار پرو گردید. بخت با پیزارو یار بود که در هنگام عزیمت او، آتاهوالپا سرگرم جنگ با برادر خود هواسکار بود و فرصت پرداختن به کار اسپانیایی‌ها را نداشت. فرانسیسکو پیزارو به آتاهوالپا پیشنهاد داد که با پر کردن یک اتاق با طلا و دو اتاق دیگر با نقره، باج بدهد، اما پس از رسیدن مقدار زیادی از گنج، پیزارو دستور اعدام آتاهوالپا را صادر کرد.

گفته می‌شود که او را به‌عنوان یک مسیحی دفن کردند، اما چندین روایت نشان می‌دهد که جسد او بعداً توسط پیروانش نبش قبر شد و امروز محل نگهداری آن مشخص نیست. برخی نیز معتقدند آتاهوالپا را پس از اعدام به خاک نسپردند، بلکه او را سوزاندند. نه به این دلیل که زجر بکشد، بلکه به این علت که کسی نتواند جسدش را مومیایی کنند و او از حیات بعد از مرگ بی‌بهره بماند.

19. شاهزاده‌ها در برج

مقبره های گمشده - شاهزاده ها در برج

شاهزاده‌ها در برج به رمز و راز سرنوشت پادشاه مخلوع ادوارد پنجم انگلستان و برادر کوچکترش ریچارد شروزبری، دوک یورک، وارثان تاج و تخت پادشاه ادوارد چهارم انگلستان اشاره دارد. این برادران تنها پسران پادشاه توسط ملکه‌اش الیزابت وودویل بودند که در زمان مرگ پدرشان در سال 1483 زندگی می‌کردند. آنها به ترتیب در سن 12 و 9 سالگی توسط عموی پدری‌شان در برج لندن زندانی شدند.

یکی از نفرت‌انگیزترین اعمال ریچارد سوم ممکن است دستور قتل دو برادرزاده‌اش باشد. ریچارد پس از مرگ پدر ادوارد جوان در سال 1483، تاج و تخت را به عنوان ریچارد سوم به دست گرفت و دو شاهزاده جوان را در برج لندن حبس کرد، ظاهراً برای محافظت از خودشان تا زمانی که یکی از آنها به اندازه کافی بزرگ شود.

با این حال، شاهزاده‌ها دیگر هرگز دیده نشدند و ادعا می‌شود که ریچارد سوم آنها را در آن سال به قتل رساند. در قرن هفدهم، کارگران دو اسکلت کوچک را در برج کشف کردند، اما مشخص نیست که آیا آنها استخوان‌های شاهزاده‌های گم شده بودند یا خیر. به این ترتیب مقبره آنها در شمار مقبره های گمشده قرار گرفت.

20. کامیهامیهای اول

مقبره های گمشده

کامیهامیهای اول اولین پادشاه جزایر هاوایی بود. در اصل، تقریباً هر جزیره در این گروه خانواده سلطنتی خود را داشت و خانواده کامیهامیهای اول این تمایز را برای بزرگترین جزیره هاوایی داشتند.

تصور می‌شد او مظهر پیشگویی بومی هاوایی است و اینکه پادشاه تمام جزایر خواهد شد. او در سال 1795 پس از سال‌ها جنگ و مذاکره به این عنوان دست یافت و تا زمان مرگش در سال 1819 پادشاه ماند. استخوان‌های او در غاری مقدس قرار گرفتند که مکان آن طبق سنت هاوایی مخفی نگه داشته شده است.

21. رابرت اول اسکاتلند

مقبره های گمشده - رابرت اول

رابرت یکم پادشاه اسکاتلند از ۱۳۰۶ تا هنگام مرگش در ۱۳۲۹ بود که به عنوان قهرمان جنگ‌های استقلال‌خواهی اسکاتلند شناخته می‌شود، زیرا او برای رهایی اسکاتلند از سلطه انگلیسی‌ها با ویلیام والاس همراه شد و علیه آنان جنگید.

رابرت یکم چندین بار از ارتش شاه ادوارد یکم شکست خورد اما سرانجام در ۱۳۱۴ توانست نیروهای انگلیسی را در نبرد بنوک‌بورن شکست دهد و پس از آن استقلال اسکاتلند در ۱۳۲۸ و با امضای عهدنامه ساوث‌هامپتون از سوی انگلستان به رسمیت شناخته شد.

مقبره‌ی این پادشاه در کلیسایی در Dunfermline، درست در شمال ادینبورگ، همراه با مقبره‌های سلطنتی دیگر در طول اصلاحات اسکاتلند در قرن شانزدهم تخریب شد. با این حال، تکه‌هایی از این مورد از مقبره های گمشده در قرن هجدهم کشف شد.

22. جیمز اول

مقبره های گمشده - جیمز اول

جیمز اول پادشاه اسکاتلند جوانترین پسر از ۳ فرزند شاه روبرت سوم از همسرش آنابلا دروموند و متولد شده در صومعه دانفرملاین است. وی توسط اعضای یک قبیله رقیب در سال 1437 کشته شد و به تلاش او برای تبدیل شهر مرکزی پرث به شهر سلطنتی پایان داد.

باستان شناسان فکر می‌کنند مقبره او در زیر شهر مدرن، احتمالاً در بقایای یک صومعه قرون وسطایی دفن شده است و آنها به امید یافتن آن در حال حفاری هستند. قلب مومیایی شده او ممکن است توسط شوالیه‌های Order of St John به سرزمین مقدس منتقل شده باشد.

23. کالیگولا

مقبره های گمشده

گایوس سزار آگوستوس ژرمنیکوس، معروف به کالیگولا، از مستبدترین امپراتوران روم بود، اگرچه برخی از مورخان استدلال می‌کنند که او ممکن است شایسته شهرت بد خود نباشد. در جوانی، کالیگولا در ارتشی که پدرش ژنرال آن بود، محبوب بود. سربازان ارتشی که پدرش فرماندهی آنان را برعهده داشت، نام مستعار کالیگولا را به او دادند، چراکه او پوتین‌های سربازیِ کوچکی به پا می‌کرد.

اما پس از به قدرت رسیدن او، اوضاع بسیار بد پیش رفت و در سال 41 پس از میلاد کالیگولا به همراه همسر و دخترش، در مراسم «بازی‌های پالاسیوم» توسط گروهی از محافظان گارد پرتورین به قتل رسید.

اگرچه مقبره بسیاری از امپراتوران روم شناخته شده است، اما مقبره کالیگولا هرگز پیدا نشد. پلیس ایتالیا ادعا کرد که این مورد از مقبره های گمشده را در سال 2011 پیدا کرده است، اما مورخان می‌گویند این مقبره متعلق به او نیست.

24. گورهای قتل عام تولسا

مقبره های گمشده - گورهای قتل عام تولسا

صدها سیاهپوست آمریکایی ممکن است در گورهای بدون علامت در مکان‌های مختلف اطراف تولسا، اوکلاهاما آرمیده باشند. حدود یک قرن پیش، یکی از بزرگترین کشتارهای جمعی نژادپرستانه آمریکا روی داد و سیاه‌‌پوستان بسیاری جان خود را از دست دادند.

کشتار نژادی تولسا نیز مانند بسیاری از فاجعه‌های خشونت نژادی با یک اتهام نادرست آغاز شد. در ۳۱ می ۱۹۲۱، یک گروه اوباش سفیدپوست بیرون دادگاهی که در آن مرد سیاه‌پوست جوانی در بازداشت بود، به اتهام حمله به یک زن جوان سفیدپوست تجمع کردند. در نهایت گروهی از مردان سفیدپوست با گروهی از سیاه‎پوستان در یک پاسگاه پلیس گرد هم آمدند و تیراندازی و درگیری آغاز شد.

کشته شدگان قربانیان شورش نژادی در سال 1921 بودند که به نظر می‌رسد مقامات آن زمان سعی در سرپوش گذاشتن روی این ماجرا داشتند. بیش از 40 گور بی‌نشان از آن زمان در گورستان اوکلون شهر پیدا شده است. مورخان می‌گویند حدود 300 نفر که بیشتر آنها سیاه پوست بودند، در شورش‌ها کشته شدند و اجساد بیشتری را می توان در گورستان اوکلون و جاهای دیگر یافت.

25. فرانسیس دریک

مقبره های گمشده

سر فرانسیس دریک دریاسالار، سیاست‌مدار، دزد دریایی انگلیسی و شخصی مورد علاقه ملکه الیزابت اول بود که در پاناما در سال 1596 هنگام آزار و اذیت گالن‌های اسپانیایی که طلا و نقره را از دنیای جدید حمل می‌کردند کشته شد. او با غارت کشتی‌های اسپانیایی که از قاره آمریکا می‌آمدند اسپانیا را دچار مشکل کرد تا حدی که پادشاه اسپانیا از ملکه الیزابت درخواست سر وی را کرد.

پس از مرگ، جسد او را زره پوشاندند، در تابوت سربی مهر و موم کردند و در حدود 24 کیلومتری شهر پورتوبلو در دریا دفن کردند. از آن زمان تاکنون، غواصان، باستان شناسان و جویندگان گنج به دنبال آن بوده‌اند. اما تاکنون محل دقیق قبر او یک راز باقی مانده است.

26. هارالد بلوتوث

مقبره های گمشده

هارالد بلوتوث (دندان‌آبی) گورمسون یا هارالد بلوتاند گورمسون پسر پادشاه گورم پیر و تیرا دانبود بود. او در بین سال‌های ۹۸۵ تا ۹۸۶، درحالی‌که مقام پادشاهی دانمارک را از حوالی سال ۹۵۸ و پادشاهی نروژ را به مدت کوتاهی احتمالاً حدود ۹۷۰ برعهده داشت، درگذشت.

گورمسون بیشتر به خاطر متحد کردن قبایل متخاصم وایکینگ در منطقه مشهور است. نام او ممکن است به علاقه او به زغال‌اخته اشاره داشته باشد، یا ممکن است به این معنی باشد که او دندان خرابی داشت که سیاه یا آبی به نظر می‌رسید. میراث او امروز در استاندارد بی‌سیم بلوتوث که به دستگاه‌های متفاوت امکان تبادل داده‌ها را می‌دهد، گرامی داشته می‌شود. باستان شناسان چندین قلعه دایره‌ای متمایز را کشف کرده‌اند که بلوتوث برای تثبیت سلطنت خود ساخته بود، اما مقبره او هرگز پیدا نشد.

27. عیسی مسیح

معروف ترین مقبره های گمشده

کلیسای مقبره مقدس در اورشلیم مکان سنتی مقبره حضرت عیسی را مشخص می‌کند و شواهدی وجود دارد که ممکن است واقعاً این مکان مقبره وی باشد. اما باستان‌شناسان اکنون معتقدند که احتمالاً مقبره باغ مشهور در اورشلیم نیست.

بر باور مسیحیان، عیسی مسیح در جایی که اکنون کلیسای قبر مقدس بر روی آن قرار گرفته، مصلوب گشته و از آنجا به آسمان عروج کرده‌است. در زیرزمین کلیسای قبر مقدس، مکانی قرار دارد که بر پایه داده‌های کتاب‌های عهد جدید، قبر عیسی مسیح درآنجا واقع شده‌است. در سال 2007، یک مستند تلویزیونی مدعی شد که مقبره عیسی در شرق اورشلیم را نشان می‌دهد، اما تصور نمی‌شود که این مستند معتبر باشد.

28. تکامسه

معروف ترین مقبره های گمشده

تکامسه یکی از رهبران قوم شوونی بود که سعی داشت بومیان آمریکا را متحد کند تا در برابر اشغال سرزمین‌های خود توسط ایالات متحده اولیه مقاومت کنند. او حدود سال 1768 در اوهایو به دنیا آمد و سال‌ها با استعمارگران آمریکایی جنگید.

برادرش تنسکواتاوا یک رهبر مذهبی قدرتمند بود که تقریباً همان پیام را منتشر کرد. تکامسه با انگلیسی‌ها علیه ایالات متحده در جنگ 1812 متحد شد. اما انگلیسی‌ها او را رها کردند و او در حالی که در سال 1813 علیه نیروهای نبوده سربازان آمریکایی رهبری سپاه را برعهده داشت درگذشت. گفته می‌شود که او در نزدیکی میدان جنگ دفن شده است، اما از قبرش خبری نیست.

29. لئوناردو داوینچی

مقبره های گمشده

لئوناردو دی سر پیرو داوینچی دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی مشهورترین چهره رنسانس ایتالیا است، اما هیچکس کاملاً مطمئن نیست که استخوان‌های او کجا دفن شده‌اند.

او در سال 1519 در فرانسه درگذشت و مدتی در کلیسایی در شاتو دمبواز در دره لوآر به خاک سپرده شد. اما قلعه در طول انقلاب فرانسه به شدت آسیب دید و در سال 1802 تخریب شد. چندین قبر در این مکان تخریب شده یا محتویات آنها به مکان دیگری منتقل شده است و محل نگهداری بقایای داوینچی اکنون نامشخص است.

30. ولاد دراکولا

مقبره های گمشده - ولاد دراکولا

قهرمان ملی رومانی، ولاد دراکولا که همچنین به نام ولاد شمشیرباز نیز شناخته می‌شود، فرمانروای والاچیا در قرن پانزدهم بود و برای استقلال این منطقه از ترک‌های عثمانی مبارزه کرد.

او در روزگار فرمانروایی عثمانی‌ها سیاست مستقلی را در رابطه با عثمانی پیش‌گرفت و در برابر توسعه‌طلبی آن کشور ایستادگی نمود. عمده شهرت ولاد سوم به دلیل مجازات‌های سنگین و شکنجه‌هایی است که در روزگار فرمانروایی خود اعمال می‌کرد. وی در جنگ‌های متعددی که حضور داشت هر اسیری که می‌گرفت را شکنجه می‌داد. او تعدادی زیاد را در آب جوشاند یا دستور داد آنها را چهار میل کنند.شخصیت او را الهام‌بخش داستان کنت دراکولا دانسته‌اند.

در یک واقعه معروف در سال 1462، ولاد یک دهکده کامل شامل 20 هزار مرد، زن و کودک را به چوب بست تا ترک‌هایی را که در حال پیشروی بودند بترساند و ترک‌ها با ترس یا انزجار به عقب برگشتند. نام خانوادگی ولاد، دراکولا، در ابتدا در رومانیایی به معنای اژدها بود اما اکنون به معنای شیطان است و افسانه او الهام بخش داستان‌های خون‌آشام دراکولا بود. آرامگاه او هرگز پیدا نشده است. البته پیدا نشدن این مورد از مقبره های گمشده ممکن است اتفاق خوبی باشد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*