بلک بری استورم

این گوشی بلک بری، یکی از بزرگترین شکست های صنعت موبایل در تاریخ بود

چند سال پیش و پیش از درخشش آیفون و گوشی‌های اندرویدی،‌ بلک بری یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در صنعت موبایل بود اما شکست‌هایش،‌ باعث خداحافظی این برند شدند.  بلک بری استورم، احتمالا بزرگ‌ترین شکست تاریخ این برند و حتی صنعت موبایل بوده است!

شاید این روزها کمتر کاربری با گوشی‌های بلک بری آشنایی داشته باشند اما برای عاشقان قدیمی دنیای تکنلوژی، نام این برند با نوآوری، امنیتی باورنکردنی و طراحی‌هایی فو‌ق‌العاده به ذهن می‌آید. بلک بری سال‌ها بخشی بزرگ از بازار گوشی‌های موبایل را در اختیار داشت اما با ظهور گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس، این برند کانادایی کم‌کم از گردونه رقابت خارج شد و حالا به جز موبایل‌بازهای واقعی، کمتر کسی این برند را به یاد دارد.

روزهایی که بلک بری حال و روز خوبی نداشت، مدیرانش تصمیم گرفتند تا با معرفی یک گوشی جدید، قوانین بازی را تغییر دهند. گوشی بلک بری استورم، ایده مدیران و مهندسان بلک بری برای تسخیر بخشی بزرگ از بازار بود و این شرکت تصمیم گرفت مدل استورم را با لقب «قاتل آیفون» راهی بازار کند.

قاتل آیفون؛ بزرگ‌ترین مقتول صنعت موبایل شد!

بلک بری استورم، محصولی بود که نفرین قاتلان آیفون را شروع کرد؛ گوشی‌هایی که همگی با این لقب راهی بازار می‌شدند اما با شکست‌هایی ترسناک، دنیای گوشی‌های موبایل را ترک می‌کردند. بلک بری تصمیم گرفت برای طراحی مهم‌ترین محصولش در سال ۲۰۰۸، سراغ Research in Motion برود؛ شرکتی که مسئولیت طراحی برند بلک بری را چند سال قبل بر عهده گرفته بود. این شرکت عملکرد موفقی داشت و در برخی از پرفروش‌ترین و جذاب‌ترین گوشی‌های تاریخ را طراحی کرده بود.

بدترین گوشی بلک بری

اگر بلک بری شتاب‌زده و فقط برای به چنگ آوردن بخشی از بازار گوشی‌های موبایل مدل استورم را تولید نمی‌کرد، شاید امروز همچنان سهمی از صنعت موبایل داشت.

این پایان ماجرا نبود و بلک بری تصمیم گرفت برای این گوشی با دو غول دنیای ارتباطات همکاری کند. شریک این شرکت در آمریکا ورایزن بود و در اروپا، وودافون همراه بلک بری شد. همه چیز در رابطه با این گوشی بوی موفقیت می‌داد اما بلک بری توانست گوشی استورم را به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های صنعت موبایل در تاریخ تبدیل کند.

این مدل مشکلات زیادی مانند لگ و باگ، کار نکردن صفحه نمایش لمسی، مشکلات سخت‌افزاری، ناسازگاری‌های نرم‌افزاری، گلیچ‌های اعصاب خردکن و … داشت که باعث به وجود آمدن موجی بزرگ از انتقادات کاربران شد. بلک بری تصمیم گرفت با ارائه آپدیت‌هایی مشکلات این گوشی را حل کند اما کار از کار گذشته بود و مشکلات بیشمار این مدل، شروع سقوط این برند باسابقه شد. تنها یک سال پس از عرضه این مدل، استورم با لقب بدترین شکست تاریخ صنعت موبایل شناخته شد و مدلی که قرار بود قاتل آیفون باشد،‌ یک سال پس از تولید به خاطرات پیوست.

سقوط؛ وقتی هیچ چیز درست کار نمی‌کند!

این روزها در بدترین حالت ممکن، بزرگ‌ترین ایراد بیشتر گوشی‌ها لگ در بازی‌های سنگین، داغ شدن و کیفیت پایین سخت‌افزار است اما در روزهای اول ظهور گوشی‌های هوشمند، پیدا کردن یک گوشی کم‌ایراد بسیار سخت‌ بود.

در این بازار نوپا، بلک بری تصمیم گرفت بدون تحقیق و مهندسی کافی و فقط برای عقب نماندن از اپل، به سرعت هر چه تمام‌تر یک گوشی هوشمند روانه بازار کند. بلک بری می‌دانست در صورت قدرت گرفتن اپل، هیچ شرکتی نمی‌تواند جلویش را بگیرد و با تولید شتاب‌زده بلک بری استورم، می‌خواست هر طور شده به هدفش یعنی شکست آیفون برسد.

مشکلات بلک بری

بلک بری استورم یک معجون کامل از ایرادهای مختلف بود و حتی وفادارترین کاربران این برند هم نمی‌توانستند از عملکرش دفاع کنند.

بلک بری حتی تلاش کرد برخی از ویژگی‌های گوشی‌های قدیمی و آیفون‌های جدید را بازآفرینی کند تا ارزش خرید گوشی‌اش بیشتر شود. برای مثال در بلک بری استورم، ویژگی به نام SurePress وجود داشت که یک کپی ضعیف از بازخورد زدن کلید گوشی‌های قدیمی بود. رزولوشن نمایشگر این مدل هم با توجه به سال عرضه‌اش به شدت بالا بود و می‌توانست در مواردی از آیفون اپل بهتر عمل کند.

با این حال عملکرد کلی این گوشی حتی به آیفون‌های اپل نزدیک هم نبود. مشکلات این گوشی بیشمار بودند و مواردی مانند تایپ بسیار سخت روی نمایشگر قابل کلیک گوشی، سیستم عامل بهینه نشده برای نمایشگرهای لمسی و ایرادات نرم‌افزاری دیگر باعث شدند بلک بری با گوشی استورم به سمت بدنامی پیش برود.

آیفون یک برگ برنده دیگر در مقایسه با بلک بری استورم داشت و آن هم اپ استور قدرتمندش بود. دنیای آیفون پر از توسعه‌دهندگانی بود که می‌خواستند بهترین برنامه‌ها را برای کاربران آی او اس توسعه دهند اما کمتر توسعه‌دهنده‌ای حاضر می‌شد برنامه‌هایش را برای بلک بری استورم توسعه دهد. آیفون 3G به دنیایی از برنامه‌ها دسترسی داشت و حتی حال و روز اولین گوشی‌های اندرویدی هم بهتر از استورم بود.

شکست استورم در واقع شکست بلک بری بود

این که بگوییم بلک بری استورم مطابق انتظارها عمل نکرد، یک لطف بزرگ به این محصول شکست‌خورده است و با هر متر و معیاری، این مدل شانس رقابت با آیفون یا اولین گوشی‌های اندرویدی را نداشت. این گوشی قرار بود قاتل آیفون باشد اما در بسیاری از رده‌بندی‌ها، با عنوان بدترین گوشی هوشمند تاریخ شناخته می‌شود.

شکست بلک بری

شاید اگر بلک بری استورم موفق می‌شد، مسیر این شرکت برای همیشه تغییر می‌کرد و می‌توانست سال‌های بیشتری در بازار گوشی‌های موبایل بماند.

با این که بلک بری تلاشش را کرد تا این گوشی را نجات دهد و آپدیت‌های بیشماری را برای بهبود تجربه کاربران منتشر کرد اما باز هم ایرادات این گوشی از بین نرفتند. بسیاری از مشکلات بلک بری استورم ریشه در ناهماهنگی میان سخت‌افزار و نرم‌افزار، توسعه شتاب‌زده گوشی و عدم درک دقیق نیازهای کاربر ریشه داشت و هیچ راه حلی برای از بین بردن آن‌ها وجود نداشت. حتی مدیرعامل وقت بلک بری در یک مصاحبه اعلام کرده بود در گوشی استورم آن‌ها بیش از حد تلاش کردند و نتیجه نهایی، آن چیزی نشد که انتظارش را داشتند.

در نهایت این گوشی با هزینه‌های بسیار بالا و امید سهام‌داران بلک بری، حتی یک سال هم نتوانست در یادها بماند و حالا کمتر کسی به خوبی از مدل Storm یاد می‌کند.

نظر شما درباره گوشی‌های برند بلک بری چیست؟ آیا در گذشته از گوشی‌های این برند استفاده کرده‌اید؟ در بخش نظرات با گجت نیوز همراه شوید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.