خرید لپ تاپ اشتباه

چرا خرید این ۷ برند لپ تاپ یک اشتباه بزرگ است؟

در ادامه به معرفی برندهایی می‌پردازیم که خرید لپ تاپ های آن‌ها می‌تواند یک اشتباه بزرگ تلقی شده و عواقب فراوانی برای شما داشته باشند.

خرید یک لپ تاپ برای استفاده حرفه‌ای یا روزمره کار ساده‌ای نیست و بخش عمده‌ای از این مساله به‌خاطر  تنوعی است که در بازار این محصول قابل مشاهده است.

البته هریک از برندهای تولیدکننده لپ تاپ قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند. با این وجود برخی از آن‌ها عملکردی پایین‌تر از انتظار کاربران ارائه می‌دهند و صاحب نظران توصیه می‌کنند حتی‌الامکان سراغ خرید این دسته محصولات نروید.

نکته قابل توجه در خصوص خرید یک لپ تاپ این است که هرگز نباید این دستگاه را صرفا به‌خاطر برندش خریداری کنید. چرا که در این صورت نه تنها ممکن است صرفا بابت برند هزینه اضافی پرداخت کنید، بلکه این احتمال هم وجود دارد که دستگاه خریداری شده‌تان هرگز نتواند پاسخگوی انتظار شما باشد.

همچنین دیگر نکته حائز اهمیت در خصوص خرید لپ تاپ ها استفاده کاربر از آن‌هاست. به‌عنوان مثال خرید یک لپ تاپ گیمینگ تفاوتی کلیدی با خرید یک لپ تاپ برای کارهای اداری دارد.

لپتاپ خراب

در ادامه این متن به معرفی تعدادی از ضعیف‌ترین برندهای سازنده لپ تاپ می‌پردازیم که خرید محصولات آن‌ها اشتباهی بزرگ تلقی می‌شود.

نتایج این متن بر اساس گزارشات، نقدها و نظرات کاربران در سال‌های اخیر جمع‌آوری شده و توسط وبسایت Worst Brands ارائه شده است.

خرید لپ تاپ از کدام برندها اشتباه است؟

بر اساس گزارش کاربران، برندهای سامسونگ، ام اس آی، ال جی، اپل، گیت‌وی، ریزر و مایکروسافت در شمار بدترین تولیدکنندگان لپ تاپ به شمار می‌روند.

جدول زیر به‌طور خلاصه ایرادات محصولات هریک از این برندها را تشریح می‌کند:

برندمهم‌ترین ایرادات از نظر کاربران
سامسونگ
  • طراحی ضعیف
  • عمر کم باتری
  • قیمت بالا
  • گارانتی نه چندان مناسب
ام اس آی
  • نبود پشتیبانی و خدمات مشتریان
  • طراحی‌های خشن و زمخت
  • داغ کردن در حین استفاده
ال جی
  • کیفیت پایین کیبورد و ترک پد
  • نامناسب برای بازی
  • قیمت نسبتا بالا
اپل
  • نبود خلاقیت در طراحی
  • کیفیت نه چندان مناسب کیبورد و تاچ پد
  • مشخصات فنی ضعیف
  • محدودیت در ارتقای سخت افزاری
گیت‌وی
  • داغ کردن در حین استفاده
  • مشکل در شارژدهی باتری
  • قیمت بالا
  • مشخصات فنی ضعیف
ریزر
  • داغ کردن در حین استفاده
  • مشکلات عمر باتری
  • قیمت باتری
مایکروسافت
  • یکنواختی و نبود تنوع در ساخت
  • قیمت بالا
  • محدودیت در پورت‌های اتصال

در ادامه با جزئیات بیشتر به بررسی هریک از این برندهای تولیدکننده لپ تاپ و مشکلات هریک از نظر مخاطبین خواهیم پرداخت.

سامسونگ

خرید لپ تاپ اشتباه

ممکن است نام سامسونگ همانند الماس در نوک قله صنعت گوشی های موبایل بدرخشد؛ اما این مساله اصلا در خصوص بازار لپ تاپ‌ها صادق نیست.

لپ تاپ های سامسونگ عموما قیمت بسیار بالایی دارند؛ اما برخی ایرادات آن‌ها ارزش خریدشان را پایین می‌آورد.

در وهله نخست، طراحی لپ تاپ های سامسونگ در بهترین حالت، متوسط ارزیابی می‌شود.

این لپ تاپ ها همچنین در بخش شارژدهی باتری هم عملکرد ضعیفی دارند و این مساله در خصوص اکثر محصولات این برند صادق است.

بعلاوه، اکثر لپ تاپ های این غول کرده‌ای فاقد هیچ‌گونه خلاقیت خاصی بوده و قادر به رقابت با محصولات جذاب و هیجان‌انگیز برخی کمپانی‌های دیگر نیستند.

دیگر مشکلی که کاربران در خصوص لپ تاپ های سامسونگ به آن اشاره کرده‌اند، گارانتی ضعیف آن‌هاست که در بسیاری شرایط، پاسخگوی نیازهای مشتریان نیست. این مساله البته طبیعتا برای کاربران کشور ما اهمیت چندانی ندارد!

بنابراین در صورتی که قصد دارید یک لپ تاپ سامسونگ خریداری کنید، بهتر است برای این دسته مشکلات آماده باشید.

ام اس آی

نوت بوک ام اس آی

اگر به بازی‌های ویدیویی علاقمند هستید، در هنگام خرید لپ تاپ های MSI باید نهایت دقت را داشته باشید.

بسیاری محصولات ام اس آی از کارت گرافیک‌های مجزا بهره می‌برند که برای انجام بازی‌های ویدیویی مناسبند. با این وجود برخی ایرادات، خرید این محصولات را با ابهام روبرو می‌کند.

لپ تاپ های گیمینگ این برند البته طراحی جذابی دارند. با این وجود اکثر این دسته لپ تاپ ها سنگین و بزرگ بوده و کاربر را در حین حمل با مشکل روبرو می‌کنند.

مساله حائز اهمیت دیگر در خصوص لپ تاپ های MSI قیمت بالای آن‌هاست. در اختیار داشتن پردازنده‌های حرفه‌ای و قدرتمند در کنار کارت گرافیک‌های مخصوص بازی باعث افزایش تنوع محصولات این برند شده است. با این وجود، قیمت بالاتر، هزینه‌ای‌ست که افراد باید برای برخورداری از این قابلیت‌ها پرداخت کنند.

از سوی دیگر، به گزارش برخی کاربران، یکی دیگر از مشکلات بزرگی که خرید لپ تاپ های ام اس آی را به یک اشتباه تبدیل می‌کند، مشکلات حرارتی آن‌هاست که به‌طور مستقیم عملکرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از طرف دیگر، همانند سامسونگ، پشتیبانی و خدمات پس از فروش MSI هم چندان تعریفی ندارد و در صورت برخورد به مشکل پس از خرید، نمی‌توان چندان روی خدمات مشترکین این برند حساب کرد!

همچنین با وجود این که لپ تاپ‌های گیمینگ MSI معمولا محصولاتی قدرتمند با عملکرد حرفه‌ای هستند، اما پایین بودن تنوع محصولات این برند در مقایسه با سایرین یکی از مشکلات بزرگ آن به شمار می‌رود.

ال جی

خرید لپ تاپ اشتباه

لپ تاپ های ال جی بیش از هرچیز به‌خاطر وزن و ضخامت کم و صفحه نمایش‌های بزرگشان در بین کاربران معروفند. با این وجود، نسل‌های مختلف سری محصولات گرم (Gram) این کمپانی کره‌ای اکثر خریداران را ناامید کرده است.

به همین دلیل است که LG در لیست بدترین برندهای تولیدکننده لپ تاپ قرار گرفته است.

سری Gram با طراحی باریک و ظریف و صفحه نمایش‌های با اندازه‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند. با این وجود قیمت این دستگاه‌ها عموما بالاتر از ارزش واقعی‌شان است و می‌توان با جستجو در بازار محصولات ارزشمندتری در رده قیمتی آن‌ها پیدا کرد.

دلیل اصلی قرار گرفتن LG در این لیست، طراحی ناامیدکننده تاچ پد و کیبورد است که اکثر نقدکنندگان این محصول به آن اشاره داشتند.

بر اساس شکایات کاربران، تاچ پد این دستگاه‌ها اصلا راحت نیست و در بسیاری مواقع با مشکلاتی نظیر عدم تشخیص انگشت یا کلیک‌های تصادفی و ناخواسته روبروست.

از سوی دیگر، طراحی کیبورد لپ تاپ های ال جی هم استاندارد نیست و دکمه‌های کیبورد در آن بیش از اندازه کوچک هستند. علاوه بر این، لبه‌های کیبورد هم فضای کافی برای عملکرد مناسب و راحت ندارد.

در کنار این مشکلات ال جی، مسائل دیگری هم وجود دارد که خرید لپ تاپ های این برند را به یک اشتباه تبدیل می‌کنند! به‌عنوان مثال، نبود صفحه نمایش لمسی، طراحی بسیار ساده و فاقد خلاقیت و عملکرد ضعیف سیستم صوتی از جمله نکاتی هستند که در هنگام خرید، باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

به‌طور کلی لپ تاپ های Gram کیفیت صدای مناسبی نداشته و اگر به‌دنبال تجربه صوتی ایده‌آل هستید، احتمالا باید اسپیکرهای جداگانه خریداری کنید.

اپل

مک بوک

ممکن است گمان کنید قرار گرفتن اپل در لیست بدترین تولیدکنندگان لپ تاپ در جهان یک شوخی است! با این وجود، همان‌طور که اشاره شد، مطلب حاضر نتیجه بازخورد و نقد بسیاری کاربران لپ تاپ‌هاست و آن‌طور که به نظر می‌رسد، صاحبان مک بوک‌های اپل چندان از برخی جنبه‌های آن رضایت ندارند!

البته نمی‌توان منکر پیشرو بودن اپل در بحث تکنولوژی شد. با این وجود بسیاری کاربران، علاوه بر تکنولوژی پیشرفته به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های دیگر هم نیاز دارند!

به‌عنوان مثال، مک بوک‌های اپل بیش از حد گران‌تر هستند؛ به‌طوری که با پرداخت هزینه‌ای چندین برابر ارزان‌تر می‌توان جایگزین‌هایی ارزان قیمت‌تر با مشخصات فنی قدرتمندتر پیدا کرد!

بسیاری مک بوک‌های قدیمی‌تر صرف از درگاه‌های USB-A بهره برده و فاقد پورت‌های USB-C هستند. این مساله یک افتضاخ تکنولوژیک برای لپ تاپ‌ها به شمار می‌رود؛ چرا که سرعت انتقال داده را به‌شدت کاهش داده و استفاده از اکسسوری‌های مختلف را با محدودیت‌های فراوانی روبرو می‌کند.

از سوی دیگر محدودیت در امکان ارتقای قطعات سخت افزاری هم مساله مهم دیگری است که گریبان‌گیر تمامی محصولات اپل است. بنابراین در صورتی که قصد خرید یک مک بوک دارید باید حتما پیش از انجام این کار، برخی محدودیت‌های این دستگاه‌ها را در نظر بگیرید.

به‌عنوان مثال، عدم امکان ارتقای حافظه یا رم یکی از این محدودیت‌ها مهم است.

اپل همچنین هنوز هیچ اعتقادی به افزودن صفحه نمایش لمسی به مک بوک‌هایش ندارد. بنابراین مطلقا هیچ لپ تاپ این کمپانی دارای صفحه نمایش لمسی نیست!

این مساله نیز ممکن است فاکتور تاثیرگذاری در انتخاب یک لپ تاپ باشد؛ چرا که تجربه کاربری لمسی بسیار ساده‌تر، روان‌تر و کاربرپسندتر از ماوس و کیبورد است.

گیت وی

خرید لپ تاپ اشتباه

لپ تاپ های گیت وی و ایسر هر دو متعلق به یک کمپانی هستند؛ اما تحت برندهای مختلفی به بازار عرضه می‌شوند.

Gateway در سال‌های اخیر چندان در بازار لپ تاپ ها فعال نبوده و اساسا برند سرشناسی نیست. با این حال ایسر به‌تازگی تصمیم گرفته این برند را احیا کرده و به بازار بازگرداند.

بسیاری لپ تاپ های برند گیت وی قیمت مناسبی دارند؛ اما از قابلیت‌های جذاب بی‌بهره‌اند!

این دسته لپ تاپ ها عموما از پردازنده و کارت گرافیک‌های ضعیفی بهره برده و عملکرد فنی غیرقابل قبولی دارند. علاوه بر این، طراحی آن‌ها به هیچ وجه خلاقیت خاصی نداشته و شبیه به محصولات ده سال پیش است!

در این میان، برخی از خریداران این لپ تاپ نیز در گزارش‌های خود از جاگیری نامناسب تاچ پد و کیبورد دستگاه گلایه کرده‌اند. به گزارش این افراد، تاچ پد دستگاه بیش از حد حساس است؛ به‌طوری که در پاره‌ای از اوقات ممکن است در حین تایپ در اثر برخورد ناگهانی کف دست با آن، موقعیت کرسر جابجا شده و فرآیند تایپ با مشکل روبرو شود.

علاوه بر این، ایرادات فنی کیبورد نیز بخش بزرگ دیگری از شکایات کاربران از لپ تاپ های برند Gateway است.

البته افرادی که به دنبال لپ تاپ های با عملکرد متوسط و قیمت مناسب می‌گردند، طبیعتا به جزئیات دستگاه توجه کمتری دارند. با این وجود، خرید لپ تاپ های برند گیت وی می‌تواند حتی برای این دسته افراد هم یک اشتباه بزرگ باشد!

ریزر

ریزر

ممکن است بسیاری از شما برند ریزر را در رتبه‌های بالای لیست قدرتمندترین لپ تاپ های گیمینگ جهان در سال‌های مختلف مشاهده کرده باشید. در عین حال باید توجه کنید که این لپ تاپ ها چندان بدون ایراد نیستند و برخی نکات منفی آن‌ها حتی برای گیمرها هم ایجاد دردسر خواهد کرد!

به‌طور کلی مشخصات فنی و کیفیت لپ تاپ های Razer عالی ارزیابی می‌شود. با این وجود قیمت بسیار بالاتر آن‌ها در مقایسه با رقبای مستقیم، مهم‌ترین عاملی است که بسیاری افراد را از خریدشان منصرف می‌کند.

علاوه بر این، برخی لپ تاپ های ریزر در صورت استفاده طولانی مدت بیش از اندازه داغ می‌کنند. در این صورت ضمن این که فن دستگاه با صدای بلندتری به فعالیت مشغول می‌شود، ممکن است عملکرد دستگاه نیز افت کند.

همچنین صفحه نمایش لپ تاپ های ریزر نیز در مقایسه با برخی محصولات پریمیوم دیگر بازار مثل مک بوک‌ها، وضوح و شفافیت کمتری دارد.

یکی دیگر از شکایات مهم کاربران از لپ تاپ های گیمینگ Razer به عمر نسبتا ضعیف باتری مربوط می‌شود که ممکن است در فعالیت طولانی مدت آزاردهنده باشد. برای مثال، باتری مدل ریزر بلید 17 با هر بار شارژ کامل تنها سه ساعت و نیم شارژدهی دارد!

بعلاوه، کیبورد محصولات ریزر هم عموما از آرایشی قدیمی استفاده می‌کند که کلید اسپیس آن به اندازه کافی عریض نیست و دکمه‌های چپ و راست نیز بیش از اندازه کوچک هستند.

این لپ تاپ ها قطعا طراحی ظاهری جذابی دارند. با این وجود برخی ایرادات فنی نظیر داغ کردن یا شارژدهی پایین باتری باعث شده که خرید آن‌ها تصمیمی اشتباه تلقی شود.

مایکروسافت

سرفیس مایکروسافت

مایکروسافت به دلیل نبود خلاقیت کافی در محصولاتش در لیست برندهایی که خرید لپ تاپ های آن‌ها می‌توانید یک اشتباه باشد، قرار می‌گیرد.

تقریبا تمامی لپ تاپ های مایکروسافت ظاهری یکسان دارند و حتی میزان پیشرفت‌های سخت افزاری مدل‌های مختلفی سرفیس های این کمپانی هم ناچیز به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، سرفیس‌ها معمولا یک یا دو درگاه یو اس بی داشته و فاقد درگاه کارت حافظه هستند. در این میان، عمر باتری پایین‌تر از میانگین هم مساله مهم دیگری پیرامون سرفیس‌های مایکروسافت است که باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد.

بسیاری کاربران همچنین از قیمت بیش از اندازه بالای سرفیس مایکروسافت در برابر مشخصات فنی آن هم انتقاد کرده و معتقدند که با این قیمت، محصولاتی با مشخصات بسیار بهتر قابل خرید خواهند بود.

بد نیست بدانید که تقریبا تمامی لپ تاپ های مایکروسافت فاقد پشتیبانی از تاندربولت هستند و به دلیل آن که از کارت گرافیک جداگانه بی‌بهره‌اند، گزینه‌های چندان مناسبی برای گیمینگ به شمار نمی‌روند.

مایکروسافت به‌طور کلی لپ تاپ‌های پیشرفته‌ای را با استفاده از پردازنده‌های ARM روانه بازار کرده است. با این وجود، محصولات ردموندی‌ها هنوز تا جلب رضایت کامل مشتریان فاصله زیادی دارند.

آیا یک لپ تاپ می‌تواند ده سال عمر کند؟

نحوه استفاده از یک لپ تاپ مهم‌ترین پارامتر در تخمین عمر آن به شمار می‌رود. هرچه از لپ تاپ خود استفاده سنگین‌تری کنید، طول عمر دستگاه شما بیشتر کاهش خواهد یافت.

به‌عنوان مثال، لپ تاپی که در کلاس درس یا کتابخانه استفاده می‌شود، عمر بیشتری در مقایسه با لپ تاپی که برای انجام دائمی کارهای اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد خواهد داشت.

همچنین طول عمر لپ تاپ شما در صورت به زمین افتادن، تماس با مایعات یا قرار گرفتن در معرض هوای گرم و مرطوب کاهش چشمگیری خواهد داشت.

به‌طور کلی لپ تاپ ها برای عمر نه چندان طولانی (کمتر از پنج سال) طراحی شده‌اند. با این وجود برخی افراد گمان می‌کنند می‌توان عمر بالاتری هم برای لپ تاپ ها متصور بود و حتی برخی نیز حرف از عمر ده ساله لپ تاپ ها می‌زنند!

با این وجود عمر مفید یک لپ تاپ چندان طولانی نیست و به‌ندرت می‌توان دستگاهی با عمر باتری نزدیک به ده سال پیدا کرد.

نتایج تحقیقی که اخیرا توسط HP انجام شده حاکی از این است که عمر مفید یک لپ تاپ به‌طور متوسط سه سال است و پس از آن، اثرات پا به سن گذاشتن در دستگاه نمایان خواهد شد.

عمر مفید نوت بوک

این تحقیق همچنین توانست تخمین مناسبی از نحوه تضعیف یک لپ تاپ در گذر زمان را ارائه کرده و از این طریق، عمر لپ تاپ‌ها را با جزئیات بیشتری پیش بینی کند.

کدام برند، مطمئن‌ترین لپ تاپ ها را تولید می‌کند؟

یکی از برندهایی که مطمئن‌ترین لپ‌تاپ‌های دنیا را تولید می‌کند، لنوو است که محصولاتش چه از حیث کیفیت، چه دوام و چه ارزش خرید، عملکرد ایده‌آلی دارند.

لنوو همچنین تنوع گسترده‌ای از محصولات را پیش روی کاربرانش قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، اگر به دنبال خرید یک لپ تاپ ابتدایی با قیمت مناسب می‌گردید، می‌توانید به سراغ مدل ThinkPad T450s بروید یا مدل ThinkPad T580 را انتخاب کنید.

همچنین علاقمندان به محصولات قدرتمندتر که قیمت مناسب داشته باشند هم می‌توانند گزینه‌هایی مثل ThinkPad P51s یا تینک پد X260 را انتخاب کنند.

در این میان، برندهای زیر، از نظر کاربران، بهترین لپ تاپ های دنیا را تولید می‌کنند و خرید محصولات آن‌ها شانس روبرو شدن با مشکلات غیرقابل انتظار را کاهش خواهد داد:

  • دل
  • اچ پی
  • توشیبا
  • ایسوس
  • لنوو

جمع‌بندی

طبیعتا انتخاب یک لپ تاپ برای هر نوع کاربری، پیچیده بوده و نیازمند در نظر گرفتن مسائل گوناگونی است. در این میان، تنوع برندها و محصولات مختلف حاضر در بازار هم باعث سخت‌تر شدن انتخاب یک لپ تاپ شده است.

در عین حال، همه این برندها عملکرد کلی یکسانی ندارند و خرید لپ تاپ های بعضی برندها می‌تواند یک اشتباه بزرگ باشد.

به‌طور کلی، توجه به مسائل زیر در هنگام انتخاب لپ تاپ ضروری است:

  • وزن
  • کیفیت و مشخصات فنی دستگاه
  • اندازه صفحه نمایش
  • شارژدهی باتری
  • اتصالات و پورت‌ها

در گجت نیوز بخوانید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*