یخ های روان سطح مریخ

فضاپیمای ناسا تصویری از یخ های روان سطح مریخ را به زمین ارسال کرد

فضاپیمای ناسا به‌تازگی تصویری ثبت کرد که یخ های روان روی سطح مریخ را نشان می‌دهد؛ سیاره‌ای که 1000 برابر بی‌آب‌تر از خشک‌ترین بیابان‌های زمین است.

مدارگرد شناسایی مریخ، یکی از فضاپیماهای ناسا است که دور سیاره سرخ می‌گردد و با دوربین پیشرفته خود موسوم به HiRISE عکس‌های بی‌نظیری از آن ثبت می‌کند. تازه‌ترین شاهکار هنری این مدارگرد، ثبت تصویر یخ های روان در سطح مریخ از ارتفاع 300 کیلومتری است.

شاید این تصویر سیاه و سفید، چندان چشم‌نواز به‌نظر نرسد؛ اما از لحاظ علمی ارزشمند است و جریانی از یخ‌های در حال حرکت روی سطح سیاره را نشان می‌دهد. آن هم نه در نواحی قطبی مریخ؛ بلکه در عرض جغرافیایی 37 درجه که اقلیم ملایم‌تری دارد.

به‌گفته‌ی دانشمندان، این یخ‌ها بسیار کند حرکت می‌کنند و در نواحی سنگلاخی درون دره‌ها یا دهانه‌های برخوردی شکل می‌گیرند. وقتی یخ‌ها از روی صخره‌ها سُر می‌خورند، خرده‌سنگ‌ها و خاک آن قسمت را از جا می‌کنند و با خود می‌برند. این فرآیند می‌تواند هزاران سال طول بکشد؛ اما در هر صورت، ردی از مسیر حرکت یخ‌ها باقی می‌ماند. حتی اگر خود یخ‌ها آب شوند، خرده‌سنگ‌های حمل شده توسط آن‌ها مسیر را علامت‌گذاری کرده‌اند.

البته این مقدار یخ، فقط ذره‌ای از حجم آب عظیمی است که زمانی در مریخ وجود داشت؛ دوره‌ای که این سیاره یک سرزمین آبی، پر از دریاچه بود و آب در دل رودهای آن جریان داشت؛ حتی شاید حیات!

هم‌اکنون مریخ نورد استقامت ناسا، در دلتای خشک شده یک رود باستانی واقع در دهانه جزرو، به‌دنبال شواهدی از حیات باستانی در این سیاره است.