دمای ماه

ماه نورد هند دمای ماه را اندازه گرفت

سازمان فضایی هند اعلام کرد کاوشگر این کشور توانست برای اولین بار دمای ماه در نزدیکی قطب جنوب را اندازه‌گیری کند.

طی هفته قبل فضاپیمای چاندرایان 3 موفق به فرود در نزدیکی قطب جنوب ماه شد و هند را به اولین کشوری تبدیل کرد که توانسته یک فضاپیما را در قطب جنوب ماه فرود آورد. همچنین این ماموریت، هند را به چهارمین کشوری تبدیل کرد که توانسته به کره ماه برسد.

اندزه‌گیری دمای ماه توسط ماه نورد هند

پس از این‌که فضاپیمای چانداریان 3 روی ماه فرود آمد، یک ماموریت سخت را آغاز کرد که طی آن کاوشگر پراگیان به روی ماه فرستاده شد تا سطح سیاره را مورد بررسی قرار دهد. همچنین فرودگر این ماموریت نیز به‌نام ویکرام با دوربین‌های یکپارچه خود توانست ویدیوهایی از محیط اطراف ماه را به زمین بفرستد.

همچنین روز شنبه گذشته نیز سازمان فضایی هندوستان ویدیوی از حرکت کاوشگر پراگیان در محل فرود را منتشر کرد که در این ویدیو شاهد کاوشگر طلایی‌رنگ و رد پای آن روی خاک ماه در کنار فرودگر ویکرام هستیم.

دمای ماه

همچنین سازمان فضایی هند پس از آن پستی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر و اعلام کرد آزمایش‌های علمی ماموریت این کاوشگرها آغاز شده و تمام ابزارها کارکرد درستی دارند. پس از آن سازمان فضایی هند در به‌روزرسانی وضعیت جدید کاوشگرهای این کشور اعلام کرد آزمایش ترموفیزیک سطح چاندرا (Chandra’s Surface Thermophysical Experiment) آغاز شده است.

دمای ماه

در این آزمایش یک کاوشگر به‌همراه 10 حسگر دماسنج جداگانه به اندازه‌گیری دمای خاک قطب جنوب ماه پرداخت. محققان حوزه فضا با این آزمایش می‌توانند رفتار گرمایشی سطح ماه را درک کند و هند نخستین بار توانسته به چنین اطلاعاتی در این بخش از ماه دست پیدا کند. سازمان فضایی هند با انتشار یک نمودار، دمای سطح ماه در اعماق مختلف را اعلام کرد که این نمودار را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید.