شیائومی 14 اولترا

شیائومی 14 اولترا و هرآنچه می‌دانیم؛ از مشخصات فنی تا تاریخ رونمایی و قیمت

در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر اطلاعات موجود از گوشی پرچمدار شیائومی 14 اولترا – Xiaomi 14 Ultra و شایعات و جزئیات پیرامون آن می پردازیم. آیا این گوشی می‌تواند همانند نسل قبل، باز هم گرد وخاک به پا کند؟

بر اساس شایعات و اخبار موجود، امسال شاهد عرضه گوشی شیائومی 14 اولترا به بازار خواهیم بود. با این حال احتمالا عرضه جهانی آن تا سال 2024 به تعویق خواهد افتاد. به همین بهانه امروز سعی می‌کنیم نگاهی داشته باشیم به تعدادی از مشخصات فنی و قابلیت‌های کلیدی این گوشی پرچمدار و قدرتمند چینی در سال جاری.

به‌طور خلاصه، مهم‌ترین انتظاراتی که از این گوشی پرچمدار شیائومی می‌رود، تجهیز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3، بهبود دوربین و البته بهینه‌سازی‌های نرم افزاری خواهد بود.‌ همچنین می‌توان پیش بینی کرد که شیائومی حداقل قیمت 1600 دلاری را برای این پرچمدار در نظر گرفته و آن را در سه ماه اول 2024 در بازارهای جهانی عرضه کند.

اگر به این گوشی جذاب شیائومی علاقمند هستید در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

آیا امسال شیائومی نسخه Ultra از پرچمدار Xiaomi 14 را تولید خواهد کرد؟

گوشی Xiaomi 14 Ultra

هنوز به‌طور رسمی تایید نشده که نسخه اولترا شیائومی 14 در سال جاری رونمایی خواهد شد. با این وجود تقریبا مطمئن هستیم که این غول چینی صنعت موبایل در صدد رونمایی از یک پرچمدار قدرتمند با تمرکز روی دوربین است.

البته برخی شایعات منتشر شده از منابع مختلف هم حضور نسخه اولترا در این سری پرچمدار را تایید می‌کند. با این وجود، باید منتظر ماند و دید موضع رسمی شیائومی در خصوص این گوشی چه خواهد بود.

زمان عرضه شیائومی 14 اولترا به بازار چه موقع خواهد بود؟

شیائومی 14 اولترا

در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که زمان عرضه محصولات پرچمدار شیائومی، خصوصا نسخه اولترا بسیار گیج‌کننده است! دلیل اصلی این امر آن است که گوشی های این برند عموما در دو نسخه مختلف، یکی مخصوص بازار کشور چین و دیگری مخصوص کشورهای دیگر، روانه بازار می‌شوند!

این بازه زمانی می‌تواند بین ماه‌های مارس تا جولای متغیر باشد! بنابراین نمی‌توان زمانی دقیق را برای رونمایی رسمی از گوشی پرچمدار شیائومی اعلام کرد. با این حال، می‌توان با قاطعیت پیش‌بینی کرد که زمان رونمایی این گوشی، احتمالا سه ماه اول یا دوم 2024 خواهد بود.

در این خصوص البته اطلاعاتی از چین به بیرون درز کرده که حاکی از معرفی احتمالی نسخه اولترا در ماه مارس 2024 و نسخه‌های معمولی و پرو در سال 2023 است! البته این اطلاعات به هیچ وجه قابل اتکا نیستند؛ اما در هر صورت، شیائومی پیش‌تر هم محصولاتش را در ماه مارس به بازار عرضه کرده است.

بنابراین در حال حاضر، تنها پیش‌بینی قابل قبول این است که شیائومی 14 اولترا احتمالا در بازه‌ای بین ماه‌های مارس و ژوئن 2024 رونمایی خواهد شد. این البته در صورتی‌ست که شیائومی به یک‌باره تصمیم نگیرد برنامه عرضه پرچمدارانش را دگرگون کند!

مشخصات احتمالی Xiaomi 14 Ultra

در حالی که هنوز به‌طور دقیق هیچ اطلاعاتی در خصوص پرچمدار آتی شیائومی در اختیارمان نیست، می‌توان حدس‌هایی را در خصوص مشخصات فنی این گوشی و قابلیت‌های مختلف آن بزنیم. این حدسیات بر پایه شایعات و اخبار منتشر شده از این گوشی هستند.

طراحی

گوشی پرچمدار Xiaomi

تا کنون هیچ اطلاعات یا رندری در خصوص مشخصات ظاهری شیائومی 14 اولترا منتشر نشده است. بنابراین به‌طور رسمی چیزی از ظاهر نسل بعدی پرچمداران شیائومی نمی‌دانیم! با این حال، علیرغم این که نسخه‌های استاندارد و پرو شیائومی 12 و شیائومی 13 از نظر طراحی، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشته‌اند؛ طراحی مدل‌های اولترا این دو نسل بسیار شبیه به یکدیگر بوده.

به‌طور خاص، در هر دو نسل شاهد حضور یک ماژول بسیار بزرگ دوربین در قسمت پشت گوشی بودیم. با این حال چینی‌ها موفق شدند در Xiaomi 13 Ultra، نوار مربعی اطراف ماژول دوربین را حذف کرده و ظاهر تمیزتری به آن ببخشند.

بر این اساس انتظار می‌رود نسل آتی پرچمداران شیائومی هم همین طراحی را دنبال کرده و آن را بهینه‌تر کند.

از سوی دیگر البته این امکان هم وجو دارد که شیائومی پس از دو نسل استفاده از یک طراحی مشابه، در سال 2023 تصمیم به تغییر رویه گرفته و محصولی کاملا متفاوت را روانه بازار کند. بنابراین چاره‌ای جز صبر برای انتشار این دستگاه وجود ندارد.

مشخصات فنی

شیائومی 14 اولترا

انتظار می‌رود که شیائومی 14 اولترا هم همانند سایر گوشی های سری Xiaomi 14 از جدیدترین تراشه‌های کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 3، بهره ببرد. این تراشه، از لحاظ فنی قدرتمندتر از سال گذشته بوده و می‌تواند پرچمداران آتی شیائومی را برای رقابت با سایر رقبای شناخته شده آماده کند!

از طرف دیگر، با توجه به این که ظرفیت رم 12 گیگ برای یک گوشی پرچمدار کاملا کافی به نظر می‌رسد، می‌توان انتظار داشت که Xiaomi 14 Ultra با 12 گیگ رم روانه بازار شود؛ هرچند که برخی منابع هم از تجهیز آن به 16 گیگ رم خبر داده‌اند.

از طرفی انتظار می‌رود که ظرفیت حافظه داخلی این گوشی پرچمدار هم مثل بسیاری گوشی های پریمیوم بازار، 256 گیگ، 512 گیگ و یک ترابایت باشد.

همچنین علیرغم این که دوربین، مهم‌ترین دلیل انتخاب گوشی های سری اولترا شیائومی توسط بسیاری افراد است، اما هنوز هیچ اطلاعات خاصی در خصوص آن در اختیارمان نیست. بنابراین نمی‌توان هیچ گونه حدسی در خصوص دوربین این گوشی زد.

قیمت گوشی شیائومی Xiaomi 14 Ultra چقدر خواهد بود؟

رابط کاربری MIUI 14

پیش از این که حدسی در خصوص قیمت پرچمدار بعدی شیائومی داشته باشیم، بد نیست قیمت مدل‌های پیشین آن را بررسی کنیم:

بر این اساس می‌توان حدس زد که قیمت Xiaomi 14 Ultra هم حدود 1600 دلار باشد. با این حال، وضعیت تورم اقتصادی کنونی ممکن است قیمت این پرچمدار گران‌قیمت را حتی از 1600 دلار هم بالاتر ببرد!

البته باید در نظر داشته باشید که شیائومی 14 اولترا اساسا یک گوشی لوکس با تمرکز فراوان روی قابلیت‌های برجسته دوربین است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با یک گوشی با ارزش خرید بالا طرف باشیم!

آیا شیائومی 14 اولترا ارزش صبر کردن را دارد؟

اگر بخواهیم صادقانه به پرچمدار گرانقیمت و لوکس شیائومی نگاه کنیم، باید اعتراف کنیم که با یک گوشی بسیار خاص طرف هستیم. این گوشی از یک دوربین بسیار بزرگ بهره می‌برد که آن را به یک دستگاه سنگین و غول‌پیکر تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، بافت پشت این گوشی از چرم است که باعث افزایش ارزش آن خواهد شد.

همچنین تمامی زرق و برقی که از یک پرچمدار تمام‌عیار انتظار می‌رود نیز در Xiaomi 14 Ultra حضور خواهند داشت. اما نکته مهم اینجاست که این زرق و برق برای بسیاری افراد، کاربردی نبوده و صرفا جنبه نمایشی خواهد داشت.

اگر واقعا به این گوشی علاقمندید، توصیه می‌کنیم پیش از تصمیم برای خرید، منتظر درز اطلاعات بیشتر و یا حتی رونمایی رسمی آن بمانید تا متوجه تفاوت‌های آن با نسل پیشین شوید. در این صورت می‌توانید متوجه شوید که آیا این گوشی پرچمدار ارزش خرید دارد یا خیر؟

شیائومی 14 اولترا

البته اگر قصد داشته باشید یک پرچمدار کارآمد با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از 1600 دلار خریداری کنید، گزینه‌های زیادی پیش روی‌تان قرار خواهند داشت. مثلا Galaxy S23 Ultra یکی از این محصولات است که قیمتی 1200 دلاری دارد و گل سرسبد پرچمداران اندرویدی به شمار می‌رود.

از طرف دیگر پیکسل 7 پرو هم یکی از بهترین دوربین‌های دنیای اندروید را در اختیارتان قرار داده و قیمتی 590 دلاری دارد. از طرفی، آیفون 14 پرو مکس هم گزینه مطمئن دیگری است که نیاز به معرفی و تعریف نداشته و 1100 دلار قیمت دارد.

همچنین اگر به دنبال یک گوشی شیائومی پرچمدار و قدرتمند هستید هم می‌توانید همین الان یکی از محصولات پرچمدار شیائومی 13 را خریداری کنید یا به سراغ مدل‌های استاندارد یا پرو Xiaomi 14 بروید.

از Xiaomi 14 Ultra چه انتظاراتی داریم؟

همان‌طور که اشاره شد، اطلاعات کنونی ما از شیائومی 14 اولترا واقعا کم است. با این وجود همچنان می‌توان انتظار بهبود این گوشی در برخی جنبه‌ها و برخی پیشرفت‌های کلی نسبت به نسل‌های قبلی را داشت. در ادامه به برخی زمینه‌های طراحی و ساخت این گوشی که امکان بهبود دارند، اشاره خواهیم کرد:

بهبودهای نرم افزاری و پیشرفت در سیستم عامل

صفحه اعلان های MIUI 14

رابط کاربری MIUI 14 علیرغم تمامی نکات مثبتی که دارد، محبوب همه کاربران اندرویدی نیست! در وهله اول، طراحی رابط کاربری این گوشی که شباهت زیادی به iOS دارد، ممکن است باعث عدم رضایت برخی علاقمندان به سیستم عامل اندروید شود.

از سوی دیگر، حجم اپلیکیشن‌ها، سرویس‌ها و قابلیت‌های اضافی این رابط کاربری هم بیش از اندازه زیاد است و ممکن است به مذاق بسیاری افراد خوش نیاید. این شرایط تا جایی پیش می‌رود که حتی برخی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض MIUI 14 دقیقا مشابه با نمونه‌های گوگل عمل کرده و عملا دلیلی برای حضورشان نیست! به‌عنوان مثال، حضور مرورگر اختصاصی شیائومی در کنار گوگل کروم، یکی از این موارد است.

MIUI همچنین چندان کاربرپسند هم طراحی نشده! بنابراین یادگیری آن با توجه به تفاوت زیادی که با سایر رابط‌های کاربری اندروید دارد، کمی دشوار خواهد بود. این مساله البته تنها مختص MIUI نیست و در مورد برخی رابط های کاربری چینی دیگر مثل FunTouch هم صدق می‌کند!

بر این اساس، استفاده از یک رابط کاربری سریع‌تر و سبک‌تر که روان‌تر اجرا شده و تجربه‌ای نزدیک‌تر به اندروید پایه را ارائه دهد، یکی از اصلی‌ترین انتظاراتی است که از پرچمداران بعدی شیائومی و به‌طور خاص، مدل اولترا می‌رود.

البته واقعیت این است که این رابط کاربری صرفا برای غربی‌ها کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ چرا که چینی‌ها به‌خوبی با آن آشنا هستند و به کار کردن با آن عادت دارند. بنابراین شاید از این نظر، ایجاد تغییرات بزرگ در MIUI 14 چندان منطقی نباشد!

با این وجود حذف برخی اپلیکیشن‌ها، تنظیمات یا سرویس‌های این رابط کاربری که دقیقا مشابه با نمونه‌های موجود در هسته اندروید هستند، قطعا خبر خوبی برای کاربران این گوشی در سرتاسر دنیا خواهد بود.

به‌طور خلاصه، خواسته مهم شیفتگان Xiaomi 14 Ultra یک رابط کاربری مدرن‌تر، سبک‌تر و سرراست‌تر است.

پشتیبانی نرم افزاری بهتر و گسترده‌تر

شیائومی در برابر سامسونگ

در حال حاضر، گوشی Xiaomi 13 Ultra با وعده عرضه سه نسخه اصلی اندروید و MIUI و ارائه چهار سال آپدیت‌های امنیتی روانه بازار شده است.

این پشتیبانی نرم افزاری به هیچ عنوان بد نیست؛ اما اصلا نزدیک به پشتیبانی ارائه شده توسط رقبایی چون اوپو، سامسونگ یا گوگل نیست!

واقعیت این است که در حال حاضر، گران‌تر شدن گوشی های موبایل و افزایش کارآیی آن‌ها باعث می‌شود که کاربران، گوشی‌های خود را مدت بیشتری نزد خود نگه دارند. بنابراین پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تر می‌تواند تضمین‌کننده رضایت بلندمدت کاربران باشد.

بنابراین، چهار سال انتشار نسخه‌های جدید MIUI در کنار پنج سال عرضه آپدیت‌های امنیتی، انتظاری است که از شیائومی می‌رود.

این اتفاق، اخیرا برای ردمی K60 Extreme شیائومی رخ داده است. با این وجود، در حال حاضر این گوشی تنها در چین عرضه شده. بنابراین باید دید آیا همین برنامه برای سایر نقاط دنیا هم رخ خواهد داد یا خیر!

عرضه گسترده‌تر در بازارهای جهانی

در حال حاضر هیچ‌گونه مدرکی دال بر این که شیائومی قصد دارد محصولات آتی خود را در نقاط جدیدی از دنیا هم عرضه کند، در دست نیست. این اتفاق البته قابل انتظار است؛ چرا که الگوی تجاری این کمپانی بر پایه حاشیه سود بسیار پایین در فروش و درآمد بالاتر از سرویس‌ها و تبلیغات استوار است.

بنابراین عرضه محصولات شیائومی در سایر نقاط دنیا به دلیل افزایش هزینه‌ها و درآمد پایین‌تر از تبلیغات چندان محتمل نیست.

از سوی دیگر البته مشتریان بازارهای غربی، خصوصا آمریکا، بدون شک از یک گوشی پرچمدار قدرتمند و پرامکانات استقبال خواهند کرد. به همین دلیل در صورتی که شیائومی بتواند با اصلاح الگوی تجارتش، درآمد خود از تبلیغات و سرویس‌هایش را با منابع درآمد دیگر مثل همکاری با سایر برندهای غربی جایگزین کند، می‌توان به عرضه شیائومی 14 اولترا در سایر بازارهای دنیا امیدوار بود.

آیا این اتفاق برای نسل آتی پرچمداران این کمپانی رخ خواهد داد یا خیر؟