جلوگیری از سرقت خودرو

سارقان معمولا سراغ چه خودروهایی نمی‌روند؟

اگر به دنبال راهکاری برای جلوگیری از سرقت خودرو خود هستید، در ادامه بهترین روش‌های موجود را به شما آموزش می‌دهیم.

خودرو یکی از ملزومات کلیدی هر خانواده جهت انجام امور شخصی و کاری محسوب می‌شود. از آنجایی که شما نمی‌توانید این وسیله را همیشه همراه خود داشته باشید، باید برای زمان‌هایی که از آن دور هستید راهکارهای محافظتی بی‌اندیشید.

سرقت خودرو شامل روش‌های گوناگون و حرفه‌ای می‌شود که صاحبان خودرو را روز به روز نگران‌تر می‌کند؛ چرا که جبران هزینه وسایل به سرقت رفته و همچنین خسارات وارده ناشی از سرقت روز به روز سخت‌تر می‌شود.

طبق آمارهای مختلف، سرقت یک خودرو تنها 2 دقیقه زمان خواهد برد. سرقت از خودرو که شامل سرقت وسایل داخلی یا خود خودرو می‌شود به شیوه‌های زیادی انجام می‌پذیرد.

سرقت خودرو

روش‌های گوناگونی برای سرقت یک خودرو وجود دارد که شاید ساده‌ترین آن را به توان شکستن شیشه و باز کردن درهای خودرو دانست. سارقان در این روش از ابزارهای حرفه‌ای استفاده می‌کنند که حتی صدای شکستن شیشه در محیط پخش نمی‌شود که به این شیوه سرقت با شکست حرز گفته می‌شود. در این روش، سارقان بیشتر تمایل به دزدیدن تجهیزات داخلی ماشین شما مانند کیف، اکسسوری، ضبط، باند و… دارند.

از کار انداختن دزدگیر ماشین یکی دیگر از روش‌های بسیار ساده سرقت خودرو محسوب می‌شود. اگرچه از دید مالکین دزدگیرها وجود هر موجود مزاحم را به اطلاع آن‌ها می‌رسانند؛ اما سارقان خودرو که در حیطه کاری خود دارای تخصص هستند توانایی دور زدن چارچوب‌های امنیتی دزدگیرها را دارند.

وجود همین روش‌های گوناگون سبب شده‌ که مالکان به‌دنبال راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو خود باشند. در ادامه این مطلب نکاتی درباره راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو را به شما توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:

امنیت پایین خودروهای ایرانی را در این ویدیو ببینید؛ سرقت در چند ثانیه!

آموزش بهترین راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو

با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید فرآیند سرقت را از دید یک سارق سخت جلوه دهید تا شانس دزدیده شده خودرو و تجهیزات آن را کاهش دهید.

بعد از پیاده شده از خودرو درها را قفل کنید

در بسیاری از مواقع حوادث سرقت خودرو به‌دلیل قفل نشدن درها رخ می‌دهند. در این حالت راننده برای لحظه‌ای بسیار کوتاه مانند یک خرید ساده، بستن در پارکینگ و چک کردن فشار باد تایرها از خودرو خارج می‌شود و سارقان از فرصت به‌دست آمده استفاده کرده و خودروی شما را سرقت می‌کنند.

برای حل این مشکل حتما هنگامی که از خودرو خارج می‌شوید و سرنشین دیگری داخل خودرو نیست با استفاده از ریموت یا کلید، درها را قفل کنید و سپس یک بار هم خودتان قفل بودن درها را چک کنید. گاها پیش آمده است که به‌دلیل اختلالات برقی، در ماشین پس از قفل شدن مجددا باز شده باشد.

تصادفات ساختگی را جدی بگیرید

در تصادفات ساختگی سارقان در ابتدا به شما یک خسارت جزئی وارد می‌کنند؛ مانند سرقت موبایل، ضربه به سپر پشتی، انداختن خود در جلوی ماشین و… در ادامه هنگامی که شما با عجله و عصبانیت خودروی خود را ترک می‌کنید همراه سارق وارد خودروی شما شده و آن را سرقت ‌می‌کند.

سرقت خودرو

برای جلوگیری از این روش اگر تنها سرنشین خودرو هستید در ابتدای حادثه خونسردی خود را حفظ کنید و خودرو را خاموش کنید و به‌هنگام خروج از خودرو سوئیچ را بردارید. این کار احتمال سرقت را تا حد زیادی کاهش ‌می‌دهد.

وسایل ارزشمند خود را مقابل دید سارقان قرار ندهید

وسایل ارزشمندی مانند کیف، کوله پشتی، گوشی موبایل، لپ تاپ، ضبط‌های تصویری و موارد مشابه، انگیزه سارق را برای سرقت افزایش می‌دهند. وجود کاور پوشاننده در داخل ماشین که حتی ظاهر یک وسیله ارزان قیمت را بپوشاند ریسک سرقت را افزایش خواهد داد. چرا که فرد سارق از ارزش کالای شما آگاهی ندارد و احساس می‌کند که حتما وسیله گران‌بهایی را در زیر آن مخفی کرده‌اید.

سرقت خودرو

در حقیقت سارقان تجهیزات ماشین، ابتدا از شیشه خودرو ارزش تجهیزات داخلی ماشین شما را ارزیابی می‌کنند. پس با قرار دادن وسایل در ماشین، سارقان را برای سرقت وسوسه نکنید.

بعد از خرید خودرو کارکرده قفل‌ها را عوض کنید

در مواردی دیده شده سارقان به‌عنوان واسطه‌های خرید و فروش خودرو پا به عرصه دزدی می‌گذارند؛ در این روش سارق خودرویی را می‌خرد و از روی سوئیچ آن یک یدک برای خود می‌سازد و سپس خودرو را می‌فروشد.

اگر قصد خرید خودرو دسته دوم از یک فرد ناشناس را دارید بهتر است بعد از خرید خودرو قفل درها و صندوق را عوض کنید.

به پارکینگ و کارواش معتبر مراجعه کنید

در مواقعی ممکن است پارکینگ و کارواش‌های نامعتبر، افرادی را به‌صورت موقت استخدام کنند. احتمال اینکه این افراد از روی کلید شما یدک بزنند وجود دارد.

پس در هنگام مراجعه به کارواش و پارکینگ‌ها مجوزهای مربوطه کسب‌وکار را چک کنید. همچنین بهتر است ماشین خود را به مراکزی بسپارید که از دوربین مدار بسته استفاده می‌کنند.

کارت شناسایی ماموران نیروی انتظامی را بررسی کنید

در برخی از مواقع سارقان با پوشیدن لباس ماموران نیرو انتظامی در حین انجام تخلف جلوی شما را می‌گیرند. شما که فکر می‌کنید به‌خاطر جرم مرتکب شده باید جریمه شوید از ماشین پیدا می‌شوید یا ماشین خود را جهت انتقال به پارکینگ‌های نیروی انتظامی به این افراد می‌سپارید و در این شرایط خودرو شما به سرقت برده می‌شود.

توجه کنید پلیس انتظامی کشور گاها به‌دلیل کمبود نیرو افراد لباس شخصی که مورد تایید خود هستند را به‌عنوان پلیس موقت استخدام می‌کند و به این افراد کارت شناسایی موقت می‌دهد. از آنجایی که جعل هویت این افراد برای سرقت وسایل بسیار آسوده است اگر افراد این‌چنینی به سراغ شما آمدند حتما با پلیس تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که هویت این افراد را تایید کنند یا از ماشین‌های گشت پلیس بخواهید که موضوع را در محل بررسی کنند.

خودرو را در کنار خروجی‌ها پارک نکنید

یکی از بهترین لوکیشن‌های دزدیدن خودرو از دید سارقان، خروجی‌ها هستند. با قرار دادن خودرو در کنار خروجی‌ها شرایط خوبی را برای سرقت خودرو خود مهیا می‌کنید.

سرقت خودرو

بهتر است ماشین خود را درون پارکینگ‌ها پارک کنید؛ چرا که در این محل‌ها تراکم خودروها زیاد بوده و سارقان نمی‌توانند بدون جلب توجه خودرو شما را سرقت کنند.

دزدگیر باکیفیت خریداری کنید

در تهیه دزدگیر برای خودرو خود از تهیه دزدگیرهای ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت پرهیز کنید. دزدگیر باکیفیت باید بتواند وظیفه خود را به‌عنوان “دزدگیر بودن” به‌درستی انجام دهد.

سرقت خودرو

در این زمینه توصیه ما به شما تهیه دزدگیرهای ماهواره‌ای است؛ این دزدگیرها در صورت به سرقت رفتن خودرو شما می‌توانند ماشین را خاموش کنند و با پلیس تماس بگیرند.

ردیاب خودرو یا GPS نصب کنید

یکی از مواردی که در صورت سرقت رفتن خودرو شما می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی کند، نصب ردیاب خودرو است. با استفاده از این وسایل در لحظه می‌توانید موقعیت مکانی خودرو خود را روی تلفن همراه چک کنید و سپس با تماس گرفتن با پلیس، گزارش سرقت خودرو و محل قرارگیری سارقان را به آن‌ها بدهید.

سرقت خودرو

کلید‌های یدک را در داخل ماشین جاساز نکنید!

با توجه به تنوع کم خودروهای داخلی و خارجی در داخل ایران، سارقان خودرو از تمامی جاسازهای خودرو خبر دارند. این‌که شما کلید یدک خود را در یکی از این مکان‌ها قرار دهید که در موقع ضروری از آن استفاده کنید کار اشتباهی است. چرا که با پیدا شدن این کلیدها توسط سارق، ماشین شما به سرقت خواهد رفت.

پس بهتر است کلیدهای یدک را در مکانی مطمئن و خارج از خودرو قرار دهید.

از افراد غریبه خوراکی و نوشیدنی قبول نکنید

اگر به‌عنوان راننده قصد دارید مسافری را به مقصد برسانید، هیچ‌گاه از مسافران غریبه خوراکی یا نوشیدنی قبول نکنید.

سرقت خودرو

بسیاری از سارقان با بازی کردن نقش یک مسافر وارد تاکسی شما می‌شوند و به‌ازای لطفی که در حق آنان کرده‌اید به شما خوراکی‌ای را تعارف می‌کنند؛ این افراد از قبل مواد خوردنی را به انواع مواد سمی و بیهوش‌کننده آلوده می‌کنند و در صورت استفاده از این نوشیدنی و خوراکی‌ها نه‌تنها وسایل ارزشمند و خودروی شما را سرقت می‌کنند، بلکه جان شما نیز به خطر می‌افتد.

رانندگان تاکسی، آژانس‌ها و تاکسی تلفنی‌ها بیشتر از سایرین در معرض چنین سرقت‌هایی قرار می‌گیرند. پس بهتر است از مسافری که نمی‌شناسید هیچ‌گونه ماده غذایی دریافت نکنید.

سرقت خودرو با استفاده از تخم مرغ!

در این روش جدید سرقت خودرو ، سارقان به‌صورت نامحسوس به‌سمت شیشه ماشین شما تخم مرغ پرتاب می‌کنند!

سرقت خودرو

شما با دیدن تخم مرغ شکسته شده روی شیشه برف‌پاک‌کن ماشین را فعال می‌کنید که آثار تخم مرغ را از بین ببرید؛ اما از آنجایی که تخم مرغ ماده‌ای لزج است این کثیفی به‌وسیله برف‌پاک‌کن خودروی شما در سرتاسر شیشه پخش شده و شما دید جلوی خود را از دست می‌دهید. سپس برای پاک کردن شیشه از ماشین پیاده می‌شوید و در این لحظه سارقان خودروی شما را به سرقت می‌برند!

برای جلوگیری از چنین سانحه‌ای در مخزن شیشه شور ماشین خود از پاک‌کنندهای قوی به‌جای آب استفاده کنید که توانایی پاک کردن آثار تخم مرغ را داشته باشد؛ یا می‌توانید در صورت مواجهه با چنین صحنه‌ای قبل از روشن کردن برف‌پاک‌کن از محل حادثه فاصله بگیرید و سپس خودروی خود را تمیز کنید.

سرقت خودرو با استفاده از فرمان دادن

در این روش سرقت، سارقان در محل‌هایی که پارک کردن خودرو در آن‌ها سخت است منتظر شما می‌ایستند. هنگامی که شما برای پارک کردن به این محل‌ها مراجعه می‌کنید می‌بینید که فردی مهربان برای کمک کردن به شما در حال فرمان دادن به شما است.

اما این فرد قصد دارد با دادن فرمان اشتباه به شما منجر به تصادف شما با جدول یا خودروی پشتی شود، در چنین حالتی شما بلافاصله بدون خاموش کردن موتور از ماشین خارج می‌شوید و سارقان خودروی شما را سرقت می‌کنند.

برای جلوگیری از سرقت‌های این‌چنینی کافیست هر موقع از خودروی خود خارج می‌شوید آن را خاموش کنید و سوئیچ را بردارید.

چه تجهیزاتی برای جلوگیری از سرقت خودرو بخریم؟

علاوه بر حواس‌جمع بودن و کنار گذاشتن بی‌احتیاطی، شما می‌توانید از تجهیزات ایمنی استفاده کنید که سارقان آن‌ها را سدی جلو فرآیند سرقت خود می‌دانند.

سرقت خودرو

  • قفل فرمان: با استفاده از قفل فرمان دامنه حرکتی فرمان را محدود می‌کنید. در نتیجه امکان تغییر زاویه چرخ‌ها وجود نخواهد داشت.
  • قفل پدال: مکمل امنیت قفل فرمان، قفل پدال است. قفل پدال اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد؛ چرا که سارقان برای باز کردن آن باید به زیر بروند و دید بالای خود را از دست‌ می‌دهند. بسیاری از سارقان با دیدن قفل پدال از سرقت خودرو منصرف می‌شوند.
  • قفل چرخ: برای توقف‌های طولانی در مکان‌های ناآشنا می‌توانید از قفل پدال استفاده کنید.
  • دزدگیر و  ردیاب GPRS

جمع بندی

سارقان وسایل نقلیه به‌خوبی از نقاط ضعف عموم مردم خبر دارند. آن‌ها بر اساس تجربه و آزمایش روی سایرین می‌دانند که شما در موقعیت‌های حساس چه واکنشی از خود بروز می‌دهید؛ سارقان این واکنش‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و با فهمیدن نقاط ضعف شما، خودرو را به سرقت می‌برند.

پس با توجه به شرایط این روزها باید هوشیارتر بود. موارد احتیاطی که در این مطلب به شما آموزش دادیم پراستفاده‌ترین روش‌های سرقت خودرو بودند؛ خوب آن‌ها را مطالعه کنید تا به شیوه عمل سارقان پی ببرید. همچنین بهترین تجهیزات برای جلوگیری از سرقت خودرو را نیز به شما معرفی کردیم.

به نظر شما سارقان از چه راه‌های دیگری خودرو یا وسایل شخصی ما را به سرقت می‌برند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*